پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۳۵۵۹
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۹
در حالی که کمتر از سه ماه از اظهارات نعمت زاده درباره جلوگیری از واردات واگن به کشور با ایستادن روی ریل می گذرد، هفته آینده فاز اول واگن های خریداری شده وارد کشور می شود.

شعار سال: اواسط بهمن ماه سال گذشته رسانه‌ های روسی از تحویل ۵ هزار واگن باری تولید شرکت "اورال واگن زاوود" به ایران خبر دادند.

به نوشته کومرسانت، بانک دولتی توسعه روسیه (ونش اکونوم بانک) یک وام ۱۱.۲ میلیارد روبلی (۱۴۰ میلیون دلاری) به این منظور در اختیار شرکت اورال واگن زاوود قرار خواهد داد. این واگن ها در بخش فنی سیستم ریلی ایران به کار گرفته خواهند شد و انتظار می رود تحویل واگن های مذکور قبل از پایان سال ۲۰۱۶ آغاز شود.

واردات مشکوک واگن های روسی

یک روز بعد مدیرعامل وقت واگن‌پارس در واکنش به این خرید با بیان اینکه "در شرایط معمولی سالانه ظرفیت تولید ۱۰۰۰ واگن باری را داریم" گفت: واردات ۵۰۰۰ واگن روسی با توجه به توانمندی‌های داخلی مشکوک است.

محمدی با تاکید بر این‌که واگن‌سازان داخلی در بخش تولید انواع واگن‌های باری مشکلی ندارند و به‌راحتی می‌توانند نیاز کشور را تأمین کنند، افزود: هم‌اکنون واگن‌سازان داخلی با حداکثر ۲۵ درصد ظرفیت خود فعالیت می‌کنند و در این شرایط موضوع خرید ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه در تضاد با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و استفاده از ظرفیت‌های داخلی است.

وی با تأکید بر این‌که کارخانه واگن پارس به‌تنهایی توانایی تولید سالانه ۱۰۰۰ واگن باری را دارد، افزود: در حال حاضر خط تولید واگن‌های باری در کارخانه‌های واگن‌سازی کشور متوقف شده است.

محمدی با بیان این‌که واردات این حجم واگن باری مشکوک است و طرح این پرسش "پس کارگروه اقتصاد مقاومتی به چه منظور در هیئت دولت تشکیل شده است؟" افزود: طبیعتاً هیئت دولت باید از واردات واگن‌ با توجه به توانایی کشور جلوگیری کند.

نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم

بلافاصله پس از این اظهارات بود که معاون ناوگان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خرید واگن باری از روسیه را تکذیب کرد و گفت: واگن‌سازان داخلی توانمندی در کشور داریم و نیازهای شبکه ریلی را از همین طریق تامین می‌کنیم و نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم.

وی تاکید کرد: راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران هیچ مذاکره‌ای برای خرید واگن باری از روسیه نداشته است.

وی با اشاره به این‌که محور و اولویت فعالیت‌های راه‌آهن مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: واگن‌سازان داخلی توانمندی در کشور داریم و نیازهای شبکه ریلی از همین طریق تامین می‌کنیم و نیازی به واردات واگن از سایر کشورها نداریم.

وی افزود: در حال تامین فاینانس برای خرید واگن و تجهیزات ریلی از تولیدکنندگان داخلی هستیم.

نعمت زاده:

روی ریل می ایستم و از واردات واگن جلوگیری می کنم

در حالی که کمی بیش از هفت ماه از تکذیب مقام مسئول راه‌آهن در خصوص واگن‌های روسی می‌گذشت، وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر این‌که خرید ۵۰۰۰ واگن باری از روسیه کم سلیقگی بوده تاکید کرد که روی ریل می‌ایستد و اجازه ورود این واگن‌ها را به کشور نمی‌دهد.

محمدرضا نعمت‌زاده شهریور ماه امسال در اراک با اشاره به مشکلات واگن‌سازی پارس از برگزاری جلسات متعدد با وزارت دفاع و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران خبر داد و افزود:‌ این شرکت در خصوص فروش واگن به کوبا مشکلاتی داشت که با پیگیری‌های صورت گرفته ۱۰ میلیارد تومان بابت پرداخت خسارت از سازمان مدیریت اخذ و به واگن‌پارس تزریق شده است.

وی با بیان این‌که واگن‌پارس حدود ۳۰۰ میلیارد تومان بدهی و زیان انباشته دارد، اظهار کرد:خرید واگن باری از روسیه کم سلیقگی بود و روی ریل می‌ایستم و از ورود این واگن‌ها به کشور جلوگیری می‌کنم.

استان مرکزی پایتخت صنعت ریلی کشور است

عماد مردانی رئیس انجمن صنایع ریلی استان مرکزی و رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی در خصوص صنعت ریلی در استان گفت: صنایع ریلی در استان جزء صنایع به نام و مادر است.

مردانی با اشاره به اینکه استان مرکزی پایتخت صنعت ریلی کشور است اظهار کرد: امروز استان مرکزی در صنایع ریلی در خاورمیانه حرف برای گفتن دارد و در حال حاضر ۸۰ شرکت ریلی در استان فعال هستند.

بزرگترین واحد تولید لوکوموتیو خاورمیانه در استان مرکزی

وی افزود: استان مرکزی دارای بزرگترین واحد تولید لوکوموتیو در خاورمیانه است که متاسفانه امروز با مشکلاتی مواجه است که توجه بیشتر مسئولین را می طلبد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی گفت: در حالی که واگن پارس اراک را به عنوان ناموس صنعت ریلی ایران یاد می کنیم باید به این شرکت بیشتر توجه داشته باشیم.

خسارت لغو قرارداد خارجی واگن پارس با بدهی‌های دولتی تهاتر شود

مردانی به لغو قرارداد این شرکت با کشور کوبا در سال های قبل اشاره کرد و گفت: انتظار می رود دولت در خصوص خسارت هایی که شرکت در لغو این قرارداد از سوی دولت متحمل شده است با بدهی های دولتی این شرکت تهاتر کند.

فاز اول واگن های روسی هفته آینده وارد کشور می شود

وی با اشاره به اظهارات وزیرصنعت، معدن و تجارت در اراک در شهریور ماه امسال در خصوص واردات واگن از روسیه و اینکه گفته بود روی ریل می‌ایستد و از ورود ۵۰۰۰ واگن باری به کشور جلوگیری می کند،بیان کرد: بنده هفته آینده برای دریافت فاز اول واگن ها عازم روسیه هستم.

مردانی با اشاره به اینکه ما وضعیت کشور را می دانیم افزود: البته این را هم می دانیم که برخی از خریدها سرخریدی دیگری است.

رئیس انجمن صنایع ریلی استان مرکزی بیان کرد: در همه شرایط باید به فکر تولید داخل کشور هم بود.

وی با اشاره به اینکه صنعت ریلی استان با مشکلات نقدینگی، مالیات بر ارزش افزوده و تامین اجتماعی روبه رو است ادامه داد: به شرط رفع مشکلات صنعت ریلی در استان، این صنعت می‌تواند سهم بیشتری را از تولید نصیب استان مرکزی و کشور کند.

رئیس انجمن صنایع ریلی استان مرکزی خاطر نشان کرد:با مدیریت این صنعت در استان و توجه به منویات رهبر معظم انقلاب و سیاست های اقتصاد مقاومتی می توان میزان سرمایه گذاری و اشتغال این بخش را به نحو قابل ملاحظه ای افزایش داد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس:

آقای وزیر به وعده ات عمل کن و نگذار واگن های روسی وارد کشور شود

سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان در مجلس شورای اسلامی گفت:رفع مشکلات و موانع تولید در شرکت واگن پارس باید در سطح کلان و از طریق دولت و مجلس پیگیری و دنبال شود، زیرا این شرکت و واحد تولیدی امکانات و زیرساخت‌های خوبی را در زمینه تولید واگن دارد.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان اظهار کرد: این شرکت برای ادامه حیات خود باید از ظرفیت‌های موجود، در ایجاد تولیدات دیگر که با تولیدات اصلی این شرکت خیلی تفاوت نداشته باشد استفاده کند تا از این شرایط خارج شود.

مقدسی با اشاره به حمایت و پشتیبانی همه جانبه نمایندگان مجلس از این شرکت، افزود: ما تمامی تلاش خود را در حمایت از این شرکت خواهیم کرد و در زمینه دریافت مصوبات با قابلیت اجرایی تلاش می‌کنیم.

وی بیان کرد: بلاتکلیفی این شرکت که ضربه بسیار سنگینی را به تولید واگن وارد کرده باید مورد توجه قرار گیرد و از تمامی امکانات و ظرفیت‌های موجود در زمینه رفع این مشکل استفاده شود.

وی به اظهار وزیر صنعت در خصوص جلوگیری از واردات واگن به کشور در اراک گفت: آقای وزیر؛ به وعده خود در خصوص جلوگیری از واردات عمل کن و نگذار واگن های روسی وارد کشور شود.

مقدسی خطاب به نعمت زاده اظهار کرد: با قدرت در مقابل افرادی که به ساخت داخلی توجه ندارند و تولید داخل را مورد هجمه قرار داده اند بایست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی و صنعت گران در این راستا پشتیبان شما هستند.

شرکت واگن پارس اراک یکی از واحدهای مادر تخصصی در حوزه ساخت و تعمیرات اساسی خودروهای ریلی در خاورمیانه است که در سال ۱۳۵۴ تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۶۴ با سرمایه گذاری سازمان نوسازی صنایع ایران به یکی از زیر مجموعه های این سازمان پیوست. واگن های مسافری، باری، ترنست، مترو و لوکوموتیو از جمله محصولاتی است که در شرکت واگن پارس اراک تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی می شود.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری تحلیلی صبح محلات، تاریخ 23 آذر 95، کد مطلب: 988615146: www.sobhemahallat.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین