حمله شهاب حسینی به ژانر فعلی کمدی در ایران؛
شهاب حسینی اعلام کرده که از میان سه عرصه بازیگری، کارگردانی و تهیهکنندگی، درحال حاضر کارگردانی برایش اولویت دارد. او از وضعیت فیلمهای کمدی در سینما گلایه کرده و گفته که سینما سیرک نیست و درحال حاضر شاهد فیلمهایی هستیم که صرفا میخواهند وقت تماشاگر را تلف کنند و ذهنش را از دغدغههای روزمره خالی کنند.
رسیدن به مرحله گور بابای شعر و شاعری؟!
این روزها نویسندگان کشور بنوعی احساس فرسودگی و بی رغبتی دارند. شاعران به گرانی کاغذ، به ممیزیها، به روند طاقتفرسای چاپ و خیلی از مسائل دیگر معترضاند. با وجود آنکه، سالها از این اعتراضات میگذرد، هنوز ارشاد و هیچ نهاد دیگری، کاری برای بهبود این شرایط نکردهاند. حقوق معنوی و مالکیت فکری نوعی کشک اجتماعی تلقی میشود. حمایت از نویسندگان و شعرا با برنامهها و عملکرد موجود بنوعی پشم پنداری شده است. ایجاد کتابخانه ملی برای آثار الکترونیک با دسترسی همگانی، بیشتر شبیه داستان دوغ است و معیشت نویسندگان و شعرا، شبیه به قصه پرغصه ماست چکیده و خشک شدن تدریجی در کیسه اویزان از تیرک زندگی. برای آشنایی بیشتر از وضعیت و مشکلات صنعت نشر، اقدام به گفت گویی دوستانه با، ولی الله فتحی (فاتح) یکی از شاعران باسابقه کشور شده است.
میزبانی رهبر سابق ارکستر؛
به نقل از روابطعمومی و امور بینالملل بنیاد رودکی، ارکستر ملی ایران در حالی با اجرای آثار بزرگان موسیقی ایران در تالار وحدت به روی صحنه رفت که فرهاد فخرالدینی بنیانگذار و رهبر سابق این ارکستر به تماشای این اجرا نشست.
مجتبی توانگر، نماینده مردم تهران و رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در واکنش به تلاش صداوسیما برای تشکیل مجمع صنفی در حوزه عملکردی شرکتهای ارائه دهنده محتوا (VOD ها) با عنوان رصتا (مجمع رسانههای صوت و تصویر فراگیر ایران) و صدور مجوز این مجمع سوالاتی را از احمد وحیدی وزیر کشور مطرح کرد.
به بهانه صدوشانزدهمین سالروز تولد پروین اعتصامی؛
رخشنده اعتصامی معروف به پروین اعتصامی متولد ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در تبریز از مشهورترین شاعران زن ایران است. پدر او از جمله ادیبان و سخندانان و مترجمان به نام آن زمان بود و این دختر ادبیات فارسی و عربی را با مهارت هرچه تمام در نزد پدر آموخت و زمانی که پدر متوجه استعداد فرزندش شد، او را در شعر سرایی کمک و راهنمایی کرد. اعتصام الملک اولین «چاپخانه» را در تبریز بنا کرد، مدتی هم نماینده مجلس بود. مدیریت مجله بهار را نیز برعهده داشت و اولین شعر پروین را در همین مجله چاپ کرد.
نوبر است که جمهوری اسلامی ایران را در کمیته حقوق بشر محکوم کردند؛
احمد وحیدی وزیر کشور در واکنش به لغو عضویت ایران در کمیسیون مقام زن سازمان ملل، گفت: نوبر است که جمهوری اسلامی ایران را در کمیته حقوق بشر محکوم کردند در حالی که براساس آمار خود غربی ها، آمریکاییها حدود ۲۰ هزار کشته جنایتهای فجیع در سال دارند و بیش از ۱۵ درصد زنان مورد تجاوز قرار میگیرند؛ بعد ایران را از کمیته حقوق زنان حذف میکنند! برده داری حتی در برخی ایالت هایشان برقرار بوده است بعد ایران را به نقض حقوق بشر متهم میکنند!
در برنامه «شیوه» شبکه ۴ سیما؛
در مناظره ای در برنامه شیوه شبکه 4 میان عبدالحسین خسروپناه استاد فلسفه و رئیس سابق مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران ، و مهدی جمشیدی عضو هیأت علمی گروه فرهنگپژوهی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشهی اسلامی، برگزار شد، عبدالحسین خسرو پناه گفت: بیشترین چالشی که دارم به همین حکمرانی فرهنگی هست. یعنی اگر تعبیر کنم که ما در کشور از حکمرانی فرهنگی برخوردار نیستیم این سخن اغراقآمیز نیست. مهدی جمشیدی نیز اظهار داشت: مسأله ما در واقع چهل ساله دوم انقلاب است که رهبر انقلاب در واقع خواستار دو نوع بازاندیشی شدند. این بازاندیشیها از پیش طراحی شده بوده و این موضوع متکی به فعل و انفعالات یک جریان لمپن نیست. پس انقلاب را تنازل به این قصه ندهیم.
برگی از تاریخ؛
یاکوب ادوارد پولاک درباره درویشهای دوره قاجار نوشته است: در روزگاران قدیم از این طبقه مردم، برجستهترین اندیشمندان و مستعدترین شاعران برخاستهاند؛ در اینجا فقط به نامهای پرآوازه سعدی و حافظ اشاره میکنیم. اما فعلاً طبقاتی از ولگردان، قوالان (آوازهخوانان) و قصهگویان را تشکیل میدهند، بدون اینکه تعلیم و تربیت خاصی داشته باشند. اینها که حال هیچ کسبوکاری ندارند به مالکیت پشت پا زدهاند و بیغم و بیخیال روز را به شب میآورند.
در پیامی خطاب به ملت ایران؛
برعکس برداشت افراد متعصب و بعضا تند رو برای مقابله قهری با بدحجابی، امام خمینی در پیامی کاملا اشکار در سال ۱۳۵۹، تاکید بر ممانعت از این نوع برخوردها نمودند و این کارها را نتیجه عمل منحرفین و مخالفین انقلاب دانسته اند. باید از مدافعین این نوع برخوردها پرسید چرا جامعه باید به شمایانی که کم اعتقاد یا بی اعتقاد به اسباب فرهنگی و الگو سازی، رویههای استدلالی و تربیتی هستید، اعتماد کند. شمایانی که تمایلات بالا به سرکوب و اعمال خشونت برای نتیجه یابی کوتاه مدت هستید، از خود ضد انقلاب و اثرات بدحجابی در جامعه هم میتوانید خطناکتر برای انقلاب و اسلام و ولایت باشید. حد اعلای رفتار شما متمایل به خشونت گرایی حداکثری و دفعی و ایجاد شکاف اجتماعی و نابودی سرمایههای ملی است.
دیدار رئیس جمهور با هنرمندان؛
رئیس جمهور در نشست رمضانی با هنرمندان تاکید نمودند که اقتصاد هنر باید به بخش خصوصی واگذار شود. برخی از تحلیل گران معتقدند که احتمالا با این تاکیدات، برخی از مشکلات سرمایه گذاران و دوستاران هنر کاهش یافته و در روند فعالیتهایی نظیر مجموعه داری، حراجهای هنری، فروش آثار هنری و مواردی همانند، تسهیل صورت پذیرد.
صدا و سیما؛
کار را کارگردان میکند و سایر عوامل، قرارداد با آقای تهیه کننده است و پولش به جیب ایشان. نوش جان ما تا اینجای داستان مشکلی نداریم. اما وقتی با تهیه کنندگان رانتی مواجه میشویم، صدای همه در میآید. تهیه کننده برج ساز را چه به دغدغه فرهنگی؟ گلایههای بیوک میرزایی در این خصوص شنیدنی است.
هویت بخشی به ایستگاههای مترو تهران؛
مدیرعامل شرکت بهرهبرداری راهآهن شهری تهران و حومه با اعلام خبر رونمایی از اثر هنری حجمی متفاوت در متروی تهران، گفت: صدای امواج خلیج همیشگی فارس در تهران طنینانداز میشود.
کدام سیاه نمایی است؟
چند هفته پیش ترانه علیدوستی -در جشنوارهای خارجی با خبرنگاری خارجی- دربارهی محدودیتهای نامعقولِ زنان در یکی از ورزشها مصاحبهای کرد. طبق معمول، مدعیان دو آتشه به او حملات انتقادی کردند. نگفتند دروغ میگوید؛ گفتند چرا خوراک رسانهای به دشمن میدهی. حالا شما بگویید رسیدنِ خبر بلیتفروشی و ممنوعیت ورود زنان به ورزشگاه -برای تماشای بازی تیم ملی فوتبال- و حمله با اسپری فلفل به آنها به گوش میلیاردها نفر در جهان، و دیدن فیلمهای این حادثه، سیاهنمایی از ایران است یا تماشای فیلمی سینمایی در یک جشنواره که حداکثر چند هزار نفر مخاطب دارد؟
عملکرد کمیسیون فرهنگی؛
عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی میگوید قانون جوانی جمعیت از بزرگترین کارهای کمیسیون فرهنگی بوده است که در زمینه حمایت از خانواده تصویب شده است.
وزیر ارشاد:
اظهارات جدید وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را درباره شبکههای معاند خارجی بخوانید.
نخستین رویداد تخصصی پوشاک سلامت محور؛
حسین خیراندیش عضو بخش تخصصی پوشاک سلامت محور کارگروه ساماندهی مد و لباس با اشاره به پوشش سر گفت: شب به دلیل آنکه سرد است، پوشش سرد در شب برای مردان ضروری است در غیر این صورت هوش مردان از دست میرود؛ همچنین کسانی که از هوش کمتری برخوردارند، از کلاه محروم مانده اند. همچنین در میان برخی از زنان امروز شاهد هستیم که در هوای سرد با شلوارهای کوتاه در اجتماع قرار میگیرند درحالی که به ازای هر روزی که با پای عریان قدم میزنند، هر ساعت از عمر سلامتی شأن کم میشود. ما لباس ملی نداریم و حتی تفاوت دیپلماتهای ما با دیگران در یقه اخوندی است و همین مدل، لباس ملی ما در جوامع بین الملل میشود، با این تفاوت که آنها کراوات میزنند و یقه ما ساده است. خوشبختی ما باید آرمان ملی باشد، درحالی که ما در مسیر آرمان غربی هستیم. ما باید به رنگ ملی برسیم و متأسفانه از ریشه خودمان جدا شده ایم.
مجتبی راعی:
مجتبی راعی گفت: هنر اسلامی جغرافیای تمام کشورهای مسلمان را در برمیگیرد، ولی باید در نظر داشت این هنر ایرانی بود که به بهترین نحو آموزههای اسلامی را با زبان خود بیان کرد.
تحولات سفره در فرهنگ ایرانی؛
سفره که از یکسو بیانگر تجلی نمادین یک گروه اجتماعی خاص و بستر شکل گیری مجموعهای از تعاملات نزدیک و صمیمانه بود، دیگر این روزها نه حضوری دارد و نه تاب و توانی برای ایفای کارکردهای سنتی خودش.
صندوق اعتباری هنر؛
صندوق اعتباری هنر، با عدم تمکین به هنرمندانی که اسمشان را یدک میکشد ثابت کرد که اولویت هایش چیز دیگریست. حال آنکه امید میرود همانطور که یک دهه طول کشید تا امکاناتی، چون بیمه نیز در آیت صندوق تعریف شود، دست کم برای نسلهای آینده هنرمندان، صندوق اعتباری هنر در شان نام خود ظاهر شود و عمل کند.
مدیرعامل جدید صندوق اعتباری هنر؛
مدیرعامل جدید صندوق اعتباری هنر در نخستین نشست خبری خود به تشریح جزئیات بسته حمایتی اصحاب هنر و رسانه پرداخت.