محمد متینیزاده، عضو هیئتعلمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع:
محمد متینیزاده، عضو هیئتعلمی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور از مشکلات درختان پارک چیتگر گفت. بهگفته او، طبق آماری که سال گذشته از سوی منابع طبیعی استان تهران منتشر شد، حدود ۱۶ هزار پایه درخت در پارکهای جنگلی خشک شده بودند که عدد بسیار قابلتوجهی است. علاوه بر این به مصادیق تخلفی عدیده دیگر از عملکرد شهرداری در سنوات پیشین اشاره شده است. نظیر مرکز فرهنگی امام رضا در پارک تقاطع خیابان انقلاب و نامجو که فضای سبز تبدیل به مرکز فرهنگی شده است. مؤسسه خیریه امدادگران عاشورا در پارک اقاقیا، در خیابان رسالت تهران نیز از موارد دیگر بهشمار میرود.در خصوص پروژه ساخت و ساز حول باغ گیاه شناسی نیز با تخلفاتی چند مواجه هستیم.آقای مخبر در اسفندماه سال ۱۴۰۰ به آقای دکتر زاکانی نامه محرمانه و مستقیمی داد و گفت که این پروژه را به سرعت متوقف کنید و تا زمان تصمیمگیری نهایی نیز متوقف بماند، اما آقای زاکانی بهعنوان شهردار و کسی که باید بیش از هرکسی در مورد حفاظت از باغ گیاهشناسی تلاش کند، گوش ندادند.
دست گل جدید شهرداری:
رضا صیادی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اظهار کرد که درباره استاندارد بیلبوردهای شهری دستورالعمل دقیقی نداریم؟! یعنی نمی توانیم بگوییم که این تعداد کاراکتر اگر در بیلبورد باشد استاندارد است یا خیر! آن چیزی که رعایت می شود این است که بیلبورد پیام و محتوا را به مخاطب منتقل کند، باید موجز باشد و ٨ الی ١٥ ثانیه جهت ملاحظه مخاطب زمان ببرد. طبیعتا راننده شاید نتواند اشعار روی بیلبورد را بخواند، اساسا بسیاری از این محتواها بیش از راننده، سرنشینها مخاطبش هستند.سرهنگ مصطفی زینیوند رئیس اداره مهندسی ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ معتقد است که این بیلبوردهای در کنار جاده یا بزرگراه را میتوان نوعی به هم ریختگی محیطی در نظر گرفت که الگوهای حرکتی چشم رانندگان را طبیعتا تحت تاثیر قرار میدهد و مختل میکند.
سازمان زیباسازی شهرتهران:
مجید قادری آذر معاون فرهنگی هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهرتهران با اشاره به برگزاری رویداد درختستان در هشتمین سالانه هنرهای شهری بهارستان از خلق آثار انتزاعی و هنری بر روی ۱۱ اصله درخت خشکیده در محور، ولی عصر (عج) خبر داد.
قادری افزود: تلاش ما در بخش «درختستان» این است که شهروندان به جای دیدن یک درخت خشکیده، بتوانند یک اثر هنری و چشمنواز را مشاهده کنند و در این راستا نیز هنرمندان با خلاقیتهای خود وارد عمل شدهاند.
اتاق فکر بنرهای شهری کجاست؟!
به تازگی، خبری در رسانهها منتشر شد مبنی بر اینکه طرحی با عنوان «زنان سرزمین من ایران» بر روی دیوار بزرگ میدان ولیعصر نقش بسته است. طرحی که سر و صدای بسیار و همچنین واکنشهایی را به همراه داشت. از هنرپیشه های نقاد گرفته که خواهان پائین کشیدن اسم و تصویرشان بودند تا ورثه برخی از شخصیت ها مشاهیر زن کشور. در جریان واکنشهای منتقدان به این دیوارنگاره، در اتفاقی عجیب و غیر منتظره، این طرح در کمتر از ۲۴ساعت جمع آوری شد. گسترش نیوز مدعی شده که بعد از پیگیریهای انجام شده مبنی بر طرح جنجالی دیوار میدان ولیعصر، هیچ مقام مسئولی پاسخگو نبود. حال اینجا سوالی مطرح میشود که سازمان متولی این امر، آیا اتاق فکری در این ارتباط برگزار نکرده است؟ اسامی افراد چگونه انتخاب و منعکس میشوند؟
سازمان زیباسازی، شهر را زیباتر کند!
امر به معروف و نهی از منکر نه تنها یک وظیفه انسانی و اخلاقی، بلکه تکلیفی شرعی است. اما سوال اینجاست که اجرای این تکلیف شرعی با چه نیتی صورت میگیرد و عامل به اجرا تا چه حد مبرا از منکراتی است که دیگران را از آن نهی میکند؟ آیا در نگاه سیاسی، با نوعی تسویه حساب جناحی در قالب و پوشش اخلاقیات و شرعیات سروکار داریم؟ آقای زاکانی عزیز، تمامی تبلیغات صورت گرفته درست است و عین حق، اما بنظر شما تیم حضرتعالی در شهرداری متخصص هستند؟ چند صد دلیل و ادله اثبات و مصداق میخواهید تا خلاف آن را ثابت کنیم؟ نکند دعوا سر بد و بدتر است که ما مردم عادی از آن بی خبریم؟ آیا این سیستم بنر درمانی در نگاه اقتصاد رانتی، میتواند نوعی کاسبی بنر محور تلقی شود نظیر همان کاری که قالیباف در انتشار آثار هنری و تابلوهای نقاشی در سطح تهران کرد و تیم شما درباره نویسندگان کتابها؟ توضیح دهید لطفا. آیا ما با نوعی بنر درمانی سیاسی مواجه هستیم یا فساد اقتصادی و یا تکلیف گرایی مدیریت شهری؟
عملکرد شهرداری؛
وجود سامانه رصد رسانه ای، یکی از الزامات فعالیت هدفمند و مدعی توسعه در پایتخت و کلان شهرها است. برای آزمایش وضعیت رصد رسانهای در شهرداری تهران، گزارش حاضر را برای آقای زاکانی (شهردار محترم) میفرستیم. منتظریم ببینیم که آیا خبر توسط شهرداری رصد میشود؟ شهرداری چه پاسخی به قطع درختان جلوی ساختمان نو ساز خیابان کاج منتهی به خیابان فاطمی دارد؟
صادق زیبا کلام؛
صادق زیبا کلام گفت: واقعیت این است که هزاران میلیارد تومان در سال توسط سازمانهای مختلف و مربوطه صرف تبلیغات اسلامی میشود بنابراین تبلیغات اسلامی اصلا به شهرداری ارتباطی ندارد. در حال حاضر حدود ۲۰ تا ۳۰ نهاد حکومتی وجود دارند که وظیفه و شان نزولشان تبلیغات اسلامی است حالا اگر شهرداری هم بخواهد بودجه خود را در این زمینه هزینه کند اصلا مورد قبول نخواهد بود.
زنانه مردانه کردن پارک ها؛
دیوارکشی در پارکها تنها گرفتن گشتوگذار از مردم نیست؛ بلکه واداشتن زنان و مردان به جدایی از خانواده است که تصور میکنم خلاف نیت باطنی کسانی باشد که طرح زنانه و مردانهکردن پارکها را طراحی کردهاند.
ایجاد فضای راحت و امن برای زنان؛
برخلاف برداشت کلیشهای و انحرافی زنانه و مردانه شدن پارکها، شهرداری تهران مدعی است که قصد مبادرت به چنین فعالیت نادرستی را نداشته، اما معترف است که فضای اختصاصی برای زنان در شهر تهران بشدت پائین است، لذا با انجام برخی از تدابیر تفکیکی، اقدام به افزایش فضای اختصاصی برای زنان برای ارتقا راحتی آنها و امکان بازی تسهیل شده با کودکان شان، دنباله گیری شده است. برنامه ریزی شده تا بیش از ۲۰۰ پارک مختص بانوان و مادر و کودکان باشد.
پیادهرو فروشی در تهران؛
این روزها در ایام پایانی سال و خرید هموطنان برای عید نوروز کسب و کار دست فروشان در گوشه و کنار پایتخت نیز رونق دارد، اما در برخی از معابر تهران دست فروشان برای کسب و کارشان باید اجاره بین یک تا دو میلیون تومانی بابت پهن کردن بساط شان در پیاده رو بپردازند.
شهرداری:
تمامی ده پنجاهیها و شصتی ها، خاطرات نستالوژیک زیادی از چاق و لاغر داشته و بدان عشق میورزند. دیروز خبر دزدیده شدن ژیان چاق و لاغر را برخی از رسانهها مخابره کردند و باعث ایجاد جوی از دلگیری در بین شهروندان شد. این در حالی است که رییس اداره زیباسازی شهرداری منطقه دو تهران بیان داشته که این المان به دلیل فرسودگی در دست بازسازی و مرمت است و به زودی در جایگاهش قرار میگیرد.
طرح ساماندهی دستفروشان؛
مدیر عامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر از اجرای طرح ساماندهی دستفروشان در مناطق ۱۰، ۱۲، ۱۵ و ۱۶ تهران خبر داد و گفت: در قالب این طرح اقداماتی برای رفع سد معبر دستفروشان انجام میشود؛ اما باید به دنبال حل ریشهای این معضل باشیم.
حاشیههای صعود؛
دوستان گویا هول شدند و در اشتباهی لفظی، کلمهای را پس و پیش نوشتند. کلمهای که بار مالی معناداری را برای شهرداری به همراه داشته است. هرچند که بگویند برای جلب توجه این کار را انجام داده اند! (جلب توجه صرفا برای برندهای تجاری یا سلبریتیها برای افزایش دیده شدن است. شهرداری چرا؟). حال سوال این است که هزینه این اشتباه را چه کسی باید به حساب شهرداری تهران واریز کند. منتظر دریافت توضیحات هستیم.
تبلیغات بدون هماهنگی؛
رییس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای اسلامی شهر تهران نسبت به واگذاری فضاهای تبلیغاتی در ایستگاههای "دوچرخه بیدود" و ایستگاههای اتوبوس توسط حمل و نقل و ترافیک و شرکت واحد اتوبوسرانی اقدام انتقاد کرد.
سمفونی رنگهای پاییزی؛
پارک لاله به قضاوت عموم شهروندان یکی از زیباترین پارکهای تهران است. پارکی برای هر سلیقه، هر سنی و هر جنسی. انگار آرامش در روح این پارک دمیده شده و با قدم زدن به ذره ذره وجود شهروندان نفوذ میکند و زیباییهای چهارفصلش، روح را به جنبش وا میدارد. زیبایی پائیزی پارک لاله را نمیتوان نادیده گرفت و از کنارش گذشت.
کاکایی ها در تهران:
کالایی ها ،گویا واقعا دریاچه مصنوعی چیتگر تهران را بعنوان نوعی زیستگاه برای زمستان گذرانی انتخاب کرده اند. سالیانه هم بر جمعیت این پرندگان مهاجر اضافه می شود. مناظر بدیع و زیبایی از حضور این پرندگان در محیط دریاچه خلق شده که ارزش بارها دیدن را دارد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران؛
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران گفت: سازههای تجاری بر اساس یک رویکرد و در طول چند سال طراحی و نصبشدهاند و ما در مدیریت شهری هیچگاه سند جامع جانمایی سازههای تبلیغاتی نداشتیم.
المانهای مذهبی شیراز؛
تابلوهای قرآنی جنب باغ ملی شیراز واقع در خیابان حافظ یکی از پررفت و آمدترین مناطق برای گردشگران داخلی و خارجی است که به مرور زمان دچار فرسایش و زنگزدگی شدهاند و هیچ رسیدگی به این المان مذهبی نمیشود.
معاون علمی رییسجمهوری؛
معاون علمی و فناوری رییسجمهوری از اختصاص چهار درصد مالیات بر ارزش افزوده سهم شهرداریها به پارکهای علم و فناوری خبر داد.