پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۸۹۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۰
نياکان ما براي هر کاري باور، رسم و سنت ويژه‌اي داشتند که ريشه‌اي عميق در فرهنگ غني مردمان اين آب و خاک دارد. آنها اين گنجينه را به صورت شفاهي، سينه به سينه و نسل به نسل به فرزندان و آيندگان منتقل مي‌کردند. اين آداب و آيين‌ها از ديرباز در اکثر نقاط ايران با کمي تغيير و تبديل اجرا شده است.یکی از مهمترین این مراسم، شب چله و یافته های تجربی و افسانه های مربوط به آن است.
شعارسال: زمستان از جمله فصل‌هاي سال است که در فرهنگ ایرانیان جايگاهي ويژه دارد و باورها، آداب و آيين‌ها و همچنين نامگذاري روزهاي مختلف آن از سه فصل ديگر خيلي بيشتر است. شاید سه عمل سرما، تاریکی و کم کاری مردم در فصل زمستان، بی تاثیر در این افسانه سرایی ها نباشد.

در اوایل زمستان هوا بسيار سرد می شود.سرمايي خشك كه تا مغز استخوان نفوذ مي كند و اين نشان از رسيدن چله بزرگ است . شايد از خود بپرسيد اصطلاح چله بزرگ و چله كوچك به چه معناست؟ تفاوت و شباهت شب چله با شب یلدا چیست ؟

 

چله بزرگ و چله کوچک

در برداشت عامه ، شب یَلدا با شب چلّه بدلیل تقارن زمانی، یکی فرض می شود. اما با وجود تمامی شباهت ها ، تفاوت های بنیادینی دارند. یلدا ( به معنای زایش) به زمان بین غروب آفتاب ۳۰ آذر (آخرین روز پاییز) تا طلوع آفتاب در یکم دی (نخستین روز زمستان ) گفته می‌شود. در حالیکه شب چله،اولین شب آغاز 40 روز سخت زمستانی است. باید توجه داشت که چله فقط متخص زمستان نبوده و اصطلاح چلّه، به دو موقعیت گاه‌شمار در طول یک سال خورشیدی با کارکرد‌های فرهنگ عامه اشاره دارد. چله ها ، یکی در آغاز تابستان (تیرماه) و دیگری در آغاز زمستان (دی‌ماه)، هریک متشکل از دو بخش بزرگ (چهل روز) و کوچک (بیست روز) است. واژهٔ چلّه برگرفته از چهل و مخفف «چهله» و صرفاً نشان‌دهندهٔ گذشت یک دورهٔ زمانی معین (و نه الزاماً چهل روزه) است. 

اوّل جدي (دي‌ماه) تا دهم دلو (بهمن‌ماه) که اوج سرما، باريدن برف و يخبندان است به‌نام «چلّه بزرگ» معروف است. به عبارتي در قدیم چهل روز اول فصل زمستان(اول دي تا دهم بهمن)را كه سرماي شديد و سوزناكي پديدار مي گشت و از نظر زماني طولاني تر (چهل روز)بود را چله بزرگ نام نهادند.

و از دهم دلو (بهمن ماه) تا اوّل حوت (اسفند) سردي هوا کم مي‌شود که به اين بيست روز «چلّه کوچک» مي‌گويند. به عبارتی دیگر از دهم بهمن تا اول اسفند كه از نظر زماني نصف چله بزرگ مي باشد را تحت عنوان چله كوچك قلمداد مي كنند.

«شب یلدا» به عنوان یکی از شب‌های مقدس در ایران باستان مطرح بوده به‌صورت رسمی در گاهشماری ایرانیان باستان از سال ۵۰۲ پیش از میلاد در زمان داریوش یکم به تقویم رسمی ایرانیان باستان راه یافت.مردم دوران باستان و از جمله اقوام آریایی، از هند و ایرانی - هند و اروپایی، دریافتند که کوتاه‌ترین روزها، آخرین روز پاییز و شب اول زمستان است و بلافاصله پس از آن روز‌ها به تدریج بلندتر و شب‌ها کوتاهتر می‌شوند، از همین رو آن را شب زایش خورشید (مهر) نامیده و آن را آغاز سال قرار دادند کریسمس مسیحیان نیز ریشه در همین اعتقاد دارد. 
براساس توضیحات ارایه شده به راحتی می توان دریافت که مردم باستان با تجربه و دسیابی بنوعی دانش بومی دریافتند که خورشید در حرکت سالیانه خود در آخرین روز پاییز (۳۰ آذر) به پایین‌ترین نقطه افق جنوب شرقی می‌رسد که باعث می‌شود طول روز کوتاه شود و زمان شب افزایش پیدا کند. اما با شروع زمستان (اول دی ماه) و انقلاب زمستانی، خورشید دوباره به سمت شمال شرقی برگشته و نتیجه ­اش افزایش روشنایی روز و کاهش تاریکی شب است. در اندیشه­ ها و باور‌های مردم باستان این افزایش طول روز به عنوان زمان زایش یا تولد دوباره خورشید دانسته شده و سیاهی و تاریکی شب و پلیدی اهریمن را کنار می­زند. از این رو، مردم باستان در شب اول زمستان که بلندترین شب سال است به مناسبت تولد خورشید جشن برپا می ­کردند.
 
 
چله بزرگ و چله کوچک
در افسانه ها،چله بزرگ و چله کوچک را دو پسر، ننه سرما نامیده اند که حکمرانان زمستانی زمین اند . چله‌ بزرگ پسری مهربانی بود که از روز اول زمستان، برای ۴۰ روز بر زمین حکمفرمایی می‌کرد؛ اما بعد از این که حکمفرمایی چله بزرگه تمام می شد، پسر دوم یا چله کوچک حکمرانی خود را بر جهان آغاز می‌کرد. او برعکس برادر مهربانش، بدجنس و سرد بود و با خود، برف، یخ و هوای بسیار سرد می‌آورد. با این وجود، زمان فرمانروایی او کوتاه بود و تنها ۲۰ روز طول می‌کشید. با اینکه برادر بزرگتر به او می‌گفت که با دنیا مهربان باشد و اینقدر هوا را سرد نکند، گوش برادر کوچکتر بدهکار نبود. افسانه ها می گویند که چلّه کوچک به چلّه بزرگ مي‌گويد: اگر پشتم بهار نبود چه کارها که نمي‌کردم! بچه‌ها را در گهواره و زنان را کنار تنور از سرما سياه و کبود مي‌کردم.

اگر توجه شود، ملاحظه می گردد که تجربيات پيشينيان، امروزه تا حد زيادي با يافته هاي جدید علم هواشناسي نيز منطبق مي باشد( البته اگر تغییرات آب و هوای جهانی، باعث برهم خوردن این نظم نشود). زيرا در ابتداي چله بزرگ زمستان،ميزان تمايل یا زاویه خورشيد بسيار زياد مي شود و يا طول شب و روز تغيير مي كند(اول چله زمستان كوتاهترين طول روز).

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبلاگ زمین انجیر، تاریخ انتشار: 13 دی 1392، کدخبر: - ، www.zaminanjir.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۲۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۹
1
0
احمقا
مدیر پایگاه

سلام 
چرا؟

ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
0
1
خیلی کامل نوشتین. اون چیزی که نظرم را جلب کرد، قسمت اخبار مرتبط با این خبر بود. دست مریزاد بابا
علی اکبر
Iran (Islamic Republic of)
۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
0
0
شب یلدای منی ،چاقالوی دوست داشتنی !
با این همه گرونی ، شب یلدایی دیگه نمی مونی نمی مونی
مدیر پایگاه

سلام 
باید روی وزن و قافبه شعر بیشتر کار کنی ، علی اکبر خان

نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین