پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۵۸۳۵۶
تاریخ انتشار : ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۵
روستای «تشویر» یکی از روستاهای جاذب گردشگر شهرستان طارم است که دارای جاذبه‎های تاریخی بی‎نظیری است.

شعار سال: شهرستان طارم یکی از شهرستانهای زیبا و تاریخی استان زنجان است که دارای قدمت دیرینه بوده و جاذبههای تاریخی بی‌شمار آن نشان از قدمت این شهرستان دارد.

بناهای عظیم تاریخی و فرهنگی در این شهرستان موج میزند و اشیای کشف شده تاریخی عظمت «هندوستان ایران» را بیشتر نمایان میکند، در واقع طارم را میتوان شهرستان قلعههای زیبا و تاریخی نام برد که بسیاری از این قلعهها در حال حاضر از بین رفته است و تنها آثاری کوچک از آنها باقی مانده است.

قلعه «تشویر» به عنوان یکی از قلعههای مشهور این شهرستان در ضلع شمال غربی روستای «تشویر » و بر ارتفاعات کلهقندی قابل مشاهده است که مورد توجه علاقهمندان به میراث فرهنگی است، این قلعه تاریخی آثاری از دیوار چیده شده با لاشه سنگ و ملاط گچ آهک قابل مشاهده است.


این بنای تاریخی در حد فاصل قلعه معروف «سمیران» در شرق و «قلعه سانسز» در غرب با فاصله بین 15 تا 20 کیلومتری واقع شده است، در واقع «تشویر »بین دو قلعه معروف شهرستان طارم قرار گرفته و این موضوع زیبایی آن را دو چندان کرده است،مکان انتخاب شده و طراحی قلعه به شکلی است که تنها راه ورود به آن ضلع شمالی است.

 

*قلعهای برای دفاع از مردم تشویر

خلاقیت معمار این بنا موجب شده از وجود شیبهای تند و پرتگاههای اطراق قلعه برای عدم نفوذ به آن بهره گرفته شود و این موضوع موجب شده تا در هنگام حمله بیگانگان مردم این منطقه بتوانند به خوبی از خود دفاع کنند، در حال حاضر نیز شکل دفاعی قلعه حفظ شده و میتوان به راحتی کاربرد آن را مشاهده کرد.

احداث این قلعه به زمان اسماعیلیان بر میگردد و هنوز آثاری در این روستا دیده میشود که قدمت این منطقه را به خوبی نشان میدهد.

یکی از جاذبههای موجود در روستای «تشویر »محوطه معروف به «گنج گنو» است که در سه کیلومتری ضلع شمال شرقی روستا و دو کیلومتری ضلع جنوبی رودخانه «قزل اوزن» دارای معادن گچ و آهک است.

از معادن این محوطه در قرون گذشته برای احداث بناهای تاریخی «تشویر»از جمله قلعه «تشویر » استفاده شده است که با توجه به بررسیهای انجام شده آثار سکونت در دوران اسلامی در این محوطه مشاهده میشود.

روستای «تشویر» دارای قدمتی طولانی است که از مناطق با جاذبه شهرستان طارم است، آثار تاریخی بر جای مانده پیرامون روستای «تشویر» به دوره ساسانی تعلق دارد و نشانگر اهمیت این ناحیه در آن دوران بوده است.

با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از پایگاه خبری تحلیلی مهر زنجان، تاریخ 14 اسفند 93، کد مطلب: 2618: www.mehrezanjan.ir

 
اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین