آموزه ها و پندها در دیدار با رهبری:
یکی از برنامههای شوق انگیز و پرحاشیه هر سال رهبر معظم انقلاب دیدار رمضانی با دانشجویان است که بهرغم مشغله بسیار زیاد ایشان طی سالهای متمادی هیچگاه ترک نشده و هر سال با شور خاص خود ادامه پیدا کردهاست. یکشنبه شب گذشته نیز یکی دیگر از این دیدارها برگزار شد و رهبر معظم انقلاب ،دانشجو را عنصری جوان، پرتوان، پرانگیزه، اهل «علم و فکر و اندیشه» و آیندهدار توصیف کردند و بیان داشتند که با توجه به این خصوصیات از دانشجویان توقع میرود نسبت به آینده، فعال و حساس باشند.رهبر در پاسخ به سخن یکی از نمایندگان تشکلها درباره تفاوت دیدگاه ایشان با سال ۸۰ درباره «عدالت»، تأکید کردند: تفاوت این است که اصرار بنده بر عدالت بیشتر شده است.حضرت آیتالله خامنهای «فردایی بهتر از امروز» را مقصود بزرگ و اصلی کشور و نظام خواندند و تأکید کردند: برای تحقق این هدف اساسی باید آرمانهای مشخصی را تعریف کنیم. آرمانهای جمهوری اسلامی نیز ذیل دو عنوان کلی«اداره کشور به شیوه اسلامی» و «ارائه الگویی به مردم جهان برای اداره خوب یک کشور» خلاصه میشود.
ناکارآمدی سیاستگذاری در آموزش عالی:
مدیر کل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال اعلام کرده است که در پاییز ۱۴۰۲ نرخ بیکاری فارغالتحصیلان ۱۱.۴ بوده است. نرخ مشارکت کاردانی در سال ۱۴۰۱ معادل ۵۰ درصد، نرخ بیکاری آنها ۱۰ درصد، نرخ مشارکت کارشناسی حدود ۴۸ درصد و نرخ بیکاری آن ۱۵ درصد، نرخ مشارکت کارشناسی ارشد بالای ۶۸ درصد و نرخ بیکاری آنها نزدیک به ۹ درصد، نرخ مشارکت فارغ التحصیلان دکتری بالای ۷۰ درصد و نرخ بیکاری آنها سه درصد است. طبق برآوردهای مرکز آمار در سال ۱۴۰۱ تقریبا ۵۰۰۰ فارغالتحصیل دکتری داشتیم که موفق به پیدا کردن شغل نشده اند. زهرا نژادبهرام، فعال سیاسی اصلاحطلب هم به تازگی بیکاری فارغالتحصیلان مقطع دکتری را نگرانکننده دانسته و هشدار داده: «نمایندگان به فکر پنج هزار دکترای بیکار باشند.» این برای نخستینبار نیست که مسوولان درباره افزایش دکتریخوانها هشدار میدهند، اما عجیب اینجاست که در روزهای پایانی ۱۴۰۲ هستیم و بهنظر نمیرسد برنامهریزی جدی در این زمینه انجام شده باشد.
معاون وزیر علوم:
معاون وزیر علوم از امکان دریافت رایگان مدرک تحصیلی دانشجویان روزانه در همه مقاطع تحصیلی، در صورت اعلام ۶ ماه تا یک سال بیکاری پس از فارغ التحصیلی خبر داد.
رئیس دانشگاه شهید بهشتی:
محمودرضا آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی گفت: طی سه دهه اخیر از اهمیت آموزش در دانشگاهها غافل شدهایم، باید سرفصل جدیدی برای آموزش باز کرد تا آموزش به جایگاه خود برگردد.از آزمایشگاههای آموزشی غافل شدیم و بیشتر به آموزشگاههای تحقیقاتی توجه میکنیم. دانشگاهها باید بحث آموزش را جدی بگیرند و قوی با آن برخورد کنند. زیرا احساس میشود در این مسأله دچار رخوت شدهایم.
توسعه اقتصاد آموزش و ارتباطات علمی:
دومین جشنواره جایزه ثریا بعدازظهر سهشنبه در سالن ابوریحان دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.در این جشنواره اقدام به معرفی دانشگاه های برتر کشور و بخش های اجرایی پیشرو در جذب دانشجویان خارجی شد.
تغییر و تحولات در انتخاب روسای دانشگاه ها:
حکم ریاست ۵ رئیس دانشگاه در جلسه ۵۸ شورای عالی عتف، با حضور حجتالاسلام و المسلمین خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأیید شد. بر اساس رأی اعضای کمیته، حکم ریاست دکتر سید عباس موسوی به عنوان رئیس دانشگاه صنعتی شریف، دکتر مسعود میرزایی شهرابی به عنوان رئیس دانشگاه فردوسی مشهد، دکتر مصطفی ظهیرینیا به عنوان رئیس دانشگاه هرمزگان، دکتر احمدرضا مظاهری به عنوان رئیس دانشگاه آیت الله بروجردی (ره)، دکتر علیرضا فارسی نژاد به عنوان رئیس دانشگاه سلمان فارسی کازرون، مورد تائید قرار گرفت.
تعدی به حوزه قوه قضاییه و زیر سوال بردن استقلال قوا:
«شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوبات موسسات آموزشی و دانشگاهها را غیرقابل اعتراض کرد»؛ این احتمالا کاملترین توصیف از یکی از آخرین مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی است. این شورا در مصوبهای ۴ مادهای، تقریبا تمام تصمیمات اتخاذ شده توسط دانشگاهها و موسسات زیرنظر وزارتخانههای علوم، بهداشت و سازمان سنجش را از دایره شمول رسیدگی دیوان عدالت اداری و سایر مراجع قضائی خارج کرد. مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی با بند ۶ اصل ۳ و اصول ۳۴، ۱۵۹ و ۱۷۳ در تضاد کامل است اما مردم امکان اعتراض قانونی و ابطال آن را نخواهند داشت.
نقدی بر تعارفات دکتر زلفی گل وزیر عتف:
محمد علی زلفیگل در نشست سراسری اساتید معارف اسلامی دانشگاهها گفت: اساتید معارف اسلامی در صف اول دفاع از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی هستند چرا که باید پاسخگوی تمامی ابهامات نسل جوان و در برخی موارد پاسخگوی کمکاریهای مسئولین باشند و ... . سوال اینجاست که آقای زلفی گل تا چه حد به این حرف خودش اعتقاد دارد؟ تا چه حد اساتید معارف ، تاریخ اسلام،ریشه های انقلاب،وصایا ، اخلاق اسلامی و دروسی از این جنس، توانایی و صلاحیت حرفه ای ورود به این حوزه را دارند؟ تا چه حد توانایی و تسلط بر تدریس تعاملی و مشارکتی با رویکردی انتقادی برای نسل جوان را دارند؟چقدر روی علم کلام و درایه ، تسلط دارند؟چقدر در خصوص شکیات ، ابهامات و چالش های نسل جوان، مطالعه نموده و به روز می باشند. اقای وزیر، در مسائل پایه ای، تعارف جایی ندارد. شما باید در این جلسه مطرح می کردید که برنامه سطح بندی و آزمون ادواری( هر سه سال یکبار) اساتید این گونه دروس را در دستور کار دارید. حتی حقوق این اساتید را هم اضافه تر ( با ضریب) پرداخت کنید، اما آدم غیر مناسب را وارد خط مقدم دفاع از انقلاب نکنید. چند درصد این عزیزان بنظر شما صلاحیت ادامه تدریس را دارند؟ لبخند ما نشانه تمسخر نیست ، علامت تاسف است.
خاک بر سر وزارتخانه ها و وزرای ناتوان:
تحصیلات میتواند بخشی از هویت فردی محسوب شود. هویتی که در قالب جامعه و بهعنوان یک پدیده اجتماعی و فرهنگی اگر به بیراهه رود به آسیب اجتماعی تبدیل خواهد شد. با توجه کاهش تخصص گرایی و گرایشات بالا به رزومه سازی غیر واقعی، خرید و فروش مدرک جعلی تحصیلی به دلایلی چند بشدت رواج پیدا کرده و با توجه به ضعف نظارت موثر، بسیاری از افراد ،این راه را راه میانبری برای دستیابی به مدرک و جبران ضعف تحصیلات ، قلمداد می کنند. حال باید از وزرای محترم عتف، بهداشت و درمان ، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و سایر مراجع و افراد مرتبط پرسید که چرا در این خصوص اقدام موثری صورت نگرفته است؟ باید به بعضی ها گفت که عمویی های محترم، ناراحت نمی شوید که بیخ گوش تان ، مدرک تحصیلی جعل می کنند و خرید و فروش می نمایند؟ ناراحت نیستید که به ریش داشته و نداشته تان می خندند؟ سلام بر کرگدن. ما خجالت می کشیم از این حد لاقیدی و بی مسئولیتی و کم تعهدی. حقوقی ها احتمالا در سطح پائین از چهار مصادیق جرم قصور، تقصیر، ترک فعل و اهمال ، استفاده می کنند. دوستان سازمان بازرسی چطورند؟
تهدید جدی منافع ملی در حوزه آموزش عالی:
برخی از منتقدین معتقدند که حریم دانشگاه به بهانه های مختلف دچار آلودگی سیاسی- امنیتی شده و این درهم آمیزش با ساحت علم، نتیجه ای جز وانهادن دیدگاه های تقابلی در علم و کنار نهادن پارادایم ها و واگشت به آموزش مدرسه ای ، ندارد. بررسی اشتراکات همین فهرست کوتاه از اساتید اخراجی نشان میدهد، اغلب این اساتید اخراجی اگر متولد سالهای نزدیک به انقلاب نباشند، دستکم سالهای کودکیشان را در سالهای دهه شصت گذراندهاند. اغلب اساتید رشتههای علوم انسانی بودهاند و بیشترشان فعالیت سیاسی یا حزبی خاصی نداشته و عموما حامی دانشجویان و خواستار فشار کمتر به دانشجویان بودهاند.
حاشیه های ادامه دار در دانشگاه:
احمد شکرچی، عضو هیأت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی تهران، از این دانشگاه اخراج شد. این استاد جامعه شناسی در صفحه شخصی خود با انتشار نامه ای از عدم تمدید قرارداد و اخراج خود در تاریخ یازدهم بهمن ۱۴۰۲، توسط هیأت اجرایی جذب دانشگاه شهید بهشتی خبر داد.
وضعیت اعضای هیات علمی وزارت عتف چه می شود؟
ابلاغیه افزایش تسهیلات مسکن (خرید یا ساخت/ ودیعه) اعضای هیات علمی دانشگاههای وابسته به وزارت بهداشت منتشر شد.بر اساس این ابلاغیه ، سقف تسهیلات برای خرید یا ساخت به ۲ میلیاد تومان با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار با دوران بازپرداخت حداکثر ۲۰ ساله و ودیعه از به ۵۰۰ میلیون تومان با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و دوران بازپرداخت ۵ ساله، جهت اعضای هیات علمی شاغل با نوع استخدام رسمی، رسمی آزمایشی و پیمانی که تاکنون از این تسهیلات استفاده نکرده اند، افزایش یافته است.
رئیسی در دانشگاه نظامی :
رئیس جمهور با حضور در دانشگاه جامع امام حسین (ع) به مدت ۳ساعت از بخشهای مختلف آن و الگوی «دانشگاه مسئلهمحور تراز انقلاب اسلامی» که در این مجموعه علمی و پژوهشی طراحی و اجرا شده است، بازدید کرد.الگوی شکلگیری دانشگاه تراز اسلامی متکی بر ۷ مولفه ۱- مولفههای جهتدهنده مبتنی بر مبانی دینی و منظومه فکری امامین انقلاب، ۲- مولفه سرمایه انسانی مبتنی بر کرسیهای دانشی اعضای هیئات علمی دانشگاهها، ۳- مولفه تربیت دانشجو مبتنی بر جذب هدفمند دانشجویان برای کمک به حل نظام مسائل کشور، ۴- مولفه نظامات مبتنی بر بازنگری و تحول دانشگاه با هدف تعالی معنوی و تحول علمی، ۵- مولفه فضا و محیط الهامبخش مبتنی بر معنویت و هنر ایرانی-اسلامی،۶- دوره رشته متن و محتوا مبتنی بر بازنگری بر اساس منابع دینی و تجربیات متراکم انقلاب اسلامی و ۷- علم و پژوهش مبتنی بر تولید دانش و فناوری مورد نیاز برای پیشرفت کشور و پایهگذاری تمدن نوین اسلامی طراحی شده است که در حضور دکتر رئیسی تشریح شدند.
سازمان سنجش برنده شد:
پورعباس با حضور در مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری و پاسخگویی به نگرانی یکی از داوطلبان در خصوص آزمون استخدامی آموزگاری آموزش و پرورش بر حاشیههای استعفای خود پایان داد و بازگشت خود به سازمان را تایید کرد.
«رضا صابری» رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت عتف:
استعدادهای کشور را با غفلت و بی عدالتی و به دستان خودمان ، نابود می کنیم و بعد ناله وامصیبتا ، وا اسفا و واویلا سر می دهیم. در ابتدای انقلاب اسلامی با گزینش های نادرست و بعضا ناقص ، بخشی از جوانان مستعد کشور را محروم کردیم تا حدی که انحراف مسیر گزینش صدای مقام معظم رهبری را نیز درآورد( البته در حوزه استخدام) . بعد بشکلی افراطی وارد تله تشدید شده سهمیه ها شدیم و به اسم خدمت به نظام، فارغ التحصیلانی کم بنیه را تحویل اجتماع و حوزه اشتغال کشور دادیم. حالا هم با چالش تقلب و گردن کلفتی با بهره گیری از خلا قانونی مواجه هستیم و مسلما جماعتی لمپن را تحویل جامعه و حوزه اشتغال خواهیم داد. دکتر «رضا صابری» رئیس مرکز حقوقی، لوایح و امور مجلس وزارت عتف در مورد چالشهای دیوان عدالت اداری و سازمان سنجش می گوید که این قضیه باید به درستی دفاع انجام شود، چرا که اگر چنین اتفاقی نیفتد، افرادی که وارد رشتههای پرمتقاضی مانند پزشکی میشوند، از منظر عدالت زیر سوال میروند؛ متاسفانه تمام این افراد شبههدار نیز برای رشته پزشکی هستند و این مسئله حتی میتواند در جامعه، موجب نگرانی جدی نسبت به حرفه پزشکی ایجاد کند.
طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد:
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه ۱۸ هزار دانشجوی دکتری جوان انقلابی در دانشگاه آزاد اسلامی جایگزین اساتید حقالتدیس شدند، گفت: فضای انقلابی با جذب استاد جوان ممکن میشود. خدمت برادر عزیزمان دکتر طهرانچی ریاست محترم دانشگاه آزاد اسلامی هشدار می دهیم که به این سبک اجرا ، متاسفانه به زودی شاهد افت تحصیلی و با کمال صدها تاسف ، برخی از حاشیه های اخلاقی خواهند بود. با مانور روی اصطلاح "جوان انقلابی" هم ،کار درست نخواهد شد. ما مشفقانه گفتیم انچه را که به عین الیقین می توان دید و از پیامدهای آن ترسید. شما برای کاهش هزینه حق التدریس ، افزایش تسلط مدیریتی بر دانشگاه ، کاهش هزینه های جنبی ناشی از حضور اساتید مدعو ، نشنیدید و گوش سنگینی کردید.
تیر خلاص یا تعریف زلفی گل از مدیریت دانشگاه آزاد ؟
معاون اول رئیسجمهور در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی با حضور وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درخواست ها، مسائل و مشکلات این دانشگاه را مورد بررسی قرار داد و بر ارتقای علمی، گسترش فضای انقلابی و حفظ کیان این دانشگاه تأکید کرد. در این جلسه، زلفی گل وزیر عتف از گزارشاتی درخصوص عدم رعایت سنوات تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی بدلیل گرفتن شهریه ثابت و وجود مستنداتی درخصوص عدم رعایت مقطع قبلی در ادامه تحصیل دکتری ، صحبت نموده و بیان داشت که مواردی را سراغ دارد که دانشجو فاقد کارشناسی ارشد بوده، اما در دانشگاه آزاد دکتری می خوانند. نکته جالب از این جلسه، انعکاس گزارش جلسه بشکل تعارفی بوده و گلایه ها و نقدها ، بشکل بسیار کم رنگی منعکس شده است. در واقع ،آنچه که در خبرگزاری ها و پایگاه های خبری اصلی کشور منعکس نشده، محور اصلی جلسه یا بررسی مشکلات دانشگاه آزاد بوده است. سلام بر تمامی همکاران رسانه ای غیرمستقل و مستقل . سلام بر کارت های هدیه بانکی. سلام بر تسهیل در تحصیل در مقطع ارشد و دکتری، توسط بعضی ها .
کارنامه روسای جمهور ایران در روز دانشجو :
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «روزی برای شنیدن اعتراض یا تمجید؟» مروری بر حضور روسای جمهور در دانشگاهها در سه دهه اخیر به مناسبت روز دانشجو داشته است.
مطالبه گری دانشجویان از رئیس جمهور:
مهدی زارع به رئیسی میگوید: اگر عدالتخواهترین رئیسجمهور ممکن نیز مدیریت کشور را در دست بگیرد تا زمانی که نتواند به سازوکارهای جمهوریتی برای عدالتخواهی سر و شکل دهد عدالت رقم نخواهد خورد.
توضیحات آقامیری رئیس دانشگاه شهید بهشتی در مورد ورود حراست به کلاس:
در تمام دنیا تبدیل مسائل امنیتی و انتظامی به مسائل عادی و اجرایی یک رسم معمول در اداره جامعه است ( دوری از حاکمیت فضای امنیتی و انتظامی و عادی سازی فضا برای فعالیت شهروندان). اما گویا برخی از دوستان توجیه نبوده و عادی ترین مسائل را تبدیل به مسائل امنیتی و انتظامی می کنند یا با بدفعلی، بسترساز ایجاد چنین فضاهایی هستند. معنای فرمایشات دکتر اقامیری در خصوص احساس مسئولیت بیش از حد یک کارمند حراست را نمی فهمیم؟ اگر ایشان میدان نداشت که جرات این کار را بخود نمی داد. ایشان میدان داشته که میدان داری کرده است جناب دکتر. وفق قانون ، اصول حرفه ای فعالیت در فضاهای اکادمیک و دانشگاهی ، لزوم آرام سازی فضای اجتماعی و ارتقا سرمایه اجتماعی ، توجه داشت به حساسیت های فضاهای اکادمیک، به حضرت عالی توصیه می کنیم با حساسیت بیشتری اقدام به مدیریت بر دانشگاه نموده و ضمن تلاش برای ارتقا حریم ها و حرمت ها، پاسداری از ارزش ها را در دستور کار و روند برنامه ریزی خود و همکاران محترم دانشگاه، قرار دهید.