پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۵۱۳۵
تاریخ انتشار : ۲۳ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۴
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نتایج پژوهش ها باید به یک گفتمان بدل شود، گفت: نداشتن برنامه های راهبردی ما را دچار روزمرگی کرده و سبب می شود هدف غایی را گم کنیم.

شعار سال: سیدرضا صالحی امیری روز شنبه در بازدید از پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یکی از راهکارهای رفع مشکلات کشور را پرداختن به پژوهش های مختلف عنوان کرد و افزود: انتظار این است که این پژوهشگاه برنامه راهبردی خود را برای پنج و 10 ساله آینده تدوین کند، از این رو نیاز به آسیب شناسی و وضعیت سنجی در حوزه های کاری خود دارد.
وی با بیان اینکه نداشتن برنامه های راهبردی ما را دچار روزمرگی می کند و هدف غایی گم می شود، بر کوچک تر شدن پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تاکید کرد و راه پویایی آن را اضافه نکردن نیروی انسانی دانست.
عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: پژوهشگاه یک ستاد پژوهشی و نه حوزه کارمندی است، از این رو باید کارهای آن برون سپاری، تا نظارت قوی تر بر آن انجام شود، هر چند در این راستا می توان از ظرفیت بالای انجمن های علمی و دانشگاه ها بهره برد.
وی با بیان اینکه پژوهشگران افرادی قانع هستند که با حداقل ها بهترین کار را انجام می دهند، اضافه کرد: نیاز است سیاست ها در این مکان تعریف شده و عملیات پژوهش به بیرون از آن واگذاری شود، بنابراین این پژوهشگاه محیطی تخصصی بر حسب وظایف محوله است و نباید در هر چیزی مداخله کند.
صالحی امیری مهمترین مساله پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات را کاربردی نشدن پژوهش های آن عنوان کرد و گفت: راهبری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیاز به فکر دارد، از این رو این پژوهشگاه به منزله اتاق فکر وزارت ارشاد است که تقویت بودجه، منابع و اختیارات آن ضروری به نظر می رسد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: ‌باید این پژوهشگاه بطور مستمر وزیر، معاونان، روسای مراکز و نظام فرهنگی را در سطح ملی تغذیه فکری کند در حالیکه اکنون چنین نیست.

**
هر موضوعی قابلیت کار ندارد
وی با بیان اینکه بر هر موضوعی که درون سازمان برای آن مشتری تعریف نشده نباید کار شود، خاطر نشان کرد: باید برای فعالیت هایی که می خواهد در این پژوهشگاه انجام شود ابتدا این سوال را مطرح کرد که چه نیازی از چه دستگاهی را در سطح وزارتخانه و نظام فرهنگی حل می کند.
صالحی امیری گفت: ‌باید برای سال 96 پروژه هایی در دستور کار قرار گیرد که دارای متقاضی باشند، از این رو همه معاونت های ارشاد باید نیازهای سال آینده خود را مطرح کنند و تجمیع نظام پژوهشی نیز در وزارت خانه شکل گیرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: نباید هر بخشی در وزارتخانه برای خود نظام پژوهشی با یک شورای پژوهشی داشته باشد، بنابراین نیاز است تمرکزی مدیریتی در آن انجام و همه پژوهش ها با یک منطق واحد در وزارتخانه تولید شود.
وی با تاکید بر کاربست یافته های پژوهشی گفت: تجربه نشان داده همه پژوهش ها معمولا بایگانی می شوند، از این رو نیاز است نتایج این پژوهش ها به یک گفتمان بدل شود تا کارهای تولیدی انباشت نشوند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بر ارتباط گسترده پژوهشگاه فرهنگ ،‌هنر و ارتباطات با استانداران تاکید و اضافه کرد:‌ با دعوت از این افراد برای اعلام نیاز پژوهشی می توان مسائل مبتلابه استانها را به آنها یادآور شد، هرچند دست آنها در منابع مالی باز است.

**
نتایج پژوهش به تصمیم سازان ارائه شود
وی توصیه کرد: نتیجه پژوهش های انجام شده در این پژوهشگاه باید در حد چند صفحه به سمع و نظر مسئولان، نمایندگان مجلس، امامان جماعت، استانداران و نمایندگان ولی فقیه برسد تا بازخوردها از انها گرفته شود.
صالحی امیری ادامه داد: نباید در این مرکز کار در حد دانشجویی تولید شود بلکه کارها باید در سطح مصرف مدیران و اساتید باشد، دقت شود کارهای ترجمه نیز با هدف گره گشایی از کاری انجام شود زیرا کارکنان این پژوهشگاه کارشان ترجمه نیست.

**
فعالیت در حوزه سبک زندگی و اخلاق و خانواده
عضو کابینه دولت یازدهم بر فعالیت پژوهشگاه در حوزه فرهنگ عمومی، سبک زندگی، اخلاق و خانواده تاکید کرد و گفت: این حوزه مغفول مانده، هر چند در حوزه صنعت فرهنگ نیز سرمایه گذاری اصولی نشده است.
وی از دست اندرکاران این پژوهشگاه خواست تا الگویی جامع برای توسعه فرهنگی کشور تولید کنند تا این الگو به سیاستگذاران و تصمیم سازان ارائه شود تا روزی این پژوهشگاه بن مایه همه تصمیم ها و تحولات کشور شود.
در این نشست محمد رضا جوادی یگانه رییس پژوهشگاه فرهنگ،‌ هنر و ارتباطات، گزارشی از ماموریت ها و برنامه های پنج ساله پژوهشگاه و رئوس فعالیت های انجام شده در سالهای 93 تا 95 ارائه کرد.
در این نشست هادی خانیکی عضو شورای پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات گفت: یکی از نیازهای مبرم در حوزه ارتباطات و فرهنگ ترجمه متون دست اول است، تجربه نشان داده نهادهای دولتی در این حوزه موفق نبودند، از این رو اگر پژوهشگاه به سمتی رود که امتیاز مالکیت معنوی را از ناشران دریافت کند، به اعتبار آن افزوده خواهد شد.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)، تاریخ 18 دی 95 ، کد مطلب: 82377554: www.irna.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین