پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۷۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۵
در حالی که آخرین روزهای پاییز درگذر است، اما آسمان چهارمحال وبختیاری خیال باریدن ندارد و حسرت بارش باران در مهمترین فصل بارش باران بر دل مردم این استان مانده است.

شعار سال: استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه سه رودخانه بزرگ زاینده رود، کارون و دز در حالی فصل پاییز را سپری کرد که بارندگی ها در این فصل بسیار ناچیز بوده است.

کاهش بارش ها در چهارمحال و بختیاری همچنان تداوم دارد و وضعیت موجود بیانگر این است که خشکسالی در این استان همچنان ادامه دارد.

فصل پاییز با وزش بادهای موسمی یکی از مهمترین فصل های پر بارش در چهارمحال و بختیاری در گذشته به شمار می رفته که این امر موجب تقویت منابع آب زیر زمینی، تالاب ها و دریاچه ها می شده است.

در حال حاضر ابرها می آیند و از آسمان چهارمحال و بختیاری بدون هیچگونه بارشی عبور می کنند. آخرین سامانه بارشی که در فصل پاییز وارد چهارمحال و بختیاری شد، موجب بارش بسیار ناچیز در این استان شد.

ابرهای این سامانه بارشی ساعت ها آسمان چهارمحال و بختیاری را پوشانده بود که اما هیچ گونه بارش قابل توجهی برای این استان در پی نداشت.

میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین سال زراعی کامل۹۳ درصد کاهش داردمدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو باخبرنگار مهراظهار داشت: میزان بارندگی سال زراعی جاری(از ابتدای مهرماه تاکنون) ۳۹ میلی متر بوده است.

شاهرخ پارسا با اشاره به کاهش۹۳ درصدی بارندگی در چهارمحال و بختیاری، اظهار داشت: میزان بارندگی سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری نسبت به میانگین سال زراعی کامل۹۳ درصد کاهش بارندگی دارد.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در گذشته هر ساله کوهرنگ پر بارش ترین منطقه چهارمحال و بختیاری گزارش می شده است، در حالی که هم اکنون بارندگی لردگان از کوهرنگ بیشتر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر لردگان با بارش ۱۰۵ میلیمتر بیشترین بارش را در سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری داشته است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: میزان بارش کوهرنگ در سه ماهه ابتدای فصل زراعی جاری ۷۰ میلی متر است.

در حال حاضر ۶۵ درصد استان چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی شدید و ۲۰ درصد استان دچار خشکسالی متوسط قرار گرفته استوی بیان کرد: در حال حاضر ۶۵ درصد استان چهارمحال و بختیاری دچار خشکسالی شدید و ۲۰ درصد استان دچار خشکسالی متوسط است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری بیان کرد: در حال حاضر چهارمحال و بختیاری جزو استان های خشک کشور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: کاهش بارش ها در چهارمحال و بختیاری تهدیدی برای منابع آب زیرزمینی به شمار می رود و امیدواریم در سه ماه باقی مانده فصل بارش شاهد بارش های قابل توجه برف و باران در این استان باشیم.

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری در این زمینه گفت: وضعیت بارندگی در چهارمحال و بختیاری قابل مقایسه با سال های پر بارش گذشته نیست.

طاهر نوربخش عنوان کرد: خشکسالی و کاهش بارش ها موجب ایجاد خسارت های مختلف در بخش کشاورزی این استان شده است.

وی بیان کرد: در گذشته هر ساله بارش های قابل توجه باران در آبان ماه در این استان گزارش می شده که کشاورزان با بارش باران و نرم شدن خاک اقدام به شخم زدن اراضی دیم می کردند و کشت دیم پاییزه خود را انجام می دادند.

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری ادامه داد: اما اخیرا بارش ها آنقدر در این استان کم بوده است که رطوبت در خاک نفوذ نکرده و زمین ها خشک هستند.

خشکسالی و کاهش بارش ها موجب ایجاد خسارت های مختلف در بخش کشاورزی این استان شده استوی تاکید کرد: کاهش بارش ها وخشکسالی بر روی منابع آب های زیر زمینی استان تاثیر گذاشته و سطح آنها بسیار پایین آمده است و در برخی نقاط نیز فرونشست زمین گزارش شده است.

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری بیان کرد: کاهش بارش ها مطمئنا در سال آینده بر روی بخش کشاورزی تاثیر منفی خواهد گذاشت.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری در گفت و گو باخبرنگار مهرگفت: کاهش بارش ها و خشکسالی در چهارمحال و بختیاری بر روی منابع تامین آب شرب در مناطق مختلف این استان تاثیر گذاشته است و مشکلات کم آبی را ایجاد کرده است.

قدرت الله بگیلیری فرد عنوان کرد: در سال گذشته مشکل کم آبی در برخی نقاط استان از جمله فرخ شهر، بروجن، فرادنبه، سفید دشت مشاهده شودو تامین آب شرب را با مشکل مواجه کرد.

میانگی بارش ها در نقاط مختلف چهارمحال و بختیاری

وی با اشاره به وجود ۱۹۱ حلقه چاه آب شهری در چهارمحال و بختیاری، گفت: از مجموع ۱۹۱ حلقه چاه در استان ۱۵۱ حلقه چاه وارد مدار مخزن هستند و مابقی چاه ها خشک شده اند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری چهارمحال و بختیاری ادامه داد: چهارمحال و بختیاری ۹ سال متوالی با کمبود بارندگی و خشکسالی مواجه است و سال به سال کاهش بارش در استان چهارمحال و بختیاری تشدید می شود.

وی افزود: باید در مسیر صرفه جویی در مصرف آب در این استان حرکت کرد.

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازخبرگزاری مهر ، تاریخ انتشار 29آذر 96، کدمطلب:4177377، www.mehrnews.com


اخبار مرتبط
برگزیده ها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
Lord
United States of America
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۳
0
0
92 درصد کاهش بارندگی خیلیه و اینکه این استان منشا 3 رودخانه بزرگ کشور هست که نگرانی ها رو بیشتر میکنه
س.د۷۶
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین