حسن تیز مغز مشاور وزیر راه و شهرسازی :
حسن تیزمغز در کنگره ملی راهبردهای پیشرفت صنعت ساختمان با اشاره به همکاری با کشورهای خارجی در انتقال دانش و فناوریهای جدید گفت به دنبال این هستیم که با مشارکت شرکتهای داخلی و خارجی کارخانههای پیشرفته تولید مصالح ساختمانی را در کشورمان راهاندازی کنیم. وی با بیان اینکه مذاکرات با شرکتهای چینی بهتر از سایر کشورها پیش رفته است، اظهار داشت: قرار بر این است که دولت نفت بدهد تا بتوانیم در مذاکرات برای پوشش برخی از هزینهها از تهاتر نفت استفاده کنیم که البته با این شرایط نفتی چشمانداز خوبی وجود ندارد.
رییس صندوق ملی مسکن:
رییس صندوق ملی مسکن اظهار داشت: هر چند اولویت وزارت راه و شهرسازی استفاده از توان تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی است اما ١٠ شرکت اروپایی و آسیایی برای همکاری در ساخت مسکن و تامین مالی با ایران در حال مذاکره هستند. وی افزود ، میزان موجودیِ حال حاضر صندوق ملی مسکن بر اساس هزینه و درامد از ابتدای شکلگیری صندوق تا به امروز رقمی در حدود ١٢ هزار ٨۵٠ میلیارد تومان بوده (درآمدهای محقق شده)و بیش از ۶ هزار میلیارد تومان هم هزینه شدهاست.
امضای تفاهمنامه تولید واگن مسافری بین گروه مپنا و بنیاد مستضعفان؛
با امضای تفاهمنامه تولید واگن مسافری بین گروه مپنا و بنیاد مستضعفان، ۳۰ دستگاه واگن (۳ رام) با ظرفیت ۱۲۰۰ صندلی طی یکسال به ناوگان ریلی کشور افزوده میشود.
رییس کمیسیون عمران مجلس:
محمدرضا رضایی کوچی رییس کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: روز گذشته عملیات ساخت راهآهن شلمچه – بصره آغاز شد که البته در خاک ایران عمده اقدامات برای ساخت انجام شده، اما طرف عراقی اقدامات زیادی انجام نشده چراکه اساسا طرف عراقی اراده جدی برای انجام پروژههای عمرانی ندارد.
وعده بازی به سبک افغان:
کشور را بوی تعفن وعده گرفته است و مدیر دولتی به نوعی مفت خوری گرایش پیدا کرده است. همه چیز شده، وعده درمانی و شعار گرایی و گنده گویی. عملکرد صفر و زیر صفر. در دیدار مقامهای افغانستان و ایران میرشفیع، نماینده ویژه وزارت راه و شهرسازی ایران در امور افغانستان، گفته که برای عملیشدن این پروژه، ایران کار روی خط آهن چابهار - زاهدان آغاز شده است. آقای میرشفیع، خودت بهتر از همه میدانی که با خط راه آهن کشیده شده با هزینه جمهوری اسلامی ایران در افغانستان چه کردند. خودت بهتر میدانی که طالبان و بنیادگرایی خلیفه محور سیاسی شان، ریسک سرمایه گذاری برون مرزی را چقدر بالا میبرد. خودت بهتر میدانی که صحبتهای رد و بدل شده در مودبانهترین حالت، شبیه تعارفات مجالس عید دیدنی است. چرا باید امری احتمالی و نزدیک به صفر، بصورت برنامه به خورد مردم داده شود؟ سناریو سازی و گیم تئوری برای توسعه میدان فنی- اقتصادی و دیپلماتیک- ژئوپلتیک، از الزامات اولیه این کار است که بعید بدانیم، شما الفبای ان را هم بخوبی بدانید؟ منتظر دریافت تو. ضیحات روشنگرانه حضرتعالی هستیم.
مهندس علی زارع؛
حتما شما هم به دنبال ساخت آپارتمان هستید و میخواهید برآورد درستی از هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۲ داشته باشید تا بتوانید هزینههای پروژه خود را به درستی مدیریت کنید. جای درستی آمدید! در این مطلب به محاسبه هزینه ساخت ساختمان قدم به قدم در هر متر مربع خواهیم پرداخت. اکنون که در ابتدای سال ۱۴۰۲ هستیم هزینه ساخت آپارتمان در هر مترمربع زیربنا به حداقل ۹ میلیون تومان رسیده است. توجه داشته باشید که این مبلغ فقط هزینه ساخت و ساز است و هزینه عوارض شهرداری – بیمه – نظام مهندسی و سایر سازمانها را نیز باید به مبلغ فوق اضافه کنید. با این حساب هزینه ساخت آپارتمان تکمیل شده به مترمربعی حداقل ۱۱ میلیون تومان خواهد رسید.
دولت و تنظیم بازار مسکن؛
هر ساله تعداد زیادی پروژه یا طرحهای دولتی برای خانهدار شدن افراد کمبضاعت در جوامع مختلف ارائه میشود که از میان آنها میتوان به کشورهایی مانند مالزی، آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی اشاره کرد. بسیاری از کشورهای اروپایی، در سیاستهای مسکن عمومی و اجتماعی خود تأثیر اجتماعی و اقتصادی طرحها و مصالح مسکن از ابعاد مختلف در نظر گرفته میشود، تا اطمینان حاصل شود واحدها به اندازه کافی برای گروههای کمدرآمد، ارزان ارائه میشود و دراین زمینه فاصله طبقاتی در جامعه به حداقل برسد.با توجه به مواردی که در گزارش زیر مطرح شده می توان بیان داشت که، رویکرد کشورها در بخش مسکن، نقش بیشتر دولتها در این حوزه، ایفای وظیفه رگولاتوری برای تنظیم بازار مسکن، به گونهای است که نیازمندان و افراد کمدرآمد از حق داشتن خانه و سرپناه امن و باکیفیت دارای استاندارهای بالا محروم نباشند.
یادداشت سهراب دلانگیزان؛
پایههای ضعیف اقتصادی در کشور و عدممدیریت صحیح سیاستهای مالی در سالهای اخیر آتش بر دامن تلاشهای گوناگون برای ساماندهی بازارهای اقتصادی زده است. شور و اشتیاق ابتدایی دولتها برای باز کردن گره بازار مسکن با دادن وعدههای مختلف، مردم را به خانهدار شدن امیدوار کرده است، اما با گذشت زمان نهتنها بازار به تعادل مطلوبی نرسیده، بلکه مشکلات و چالشهای مختلفی را ایجاد کرده است.
تثبیت جایگاه ایران در ترانزیت منطقه ای و بین المللی؛
ایران و روسیه برای تکمیل گذرگاه ریلی شمال - جنوب که جنوب آسیا را به شمال اروپا متصل میکند، توافقنامه احداث راه آهن رشت - آستارا را امضا کردند. سیدابراهیم رئیسی رئیسجمهور گفت: مذاکرات و توافق این گام مهم مربوط به ۲۰ سال گذشته است ولی بهدلایلی به تعویق افتاد و باید در زمان خود انجام میگرفت؛ امروز با اراده بین مسئولان عالی دو کشور شکل میگیرد و حتماً کمک بسزایی برای تجارت و اقتصاد در منطقه خواهد کرد.
فعال اقتصادی ایران در روسیه:
جلیل جلالی فر، فعال اقتصادی ایران در روسیه در گفتگو با رسانه بیان داشت که کالاها با کشتی به بندر عباس میروند، با قطار به رشت میروند و از رشت با کامیون به بندر کاسپین میروند. اگر راه آهن رشت کاسپین راه اندازی شود هزینهها خیلی کم میشود.
سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس:
علی خضریان سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس مدیریت بازار اجاره را در گرو تکمیل سامانه املاک و اسکان دانست و گفت: با اشاره به کمبود انگیزه و اراده وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل سامانه املاک و اسکان بیان کرد: متأسفانه تاکنون از سوی وزارت راه و شهرسازی شاهد حرکتی روبهجلو برای تکمیل سامانه نبودیم؛ بنابراین باتوجه به وضعیت فعلی و عدم اولویت آن برای وزارتخانه و قرارگرفتن آن در کنار سایر اقدامات، سامانه املاک و اسکان تکمیل نخواهد شد..خضریان با اشاره به پیچیدگی زیاد سامانههایی نظیر سامانه املاک و اسکان بیان کرد: چنانچه تکمیل سامانه املاک و اسکان از سالهای قبل آغاز شده بود امروزه میتوانستیم از آن بهرهبرداری و استفاده کنیم؛ اما عمده اتفاقی که تاکنون در جهت تکمیل سامانه صورتگرفته، خوداظهاری صاحبخانهها بوده البته مشارکت بالایی در آن هم شکل نگرفته است.
نابسامانی بازار مسکن ملی؛
از تجارب خودمان بگوییم بهتر است. در سال 1401 برای انعقاد قرارداد 150 واحدی به یکی از شهرهای جدید مراجعه کرده بودیم،آنقدر سنگ اندازی کردند که پشیمان شدیم و عطایش را به لقایش بخشیدیم. این داستان ، تنها داستان یک پیمانکار و چند پیمانکار و یک شهر جدید خاص نیست. کل کشور معطل مهمترین وعده رئیس جمهور است. وعده ای که دو سال است دارای تاخیر بوده و در ماه سوم تا چهارم امسال ، پیامد اقتصادی ترکیدن تورم بدلیل بحث اجاره بها به گوش خواهد رسید. آقای رئیسی ، ما کرارا در خصوص این معزل هشدار داده ایم. احدی از مدیران محترم تان نشنیدند.
نفت در برابر ساخت مسکن؛
مشکل مسکن در ایران دلایل مختلفی دارد که باید اصلاح شود و بهطورمسلم زمان زیادی را میطلبد، اما این سوال سالها است که در ذهن کارشناسان وجود دارد که چرا دولت از توان و ظرفیتهای موجود در بخش مسکن استفاده نمیکند و ما باید باوجود انبوهسازان، مهندسان و معماران باتجربه و خبره چند وقت یکبار به فکر واردات نیرو و تکنولوژی ساخت از کشورهایی نظیر چین و ترکیه بیفتیم؟چند روز پیش بود که خبر مذاکرات ایران و چین بر سر ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی توسط سرمایهگذاران چینی مطرح و این خبر البته از سوی وزارت راه و شهرسازی تکذیب شد، اما هنوز زمزمه حضور چینیها در پروژههای مسکن ایران مطرح است. اکنون این سوال مطرح است که چرا باوجود ظرفیت انبوهسازان داخلی باید از سرمایهگذار خارجی برای اجرای این طرح استفاده کرد؟
باز هم تاخیر در افتتاح قطعه دوم آزاد راه تهران شمال؛
هیچ کس گویا روی تاخیرهای پروژه های راه سازی در کشور نظارتی ندارد. پروژه هایی که با تاخیر در کشوری تورمی نظیر ایران، فضای شیرینی برای گرفتن متمم های پی در پی از قراردادها را فراهم می سازند. وضعیتی که بی شباهت به دکانی دو نبش برای کاسبی نیست؟! تاخیر پشت تاخیر، وعده پشت وعده که در شش ماه اول سال 1402، فلان پروژه آزاد راهی تهران شمال ، افتتاح می شود. کت شلوار پوشی و حقوق ماهیانه گرفتن و غر زدن برای مبلغ کم کارت هدیه به مناسبت فلان رویداد و فلان تولد و کمی اضافه کار و حق ماموریت، کار مدیریتی و کارشناسی محسوب نمی شود ، عزیزان. کسری بودجه دولت هم بدلیل همین خاصه خرجی های بی حساب و کتاب است. مردم ، هم از کسری بودجه بواسطه پرداخت حقوق و مزایای عالیجنابان ضربه می خورند و هم از کارها و پروژه های تاخیری و هم از فساد موردی و غیر موردی موجود در سیستم های دولتی. نمی خواهیم وارد حاشیه ها در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور شویم.
خانه خرابی صنعت ساختمانسازی!
مانند همه مشکلات این کشور از نقش مسئولان و ادارات و سازمانهای پرطمع نیز نمیتوان نادیده گرفت؛ معضلی که اگر پای درددل هر سازنده بنشینید از فشارهای اخذ پروانه، اذیتهای شهرسازی، گرانی انشعابات و ... برای شما سخن میگویند. همه این مسائل دست به دست یکدیگر میدهند تا در این روزگاری که اقتصاد فشل پایش در چاله افتاده و میلنگد را بیش از پیش به منجلاب راهنمایی میکند و موتور محرک اقتصادی را در تار عنکبوت بدسلیقگیها، زیادهخواهیها، بیتدبیریها و ... اسیر کرده و فقط با شعارهای پوچی مثل ساخت یک میلیون مسکن در سال سعی میشود این بیکفایتی را زیر گل بریزند غافل از آنکه این خانه از پایبست ویران و خانه صنعت ساختوساز مملکت خراب است.
شعارهای تو خالی مسکن ملی؛
یک ماه و چند روز از موعد وعده تحویل ۱۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن میگذرد، اما تاکنون وزارت راه و شهرسازی برنامه مذکور را عملیاتی نکرده است. مشخص نیست دلیل این خلف وعده چیست و چرا این واحدها که بخش عمدهای از آنها واحدهای طرح ملی مسکن و مسکن مهر هستند هنوز تحویل متقاضیان نشده است.
توصیه علیپور به دولت:
کمال علیپور خنکداری نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس با تصویب قانون جهش تولید مسکن ریل گذاری مناسبی برای ساماندهی بازار مسکن انجام داد، اما متاسفانه اجرای این قانون بر روی زمین مانده و وزارت راه و شهرسازی آنطور که باید و شاید بر ساخت مسکن تمرکز ندارد.علیپور گفت: تقریبا ساخت ۱۶۰ هزار واحد آغاز شده است، اما بر اساس قانون باید تا به امروز ساخت یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مسکونی آغاز میشد. نگرانیها در خصوص زمان از دست رفته وجود دارد و مجلس این موضوع را پیگیری خواهد کرد.
بزرگترین مشکل کارگران ساختمانی هنوز حل نشده؛
اکبر شوکت میگوید: اصلاحیه ماده ۵ بیمه کارگران ساختمانی بعد از یک سال، ۱۶ فروردین ماه به صحن علنی مجلس رفت تا بعد از تصویب، به بزرگترین مشکل کارگران ساختمانی پایان دهد. این اصلاحیه آن زمان با مخالفت یکی از نمایندگان مجلس به صحن علنی مجلس بازگشت تا بعد از حل مشکل کمتر از یک ماه مجددا به صحن علنی مجلس بازگردد. از آن تاریخ تا امروز ۵ ماه میگذرد، اما همچنان این اصلاحیه پشت درهای صحن علنی مجلس مانده است.
در راستای تکمیل کریدورهای بزرگراهی کشور؛
اینکه چهار مدیر ریز و درشت دولتی عموما کم دغدغه و تصمیم گیر بر اساس شرایط روز را بر سرنوشت یک ملت حاکم بدانیم، احمقانهترین کاری است که میتوان در نظر داشت و باور نمود. اکثر پروژههای عمرانی کشور به بهانههایی چند (من جمله بودجه) با تاخیر روبرو هستند. در این بین، پیمانکاران هم حداکثر استتفاده را نموده و به روشهای مختلف درخواست جبران خسارت دارند. متمم بندی بر پروژهها، رایجترین شکل این کار است که شائبههای زیادی را هم به همراه دارد. اگر اراده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بر اتمام پنج پروژه بزرگراهی اولویت دار است، لطف نموده اسناد متمم کلیه پیمانکاران بالای ۵ میلیارد تومان قرارداد در سه سال اخیر را منتشر کنند (پیمانکاران دارای ارتباط کاری در این پنج پروژه اولویت دار).
پیرو گلایه های رهبر؛
رئیسی در نشست مشترک اعضای هیأت دولت با استانداران سراسر کشور تامین مسکن برای مردم را یکی از مهمترین دغدغههای دولت دانست و گفت: استانداران مسأله تأمین مسکن و کنترل اجارهبها را به شکل ویژه دنبال کنند و در تصمیمات خود در این زمینه منتظر دستور یا اجازه از مرکز نباشند. لازم به توضیح است که این دستور پیرو دیدار هیات دولت با رهبر انقلاب و گلایه ایشان از گرانی و کمبود مسکن صورت پذیرفته است.