همه چیز درباره کرکس ریش دار:
همای سعادت یا مرغ سعادت (مرغ استخوان خوار یا کرکس ریش دار) جایگاه ویژهای در ادبیات و فرهنگ ایران زمین دارد و مشهور است که سایهاش بر سر هر که بیفتد، به خوشبختی، سعادت و کامیابی خواهد رسید(برعکس جغد که مظهر ویرانی و شقاوت است). به همین دلیل نقش هما در بسیاری از سرستون های تخت جمشید وجود داشته و دو مجسمه سنگی از هما در این مکان کشف شده است(بعضی معتقدند که سرستون ها ، شیردال است) و اشعار بسیاری در ادبیات پارسی سروده شدهاند. شاهد علت توجه داشت به هما در تاریخ باستان را در سه موضوع جذابیت و فر این پرنده ، نوع تغذیه او و دوری از شکار و مردار و در نهایت بلند پروازی آن جستجو کرد. صفاتی که نشانه عظمت این پرنده تلقی می گردد.
دیدار دکتر اخلاقی با دکتر غلامعلی حداد عادل؛
رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی از اقدام ابتکاری و نوآورانه بانک تجارت در اجرای پویش «بهاریه» که در نوروز ۱۴۰۲ با محوریت پاسداشت زبان و ادبیات فارسی برگزار شد، تقدیر کرد. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال ضمن تبریک متقابل به جناب دکتر حداد و مدیرعامل محترم بانک تجارت، در تعجب است که سیاستهای یک بام و دو هوای فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای چیست؟ تا جایی که اطلاع داریم، بانک محترم پاسارگاد از حدود پنج سال پیش بصورتی خودجوش و بشدت فراگیر و به شیوههای مختلف (ساخت کلیپ، پیامهای رسانهای در سایتها و پایگاههای خبری و فضای مجازی) در این حوزه و موضوع فعالیت میکند و حساسیت مدیرعامل محترم بانک به حدی است که بعضا در روند نامه نگاریها نیز سبب تذکر به همکاران و جهت دهیهای اصلاحی میشود. چرا فرهنگستان زبان و ادب فارسی، تاکنون متوجه این حجم اقدامات فرهنگی، ارزشی و ترویجی این بانک محترم نشده است؟
مهاجران ایرانی ، توده های پراکنده یا جوامع دور از وطن:
در نظم جدید جهانی که مهاجرت نوعی سبک زندگی است و در جهانسازیای که در قرن اخیر توسط آمریکاییها دنبال شده، بسیاری از انسانها در سرتاسر دنیا برای رسیدن به یک سبک زندگی مطلوب دست به مهاجرت میزنند، اما بهلحاظ فرهنگی سعی میکنند خود را بهطور کامل از میهن اصلی جدا نکنند. با مهاجرت همه گیر، چند مقصدی و عمومی ایرانیان به خارج از کشور، شاهد ایجاد نوعی دیاسپورا یا جوامع دور از میهن یا وطن اصلی می باشیم. جوامعی که امکان اتحاد برون مرزی تا سر حد اتحاد جهانی و ایجاد نوعی حساسیت بین المللی نسبت به مسائل داخل کشور را دارند. سوال اینجاست که آیا نظام های امنیتی بیگانه قادر به جهت دهی به این پتانسیل جمعیتی نیستند؟ آیا قابلیت مسخ این توده جمعیتی یا جوامع پراکنده دور از وطن وجود ندارد؟ آیا می شود جوامع دور از وطن را همانند گذشته بعنوان توده اجتماعی پراکنده و شهروندان درجه دوم و سوم در مقصد دید؟ بنظر می رسد که کشور در اتمسفری از پناهجو فرستی و هزینه های تحمیل شده از خروج ها بر کشور، دیاسپورا یا تشکیل جوامع دور از وطن و ارتباط جهانی آنها با یکدیگر و در نهایت بحث مهاجر پذیری گسترده از افغان ها و تغییر بافت جمعیتی داخلی، روبرو است.
انتقادات و پیشنهادات کورش علیانی؛
«شهید قاسم سلیمانی اسطوره است» این جمله کلیدی یادداشتی است که کورش علیانی فعال فرهنگی و دانش آموخته زبانشناسی در خصوص آن نقد دارد. علیانی معتقد است که برای محروم نماندن از خوبیهای سلیمانی باید روند اسطورهسازی از او را متوقف نموده و او را مانند یک انسان و در یک روند رو به رشد بازشناسی کنیم. در مواجهه با او درست مانند او مشاهدهگری دقیق و فارغ از پیرایشها و راست و ریس کردنها باشیم.در این صورت است که قاسم سلیمانی تبدیل به یک الگو می شود نه یک اسطوره غیرقابل دسترسی.
اثر سوزی دیوانگان هنر؛
در طول تاریخ هنرمندانی را میتوان سراغ داشت که به عمد و بنا به دلایل شخصی و حتی اجتماعی آثار خود را سوزانده یا از بین برده اند. «دیوانگی» در هنر هیچ مرز و چهارچوبی نمیشناسد و اگر به تاریخ و گذشتههای بسیار دور بنگریم با هنرمندانی مواجه خواهیم شد که بر اساس رفتارهای هنجارشکنانه شاهکارهای بیتکراری را خلق کردهاند که حتی تا به امروزحرفهای بسیار برای گفتن دارند. دیوانگی هنرمندان به اتفاق حاشیهای و روزمره و معمول محدود نمیشود و اوج آن سوزاندن و از بین بردن آثار توسط خالقان آثار است. این حرکت هنجارشکنانه محدود به هنر نیست و در ادبیات هم مرسوم است. اگر به گذشته و دوران معاصر بنگریم، درخواهیم یافت که نویسندگان ایرانی و خارجی هم در از بین بردن آثارشان ید طولایی داشتهاند. مطلب پیشرو ترجمه گزارشی است که به ۹ هنرمند میپردازد که آثارشان را سوزاندهاند.
نقد ادعای خسن عباسی:
حسن عباسی تئوریسین بخشی از نیروهای انقلاب، در میان جمعی از شهروندان بابلی اظهارات پیشین خود در نقد فوتبالیستها و سلبریتیها را تکرار نموده و مدعی شد که زندگی سلبریتی ها با شهوت آمیخته است و آنها توفیق شهادت ندارند. سوال این است که آیا نظرات ایشان مبنا و پایه تحلیلی دارد یا خیر ؟ در صورت برخورداری از مبنای تحلیلی ، جامعیت نگاه در آن وجود دارد یا خیر؟
دکتر اردشیر انتظاری؛
علی انتظاری، عضو هیئت علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی گفت: گشت ارشاد از ابتدا به اشتباه ایجاد شد و با روش غلطی هم در جامعه شروع به فعالیت کرد. یکی از دلایلی که نارضایتیها را نسبت به این ارگان افزایش داد این بود که این نیروها آموزش دیده نبودند و با اصولی غلط افراد را از کار اشتباهشان نهی میکردند. اشتباهات فرهنگی گشت ارشاد باعث شد که این اشتباهات در بستر فراملی به پای جمهوری اسلامی نوشته شود.
مسئله حجاب در ایران؛
عماد افروغ گفت: نمیتوان صرفا با روشهای تنبیه و بازدارنده در مواجهه با عامه مردم، نشر دهنده حجاب بود؛ به روشهای ایجابی هم نیاز داریم
فرهنگسازی حجاب؛
وقتی از حمام بیرون میآمدم با حولهای که دور سرم پیجیده بودم عکس میگرفتم و برای مخاطب تولید محتوای مذهبی میکردم. مینوشتم «غسل شکرگزاری یادت نرود!»
احمد قدیری؛
وجوه جذابیت سرود را باید در سه عنصر «شکل»، «متن» و «فرامتن» جستجو نمود. شکل کار به صوت و موسیقی دلنشین آن برمیگردد و اینکه ترکیبی از حس «حزن»، «حماسه» و «امید» است. همخوانی موجود در سرود، خروش بیشتر عواطف را موجب شده؛ صحبت از «من» در کنار «او» رابطه احساسی دوسویهای ایجاد کرده؛ و حضور و صدای کودکان، علاوهبر آنکه مخاطب سنی سرود را به همه دههها گسترش داده، موضوع را از مجرای «کودک» به «فطرت» پیوند زده است.
دنیای مد و لباس؛
رقابت در هر حرفهای عضو جدایی ناپذیر آن حرفهاست. دنیای مد و لباس هم از این قاعده مستثنی نیست. برخی مزونها و طراحان لباسهای اسلامی برای جذب هرچه بیشتر مشتری لباسها و چادرهایی تولید میکنند که حجاب را از معنا و مفهوم اصلی آن که پوشیدگی و سادگی است دور کرده است. در این بین حجاباستایلها هم دست به خلاقیت زدهاند و هر روز اکسسوریهای مخصوص حجاب را به نمایش میگذارند و با پوشیدن برخی لباسها و تبلیغ آن، پوشش اسلامی را به سمت وسوی دیگری سوق دادند.
جو منفی علیه دختر رامین؛
کیانیان و منتقدان حق دارند از تصاویر دختر رامین شگفت زده شوند، چون نشان میدهد آدمی که بر خانوادۀ خود هم نفوذ ندارد میخواسته دیگران را به پیروی از سلیقۀ خود وادارد.
پاسخ به استفتا؛
بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری (مدظلهالعالی) با ارسال توضیحاتی، نظر صریح رهبر انقلاب درباره نشاندادن ساز در تلویزیون را اعلام کرد.
کارشناس فرهنگی؛
یکی از مهمترین بسترهای نیل به اهداف فرهنگی در هر جامعهای ورزش آن کشور میباشد. بسیاری از تحلیلگران عرصه فرهنگ معتقدند در بستر ورزش میتوان مولفههای مهم فرهنگ را در هر کشوری نهادینه نمود.
ساده زیستی؛
سوسن پرور بازیگر طنز سینما و تلویزیون بر اساس تجارب زیستی مشترک خود با خانواده عطاران اقدام به بیان خصوصیاتی تعریف گونه از رضا عطاران میکند. خصوصیاتی که بنظر میرسد بیشتر از اینکه تعریف باشند، بیان شاخصهای لازم برای زنده ماندن یک بازیگر و حرفهای شدن او و موثرسازی نقشهای محوله شده بدو در سینما و تلویزیون باشد.
نقضهای فرهنگی؛
بیایید نقضهای فرهنگی را باهم ریشه کن کنیم
دانستنیها؛
پلنگ صورتی در واقع یک الماس صورتی بزرگ و ارزشمند بود!
کافه متفاوت؛
اینجا موسسه فرهنگی رسانه ای اوج است که در طبقه همکف آن، کافهای متفاوت از آن چه در ذهن همه شما, تصویر شده جا خوش کرده است. اینجا پاتوق چادریها، یقه دیپلماتها و بچه حزب اللهیهاست؛ طیفی از افراد که به قول خودشان، در کافههای دیگر به دلیل طرز پوشش و تفکرشان «معذب هستند».
در پی افزایش مجدد کرونا،
هر ساله پیش از کرونا، همزمان با نیمه ماه مبارک رمضان و میلاد امام حسن (ع) شاعران به دیدار رهبر انقلاب رفته و افطار را مهمان معظم له بودند، اما سال گذشته و امسال به واسطه کرونا این دیدار لغو شده است.
با بهانه عدم آموزش؛
محسن نامجو، خواننده و نوازنده ایرانی، به بهانهی اتهام تعرض جنسی که چندی قبل علیه او مطرح شد پیامی ویدئویی منتشر کرد.