داستان راستان و قصه پرغصه از سو رفتارها؛
باید زحمت کشیده باشی تا بفهمی که بدست آوردن چقدر سخت است و به زور گرفته شدن دست رنجت چقدر درد دارد. باید سالم و باغیرت باشی تا درد تهمت و حاشیه سازی ها را درک کنی. باید کارآفرین و سازنده باشی تا بفهمی مبارزه همزمان در دو جبهه فنی و تولید و جبهه دادگاه و پاسگاه چه فشاری بر آدم می آورد. داستان راستان زیر، روایت قصه پر غصه عبدالرحیم جعفری است. روایت عکسی با فرح پهلوی و مصادره انتشارات اميركبير.
صحت مدارک تحصیلی وزیر صمت؛
بعد از هجمه های ایجاد شده در چند روز اخیر در خصوص مدارک تحصیلی علی آبادی وزیر صمت، وزارت صمت اعلام کرد که با توجه به تائیدیه وزارت علوم درباره صحت مدارک تحصیلی وزیر صمت، حق شکایت از افرادی که اقدام به افترا درباره مدارک تحصیلی عباس علیآبادی کردهاند، محفوظ است . برخی از منتقدین این برخورد وزارت صمت را ناشی از کم تجربگی علی آبادی در مقابله با بحران تبیین می کنند.
معاون پارلمانی رییس جمهور خبر داد:
سیدمحمدحسینی معاون پارلمانی رئیس جمهور گفت: عباس علی آبادی مدیرعامل فعلی مدیریت پروژههای نیروگاهی ایران (مپنا) به عنوان وزیر پیشنهادی صنعت، معدن و تجارت به مجلس معرفی شد.
حکم معاون استاندار یزد لغو شد؛
روابط عمومی استانداری یزد اعلام کرد حکم مسعود عظیمی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بعنوان عضو هیئت مدیره شرکت فولاد آلیاژی اجرایی نشده است.
وزیر و خودرو بیچرخ!
چقدر هشدار دادیم. چقدر پیام مستقیم و غیر مستقیم فرستادیم. چقدر در خصوص مافیای کثیف خودرو و لزوم سیاستگذاری مقابلهای گفتیم و.. نتیجه چه بود، هیچ؛ و حالا ماشین مش ممدلی فاطمی امین که به مقصد نرسید و وزیر را کله کرد.
تجربیاتی برای کارآفرینان امروز؛
لاجوردیها (با نام قدیمی نیل فروشان) از قدیمیترین خانوادههای صنعتگر ایران بودند که از اواخر حکومت ناصرالدین شاه قاجار تا اواخر حکومت محمدرضا شاه پهلوی، در کار تجارت و صنعت بودند و تا بهمن ۱۳۵۷ حدود ۸۰ کارخانه تاسیس کردند و ۱۵ هزار نیروی متخصص و ماهرایرانی را به کار گماردند.. «گروه صنعتی بهشهر» از برجستهترین بنگاههای صنعتی آنها بود که هنوز هم پابرجاست و از معدود واحدهای قدیمی است که به رغم بریز و بپاشهای متعارف، هنوز هم سود میدهد. اکبر لاجوردیان از بنیانگذاران گروه صنعتی بهشهر و دارنده نشان امینالضرب، ۱۳ مارس برابر با ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ از دنیا رفت. خانواه لاجوردیان به جز توفیقات صنعتی و تجاری که حاصل کردند، چند میراث بزرگ نیز برجای گذاشتند که میتواند تجربهای ارزشمند برای همه کارآفرینان جوان ایرانی و ایضا صنایع رو به زوال، کشور باشد.
درگذشت پای ثابت منتقدان حوزه خودرویی؛
فربد زاوه بیش از یک دهه بود که پای ثابت رسانه های حوزه خودرو محسوب می شد و به ویژه در چند سال اخیر بسیاری از گزارش های خودرویی همراه با اظهارنظری از او روی خروجی رسانه ها قرار می گرفت. به جرأت میتوان زندهیاد، فربد زاوه را مهمترین منتقد صنعت خودروی ایران طی ۱۰ سال اخیر نامید. او پس از تحمل دورهای بیماری، دار فانی را وداع گفت.
فعال و کارشناس صنعت حمل و نقل:
افسانه فخری با بیان اینکه مدیرعامل راه آهن در ۱۵ ماه اخیر نه تنها سیاست و اقدام سازندهای نداشته، بلکه با انتخاب غلط اولویتها در حال رفتن به بیراهه است، گفت: در دوران مدیریت فعلی راه آهن آمار بار ریلی کاهش یافته و وضعیت لوکوموتیو کشور نیز بدتر شده است.
در پاسخ به نماینده حامی خودروهای بی مصرف داخلی؛
جلال رشیدی کوچی، نماینده مرودشت در مجلس در واکنش به پیشنهاد میرسلیم نماینده تهران و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نوشت: عجب! آن چیزی که بنزین را میبلعد و هوا را آلوده میکند خودروهای پرمصرف و بی کیفیت داخلیست نه مردم. به نظرتان به جای کم کردن سهمیه سوخت، بهتر نیست خودروهای به روز و هیبریدی با قیمت معقول وارد و در اختیار مردم قرار گیرد تا هم مشکل آلودگی هوا حل شود هم رضایتمندی بیشتر؟
به اتهام شائبه تخلفات مالی و اداری؛
گزارشها حاکی از آن است که امیرحسین جابرانصاری سرپرست شرکت عمران شهر جدید پردیس به اتهام شائبه تخلفات مالی و اداری دستگیر و دفتر کار او پلمب شده است. یک منبع آگاه خبر دستگیری این مدیر را تایید کرد.
به گزارش وزارت نفت؛
محمد سانوسی بارکیندو، دبیر کل اوپک در ۶۳ سالگی درگذشت. او سابقه ریاست شرکت ملی نفت نیجریه را هم داشته است.
رضا تهرانچی؛
رضا تهرانچی کارآفرین پیشرو، موسس کارخانه ویتانا و از برندگان نشان امین الضرب در گذشت. او از کارآفرینان خلاق کشور بود که با تولید بیسکویت مادر در ذهن همه ما ایرانیها ماندگار شد.
دومین سالروز درگذشت اصغرقندچی؛
قندچی از میان ما رفت. ما انسان بزرگی را از دست دادیم. حتی بزرگتر از ظلمی که به او شد. آنچه بر قندچی رفت، نابودی عمر و سرمایه یک فرد و یک کارخانه دار نبود. نابودیم جمعی آرزوهای ما بود. ما هنوز از خودمان سوال میکنیم چه میشد اگر ما انقلاب میکردیم، اما قندچی و امثال او در جای خودشان میماندند. کسی که ۵۰ هزار کامیون ساخت و برای ۲ هزار نفر شغل ایجاد کرد، ادامه کار او چه ضرری میتوانست برای ما داشته باشد؟
همه چیز به کام دیگران؛
نام خسروشاهیها، اینروزها با «دارا خسروشاهی» مدیرعامل «اوبر» بهعنوان بزرگترین شرکت تاکسیهای اینترنتی در جهان بر سر زبانها افتاده است که اسنپ و تپسی و ... از روی کار آن الگوبرداری کردهاند. اما خانواده خسروشاهی از قدیمیترین خانوادههای صنعتگر ایرانی هستند که از دوره قاجاریه در حوزه اقتصاد و تجارت ایران فعال بودهاند.
زوایای تاریخ معاصر؛
خاطرات جعفر شریفامامی به عنوان یک عنصر کلیدی در عصر پهلوی، میتواند روشنگر برخی زوایای تاریخ کشور باشد و از این لحاظ بسیار ارزشمند است. البته همه تاریخپژوهان بیان اطلاعاتی را به مراتب فراتر از آن چه در قالب این کتاب عرضه شده است انتظار داشتند؛ چرا که گوینده خاطرات در مسائل بسیاری حضور مستقیم داشته است، اما این کتاب علیرغم مفید بودنش، به این گونه انتظارات بحق پاسخ لازم را نمیدهد
مسیر پیشرفت؛
برادران خیامی دو سال قبل از اینکه ایلان ماسک (دومین مرد ثروتمند جهان و اتومبیلساز مشهور جهان) به دنیا بیاید کارخانه ایرانناسیونال را در میانه راه تهران- کرج ساختند.
دست در جیب مردم!
کار داره بیخ پیدا میکنه. مقتدایی بدجوری یارگیری کرده که وزیر رو توی صحن علنی خاک کنه و بارانداز بزنه. آدری جهرمی هم گویا با بعضی از نمایندهها صحبتهایی داشته و آره. حالا باید دید که نتیجه در میدان چند چند میشه. بوهای خوبی به مشام نمیرسه آقای آذری جهرمی، از ما گفتن بود و مثل سابق از شما نشنیدن.
روز تلخ مصادره از زبان قندچی
شرکت ایران کاوه تا قبل از اینکه در سال ۵۸ مصادره شود ۲ هزار کارگر داشت و ۵۰ هزار کامیون «ماک» ساخته و روانه جادههای ایران کرده بود
خاطره اکبر لاجوری:
سر و وضعی که آقای بنی صدر داشتند موجب حیرت همه ما شد اولاً ایشان با پیژامه وارد مجلس شدند. دوم این که با صورتی که احتمالاً چند روز بود که موهای آن را نتراشیدهاند، ظاهر گردید.» علاوه بر این وضعیت آشفته ظاهری، عجیبتر رفتار بنیصدر بود. او بعد از سلام بلافاصله به آنها گفت که تمام صنایع ایران مونتاژی است و به حال مملکت مفید نیست!
حسین حقگو:
به قول مهندس خليلي كه خود را اسبي از ارابه توسعه صنعتي كشور مینامند، مرحوم قندچي نيز چنين بودهاند و امر سخت دشوار و جانكاه توسعه اين مرزوبوم در دوران معاصر بر شانههای چنين عزيزاني حمل شده است.