پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 28
کد خبر: ۷۱۸۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۶
استاندار همدان گفت: امیدورایم با همکاری سازمان‌ها و نهادها با معاونت سواد آموزی در سال ۱۴۰۰ جشن پایان بی سوادی در استان همدان را بگیریم.

شعارسال: محمد ناصر نیکبخت ظهر يكشنبه در شورای پشتیبانی سواد آموزی استان همدان با گرامیداشت هفته وحدت و هفته سواد آموزی اظهار داشت: از عملکرد آموزش و پرورش استان در انسداد بی سوادی و ارتقاء جایگاه استان در کاهش بی سوادی تشکر و قدردانی می‌کنم.

وی افزود: طبق آمار در سطح دنیا 770 میلیون نفر که معادل 9 درصد جمعیت جهان است بی سواد بوده و در ایران نیز براساس همین آمار 10 میلیون نفر از جمعیت کشور بی سواد هستند.

استاندار همدان بیان کرد: در دنیا به افرادی که توانایی استفاده از تکنولوژی‌های پیشرفته و کامپیوتر را ندارند بی سواد می‌گویند اما در ایران بی سوادان کسانی که توانایی خواندن و نوشتن ندارند.

وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری، گفت: بی سوادی برای یک جامعه اسلامی و انقلابی مایه ننگ است و با سوادان باید تلاش کنند که این لکه ننگ را پاک کنند.

نیکبخت با بیان اینکه از 10 میلیون نفر بی سواد کشور تعداد 9 میلیون و 700 هزار نفر در گروه سنی 10 تا 49 سال که جامعه هدف سواد آموزی است، قرار دارند که زیبنده نظام اسلامی و کشور ایران نیست چراکه آن زمان که ایرانیان با سواد بودند دیگر ملل در بی سوادی به سر می‌بردند.

وی بیان کرد: از تأسیس سازمان نهضت سواد آوزی 33 سال گذشته و باید در این مدت بی سوادی در کشور ریشه کن می‌شد، اما این اتفاق نیفتاده و آمار 10 میلیون نفر بی سواد کشور بدون احتساب افراد بالای 50 سال است که اگر آنها را نیز به این آمار اضافه کنیم مطمئنا بی سوادان بیشتر از آمار فعلی خواهند بود.

استاندار همدان در بخش دیگری از سخنانش به مأموریت سازمان‌ها و نهادهای دیگر در راستای کمک به کاهش بی سوادان در استان اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) در اسرع وقت و به صورت دقیق آمار بی سوادان تحت پوشش خود را به معاونت سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش ارائه کنند.

وی بر ضرورت وظیفه مند شدن دیگر دستگاه‌ها در شهرستان‌های استان برای شناسایی افراد بی سواد و تلاش در راستای کاهش بی سوادی تأکید کرد و افزود: جهاد کشاورزی، بهداشت و درمان، تعاون روستایی، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و همین طور فرمانداران، بخشداران و دهیاران در این موضوع تلاش بیشتری کنند.

نیکبخت عنوان کرد: برای هر شهرستان سهمیه‌ای در نظر گرفته شود که براساس آن فرمانداران با بهره‌مندی از توان بخشداران و دهیاران افراد بی سواد را در سطح روستاها شناسایی و موضوع با سوادی آنها را پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه برخی افراد خود را به عنوان با سواد در سرشماری به صورت خود اظهار اعلام کردند راقبول ندارم، تصریح کرد: با توجه به شرایطی که در روستاها حاکم است فرد بی سواد نمی‌تواند خود را به عنوان باسواد معرفی کند و نیاز به راستی آزمایی این آمار است.

استاندار همدان بیان کرد: برای افرادی که بی سوادان را شناسایی و به سمت باسوادی سوق می‌دهند نیز تشویقی در نظر گرفته شود تا انگیزه‌ای برای اینگونه فعالیت‌ها ایجاد شود.

وی بیان کرد: بحث اختصاص برنامه‌ای از صدواسیما برای سواد آموزی را پیگیری کنید تا در هفته یک برنامه با زمان‌بندی مشخص تدوین و پخش شود.

نیکبخت با بیان اینکه با سوادی والدین در تربیت و آموزش دانش آموزان مؤثر است، تصریح کرد: در سطح کشور یک میلیون و 300 هزار نفر از والدین بی سواد هستند که این موضوع در امر آموزش دانش آموزان مؤثر است.

وی نهاد خانواده را مقدس‌ترین، باداوم‌ترین و پایدارترین نهاد بشر دانست و گفت: برای باسوادی والدین باید فضا فراهم شود تا فرزندان در نهاد خانواده بهتر آموزش ببینند.

استاندار همدان ابراز امیدواری کرد تا سال 1400 با همکاری دیگر سازمان‌ها، جشن ریشه کنی بی سوادی در استان همدان گرفته شود.

همچنین در پایان این جلسه از مدیر کل ثبت احوال استان همدان با اهداء لوح سپاس به خاطر همکاری خوب در راستای شناسایی افراد بی سواد تجلیل شد.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاری تسنیم، تاریخ انتشار خبر 6 دی 1394، کدمطلب: 954641 ، www.tasnimnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۰۴
0
0
خیلی خوبه ؛ این استان تونسته پیشرفت های فرهنگی و آموزشی بسیاری رو داشته باشه ؛ امیدواریم همین روند با قدرت ادامه پیدا کنه
ا.ح75
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین