پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۴۸۴۷
تاریخ انتشار : ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳
مجموعه شامل بناهایی چون مسجد امیر چخماق یا مسجد جامع نو، بقعه ستی فاطمه، تکیه امیر چقماق و ... می باشد. این مجموعه در دوره تیموریان در سده نهم هجری قمری توسط امیر جلال الدین چخماق شامی که به حکومت یزد منسوب شده بود، با کمک همسرش فاطمه خاتون ساخته شده است.
شعار سال: این مجموعه شامل بناهایی چون مسجد امیر چخماق یا مسجد جامع نو،بقعه ستی فاطمه، تکیه امیر چقماق، مدرسه، بازار حاجی قنبر، خانقاه، نخل و آب انبار است. میدانی با همین نام در شمال مسجد قرار دارد که مرکز شهر یزد محسوب می­شود. آب انبار و بازار حاجی قنبر که در پشت تکیه قرار دارند، در زمان­های پس از حیات امیر چقماق ساخته شده­اند.شبستان مسجد در قسمت جنوبی آن قرار گرفته و شامل صحن اصلی در وسط و دو رواق در طرفین است. محراب اصلی مسجد با کاشی معرق مقرنس کاری شده است و چهار بار عبارت الله، محمد، علی به خط کوفی در آن نقش شده است. گنبد مسجد از نوع خمیده و ترکدار است و با کاشی سبز رنگ پوشیده شده است. بر دور گنبد عبارت السلطان ظل الله تکرار شده است.























با اندکی تلخیص و اضافات، برگرفته از سایت توریسم ایران، تاریخ انتشار: - ، کد مطلب: 22865، www.tourismiran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین