پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۶۱۹۸۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۷
موزه یاسوج با مساحت 150 مترمربع در 28 اردیبهشت ماه سال 1382 افتتاح گردیده است.

شعار سال: این موزه در طبقه دوم اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان كهكیلویه و بویر احمد قرار دارد.

موزه یاسوج از یک بخش باستان شناسی تشکیل شده است و اشیای به نمایش درآمده در آن عمدتا در کاوش های باستانی شناختی به دست آمده اند.

این آثار در برگیرنده سه دوره باستان شناسی پیش از تاریخ، دوره های تاریخی و دوره های اسلامی است که اشیاء دوره پیش از تاریخ شامل برخی از ابزارهای سنگی شامل تیغه ها و زیر تیغه ها است و بخش دیگر یافته هایی است که در کاوش های باستان شناسی در گورستان لما به دست آمده اند که قدمت این اشایء با توجه به مطالعات اولیه به نیمه دوم هزاره دوم و هزاره اول قبل از میلاد می رسد.

این شایئ در یک نگاه کلی به سه دسته اشیاء سفالی، فلزی و سنگی تقسیم می شوند.

اشیای فلزی شامل انواع ظروف فلزی کاسه، ابزارآلات جنگی ماننده مهره ها، جام و گلدان، ابزارهای جنگی مانند خنجر، شمشیر و پیكان، گوشواره ها، حلقه ها و النگوها و برخی اشیاء مانند درفش و سوزن که در زندگی روزمره کاربرد دارند.

اشیاء سنگی نیز شامل ظرف سنگی و برخی مهره های تزئینی از سنگ عقیق است. اشیای دوره تاریخی نیز بیشتر شامل سکه های دوره ساسانی متعلق به پادشاهانی نظیر خسرو دوم، سکه های دوره المایی و چند مهره از دوره ساسانی است.

در بین اشیاء به نمایش درآمده این دوره، قطعه از از نقش برجسته شاپور اول ساسانی که بر روی سنگ حفاری شده است جلوه خاصی به این موزه بخشیده است.

اشایئ دوره اسلامی هم شامل گروهی از سکه های اوایل اسلام، سکه های صفوی و قاجاری، ظروف چینی آبی سفید و اشیایی نظیر خنجر و باروت دان است .

سنگ های قیمتی یا احجاز کریمه از دیگر اشیاء موزه هستند که جنبه های تزیینی و یا مذهبی آن در نزد ایرانیان باستان متصور است.

در این موزه که آثار آن همگی در استان کهگیلویه و بویراحمد کشف شده، 270، شیء از دوره های مختلف به نمایش گذاشته شده است.


با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تیشینه، تاریخ انتشار ، کد مطلب: 629880: www.tishineh.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Sweden
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۴
0
0
یاسوج از شهر های تاریخی ایران بوده و پر از قلعه های قدیمی و پل های قدیمی می باشد همچنین طبیعت زیبای یاسوج برای گردشگری شگفت انگیز است
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین