پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۰۱۰۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۵۷
سکته چشمی، وضعیت خطرناکی است که در اثر فقدان یا کاهش جریان خون به بافت های بخش جلویی عصب بینایی رخ می دهد.

شعار سال: این بیماری ناشی از اختلال در خون رسانی به عصب بینایی بوده و باعث كاهش ناگهانی حدت بینایی یا دید محیطی خواهد شد. عصب بینایی مشابه كابل سیمی می باشد كه حاوی حدود یك میلیون رشته سیم مستقل یا عصب های بینایی است. هر كدام از رشته های عصبی حامل اطلاعات مربوط به قسمتی از بینایی بوده و آنها را به مغز منتقل می كنند.
فرم شایع این بیماری اصولا در افراد بالای 50 سال رخ می دهد و عموما ارتباطی با بیماری های دیگر ندارد اگر چه در بیماران فشار خونی و مبتلا به مرض قند شایعتر است.
در این بیماران قطع ناگهانی خون رسانی به قسمتی از عصب، منجر به ایجاد حالتی مشابه سكته مغزی در عصب بینایی می شود.
البته نباید فراموش كرد كه آمار بروز سكته مغزی در این افراد بیش از افراد مشابه هم سن آنها نیست. یك نوع نادر سكته عصب بینایی به علت التهاب در عروق چشم و دیگر نقاط بدن و انسداد آنها به وجود می آید كه به آن «التهاب شریان گیجگاهی» می گویند كه در افراد بالای 60 سال رخ می دهد.

علل ایجاد سکته بینایی

علت دقیق آن به طور كامل مشخص نشده ولی حمله های گذرای كاهش فشار خون، مثل بیمارانی كه داروی ضد فشار خون مصرف می كنند یا دچار خونریزی شدید می شوند، منجر به كاهش خون رسانی به عصب بینایی و اختلال در عملكرد آن می گردند.
شانس بروز این بیماری در افراد سیگاری ‌، مبتلایان به مرض قند و فشار خون بالا بیشتر است. از علل دیر آن (به خصوص در افراد جوانتر) میگرن است. در افرادی كه كانال عصب بینایی آنها به صورت مادرزادی كوچك است، احتمال بروز این بیماری بیشتر است.
كوچک بودن این كانال باعث بروز فشار مزمن روی اعصاب بینایی شده و به تدریج این فشار سبب بسته شدن عروق سر عصب یا بروز سكته در عصب بینایی و از بین رفتن تعدادی از این اعصاب می شود.
بعد از این مسئله و از بین رفتن مقداری از بافت عصبی فضای كافی برای اعصاب باقی مانده ایجاد شده و به همین علت شانس حمله دیگر در این عصب بسیار كم می شود.

علایم

شایعترین علامت آن كاهش ناگهانی دید مركزی یا محیطی است. معمولا كاهش دید پیشرونده نمی باشد ولی در بعضی از موارد، كاهش پیشرونده مختصری رخ می دهد.
نیمی از بیماران ممكن است بهبود مختصری در دید خود پیدا كنند.
سكته عصب بینایی همراه با علائم دیگر مانند درد در حركات چشمی و دوبینی نمی باشد اگر چه بیماران مبتلا به فرم التهابی آن معمولا سر درد و درد در هنگام لمس ناحیه گیجگاهی، درد و خستگی در زمان جویدن، ضعف و بیحالی عمومی، تب، درد شانه یا مفاصل دیگر را دارند.
تشخیص

تشخیص این بیماری با چشم پزشك می باشد. چشم پزشك بعد از معاینه چشم، از جمله دید مركزی، معاینه مردمك ها، دید رنگ، دید جانبی و بررسی سر عصب بینایی قادر به تشخیص است. ممكن است معاینات دیگر مانند بررسی بیماری های قلبی عروقی و بررسی خونی نیز لازم باشد.
معمولا نیازی به انجام سی تی اسكن و ام آر آی نیست.

درمان

در حال حاضر هیچ درمانی برای آن وجود ندارد و اگر چه در نیمی از بیماران بعد از بر طرف شدن تورم اولیه دید مركزی اندكی بهبود می یابد ولی دید محیطی معمولا بهتر نخواهد شد.

پیشرفت بیماری

حمله مجدد درمان چشم بسیار نادر است، مگر در مواردی كه التهاب شریان ها وجود داشته باشد شانس گرفتاری چشم مقابل در پنج سال آینده كمتر از 20% می باشد. نقش آسپرین در كاهش ابتلای چشم مقابل، قابل توجه نبوده و اگر علت دیگری برای مصرف آسپرین وجود ندارد، مصرف آن توصیه نمی شود. بیماران سیگاری باید سیگار را ترك كنند. در صورتی كه عامل بیماری التهاب شریان ها باشد در صورت عدم درمان، احتمال گرفتاری چشم سالم بیش از 60% می باشد.
همچنین در فرم التهابی بدون درمان احتمال بروز سكته قلبی و مغزی نیز شدیدا افزایش پیدا می كند.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از وبسایت تبیان، تاریخ -، کد مطلب: -: www.instagram.com

اخبار مرتبط
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۲
0
0
تا به حال اسم همچین چیزی رو هم نشنیده بودم حتی! خیلی برام عجیبه! خدا برای کسی نیاره
ا.ف75
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
0
0
خیلی خوبه که سایت داره راجب اینگونه از مطالب بدرد بخور و راجب سلامتی مانور میده
ن.ف83
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین