پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 March 29
کد خبر: ۸۵۵۹۷
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱
بیش از هزاران معلم و دانش آموز در مناطق سخت گذر کشور برای رفتن به محل خدمت و تحصیل خود سختی‌های زیادی را تحمل می‌کنند. عشق به مدرسه در آن ها موج می‌زند مجبور شدند، کیلومترها راه بروند.

شعار سال: 13 میلیون دانش‌آموز سال تحصیلی جدید را آغاز کردند و در حالی که بسیاری از دانش‌آموزان در کلانشهرها و شهرهای بزرگ برای رسیدن روز اول مهرماه جشن‌های گاهی با زرق و برق و گاه ساده برگزار کردند، اما دانش‌آموزانی هم بودند که برای رسیدن به کلاس‌های درسی که بوی مهر نمی‌دهد، اما عشق به تحصیل در آن ها موج می‌زند مجبور شدند، کیلومترها راه بروند.

آمار ارائه شده از سوی «اسفندیار چهاربند» رئیس مرکز برنامه‌ریزی منابع انسانی و فناوری اطلاعات وزارت آموزش و پرورش در مراسم زنگ مهر یکی از دبستآن های لرستان نشان می‌دهد که در استآن های مختلف کشور صدها مدرسه در مناطق سخت‌گذر وجود دارد که 15 هزار معلم این مدارس برای رسیدن به محل کار خود باید مشقات زیادی را متحمل شوند، زیرا بیشتر این مدارس حتی راه آسفالت نیز ندارند. شاید باورش سخت باشد، اما دانش‌آموزان این مدارس در چنین شرایطی رنج مدرسه رفتن را به جان می‌خرند تا مانند دیگر فرزندان این مرزوبوم عنصری تحصیلکرده برای جامعه باشند.«سیدمحمد بطحایی» وزیر آموزش و پرورش هم درگفت‌و‌گویی با اشاره به اینکه در حال حاضرحدود یک هزار کلاس خشتی و گلی و دو هزار کلاس کانکسی داریم، اظهار امیدواری کرده که طی یک برنامه کوتاه مدت این کلاس‌ها جمع‌آوری شود. وی در تبیین اولویت‌های وزارتخانه متبوعش در سال تحصیلی جدید، قول داده مدارس کپری تا پایان سال 97 جمع‌آوری شود وجای آن ها را کلاس‌های استاندارد بگیرد. هرچند در قالب عدالت آموزشی دولت باید امکانات و تسهیلات آموزشی پایه را در سطحی قابل قبول برای همه کودکان، فارغ از طبقه اجتماعی، قومی، جنسیتی، مذهبی، سطح درآمدی و... فراهم کند، اما باید بپذیریم این مهم تنها از عهده آموزش و پرورش و نوسازی مدارس برنمی آید و لازم است خیرین و دیگرنهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط نیزوارد گود شوند.

300مدرسه در مناطق سخت گذر

لرستان نیز یکی از استان هایی است که با وجود استعدادهای درخشانی که دارد، اما جزو 12 استانی است که نسبت به سرانه آموزشی متوسط کشوری عقب هستند و نیازمند یک برنامه‌ریزی منسجم برای خروج از این وضعیت است.

«خدانظر دریکوند» مدیر کل آموزش و پرورش لرستان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در مناطق سخت گذر و کمتر برخوردار استان 300 مدرسه که کمتر از پنج دانش‌آموز دارند وجود دارد.

وی با تأکید بر اینکه نباید حتی یک دانش‌آموز هم به خاطر محرومیت از تحصیل باز بماند، از مسئولان خواست به کمک آموزش و پرورش بیایند و به دستگاه تعلیم و تربیت برای استقرار عدالت آموزشی کمک کنند.

دریکوند قول داد، برای زدودن محرومیت و برخورداری مناطق سخت گذراز امکانات مناسب آموزشی در لرستان تلاش کند، اما گفت که برای نوسازی و بهسازی مدارس نیاز به مشارکت خیرین داریم.

در حال حاضر 320 هزار دانش‌آموز در 4 هزار و 207 آموزشگاه استان در 24 شهرستان و منطقه تحصیل می‌کنند که از این مجموع 32هزار دانش‌آموز در لرستان کلاس اولی هستند. به گفته دریکوند در لرستان حدود یک درصد مدارس ابتدایی، 8.2 درصد دوره اول متوسطه، 9.20درصد دوره دوم متوسطه و 7.6 هنرستآن های فنی غیردولتی هستند. وی خاطرنشان کرد: در مدارس دولتی عادی و هیأت امنایی در موقع ثبت‌نام هیچ هزینه‌ای دریافت نشده، اما مدارس هیأت امنایی با ارائه برنامه‌های کیفی و فوق برنامه می‌توانند در آبان ماه شهریه‌ای را در نظر بگیرند.

1050مدرسه لرستان نیاز به تخریب دارد

در همین حال، «محمد چگنی» مدیرکل نوسازی مدارس لرستان هم در گفت‌و‌گو با «ایران» آماری داد که جای تأمل دارد. وی تصریح کرد: از سال اول برنامه پنجم تاکنون یک هزار و 550 مدرسه درلرستان تخریب کامل و باز‌سازی شده است. وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون 628 مدرسه دراستان نیاز به مقاوم‌سازی دارد، افزود: همچنین یک هزار و 50 مدرسه باید تخریب کامل و نوسازی شود.

ساخت ۱۰۹۲ کلاس درس با کمک خیرین لرستانی

همچنین «محمدعلی رضوی» رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز لرستان در گفت‌و‌گو با «ایران» از ساخت یک هزارو 92 کلاس درس با متراژ 10 هزار و 125 مترمربع توسط خیرین استان تا پایان سال 95 خبر داد و افزود: برای ساخت این تعداد کلاس درس حدود 3 هزار میلیارد ریال هزینه شده است.

برچیدن مدارس شبه کپری

«محمد اصلانی» معاون عمرانی استانداری لرستان تأکید کرد: خوشبختانه دراستان مدارس کپری نداریم و برای برچیده شدن بساط 46 مدرسه «شبه کپری» نیز تفاهمنامه‌ای با بنیاد برکت امضا شده است. براساس این تفاهمنامه همه این مدارس تا پایان امسال بهسازی می‌شود و دیگر چیزی به نام مدرسه شبه کپری در لرستان نخواهد بود. وی اظهارداشت: هیچ امر خیری نظیر مدرسه‌سازی نیست و این کار خیر از آنجا که در راستای انسان‌سازی است، امری بی‌بدیل است. مهم‌ترین عاملی که بستر و لازمه دانایی را فراهم می‌کند مقوله آموزش‌وپرورش است و شکی نیست که خواستگاه پایه و اولیه آن تلاش برای مدرسه‌سازی است. به گفته وی، هیچ جامعه‌ای راه سعادتمندی را نمی‌تواند طی کند مگر اینکه در زمینه انسان‌سازی و رسیدن به کمال گام بردارد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 19 مهر 96، کد مطلب: 203252، www. iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها-دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین