پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۸۵۱۳۰
تاریخ انتشار : ۱۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۵
قاضی خرم آبادی گفت: در زمینه مبارزه با جرایم در فضای مجازی از قضات با سوادی برخوردار هستیم و دستگاه قضایی کشور با همکاری معاونت منابع انسانی کشور تلاش لازم را برای بروز کردن سواد قضایی قضات به عمل رسانده است.

شعارسال: قاضی عبدالصمد خرم آبادی معاون دادستان کل کشور در امور فضای مجازی در حاشیه مراسم دوره تربیت مربی بررسی جرایم رایانه‌ای و آیین دادرسی آن که به همت منابع انسانی قوه قضائیه برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره افزایش جرایم در فضای مجازی گفت: هرچه استفاده مردم از فضای مجازی بیشتر بشود افرادی هم که سوءاستفاده می‌کنند بیشتر می‌شوند و به تناسب استفاده بیشتری که شده کسانی که سوءاستفاده می‌کنند بیشتر شده و امار جرایم بیشتر شده است.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره اینکه قبلا گفته بودید یک نظارتی بر سرور‌ها وجود دارد آیا الان نظارتی داریم یا خیر؟ اظهار کرد: از نظر فنی خیر نظارتی نداریم، اما از نظر مهندسی اجتماعی یک نظارت خوبی داریم. ما از مجموعه‌های دست اندرکار می‌خواهیم که زمینه مدیریت فنی را ایجاد کنند، زیرا نداشتن مدیریت فنی هزینه کار ما را بالا میبرد.

وی ادامه داد: ما در سراسر کشور در همه حوزه‌های قضایی مرکز استان و شهرستان‌ها در دادسرای‌های عمومی و انقلاب اقدام به تشکیل شعبی برای رسیدگی به جرایم رایانه‌ای کردیم و قضات متصدی را اموزش دادیم و در حال حاضر این معاونین دادستان در امور فضای مجازی که در این همایش شرکت کردند وظیفه آموزش همکاران را در سراسر کشور به عهده دارند به مدت سه روز برگزار شد و جرایم رایانه‌ای و آیین دادرسی آن مورد بررسی قرار گرفت و می‌توانم ادعا کنم در زمینه مبارزه با جرایم در فضای مجازی از قضات با سوادی برخوردار هستیم و دستگاه قضایی کشور با همکاری معاونت منابع انسانی کشور تلاش لازم را برای بروز کردن سواد قضایی قضات به عمل رسانده است.

وی درباره همکاری با وزیر ارتباطات جدید و موضوع مدیریت فضای مجازی گفت: نامه‌های سابق که برای وزیر سابق ارسال شده بود برای وزیر جدید ارتباطات ارسال شد و خواستیم تا زمینه مدیریت ما بر فضای مجازی خصوصا تلگرام را فراهم کند، اما عملا تغییر جدید اتفاق نیافتاده است.

قاضی خرم آبادی ادامه داد: نظارت ما بر فضای مجازی وجود دارد، با توجه به مصوباتی که اخیرا شورای عالی فضای مجازی در زمینه فعالیت شبکه‌های اجتماعی در کشور داشته، به زودی از فعالیت شبکه‌های اجتماعی که نتوانند بر اساس معیار‌ها و ضوابطی که شورای عالی فضای مجازی تعیین کرده است عمل کنند، جلوگیری می‌شود.

معاون دادستان کل کشور افزود: شورای عالی فضای مجازی در مصوبه‌ای که داشت و در روزنامه رسمی هم منتشر شده است مصوب کرده که شبکه‌های اجتماعی که در داخل کشور و یا شبکه‌های خارجی که در داخل کشور فعالیت می‌کنند باید نظام جمهوری اسلامی ایران بتواند بر آن‌ها مدیریت کامل داشته باشد و حتما محتوا‌های مربوط به این شبکه‌های اجتماعی باید در داخل ذخیره شود و این جزو سیاست‌هایی است که در آن مصوبه به تصویب همه اعضای شورای عالی فضای مجازی با اجماع رسیده است و مرکز ملی فضای مجازی باید تلاش لازم را برای اجرای این مصوبه به عمل بیاورد.

وی خاطرنشان کرد: امروز نیز دادستان محترم کل کشور در این همایش که با حضور معاونین دادستان‌های مراکز استان و برخی از قضات تجدیدنظر سراسر کشور برگزار شد تاکید کردند که این کار باید به سرعت انجام شود تا از ضرر‌های جبران ناپذیر جلوگیری شود.

قاضی خرم آبادی بیان داشت: در این مصوبه بر استفاده حداکثری از شبکه‌های اجتماعی تاکید شده است، اما این استفاده باید استفاده مدیریت شده باشد ما باید ضمن استفاده حداکثری از فضای مجازی جلوی جرایم را بگیریم که مردم ما متضرر نشوند.

معاون دادستان کل کشور در پاسخ به این سئوال که آیا نرم افزار ویز رفع فیلتر شده است، گفت: بله متاسفانه.

وی تصریح کرد: ما هم از وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت ارتباطات زیرساخت خواسته‌ایم هر چه سریع‌تر ترتیبات و اقدامات لازم را برای فیلتر به عمل بیاورد.

معاون دادستان کل کشور در فضای مجازی ادامه داد: یک تیم را برای فیلتر کردن آن قرار داده‌اند و بنا به ادعای مسولین شرکت زیرساخت از امکانات فنی استفاده می‌کند که مبارزه با آن و متوفف کردن آن زمانبر است و امیدواریم انشالله هر چه زودتر بتوانند مجدد از فعالیت این نرم افزار را که متعلق به نظام غاصب صهیونیستی است جلوگیری کنند.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری میزان، تاریخ انتشار: 17 مهر 1396، کدخبر: 355934 ، www.mizanonline.ir

اخبار مرتبط
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین