پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۹۷۷۸
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۷
وزیر راه و شهرسازی در روزی که مدیرعامل مرکز توسعه تجارت روسیه برای امضای قرارداد و پوشش بیمه‌ای تأمین مالی سه میلیارد یورویی ساخت 21 هزار واگن به‌طور مشترک با شرکت‌های سازنده ایرانی در ساختمان راه‌آهن حاضر شده بود خبر خوب دیگری در حوزه ریلی اعلام کرد و آن شروع عملیات اجرایی برقی کردن قطار تهران-مشهد بود

شعار سال: وزیر راه و شهرسازی در روزی که مدیرعامل مرکز توسعه تجارت روسیه برای امضای قرارداد و پوشش بیمه‌ای تأمین مالی سه میلیارد یورویی ساخت 21 هزار واگن به‌طور مشترک با شرکت‌های سازنده ایرانی در ساختمان راه‌آهن حاضر شده بود خبر خوب دیگری در حوزه ریلی اعلام کرد و آن شروع عملیات اجرایی برقی کردن قطار تهران-مشهد بود که با گشایش ال سی از طرف بانک صنعت و معدن از پنجشنبه هفته گذشته به‌طور رسمی به اجرا درآمد. مدیرعامل راه‌آهن نیز در این مراسم از دو خبر خوب دیگر در حوزه ریلی تا پایان سال خبر داد.

قرارداد تأمین مالی خارجی و پوشش بیمه ای از طرف روسیه برای تأمین و تولید مشترک ناوگان ریلی توسط تولیدکنندگان ایرانی و روسی روز گذشته میان راه‌آهن و مرکز توسعه تجارت روسیه به امضا رسید. بر اساس این قرارداد ساخت بیش از 21 هزار واگن به‌صورت مشترک بین شرکت‌های روسی و شرکت‌های واگن‌سازی پارس، کوثر و فولاد درخشان انجام شود که ساخت شش هزار واگن در مرحله نخست مورد نظر است. تأمین مالی این قرارداد به ارزش سه میلیارد یورو به طور کامل توسط روسیه پرداخت می‌شود.

28 میلیارد تومان جذب سرمایه‌گذاری در ریل

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در مراسم انعقاد قرارداد ریلی با روسیه از آلودگی هوا و نفس تنگی کلانشهرها که روزهای اخیر بیشترین نمود را دارد سخن گفت و افزود: توسعه زیرساخت‌های ریلی و ناوگان نخستین و بهترین راهکار مقابله با آلودگی هوا و توسعه حمل و نقل سبز است.

آخوندی از گشایش ال سی و فعال شدن اعتبار اجرای خط آهن برقی تهران به مشهد، که سال‌های پیش در مورد آن تصمیم‌گیری شده بود ولی تاکنون تأمین اعتبار آن به‌صورت تعهد‌آور به مرحله نهایی نرسیده بود، خبر داد و گفت: بخش اول گشایش اعتبار شامل هفت و نیم درصد بهره‌برداری را که سهم ایران است پرداخت کردیم و بانک صنعت و معدن ال سی را به نفع طرف چینی افتتاح کرد. قرارداد پروژه برقی کردن ترن های مشهد از پنجشنبه گذشته به‌طور رسمی شروع شد. به این ترتیب به گفته آخوندی با برقی شدن خط آهن تهران ساعت سیر مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد و سرعت سیر برای قطارهای مسافری ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت و قطارهای باری ۱۲۰ کیلومتر بر ساعت خواهد بود و امیدواریم بتوانیم سالانه ۳۵ میلیون مسافر را از طریق این خط آهن به مشهد منتقل کنیم.همچنین برقی کردن قطار تهران-مشهد باید در چهار سال به پایان برسد. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خبر خوب دوم ما برای مردم انعقاد قرارداد سه میلیارد یورویی بین راه‌آهن ایران و مرکز توسعه صادرات روسیه است. بر اساس این قرارداد ۲۰ هزار دستگاه واگن باری توسط طرف ایرانی و روسی ساخته می‌شود همچنین ۱۰۰۰ دستگاه واگن مسافری،

۳۵۰ دستگاه لکوموتیو و برخی تجهیزات با همکاری واگن‌سازان داخلی ساخته می‌شوند. قرارداد مشخص کرده بلافاصله ساخت ۶ هزار دستگاه واگن توسط واگن‌سازان کوثر، پارس و فولاد درخشان آغاز می شود که با اجرای آن اشتغالزایی که مسأله مهم مردم است نیز ایجاد می‌شود.

به گفته آخوندی با ساخت 21 هزار واگن تعداد واگن‌های باری 70 درصد و واگن‌های مسافری 50 درصد افزایش می‌یابد. وی خاطرنشان کرد در برنامه ششم 28 میلیارد دلار در صنعت ریلی سرمایه‌گذاری خواهد شد که دو قرارداد برقی شدن قطار تهران مشهد و قرارداد با روسیه 5 میلیارد دلار از این عدد را برآورد کرده است. آخوندی افزون بر توسعه زیرساخت‌ها و ناوگان فعالیت کریدورهای ترانزیتی بویژه کریدور جنوب به شمال را مهم دانست و اظهار امیدواری کرد که سالانه بخشی از بیش از هفت هزار تن کالا از هند به سمت روسیه به حمل و نقل ریلی از راه ایران منتقل شود. ما با تمام همسایگان شمالی، جنوبی، شرقی و غربی در تعامل و در حال ساخت و توسعه ترانزیتی هستیم.

سرمایه‌گذاری سالانه 1.5 میلیارد دلار در بخش ریلی در چهار سال آینده

سعید محمدزاده مدیرعامل راه‌آهن نیز در مراسم امضای قرارداد ساخت واگن با روسیه گفت: در چند سال اخیر سالانه یک میلیارد دلار در حوزه زیرساخت ریلی توسط دولت سرمایه‌گذاری شد و تلاش می‌کنیم تا چهار سال آینده بین چهار تا شش میلیارد دلار در حوزه زیرساخت توسط دولت هزینه شود. محمدزاده اظهار داشت: در برنامه ششم توسعه از سوی رهبر معظم انقلاب تأکید بسزایی بر توسعه ریلی شده است. در این راستا دولت و مجلس نیز توجه خاصی به توسعه حمل‌ونقل ریلی دارند.توسعه ریلی بار، اتصال مراکز بار به ریل و توجه به کریدور شمال - جنوب از مواردی است که در برنامه‌ ششم مورد تأکید است.

محمدزاده با بیان اینکه طی چند سال اخیر سالانه یک میلیارد دلار در توسعه زیرساخت‌های ریلی هزینه کرده‌ایم، گفت: در چهار سال آینده حداقل هر سال یک تا ۱.۵ میلیارد دلار در حوزه زیرساخت ریلی به‌صورت مستقیم از سوی دولت سرمایه‌گذاری می‌شود و این غیر از سرمایه‌گذاری از محل تأمین مالی خارجی است. مدیرعامل راه‌آهن از باز شدن اعتبارات اسنادی خط آهن برقی تهران - مشهد گفت و افزود: تا قبل از پایان سال دو خبر دیگر در حوزه زیرساخت‌های ریلی برای مردم داریم. به گفته محمدزاده در راستای برنامه ششم که سهم ریلی در حمل بار باید به ۳۰ درصد و در حمل مسافر به ۲۰ درصد برسد، توسعه ناوگان و زیرساخت‌ها ضروری است. در حال حاضر تفاهمنامه همکاری بین راه‌آهن ایران و مرکز توسعه تجاری روسیه مبنای یک اعتبار برای تأمین مالی در حوزه ناوگان به میزان سه میلیارد یورو است. به کمک سازندگان داخل و مشارکت با بخش صنعتی روسیه و این خط اعتباری برای تأمین تجهیزات توسعه ریلی، گام بلندی برمی‌داریم. خرید ۶ هزار دستگاه واگن از واگن‌پارس، واگن‌سازی کوثر و واگن‌سازی فولاد درخشان با کمک یونایتدواگن، برای بخش خصوصی از محل همین خط اعتباری ساخته می‌شود. محمدزاده گفت: سه شرکت خصوصی نسبت به خرید این واگن‌ها اقدام می‌کنند و این نخستین پکیج از محل این اعتبار است.

پیتر پراتکو رئیس هیأت‌مدیره مرکز توسعه صادرات روسیه که مسئول روسیه در امضای قرارداد بود نیز اظهار داشت: ما حضورمان در ایران برای خودمان بسیار مهم است و شروع تحویل محصولات را از سال ۲۰۱۴ آغاز کرده‌ایم و بزرگ‌ترین قسمت پروژه ما مربوط به صنعت ریلی است.

رئیس هیأت‌مدیره مرکز توسعه صادرات روسیه افزود: این مرکز به دولت روسیه وصل است و حمایت از شرکت‌های خارج از مرز را برعهده دارد که شامل حمایت‌های مالی، ‌بیمه‌ای و غیرمالی است. هدف ما ساماندهی اوضاع مالی برای توسعه صنعت ریلی است و طیف وسیعی از محصولات را برای تولید مشترک در دست اقدام داریم ضمن اینکه در ایران پتانسیل بالایی برای توسعه ریلی وجود دارد.آنچه امروز امضا می‌کنیم در قالب طرح عملی دقیق اجرا خواهیم کرد.

آخوندی: با برقی شدن خط آهن تهران ساعت سیر مشهد به شش ساعت کاهش می‌یابد

امیدواریم بتوانیم سالانه ۳۵ میلیون مسافر را از طریق این خط آهن به مشهد منتقل کنیم همچنین برقی کردن قطار تهران-مشهد باید در چهار سال به پایان برسد. با ساخت 21 هزار واگن تعداد واگن‌های باری 70 درصد و واگن‌های مسافری 50 درصد افزایش می‌یابد

مدیرعامل راه‌آهن: در چند سال اخیر سالانه یک میلیارد دلار در حوزه زیرساخت ریلی توسط دولت سرمایه‌گذاری شد و تلاش می‌کنیم تا چهار سال آینده بین چهار تا شش میلیارد دلار در حوزه زیرساخت توسط دولت هزینه شود

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار -، کد مطلب: 243557، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین