پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۷۳۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۳
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: بهبود کیفیت سوخت، حذف بنزین های آلوده و ارتقاء سطح کیفیت بنزین به استاندار یورو۴ از مهمترین اقدامات دولت برای کاهش آلودگی هوا است.

شعارسال : معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه در دولت اراده جدی برای کاهش آلودگی هوا وجود دارد، افزود: جلسات کار گروه ملی و کارگروه های استانی آلودگی هوا به صورت ماهانه تشکیل می شوند و روند پیشرفت برنامه کاهش آلودگی هوا مصوب دولت را با حداقل 16 دستگاه اجرایی مختلف هماهنگ و رصد می کنیم.

معصومه ابتکار با اشاره به اینکه عوامل بسیاری در آلودگی هوا نقش دارند، افزود: گفت: سال 79 برنامه 10 تا 15 ساله در این زمینه تدوین شد که اگر به طور کامل اجرا می شد اکنون وضعیت مطلوب تری از شرایط کنونی داشتیم.

ابتکار گفت: در طول شبانه روز 16 کیلو هوا مصرف می کنیم که بر روی سلامتی ما تأثیرگذار است. وی گفت: به طور مستمر و هر سه ماه یکبار کیفیت بنزین را پایش می کنیم.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: پس از مدتها تعطیلی، کمیته اجرایی کاهش آلودگی هوا را فعال کردیم که اکنون حدود 2 سال به طور مستمر و دقیق فعال است و از سال 92 به بعد در تهران روزهای ناسالم هوا داشتیم اما روزهای اضطرار نداشتیم.

ابتکار افزود: بیشترین علل روزهای ناسالم به علت وجود ذرات و احتراق ناقص برخی خودروها بوده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اکنون در همه شهرهای بزرگ کشور بنزین یورو4 توزیع می شود، میزان استاندارد گازوئیل هم ارتقاء پیدا کرده و میزان گوگرد از 7 هزار قسمت در میلیون اکنون به 50 تا 150 قسمت در میلیون رسیده است.

وی با بیان اینکه باید کیفیت سوخت و خودروها را بیش از این ارتقاء دهیم ادامه داد: از شهریور گذشته خودروسازی کشور، تولید خودروی یورو4 را اجرایی کرد.

ابتکار افزود: روش بازرسی در گذشته معیوب بوده و اشکالاتی داشته است اما اکنون خطوط تولید خودروسازی کشور را بصورت مستمر بازرسی می کنیم.

وی گفت: موتور سیکلت ها هیچ استانداردی نداشتند اما اکنون در موتورسیکلت ها استاندارد یورو3 اجرا می شود.

ابتکار با اشاره به اینکه معاینه فنی خودروها بسیار مهم است افزود: در تهران 5 میلیون خودرو تردد می کنند بنا بر این مشارکت مردم در کاهش استفاده از خودروی شخصی و معاینه فنی خودروها بسیار مهم است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بهبود وضعیت هوا را به تدریج در شهرهای بزرگ شاهد هستیم به ویژه در اصفهان که تعداد روزهای سالم از سال 92 تا 94 سه برابر شده است.

ابتکار افزود: در اجرای برنامه ها، تأخیر و عقب ماندگی و همچنین مشکلات اقتصادی و کمبود بودجه داریم.

وی درباره جرم انگاری تخریب کنندگان محیط زیست گفت: هماهنگی خوبی در این زمینه با قوه قضائیه و اقدامات پیشگیرانه را در دستور کار داریم.

ابتکار ادامه داد: 4 لایحه مهم از جمله لایحه های "ارزیابی محیط زیست" ، "حفاظت از تالاب ها و دریاچه ها" ، "خاک"‌ و لایحه «هوای پاک» را داریم و جرم انگاری تخلفات زیست محیطی در آنها دیده شده است که انتظار داریم مجلس شورای اسلامی حداقل دو مورد از این لایحه ها را تا پایان این دوره تصویب کند.

وی با اشاره به حضورش در همایش «تغییرات اقلیمی» در پاریس گفت: حضور ایران از نظر حفظ منافع کشور مؤثر بود و لزوم دستیابی به فنآوری ها و همکاری های جهانی در بهینه سازی انرژی و فناوری های جدید از دستاوردهای ماست.

معاون رئیس جمهور افزود: 195 کشور جهان در یک سند 30 صفحه ای توافق کردند افزایش دمای زمین در یک و نیم تا 2 درجه متوقف شود و ایران نیز در این تصمیم سازی مشارکت بسیار خوبی داشت.

ابتکار درباره شکار پرنده های مهاجر گفت: ایران یک کشور مهمان پذیر پرنده های مهاجر است و باید سعی کنیم این مهمان پذیری را تقویت کنیم اما روشهای غیرمجاز شکار پرنده گسترش یافته است.

وی ادامه داد: از سال 92 اقدامات گسترده ای برای جلوگیری از این کار انجام شد و بسیاری از متخلفان شناسایی و با آنها برخورد شد و با بسیاری از مقامات محلی هم که در این زمینه دخالت داشتند و از این موضوع حمایت می کردند مذاکره شد.

ابتکار با بیان اینکه در این زمینه نیاز به کار بلندمدت فرهنگی و آموزشی داریم گفت: با تشکل ها و گروههای محلی در این باره گفتگو شد و برای جلوگیری از شکارهای غیرقانونی پرندگان از ابزارهای تشویقی ، فرهنگی و ابزار برخورد قانونی هم استفاده کردیم.

وی افزود: با وجود تهدیدات و مانع تراشی برخی ها، با همکاری مقامات قضائی در میان کاله صدها هکتار از اراضی پناهگاه حیات وحش که غیرقانونی تصرف شده بود، آزاد شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در مناطق حفاظت شده ورجین در تهران نیز تصرفات گسترده ای اتفاق افتاده بود که با همکاری خوب مقامات قضائی صدها هکتار از اراضی این منطقه رفع تصرف شد و در فارس و هرمزگان و بسیاری از استانها هم رفع تصرف داشتیم و این روند ادامه دارد.

ابتکار درباره تالاب ها هم گفت: اگر حقابه تالاب ها تضمین شود و با برنامه ریزی، منابع آب را مدیریت کنیم از نابودی تالاب ها جلوگیری خواهیم کرد و دولت یازدهم در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: مجموعه اقدامات و برنامه 5 تا 10 ساله برای احیاء دریاچه ارومیه در نظر گرفته شده است و در نخستین سال اجرای این برنامه، افت سطح آب دریاچه متوقف شده و با بارندگی های خوب بخش هایی از آن احیاء شده است.

ابتکار گفت: همچنین اصلاح الگوی کشت و اصلاح الگوی آبیاری در محدوده دریاچه ارومیه اجباری شده است.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست در قبال تهدیدات گروه های قدرت و ثروت در زمین خواری خواهد ایستاد و اقدامات قانونی لازم را در این باره انجام می دهد و از حقوق مردم دفاع می کند.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از وب سایت خبرگزاری برنا ، تاریخ انتشار دوشنبه 23 آذر 1394 ، کد مطلب : 349082 : www.bornanews.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
0
همه دولت های گذشته هم اراده جدی داشتند ولی هیچکدوم نتونستن کاری پیش ببرن ، باید بین مردم فرهنگسازی های بهتری انجام بگیره
ا.ح75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۳
0
0
امیدواریم این اراده در دوره روحانی به نتیجه خوبی هم برسه
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
0
0
مثل هرسال که میگن ما اراده جدی تر داریم و هرسالم بدتر میشه
ن.ف83
نیما
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۱
0
0
هرچه سریع تر باید یه فکر درست و درمونی واسه الودگی هوا کرد تا وضع از این بدتر نشه ن۰ف83
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۰
0
0
واقعا ؟ ما ک چیزی ندیدیم :/ اینک بتونیم به ی راهی برای کنترل الودگی هوا برسیم برامون دیگه شده ارزو م.ق75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین