پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۲۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۵
رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به صدور کارت‌های جهانی معلولان گفت: تا پایان سال ۹۵، به یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر از معلولان تحت پوشش بهزیستی کارت‌های جدید با آیتم‌های مختلف تحویل خواهد شد.

شعار سال: انوشیروان محسنی‌بندپی در گردهمایی بزرگداشت روز جهانی معلولان که صبح روز دوشنبه با حضور علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سالن همایش 17 شهریور وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، با اشاره به 3 استراتژی سازمان بهزیستی در رابطه با معلولان اظهار داشت: رویکرد پیشگیری مبتنی بر علم و تخصص، استانداردسازی خدمات و ورود مردم به عرصه‌های اجتماعی و کاهش تصدی گری‌های سازمان، از استراتژی‌ها و اولویت‌های سازمان بهزیستی در رابطه با مسائل معلولان محسوب می‌شوند.

وی تصریح کرد: سازمان بهزیستی تلاش می‌کند تا رویکرد پیشگیری مبتنی بر علم و تخصص و استفاده از آخرین تخصص‌ها را در بروز و شیوع معلولیت‌ها و آسیب‌ها توسعه دهد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به عوامل معلولیت‌ها گفت: سه عامل منجر به معلولیت می‌شود که از آن جمله می‌توان به معلولیت‌های ناشی از بیماری‌ها، معلولیت‌های ناشی از حوادث جاده‌ای و غیرجاده‌ای و همچنین معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی اشاره کرد.

محسنی‌بندپی با اشاره به دو طرح غربالگری شنوایی و بیناسنجی، تصریح کرد: در تلاش هستیم پوشش این دو طرح را در سال آینده به صد درصد برسانیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به فعالیت 200 مرکز تخصصی و خدمات مشاوره در حوزه اختلالات ژنتیکی، بیان داشت: با تشخیص به‌موقع و ارائه خدمات مشاوره‌ای می‌توانیم از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیکی جلوگیری کنیم.

وی در ادامه این مراسم به استراتژی دوم سازمان بهزیستی مبنی بر استانداردسازی خدمات اشاره کرد و گفت: ما در تلاش هستیم که خدمات ارائه‌شده به افراد کم‌توان و ناتوان و معلولان در سطح استاندارد ارائه شود و به همین جهت از روش‌های علمی و نظرات اساتید استفاده می‌شود.

وی اضافه کرد: ورود مردم و خیرین به عرصه‌های اجتماعی یکی دیگر از استراتژی‌های سازمان بهزیستی محسوب می‌شود؛ چراکه قرار نیست همه تصدی‌گری ها برعهده سازمان بهزیستی باشد و این درحالی است که از 2 هزار و 100 مرکز توانبخشی، 2 هزار و 14 مرکز به‌صورت غیردولتی اداره می‌شوند.

محسنی‌بندپی ضمن اشاره به ظرفیت و پتانسیل NGOها، سازمان‌های غیردولتی و خیرین در جهت ارائه خدمات به معلولان بیان داشت:‌ ما در تلاش هستیم که از این ظرفیت حداکثر استفاده را داشته باشیم.

وی در ادامه این مراسم به آمار جهانی معلولیت اشاره کرد و گفت: براساس آمار جهانی 10 درصد از آحاد جامعه را معلولان تشکیل می‌دهند و درواقع 650 میلیون نفر از جمعیت جهان به نوعی دچار معلولیت هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: پیش‌بینی می‌شود براساس آمار 23 هزار و 200 نفر به جمعیت معلول دنیا اضافه شود که بیش‌تر این افراد مربوط به کشورهای در حال توسعه هستند.

وی ادامه داد: تا سال 2025، 430 میلیون نفر جمعیت معلول در کشورهای درحال توسعه خواهند بود که از این میزان یک سوم آنها کودکان دچار معلولیت خواهند بود.

محسنی‌بندپی با اشاره به اهمیت خدمات مشاوره‌ای و آزمایش‌های قبل از ازدواج تصریح کرد: چنانچه خدمات مشاوره‌ای و آزمایشات ژنتیکی به‌موقع انجام شود، از به دنیا آمدن کودک معلول جلوگیری خواهد شد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه این مراسم به شعار «دسترسی و توانمندسازی برای همه آحاد جامعه» اشاره کرد و گفت: درحال حاضر یک میلیون و 255 هزار و 980 نفر از معلولان در سامانه سازمان بهزیستی ثبت شده‌اند که البته آمار معلولان در کشور بیش از این است.

وی گفت: در تلاش هستیم تا به زودی سامانه‌ای را در راستای ثبت افراد معلول و همچنین میزان ارائه خدمات به آنها راه‌اندازی کنیم.

محسنی‌بندپی تأکید کرد: از یک میلیون و 250 هزار معلول، 40 درصد دارای معلولیت جسمی ـ حرکتی،‌26 درصد معلولیت ذهنی، 14 درصد معلولیت کم‌شنوایی و ناشنوایی، 10 درصد کم‌بینایی و نابینایی و 7.3 دچار بیماری‌های روانی مزمن هستند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: بنا داریم در طول برنامه ششم توسعه، معلولان پشت نوبت ارائه خدمات را وارد چرخه حمایتی بهزیستی کنیم که براساس آمار 250 هزار تا 300 هزار نفر از معلولان واجد شرایط ورود به چرخه حمایتی هستند.

محسنی‌بندپی در ادامه به طرح تأمین تجهیزات توانبخشی معلولان اشاره کرد و گفت: براساس این طرح، وسایل توانبخشی در اختیار معلولان در تمامی استان‌ها قرار خواهد گرفت؛ در مرحله نخست 7 استان در این طرح شرکت خواهند داشت و به تدریج سایر استان‌ها در این طرح شرکت می‌کنند.

وی افزود: طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده و تأکید شخص رئیس‌جمهور سایر استان‌ها نیز تا پایان سال 94 و 95، از طرح تأمین تجهیزات توانبخشی استفاده خواهند کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به پوشش بیمه سلامت معلولان گفت:‌ همه آحاد جامعه اعم از معلولان تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند و در تلاش هستیم بیمه تکمیلی معلولان را نیز راه‌اندازی و توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه متأسفانه بیمه تکمیلی معلولان کارایی لازم را ندارد، گفت: در لایحه حمایت از حقوق معلولان به بیمه تکمیلی معلولان نیز اشاره شده است که بر این اساس در آینده نزدیک و پس از تصویب لایحه اشاره‌شده، علاوه بر خدمات درمانی، وسایل کمک‌توانبخشی نیز تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار خواهند گرفت.

وی در ادامه با اشاره به صندوق‌های فرصت شغلی و تحصیل دانشجویان و دانش‌آموزان در لایحه حمایت از حقوق معلولان گفت: موارد مختلفی در این لایحه پیش‌بینی شده است که در تلاش هستیم این لایحه را با حمایت نمایندگان مجلس تا پایان مجلس نهم، به تصویب برسانیم.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در پایان با اشاره به صدور کارت‌های جهانی معلولان گفت: تمام مراحل صدور این کارت‌های پیش‌بینی شده است و تا پایان سال 95، به یک میلیون و 250 هزار معلول کارت شناسایی جدید تحویل خواهد شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری فارس، تاریخ انتشار 16 آذر 1394، کد مطلب: 13940916000616: www. farsnews.com


اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین