پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۵۰۰۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۸
تربیت جنسی حلقه گم شده نظام تربیتی در جامعه ماست. موضوعی که نه تنها خانواده‌ها که حتی آموزش و پرورش، رسانه‌ها و سایر نهادهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در تربیت کودکان نقش دارند، چشم را بر آن بسته‌اند.

شعار سال: تربیت جنسی حلقه گم شده نظام تربیتی در جامعه ماست. موضوعی که نه تنها خانواده‌ها که حتی آموزش و پرورش، رسانه‌ها و سایر نهادهایی که به طور مستقیم و غیرمستقیم در تربیت کودکان نقش دارند، چشم را بر آن بسته‌اند. شاید ندانید غفلت از تربیت جنسی در نوزادی ممکن است به عادت های نادرست جنسی در بزرگسالی منجر شود و حتی روابط زناشویی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. فقدان این تربیت آسیب‌هایی با ابعاد فراگیر را نه تنها به کودک و آینده‌اش و نهاد خانواده وارد می‌‌کند که در مقیاسی بزرگتر جامعه را تحت تأثیر قرار می‌‌دهد. آزارهای جنسی مربوط به کودکان که با خودمراقبتی می‌‌توان تا حد بسیاری از وقوع آنها جلوگیری کرد، تنها یکی از نتایج زیان‌بار تربیت نشدن درست جنسی است. گرچه در چند دهه گذشته از این تربیت غفلت شده اما شرایط اجتماعی امروز، حضور انواع رسانه‌های تصویری و دسترسی کودکان به انواع اطلاعات، سبب شده ضرورت توجه به آن بیش از هر دوره دیگری احساس ‌شود. جبهه‌گیری در مقابل گسترش این تربیت در بین خانواده‌ها و مربیان، غالباً به دلیل مشتبه شدن دو موضوع «تربیت جنسی» و «آموزش جنسی»بر متولیان امر است. دکتر نیکوگفتار دبیر انجمن روانشناسی اجتماعی ایران و مدرس کارگاه‌های آموزشی تربیت جنسی از تفاوت این دو برای ما می‌‌گوید تا بیشتر با تربیت جنسی، مصادیق و بایدها و نبایدهای آن آشنا شویم.

با تربیت جنسی، کودک چه مهارت‌هایی کسب می‌کند

پدر، مادر ما متهمیم!

تربیت جنسی مقوله‌ای تخصصی و بشدت حساس است. شناخت کودکان از دنیای اطراف‌شان و متعاقب آن رفتاری که والدین باید در پیش بگیرند از کودک تا کودک دیگری بسیار متفاوت است. نیکوگفتار ارائه یک دستورالعمل واحد برای مراحل مختلف این تربیت را امکانپذیر نمی‌داند. اما حالا که با خود تربیت جنسی آشنا شدیم، به پیامدهای آن اشاره خواهیم کرد. کودکی که تحت تربیت جنسی قرار می‌‌گیرد چه مهارت‌هایی دارد و چطور باید به این تربیت از بدو تولد توجه کرد.

شکل‌گیری عادت های سالم جنسی
والدین باید به این نکته آگاهی داشته باشند که غرایز کودک از لحظه تولد فعال و پویا است. نوزاد اگر لمس خارج از عرف دریافت کند و با آن نوع از لمس، تحریک شود، نسبت به آن شرطی شده و عادت های نامناسبی در او شکل می‌‌گیرد. «یکی از مصادیق بروز این مسأله، نظافت نوزاد است. مجاز بودن یا نبودن لمس و حدود آن در نظافت در تربیت جنسی بحث می‌‌شود. نمونه‌های دیگر این عادت ها در سنین متفاوت ممکن است پیش بیاید. برای مثال اینکه کودک پنج تا هشت ماهه روی شکم بخوابد و خودش را روی زمین بمالد عادت ناسالمی است و باید تغییر داده شود.» همچنین کودک در دو سالگی نسبت به جنسیت خودش آگاه و با سیستم تناسلی‌اش آشنا و در مورد آن کنجکاو می‌شود، پس خود لمسی می‌کند. این رفتار جزو طبیعت اوست اما نا آگاهی والدین ممکن است این رفتار طبیعی را به سمت انحراف و شروع خود ارضایی ببرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت خبری روزنامه ایران ، تاریخ انتشار -----، کدمطلب: 240661 ، www.iran-newspaper.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۲۹
0
0
شدیدا این نیاز در جامعه حس میشه که اموزش و تربیت جنسی افزایش یابد و همه گیر شود


س ی
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین