پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۵۴۶۷
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۵ - ۰۰:۴۴
مزار این شهید که در زمان شهادت به خاطر تنگدستی خانواده‌اش بدون سنگ مزار و در روستای زادگاهش آب ملخ دفن شده بود، هنوز با گذشت قریب به 28 سال از شهادتش همچنان بدون سنگ مزار باقی مانده است.

شعار سال: شهید سید‌کرم‌علی موسوی تنها شهیدی که پیکر مطهرش در روستای آب ملخ از توابع سمیرم در استان اصفهان دفن شده است، از همان قشر مستضعفی بود که در دامان فقر زاده شد و با نداری و تنگدستی زندگی کرد اما در اوج بخشندگی و فتوت، در حالی که خدمت سربازی‌اش را به اتمام رسانده و همسر و سه فرزند داشت، به صورت بسیجی به جبهه رفت و جان خود را تقدیم حضرت دوست کرد.

مزار این شهید که در زمان شهادت به خاطر تنگدستی خانواده‌اش بدون سنگ مزار و در روستای زادگاهش آب ملخ دفن شده بود، هنوز با گذشت قریب به 28 سال از شهادتش همچنان بدون سنگ مزار باقی مانده است. در تماسی که سید‌ولی‌الله موسوی برادر این شهید با ما برقرار کرده بود، ‌عنوان کرد که مدت‌هاست برای احداث سنگ مزار این شهید اقدام کرده اما هیچ نتیجه‌ای عاید او و خانواده‌اش نشده است.

به گفته سید‌ولی حتی وقتی او قصد داشته به شخصه برای ترمیم سنگ مزار برادر شهیدش اقدام کند، از سوی بنیاد شهید سمیرم منع شده است. این برادر شهید در این خصوص می‌گوید: بهانه بنیاد این است که اگر خود ما بخواهیم سنگ مزاری نصب کنیم به حتم طرح خودمان را داریم که در صورت اجرای این طرح، هر سنگ‌ مزاری که نصب کرده باشید خراب شده و طرح مصوب اجرا می‌‌شود. این حرف در حالی است که بعد از مدت‌ها پیگیری ما، خودشان هم کاری انجام نمی‌دهند.

دفتر مقام معظم رهبری نیز اقدام کردم که نامه‌ای از سوی دفتر ایشان به بنیاد شهید کل کشور ارسال شد و متعاقب آن دستور رسیدگی به بنیاد شهید سمیرم ارجاع داده شد. مسئولان بنیاد این شهر هم به ما قول دادند که پس از ماه رمضان اقدام به تعویض سنگ مزار شهید سید کرم‌علی موسوی می‌کنند؛ امری که تا‌کنون مغفول مانده است.

مسئول بنیاد شهید سمیرم چه می‌گوید؟

پس از صحبت‌های این برادر شهید، بر آن شدیم تا موضوع را از سوی مسئولان بنیاد شهید سمیرم هم جویا شویم. در تماسی که با سهراب صالحی مسئول بنیاد شهید سمیرم برقرار کردیم ایشان در خصوص مشکل سنگ مزار شهید موسوی گفت: سادات روستای آب ملخ مدتی است که به محل دیگری نقل مکان کرده و در روستای سادات آباد ساکن شده‌اند. روستای آب ملخ اکنون محل سکونت فصلی کشاورزان محلی است و به صورت دائم کسی در آن زندگی نمی‌کند. در روستای سادات‌آباد نیز 9 شهید دفن شده‌اند که ما علاوه بر احداث گلزار این شهدا، سنگ یادبودی را برای شهید سید کرم‌علی موسوی احداث کرده‌ایم. اما به دلیل دور افتادگی روستای آب ملخ هنوز موفق به احداث سنگ مزار برای مدفن اصلی این شهید نشده‌ایم.

طبق گفته صالحی روند احداث یا مرتب‌سازی گلزار شهدا به این ترتیب است که بنیاد شهید طرح‌های خود را به استانداری ارائه می‌دهد تا کارگروه گلزار شهدا به عنوان مجری این طرح‌ها وارد عمل شده و بودجه لازم را به پیمانکار ارائه دهد. در اینجا هم ما طرح و بودجه لازم را به استانداری اصفهان داده بودیم. آنها درخواست ما را به فرمانداری سمیرم ارجاع دادند و با وجود آنکه بسیج سازندگی به عنوان پیمانکار تا کنون 10 گلزار شهدا را در این منطقه احداث کرده است، اما به دلیل دورافتادگی روستای آب ملخ و واقع شدن آن در یک دره، مزار شهید سید کرم‌علی موسوی فعلاً بازسازی نشده است.

وی در ادامه گفت: ما در طرح‌هایی که به فرمانداری سمیرم داده بودیم مزار شهید موسوی را هم لحاظ کرده بودیم، اما معمولاً حین کار هزینه‌های پیش‌بینی نشده‌ای رخ می‌دهد که باعث می‌شود همه طرح‌ها اجرا نشود. لذا پیمانکار نتوانسته بود همه آنها را اجرا کند. هم اکنون 23 گلزار شهدا در سطح منطقه وجود دارد که هنوز بازسازی نشده‌اند. ما طرح‌های‌مان را برای این گلزارها مثل مزار شهید موسوی به استانداری ارائه داده‌ایم ولکن بودجه و اجرای این طرح‌ها دست ما نیست. اما در طرح‌های جدیدی که به استانداری ارائه شده مزار شهید موسوی را در اولویت قرار داده‌ایم که ان‌شاءالله با اختصاص بودجه این کار هرچه زودتر به انجام برسد.

هرچند رئیس بنیاد شهید سمیرم نتوانست قول زمان خاصی را برای احداث سنگ مزار شهید سید کرم‌علی موسوی بدهد، اما این اطمینان را داد که در این مسیر اهمال کاری صورت نگرفته و در اولین فرصت و البته با اختصاص یافتن بودجه لازم، تنها شهید دفن شده در روستای آب ملخ دارای سنگ مزاری در خور یک شهید خواهد شد.

اگر گذرتان به آبشار معروف آب‌ملخ واقع در چند کیلومتری غرب روستای آب ملخ افتاد، حتماً سری به مزار تنها شهید این روستا بزنید که روزگاری نه‌چندان دور دل از مهر سه فرزند و تمامی تعلقات دنیا کند تا برای سرافرازی ایران اسلامی در گوشه‌ای از خاک زخمی شلمچه و طی عملیات کربلای 5 به شهادت برسد.

مختصری از زندگینامه شهید

سید‌کرم‌علی موسوی سال 1340 در روستای آب ملخ به دنیا آمد. او که در خانواده‌ای محروم و در منطقه‌ای محروم به دنیا آمده بود از کودکی کار در مزارع و چوپانی را انجام می‌داد تا اینکه بعد از پیروزی انقلاب خدمت سربازی‌اش را در تهران گذراند. سپس ازدواج کرد و برای تأمین معاش خانواده‌اش در تلاش بود. سال‌ها از پی هم می‌گذشت و سید‌کرم‌علی که با 25 سال سن صاحب همسر و سه فرزند شده بود، شوق حضور در جبهه‌ها را در دل داشت. اما به دنبال فرصت و بهانه‌ای برای این کار می‌گشت که رفتن برادر کوچکترش سید ولی در سال 64 به جبهه و شرکتش در عملیات والفجر 8 او را هرچه بیشتر با فضای جبهه‌ها آشنا کرد. اینجا بود که شوق دل کندن از همه تعلقات و پیوستن به صفوف مجاهدان باعث شد تا کرم‌علی راهی جبهه‌ها شود. به این ترتیب در سال 65 ذیل نیروهای تیپ 44 قمر بنی‌هاشم(ع) در عملیات کربلای5 شرکت کرد و در حالی که تنها 13 روز از اعزامش می‌گذشت و جزو خدمه مسلسل دوشیکا سوار بر یک وانت نظامی بود، ‌براثر شلیک توپخانه دشمن به شهادت رسید. روحش شاد و یادش گرامی باد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت جام نیوز، تاریخ 13 شهریور 93 ، کد مطلب: 388781 : www.jamnews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین