با تصویب هیات وزیران و دستور عارف:
معاون اول رئیسجمهور، آییننامه اجرایی نحوه تعیین اعتبارات دانشگاهها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری مصوب ۲۵ آذرماه ۱۴۰۳ هیات وزیران را برای اجرا ابلاغ کرد.طبق این آیین نامه، اعتبارات دانشگاهها، مؤسسات و پارکها حسب مورد بر اساس شش شاخص آموزشی، پژوهشی، فناوری، فرهنگی و رفاهى و پشتیبانى باهدف ارتقاى کیفیت و مدیریت منابع تعیین میشود.
عاملی رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی :
رئیس شورای تحول و ارتقای علوم انسانی از تدوین آییننامه جدید ارتقای اعضای هیات علمی با رویکرد تخصصی و جامع خبر داد و گفت، با توجه به محدودیتهایی که برای تدوین متن آییننامه وجود دارد، تلاش شده است تا یک سند جامع، منسجم و کاربردی ارائه شود که ضمن احترام به تجربیات گذشته، پاسخگوی نیازهای فعلی نیز باشد. ادعا می شود که در آئین نامه جدید مشارکت گسترده دانشگاهیان در تدوین آییننامه جدید ، سادهسازی و تدوین آییننامه ارتقای اعضای هیات علمی با رویکردی تخصصی و جامع ، تأکید بر اهمیت تخصصگرایی در اصلاحات جدید آییننامه ارتقای هیات علمی ، تنوعبخشی به مسیرهای ارتقا ، توجه به ویژگیهای خاص هر رشته علمی در آییننامه جدید ، تاکید بر فعالیتهای گروهی و تیمی در آییننامه جدید ارتقا هیات علمی ، اعطای اختیارات بیشتر به دانشگاهها در تعیین مسیر ارتقا ، انعطافپذیری بیشتر در آییننامه ارتقا برای اعضای هیات علمی ، مورد توجه قرار گرفته است.
با حکم دیوان عدالت اداری:
دیوان عالی اداری طی حکمی ممنوعیت تحصیل همزمان دانشجویان دانشگاهها را رفع کرد. لازم به توضیح است که پیش از این، بر اساس مصوبات وزارت علوم امکان تحصیل همزمان در دو رشته (یا دو دانشگاه و یا دو مقطع) تنها با داشتن یک سری شرایط و ضوابط امکان پذیر بود. تحصیل در رشته دوم دانشگاههای سراسری ۱۴۰۳، تنها در صورتی امکان پذیر بود که رشته انتخابی متعلق به دانشگاه پیام نور باشد. امکان تحصیل همزمان در دانشگاه آزاد نیز تنها برای رشتههای غیر پزشکی وجود داشت. مصوبات قبلی با توجه به رعایت عدالت برای بهره مندی عمومی از امکانات دولتی و رعایت اصل تمام وقت بودن تحصیل تدیون شده بود که با مقرره فعلی تا اندازهای رفع شده است.
عبدالحسین خسروپناه دبیر شورا:
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: سهمیه پذیرش دانشجویان در دانشگاهها باید مورد بازنگری دقیق قرار بگیرند که خوشبختانه رییس جمهور دستوری در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است. گروهی در وزارت علوم برای بررسی دقیق اصلاح سهمیه پذیرش دانشجو در دانشگاهها تشکیل شده است و تحقیقات اولیه در این زمینه انجام میشود. بازنگری سهمیه ورود به دانشگاه صرفا شامل سهمیه پذیرش در رشتههای علوم پزشکی نیست بلکه به صورت کلی سهمیه پذیرش در همه رشتههای دانشگاهی مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.
پیامد نگاه غیرتخصصی به حراست فیزیکی و دنباله گیری سیاست گنده باقلی گزینی :
نیاز به توضیح داستان نیست،چرا که کمتر فردی در کشور است که اصل داستان و یا حاشیه های آن را نشنیده باشد. اما این داستان یک نقطه شروع مبهم از برخورد حراست با حجاب و پوشش این دانشجو دارد. یک نقطه درخصوص کارامدی سامانه های رصد و مشاوره روانی به دانشجویان. یک نقطه در سیاست های جذب نیروی حراست توسط دانشگاه ها و توجه به توسعه و توانمندسازی انان بجای دنباله گیری راهبرد گنده باقلی گزینی . یک نقطه عطف برای مقابله با کاهش احتمالی تکرار چنین حوادثی. یک نقطه دنباله ای برای بازگرداندن آبرومندانه دانشجو به کلاس درس همراه با طی مراحل درمان. آیا مدیران دانشگاه آزاد توان انجام چنین کاری را دارند؟
سیدمحمد جمالیان، عضو کمیسیون بهداشت مجلس:
دانشگاه آزاد شهریه ۳۵ میلیون تومانی را به ۹۰ میلیون تومان افزایش داد . در حالی که شهریه در زمان شرکت در آزمون، ۳۵ میلیون تومان بود و قبول شدگان و پذیرفته شدگان با افزایش قیمت سه برابری و ۳۰۰ درصدی مواجه شدند که توان پرداختش را ندارند.سازمان سنجش نیز هفته گذشته در اطلاعیهای قبول شدگان رشتههای پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی دانشگاه آزاد را از شرکت در آزمون ۱۴۰۴منع کرد، موضوعی که با مخالفت دو وزیر عتف و بهداشت و درمان و همچنین موضع گیری مجلس مواجه شد. برخی از تحلیل گران معتقدند که این تصمیم احتمالا در راستای وادار سازی اجباری دانشجویان به ثبت نام و پذیرش وضعیت افزایش شهریه ۳۰۰ درصدی است. بنا بر اطلاعات دریافتی، گروهی از دانشجویان قصد تجمع در برابر مجلس را دارند.
بیکاری دانشگاه بالاتر از عرف جامعه:
بازار کار ایران با چالشهای ساختاری متعددی روبهرو است که بیکاری جوانان و بهویژه زنان تحصیلکرده، از مهمترین نمودهای آن است. عدم تطابق میان محتوای آموزشی دانشگاهها و نیازهای واقعی بازار، عامل اصلی بروز این بحران است. دانشگاهها همچنان بر مبانی تئوری و آکادمیک تأکید دارند، در حالی که صنعت و بازار کار به مهارتهای عملی و تخصصهای فنی نیازمندند. این شکاف، فارغالتحصیلان را به سمت مشاغل غیرمرتبط یا کمدرآمد سوق میدهد و از توان بالقوه نیروی انسانی کشور برای رشد اقتصادی استفاده نمیشود. در نگاهی دیگر می توان بازار را متمایل به کنشگری سنتی و دلالی و غیرنیازمند به تفکر و تخصص در مقابل دانشگاهی تحولخواه و ایده ال اندیش ، تصور نمود.
مطالبه گری دیوان محاسبات کشور ؛
دیوان محاسبات کشور تخلف مراکز آموزش عالی در زمینه عدم احداث، تکمیل و تجهیز خوابگاههای متاهلین را رسیدگی میکند. در سال ۱۴۰۲ از محل ۱۰ درصد درآمدهای اختصاصی و ۱۰ درصد اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای بودجه سنواتی، بالغ بر ۳۹۱ میلیارد تومان به ۵۳ دانشگاه و مرکز آموزشعالی جهت احداث و تکمیل و تجهیز خوابگاههای متأهلین اختصاص یافته است. تعداد ۲۹ دانشگاه و مرکز آموزشعالی کمتر از ۱۰ درصد درآمد اختصاصی و ۱۰ درصد اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای خود را جهت این امر اختصاص دادهاند و سایر دانشگاهها و مراکز آموزشعالی هیچ وجهی از محلهای موردنظر جهت احداث و تکمیل و تجهیز خوابگاههای متأهلین اختصاص ندادهاند.
آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳:
مراسم آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۴ دانشگاهها، شنبه ۲۱ مهرماه ۱۴۰۳ با حضور مسعود پزشکیان (اولین حضورش در دانشگاه تهران بعنوان رئیس جمهور)، رئیس جمهور در دانشگاه تهران برگزار شد. این مراسم با حاشیههایی چند و در دو مورد عصبانیت مسعود پزشکیان همراه بود. از دانشجویانی که در خلال صحبتهای رئیسجمهور مشغول به صحبت و اعتراض شدند تا کارمند دانشگاهی که با اعتراض در زمان سخنرانی پزشکیان تنشآفرین شد. بنظر میرسد که حواشی سخنرانی روسای جمهوری در دانشگاه به مراتب پررنگتر از سخنرانیهای آنان است. کمی به عقبتر هم که برگردیم، سخنرانی حسن روحانی نیز در دانشگاه تهران در سال ۱۳۹۸ و سخنرانی سید محمد خاتمی در سال پایانی دولت اصلاحات نیز با حواشی زیادی همراه بود. البته این اتفاق در مورد «محمود احمدی نژاد» هم تکرار شد و دانشجویان به سخنرانی او هم معترض شدند.
پزشکیان در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ دانشگاهها:
پزشکیان روز شنبه (۲۱ مهرماه) با حضور در دانشگاه تهران و در اجتماع تعدادی از دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه، ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاهها و مراکز علمی، دیدگاهها و انتظارات خود از دانشگاهیان را تشریح کرد. وی در اولین سخنرانی خود در دانشگاه تهران پس از ریاست جمهوری، از مشکلات اساتید گفت و پیشنهادهایی برای مدیریت بهتر دانشگاه روایت کرد. پزشکیان بار دیگر گریزی هم به ردصلاحیت خودش در انتخابات مجلس زد و تاکید کرد، داشتند من را حذف میکردند. وی افزود از دانشگاه، استاد و مدیر و دانشجو میخواهم هر کاری که میتوانند برای ایران عزیزمان انجام دهند. بنده هم از شنیدن سخنان دانشجویان و استادان ابایی ندارم و حتماً فرصت بگذارید، میآیم و به صحبتهای شما گوش فرا میدهم. هر کس حرف منطقی داشته باشد با جان و دل میپذیریم و اگر حرفی غیر منطقی باشد با تشریح دلایل آن را نمیپذیریم، اما دعوایی نخواهیم داشت.
داستان بذرپاش های غیرکشاورز؟
رسم نامیمونی در کشور وجود دارد (هم در جناح چپ و هم جناح راست) و آنکه اگر فردی در مراسمی رسمی حنجره برترکاند و رقیب را زیر سوال ببرد و یا حتی از میهمان دفاع جانانه کند، جناح همگرا با او برای دست خوش وی، جایگاه ویژهای بدو بخشیده و سبب میشوند که پلههای ترقی را دو به یک و جهشی طی کند. برخی از رسانهها در این مورد نوشتند، احتمالا جوان مثلا معترض یا برخی مانند او الگوهایی مثل آقایان مهرداد بذرپاش و علیرضا زاکانی و محسن دهنوی را در نظر دارند که با این شیوهها به سرعت مدارج ترقی را طی کردند و وزیر و شهردار و عضو هیأت رییسه مجلس شدند و .... نمونه این مثالها زیاد است. جوانی در جلسهای خاص، از آقای جاسبی رئیس وقت دانشگاه آزاد گرمسار دفاع میکند و بعد از چندی میشود رئیس دانشگاه و غیره. منظور اینکه این رسم هم در جناح چپ وجود دارد و هم جناح راست. اما ذات این عمل پسندیده نبوده و باید این شیوه زشت، غیر اخلاقی، غیرقانونی و غیر شرعی ارتقا را ریشه کن کرد. رسانهها رفتار جوان معترض به پزشکیان را از این نوع رفتارها، قضاوت کرده اند. منتظر دریافت نظرات تائیدی و تکذیبی ذی نفعان و ذی مدخلان و سایر خوانندگان عزیز در این خصوص هستیم.
مسعود حبیبی معاون فرهنگی وزیر بهداشت :
مسعود حبیبی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در مراسم معارفه خود بر لزوم تقویت تفکر انتقادی در میان دانشجویان تاکید کرد و گفت، باید تلاش کنیم تعامل، گفتگو و تفکر انتقادی را در دانشجویان تقویت کنیم و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی یکی از بسترهای تقویت این ارکان است. از جناب معاون محترم باید پرسید که آیا تفکر را به دانشجویان یاد دادیم که حال به دنبال تقویت سلامت روانی و تفکر انتقادی هستیم؟ تضمین آزادی عمل و مهیا سازی فضای باز نقد و تحلیل در بحث کرسی های آزاد اندیشی با کیست؟ ایده ال اندیش نباشیم جناب آقای دکتر. توصیه به واقع گرایی در روند برنامه ریزی داریم. لازم به توضیح است که دکتر مسعود حبیبی پیش از انتصاب به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، سکان هدایت سازمان جهاددانشگاهی علومپزشکی تهران را در دست داشت.
مصطفی معین وزیر عتف سابق:
هیچ فرد با غیرتی در کشور پیدا نمیشود که ممنون دار زحمات دفاع کنندگان از کشورش نباشد. هیچ کسی با دادن امتیازات خاص به این گروه و خانواده هایشان برای جبران بخشی از زحمات آنان مخالف نیست. اما اعتراضات زمانی شروع میشود که حد ارایه سهمیهها باعث ایجاد ناترازی، عدم توازن، بی عدالتی و اثرگذاری معنی دار روی سرنوشت دیگران میشود. قرار نیست که سهمیه و قبولی دانشگاه را در حلق کسی فرو کنیم با این برداشت که قانون است و ما باید جبران کننده زحمات باشیم. میشود در سایر حوزهها و بدون اینکه باعث ایجاد عدم توازن خاصی شویم، امتیازاتی را ارایه کنیم. وقتی مصطفی معین وزیر سابق وزارت عتف از سهمیه ۷۵ درصد قبول شدگان پزشکی دانشگاه تهران میگوید، آه از نهاد هر انسان شرافتمند و دلسوز این آب و خاک و متعهد به این نظام بلند میشود. چرا باید این گونه باشد؟ آیا زمان بازنگری در وضعیت سهمیهها فرا نرسیده است؟ بحرانی که در فردا تبدیل به بی عدالتی در اشتغال دولتی و سپس بی عدالتی در انتصابات مدیریتی میشود.
امید به پایان سهمیه بازی ها:
ضربالعجل سه ماهه پزشکیان برای بازنگری و ساماندهی سهمیههای کنکوری، نور امیدی را برای جوانان شرکت کننده در کنکور ۱۴۰۴ ایجاد کرده است. شرایطی که برای سهمیه ایهای بعضا بی استعداد و کم استعداد بعنوان شاه راه ورود به دانشگاه تلقی میشد، در حال جمع شدن است. آه و نفرین میلیونها جوان و خانواده ایرانی، ان شاالله در حال جمع شدن خواهد بود. قانون گذاری با عدم نظرداشت به پیامدهای ان واقعا منافع ملی را نابود نموده و ضربات و زیانهای جبران ناپذیری را به نظام وارد کرده است. متاسفانه با اندکی تساهل همین و وضعیت را در بحث جذب و اشتغال در ساختار دولتی و انتصاب در کرسیهای مدیریتی کشور، شاهد هستیم. موضوعی که باید از بیخ و بن مورد بازنگری قرار گیرد و قوانین متناسب و شایسته در این خصوص تدوین و تنظیم گردد.
شفاف سازی برخوردهای سلبی در دانشگاه:
مجموع پروندههای ارجاعی دانشجویان به شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت در سه سال اخیر ۱۷۳ مورد بوده که از میان این تعداد ۷ درصد یا به بیان بهتر ۱۲ پرونده منجر به صدور حکم اخراج شده است.از مجموع ۱۲ پرونده، ۸ مورد با موضوع موارد اخلاقی و ۳ پرونده با موضوع سیاسی است که شامل اغتشاشات سال ۱۴۰۱ میشود و یک پرونده مربوط به تخلفات عمومی بوده است. ۱۱ مورد از این پروندهها مربوط به دانشگاههای شهرستان و یک مورد نیز مربوط دانشگاه علوم پزشکی ایران است. ۸ پرونده مربوط به دانشجویان رشته پزشکی و یک پرونده مربوط به پرستاری و ۳ مورد سایر رشتههاست.
با امضای مشترک وزرای علوم و بهداشت و درمان:
شیوهنامه انضباطی جدید دانشجویان، برای اجرا به رؤسای دانشگاهها ابلاغ شد.گفتنی است این شیوه نامه در هفت بخش شامل ۱۲۴ ماده و ۱۱۳ تبصره اصلاح و در تاریخ ۲۴ شهریورماه سال جاری، به تصویب وزرای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و علوم، تحقیقات و فناوری رسید و از تاریخ ابلاغ لازم الاجرا است.
با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری؛
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با صدور حکمی، دکتر «سیدحسین حسینی» را به عنوان «سرپرست دانشگاه تهران» منصوب کرد.
حساسیت پائین وزارت عتف و دستگاه های نظارتی:
مدیر کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه بیش از صد نفر از متقاضیان اخیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی مدرک تحصیلی جعلی داشتند، گفت: در یک مورد نیز مشخص شد مدرک تحصیلی یک استاد دانشگاه پس از بازنشستگی جعلی است که تمامی این افراد مورد تعقیب قضایی قرار می گیرند.
غوغای مسعود در دانشگاه:
«مسعود پزشکیان» در آیین تکریم و معارفه وزیران سابق و فعلی علوم، تحقیقات و فناوری که در این وزارتخانه برگزار شد خواستار بازنگری در پرونده دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاهها شد و بیان داشت که «از وزیر علوم میخواهم که قرارداد همه اساتیدی را که تاکنون اخراج شدهاند یا لغو قرارداد شدهاند، بازنگری کنید؛ دانشجویان را برگردانید. دانشجو اعتراض میکند، من هم باید جوابش را بدهم یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه میکند که هدایتش میکنم.». رئیس جمهور با انتقاد از تعدد دانشگاهها در کشور افزود: این همه دانشگاه را برای چه میخواهیم؟ با چه کیفیتی؟ برای حل چه مشکلی؟ در این نظام آموزشی جوانان کشور را چهار تا ۱۰ سال وادار میکنند که درسی بخوانند که در بازار کار به آن نیازی نداریم؟ از مجلس و وزارتخانههای علوم و بهداشت ذرخواست میکنم در این زمینه کمک کنند تا افرادی تربیت کنیم که به درد جامعه بخورند. علمی که عمل نداشته باشد و باور این جامعه در آن نهفته نباشد به کار نمیآید. در دانشگاهها جوان تربیت میکنیم و افتخار میکنیم نخبه تربیت کردهایم؛ اما چند درصد از نخبههای ما در این مملکت میمانند؟ چرا نمیمانند؟ چگونه تربیت کردهایم که نخبههای ما میروند و میخواهند برای جای دیگری کار کنند؟ این بیانات پزشکیان با واکنش تائیدی شدیدی از طرف افکار عمومی و نظرات تاکیدی گروهی از تحلیل گران و همچنین نظرات انتقادی گروهی کوچکتر از منتقدین مواجه شد.
رای اعتماد به سیمایی صراف:
حسین سیمایی صراف که برای دریافت رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، روز سهشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ برای بررسی برنامههای پیشنهادی در مجلس حاضر شد. در این بین، نمایندگان موافق (سید مسعود خاتمی، سید محمد موحد، محمدباقر بهرامی) و مخالف (علیرضا عباسی، محمد سراج، فریدون همتی) با برنامههای وزیر پیشنهادی علوم به ارائه دلایل و دیدگاههای خود پرداختند. در ادامه این جلسه حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن دفاع از برنامههای خود برای این وزارتخانه، تاکید کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاهها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.