پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۶۰۸
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۷
رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: برای ارتقای شاخصه های زیست محیطی در کشور، دولت یازدهم برنامه «اقتصاد کم‌کربن» را به تصویب رسانده است.

شعار سال: معصومه ابتکار بعد از ظهر سه شنبه، در مراسم افتتاح مجتمع بنزین سازی شرکت پالایش نفت اصفهان، اظهار داشت: اقتصاد کشورها به سمت سبز شدن حرکت می کند و اقتصاد کشور ما به کمک گاز، نفت و انرژی می تواند رشد خوبی داشته باشد.

وی افزود: تلاش ما این است که به شاخص های جهانی برسیم و برای ۱۵ سال باید اهداف توسعه پایدار را در کشور پیاده کنیم تا علاوه بر رشد سبز، کاهش آلودگی هوا، آب و دیگر مباحث زیست محیطی، به اهداف توافق پاریس نیز دست یابیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست کشور افزود: باید طبق این توافق به ساز و کار مشترکی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای که عامل اصلی آسیب شدید اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی برای دنیاست دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: کشور ایران نیز در سطح دستگاه های مختلف برنامه کاهش انتشار گازهای گلخانه ای خود را ادامه داد که با فراهم شدن شرایط مساعد در مجموع کاهش ۱۲ درصد گازهای گلخانه ای از وضعیت کنونی تا سال ۲۰۳۰ جزو تعهدات ما محسوب می شود که بیشتر کشورهای دنیا در این محدوده و گاه کاهش تا ۳۰ یا ۴۰ درصد انتشار اینگونه گازها را تعهد کرده اند.

ابتکار با بیان اینکه این موضوع اهمیت سیاسی، زیست محیطی و اقتصادی زیادی دارد، بیان داشت: کشور ما در بهینه سازی انرژی، اصلاح الگوی مصرف، جلوگیری از هدررفت انرژی و کاهش آلودگی هوا باید گام های بلندی را بردارد تا به این اهداف برسیم.

وی ادامه داد: در سطح ملی سند مهمی با ابلاغ سیاست های کلی نظام در مورد محیط زیست توسط رهبر معظم انقلاب، داشتیم که بر این اساس خط مشی کلی کشور در ارتباط با ارتقای شاخصه های زیست محیطی و تاکید بر کاهش آلودگی هوا، انتشار آلاینده ها و تغییر اقلیم در دستور کار ارگان ها قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: انعکاس این برنامه های جهانی و سیاست های کلی در برنامه ششم توسعه قابل مشاهده است و دولت برنامه «اقتصاد کم‌کربن» را به تصویب رسانده و کاهش آلودگی هوا از اردیبهشت ۹۳ جزو اقدامات دولت در سطح ملی، استانی و شهری بوده که نمونه بارز آن در استان اصفهان با توزیع سوخت پاک و بنزین یورو ۴ اجرایی شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست بیان داشت: توسعه حمل و نقل عمومی، از رده خارج شدن خودروهای آلاینده، یکپارچه سازی شبکه معاینه فنی کشور و مدیریت گرد و غبار بسیار مهم است ضمن اینکه مدیریت صحیح تالاب ها و تامین حق آبه و احیای آنها به کیفیت بهتر هوا و جلوگیری از انتشار گرد و غبار کمک می کند.

وی ادامه داد: بسیاری از شهرهای کشور از جمله اصفهان تحت تاثیر افت کیفیت هوا به دلیل پدیده های جوی هستند که باید با برنامه ریزی صحیح این معضل مهم رفع شود و در دولت یازدهم تمام تلاش ما این است که این موضوع را به واقعیت نزدیک کنیم.

ابتکار با بیان اینکه روحانی، دولت خود را دولت محیط زیست خوانده است، اظهار داشت: رئیس جمهور در ارتباط با آلودگی هوا از دستگاه های اجرایی مسئول مانند وزارت نفت، صنعت و معدن، وزارت کشور و نیرو خواسته است تا تکالیف خود را با جدیت انجام دهند تا شاهد روند تدریجی بهبود کیفیت هوا در شهرهای بزرگ باشیم.

*بخش نفت کشور باید تعامل بیشتری با دنیا برقرار کند

وی تصریح کرد: طرح کاتالیز سبز، فناوری نوین و تخصصی برای بهبود وضعیت محیط زیست، با همت و تلاش متخصصان ایرانی تولید شده است.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: بهبود شاخصه های زیست محیطی در عرصه فناوری های نوین سبز، جزو رقابت های مهم دنیاست و بسیاری از کشورها برای این منظور سرمایه گذاری ویژه دارند به گونه ای که بخش مهم تحقیق و توسعه خود را صرف ارتقای فناوری های سبز کرده اند.

وی تاکید کرد: کشور ما در بحث انرژی، نفت و گاز مزیت خاصی نسبت به دیگر کشورها دارد و در این راستا باید برای دستیابی به فناوری‌های سبز بیشتر تلاش کنیم.

ابتکار اضافه کرد: در شرایط جدید دیپلماسی باید در عرصه فناوری های مربوط به بهبود شاخصه های کیفیت هوا و ارتقا سطح سوخت به سمت استانداردهای جهانی پیش گام باشیم و بخش نفت ما باید تعامل بیشتری با دنیا برقرار کند.

وی افزود: استانداردهای مدیریت زیست محیطی در پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی شاخصه هایی است که در دنیا ملاک معاملات بین المللی بوده و برای حضور قوی در عرصه رقابت بین المللی باید صادرکننده قوی خدمات مختلف از جمله فنی مهندسی در این زمینه باشیم.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با اشاره به راه اندازی مجتمع بنزین سازی پالایشگاه اصفهان، گفت: توزیع روزانه ۲۴ میلیون لیتر بنزین با کیفیت یورو ۴ اتفاق مهمی بوده و سازمان محیط زیست پیگیر این موضوع است که فعالیت کیفی سازی و ارتقای استانداردها در پالایشگاه‌های دیگر هم دنبال شود و هرچه سریع تر به استاندارد یورو ۵ و حذف مازوت دست پیدا کنیم و ارتقای وضعیت محیط زیست و رشد سبز صنایع را شاهد باشیم.

وی اضافه کرد: در دوران پسابرجام باید از تجربیات جهانی و تبادل تکنولوژی روز دنیا استفاده کنیم تا مسیر علمی تری در پیش رو داشته و از هزینه ها و خسارات ناشی از آلودگی زیست محیطی کاسته و کیفیت زندگی بهتری برای مردم فراهم کنیم.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از خبرگزاري مهر، تاریخ انتشار13 بهمن 1394، کد مطلب: 3040561: www. mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین