پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۳۲۳۷
تاریخ انتشار : ۰۹ اسفند ۱۳۹۵ - ۲۰:۵۶
آنچه می‌خوریم و می‌آشامیم، حالا برای دانشگاه‌های بزرگ کشور ازجمله دانشگاه شهیدبهشتی دارای اهمیت شده تا آنجا که در این دانشگاه فردا (دوشنبه) همایش " از امنیت غذایی تا حاکمیت غذایی در چارچوب حکمرانی مطلوب" برگزار می‌شود، همایشی که می‌خواهد همه تأکیدش را بر "امنیت غذایی" و "حاکمیت غذایی" بگذارد.

شعار سال: این دو کلمه کلیدی مفاهیمی هستند که دبیر اجرایی همایش معتقد است اگر درک درستی از آنها در چارچوب "حاکمیت مطلوب" در جامعه ایجاد شود می‌تواند تحول مهمی را ازجمله در زنجیره تولید و تغذیه ایجاد کند.

افشار امنیت غذایی را واژه‌ای ذکر می‌کند که "در همه اسناد حقوق بین‌الملل بر آن تأکید می‌شود و همه کشورها ازجمله ایران متعهد به رعایت اسناد مذکور" هستند.

وی می‌گوید: "این همایش از این جهت دارای اهمیت است که همه کشورها برای تحقق اسناد حقوقی و بین‌المللی تلاش می‌کنند، و ایران برای تحقق استانداردهای سلامت و بهداشت نباید از دیگر کشورها عقب بماند."

دبیر همایش "حاکمیت غذایی" را از واژگانی ذکر کرد که بیشتر در روابط بین‌الملل (نه حقوق بین‌الملل) مورد استفاده قرار می‌گیرد و همه کشورهایی که مایلند در تولید محصولات غذایی اتکای به خود داشته باشند، از آن استفاده می‌کنند.

افشار با اشاره به اینکه "ما می‌خواهیم با این همایش واژه حاکمیت غذایی را به سوی چارچوب‌های حقوقی سوق بدهیم" افزود: "سوق دادن مفهوم حاکمیت غذایی به سوی چارچوب‌های حقوقی به معنای آن است که با پذیرش حقوق مربوطه، دولت‌ها را موظف کنیم تا به آن عمل کنند و از این طریق مفهوم حاکمیت غذایی نیز در بخش‌های مختلفی حاکمیتی و خصوصی و خدماتی در کشور نهادینه شود."

وی از دیگر انگیزه‌های برگزاری همایش را مسئله مهم‌تر دیگری درباره امنیت غذایی ذکر کرد که مربوط به محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی است.

این مدرس دانشگاه بیان کرد: "مدت‌ها است که مطرح شده محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی امنیت غذایی را در کشور تأمین می‌کند این در حالی است که آمارها نشان می‌دهند نه‌تنها امنیت غذایی را تأمین نمی‌کند، بلکه مهم‌ترین عامل امنیت غذایی که "حق بر غذای سالم" است، به خطر می‌اندازد."

افشار تأکید کرد: برای اطلاع کافی از امنیت غذایی، باید به اسناد بین‌المللی موجود در این باره مراجعه و تلاش کنیم مفاد این اسناد را به مرحله اجرا بگذاریم.

افشار در پایان عنوان کرد: " هدف مهم دیگر از برپایی این همایش، افزایش آگاهی و آشنایی حقوقدانان، وکلا، دانشجویان، و... با ادبیات مندرج در ماهیت بحث امنیت غذایی و حاکمیت غذایی در نظام بین‌المللی است."

این همایش فردا دوشنبه ۹ اسفندماه در دانشگاه شهیدبهشتی، دانشکده اقتصاد، تالار شهیدبهشتی برگزار می‌شود.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری ایانا، تاریخ انتشار 09 اسفند 1395، کد مطلب:41276 : www.iana.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین