سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 2024 April 19
ممنوعیت آموزش «زبان خارجی» در مهدکودک‌ + احتمال تعطیلی یا تغییر رویه مهدهای دو زبانه
زبان خارجی در پیش دبستانی ،آری یا خیر؟

ممنوعیت آموزش «زبان خارجی» در مهدکودک‌ + احتمال تعطیلی یا تغییر رویه مهدهای دو زبانه

در بخشنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک توصیه شده است که مراکز کودکستان درعین برجسته کردن عناصر هویتی و بومی، بر عناصرهویت بخش ملی و اسلامی به ویژه زمینه سازی، تقویت و تسهیل یادگیری زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان رسمی و وحدت بخش کشور تاکید شود و نیز از آموزش زبان خارجی در این مراکز پرهیز شود.
از پذیرش فیک مقالات در سایت های ساختگی تا المپیادهای جهانی تقلبی !
تقلب های ایرانی در دنیای علم:

از پذیرش فیک مقالات در سایت های ساختگی تا المپیادهای جهانی تقلبی !

یک زمانی بود که پذیرش فیک مقالات علمی کلی درامد داشت. طرف یک سایت با دامنه های گوناگون به زبان انگلیسی باز می کرد و ظاهر را مجله علمی- پژوهشی نشان می داد و مابقی ماجرا . الان رسیده به المپیادهای دانش آموزی فیک . بابا دست بردارید از این لجن بازی ها.
غنی سازی اوقات فراغت؟!
تفاهم نامه‌های کیلویی:

غنی سازی اوقات فراغت؟!

مثلا بحث غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان مطرح است؟ مثلا مدرسه مهارت تابستانه؟ وقتی بزرگان و مدیران محترم، هنوز تعریفی استاندارد و مبتنی بر واقعیات بیرونی از اوقات فراغت ندارند، مابقی داستان کشک است و پشم. قبول ندارید، دو سال صبر کنید تا با عمق فاجعه این نوع شومن بازی‌ها بیشتر آشنا شوید. کشور پولداری نیستیم، اما بدلیل ضعف نظارت، خوب بلدیم، منابع محدود را چطور با برنامه‌های نمایشی به آتش بکشیم. آموزش و پرورش درمانده در بحث پرورش و اخیرا وامانده در آموزش، دانشگاه آزاد دوستدار جیب دانشجو، کمیته امداد دارای کمبود دائمی منابع، سازمان فنی حرفه‌ای با گلوی پاره شده از کسری بودجه و حاشیه نگری به آن، مثلا می‌خواهند اوقات فراغت دانش آموزان را پر کنند. باشه شما خوبید و ما اخه؟!
بخش عمده‌ای از سوء استفاده‌های علمی به دلیل ناآگاهی از قوانین و ناتوانی در استفاده از ابزارهاست
رئیس ایرانداک:

بخش عمده‌ای از سوء استفاده‌های علمی به دلیل ناآگاهی از قوانین و ناتوانی در استفاده از ابزارهاست

«محمد حسن زاده» رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران گفت: بخش عمده‌ای از سوء استفاده‌های علمی به دلیل نا آگاهی از قوانین و مقررات و ناتوانی در استفاده از ابزار‌ها توسط پژوهشگران اتفاق می‌افتد. ایرانداک در کنار تاکید بر اجرای قانون و فراهم آوری بستر‌های فنی، همیشه بر تعامل فرهنگی سازنده تاکید دارد.
تعریف رویکرد‌های جدید برای ارتباط دانش‌آموزان با صحیفه سجادیه
حجت‌الاسلام والمسلمین وافی بیان کرد:

تعریف رویکرد‌های جدید برای ارتباط دانش‌آموزان با صحیفه سجادیه

حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی وافی رئیس بنیاد بین‌المللی صحیفه سجادیه با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش اقداماتی همچون راه‎‌اندازی رشته حفظ و معارف صحیفه سجادیه در مسابقات انجام شده است، گفت: در این زمینه به راهکار‌های جدیدی رسیده‌ایم تا در آینده مدارس، مربیان، داوران و دانش‌آموزان بتوانند با یک نگاه و رویکرد دقیق‌تر به موضوع و معارف صحیفه دست پیدا کنند.
دستور به اعزام حداقل ۱۰ درصد دانشجویان به راهیان نور، یاد شهدا و فرهنگ سازی یا لاپوشی ضعف آموزش عالی؟
بخشنامه وزیر علوم به روسای دانشگاه‌ها:

دستور به اعزام حداقل ۱۰ درصد دانشجویان به راهیان نور، یاد شهدا و فرهنگ سازی یا لاپوشی ضعف آموزش عالی؟

بعضی از طرح‌های اجرا شده در کشور به دید ما بدجوری بوی نفاق می‌دهند. آقای زلفی گل، استاد محترم، اعزام حداقل ۱۰ درصد دانشجویان به اردوی راهیان نور، برای تقویت یاد شهدا و فرهنگ سازی است یا لاپوشی ضعف‌های آموزش عالی. می‌دانید در حوزه آموزش عالی کشور در چه بحران فاجعه آمیزی درگیر است؟ چکار داری با فرهنگ و ریشه‌های تمدنی و متخصص پروری بینا نسلی می‌کنی؟ بد بوی اهمال می‌دهی. بد بوی قصور و تقصیر می‌دهی آقای وزیر. حداقل ما این طور احساس می‌کنیم.
برگزاری دوره ویژه‌ تربیت جنسی، سیاسی و اعتقادی مخصوص مدیران و معلمان
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش خبر داد:

برگزاری دوره ویژه‌ تربیت جنسی، سیاسی و اعتقادی مخصوص مدیران و معلمان

اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: ما چندین ساحت تربیت داریم که کمی مغفول مانده است؛ یکی از این ابعاد تربیتی، تربیت جنسی است، یکی دیگر از آن‌ها تربیت اقتصادی است؛ ما اصلا چیزی تحت عنوان تربیت اقتصادی نداریم که بچه‌ها یاد بگیرند چطور خرید کنند، بفروشند، ذخیره و پس انداز کنند. باقرزاده افزود:ما دوره ویژه‌ای نیز مخصوص مدیران، معلمان و مربیان طراحی کرده‌ایم و ثبت نام آن در حال انجام است که شامل ۱۷ ساعت آموزش می‌شود و شامل دو ساعت آموزش تربیت جنسی، دو ساعت تربیت سیاسی، دو ساعت تربیت ارتباط موثر، دو ساعت تربیت اعتقادی و… است. چنین دوره‌ای با هدف توانمندسازی مربیان و معلمان در حوزه مسائل تخصصی مرتبط با دانش آموزان می‌شود.
ادعاهایی تازه در خصوص مدارس دخترانه، از افتادن روسری تا سرفصل تامین بودجه نصب دوربین
دختران باید بتوانند بدون روسری در مدارس ورزش کرده و راه بروند؛

ادعاهایی تازه در خصوص مدارس دخترانه، از افتادن روسری تا سرفصل تامین بودجه نصب دوربین

جواد نیک‌بین عضو کمسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تنبیه دختران در مدارس و محیط‌های آموزشی دخترانه به دلیل افتادن روسری را کار بسیار غلط و اشتباهی دانست.
بدفهمی‌های دینی را در نظام تربیتی باید اصلاح کنیم
ایراندخت فیاض استاد دانشگاه:

بدفهمی‌های دینی را در نظام تربیتی باید اصلاح کنیم

در میزگرد میزگرد معلمان و عملیاتی سازی جهاد روایت، که با همکاری مرکز مطالعات راهبردی ژرفا و خبرگزاری فارس برگزار شد، با تأکید بر یک سؤال کلیدی با عنوان «نظام تعلیم و تربیت از چه چیزی دفاع می‌کند؟»، آغاز شد و بر سه عنصر آموزش، پژوهش و فرهنگ تأکید شد که دائما در حال انتقال از نسل قبلی به نسل بعدی هستند و همه این‌ها حول سؤال اصلی هستند که دانشگاه یا مدرسه از چه چیزی دفاع می‌کند؟ چه چیزی را مکان‌مند شده در نظر خودش دارد و تلاش می‌کند مکانیت آن را در نسبت با سایر ساختار‌ها حفظ کند.عدم استفاده از معلمان و دانش‌آموزان در تدوین سند تحول آموزش و پرورش، لزوم باور کردن نوجوانان و اینکه کنکور ضد هویت است از جمله مواردی است که مطرح شد.
چالش‌ها و سیاست‌های جدید سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت)
رئیس سازمان سمت تشریح نمود:

چالش‌ها و سیاست‌های جدید سازمان مطالعه و تدوین کتب دانشگاهی (سمت)

حجت‌الاسلام داوود مهدوی زادگان رئیس سازمان سمت می‌گوید: سازمان سمت حدود ۱۵ میلیارد تومان بدهی داشته که روند چاپ کتاب این سازمان را با مشکل مواجه کرده است. او همچنین تاکید کرد که می‌خواهد آثار با رویکرد بومی و اسلامی در سمت نوشته شده و ترجمه کتب هم محدود شود.
فشارهای اقتصادی و سیاسی، عامل فروپاشی ایران و نظام آموزشی که تابع تربیت می کند نه خلاق
احمد بخارایی تشریح کرد؛

فشارهای اقتصادی و سیاسی، عامل فروپاشی ایران و نظام آموزشی که تابع تربیت می کند نه خلاق

تاثیر وضعیت نابسامان و دغذغه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی بر کودکان بسیار مخرب بوده، زیرا وقتی کودکان مشکلات مالی و سیاسی را می‌شنوند، قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را ندارند دچار تنش، اضطراب و استرس می‌شوند در واقع احساس عدم امنیت به کودک منتقل می‌شود.تداوم نسل‌هایی که نه بر مبنای اصول علمی بلکه بر اساس آزمون و خطا، باور‌های غلط و مملو از ضد و نقیض‌های اقتصادی و سیاسی رشد می‌کنند جامعه بالنده و رو به رشد نیست به همین دلیل والدین تلاش می‌کنند از پذیرش چنین مسوولیت خطیر و مهم شانه خالی کرده و یا به داشتن یک فرزند بسنده کنند؛ بنابراین تبلیغات فرزندآوری بدون توجه به اصلاح بنیادی اوضاع عمومی کشور شعاری بیش نیست.
اقدامات بسیج دانش‌آموزی برای پاسخ به سؤالات دهه هشتادی‌ها در جریان جامعه پذیری
مجتبی باستان تشریح نمود:

اقدامات بسیج دانش‌آموزی برای پاسخ به سؤالات دهه هشتادی‌ها در جریان جامعه پذیری

رئیس سازمان بسیج دانش‌آموزی در قالب نشستی به تشریح اقدامات این سازمان و پاسخ به این پرسش پرداخت که بسیج دانش‌آموزی در جریان حوادث اخیر برای رفع ابهامات دهه هشتادی‌ها و پاسخ به سؤالات آن‌ها چه کرده است.
آموزش آنلاین بدون زیرساخت و ابزار لازم و شوخی با مقوله یادگیری الکترونیک!
دو سال آموزش بی کیفیت و فشل؟!

آموزش آنلاین بدون زیرساخت و ابزار لازم و شوخی با مقوله یادگیری الکترونیک!

مهرماه سال ۱۴۰۱ حداقل باشکوه‌تر از ۲ مهرماهی که در سکوت و تعطیلی مدارس و حتی دانشگاه‌ها از سرگذراندیم، برگزار شد. نظام آموزش آنلاین تا حد زیادی کنار رفت و باز بوی بازی بچه‌ها در مدرسه به مشام رسید!دکتر الهام اکبری، مدرس و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس،درباره این دوسال سخت آموزشی و چالش های نظام آموزش آنلاین در ایران در زمان پاندمی کرونا ، گفت: اشتباه این بود که ما فکر می‌کردیم، باید تمام شرایط آموزش حضوری و فیزیکی را وارد فضای آنلاین آن هم از نوع یادگیری الکترونیکی همزمان کنیم. یعنی با همان زمان‌بندی و استانداردی که در مدرسه و دانشگاه داشتیم عمل کردیم فقط بعد مکان را حذف کردیم و این فاجعه است. چرا؟ چون ما قواعد و استاندارد‌های یادگیری الکترونیکی را بلد نبودیم و در این مدت واقعا شوخی‌های زیادی با آن کردیم. اساسا ویژگی یادگیری الکترونیکی در انعطاف‌پذیری و شخصی‌سازی آن است. یعنی هر فراگیر با توجه به شرایط شخصی خودش و محدودیت‌هایش آموزش ببیند، اما کاری که ما کار کردیم، این طور نبود.ایشان درباره چالش ناآگاهی معلمان مدرسه و استادان دانشگاه با این حوزه آموزش و چالش هایی که در طول مسیر ظاهر شدند، مسائلی را مطرح نموده اند که در اینجا میخوانید.
حسن بنیانیان: مسائل اخیر محصول کارکرد‌های غلط مدیریت فرهنگی در ۴۰ سال گذشته است
در فضای مجازی کسی دین‌دار نمی‌شود؛

حسن بنیانیان: مسائل اخیر محصول کارکرد‌های غلط مدیریت فرهنگی در ۴۰ سال گذشته است

حسن بنیانیان رئیس کمیسیون فرهنگی اجتماعی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: جوانان و نوجوانان ما با داشتن ریشه محکم حاصل از شعائر دینی، سرمایه فرهنگی محسوب می‌شوند و اگر بازتولید نشوند از بین می‌روند. وی در ارتباط با تاثیر فرهنگ در معضلات جامعه بیان کرد: پیش‌فرض‌های ناقصی هم در جامعه وجود دارد که ریشه همه مشکلات را اقتصادی می‌داند درحالی که بیش از ۵۰ درصد مشکلات اقتصادی ما فرهنگی است.
از اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکلکولیا در کودکان چه می دانید+ علائم و راه های درمان
شناسایی و تشخیص یک ضعف یادگیری؛

از اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکلکولیا در کودکان چه می دانید+ علائم و راه های درمان

اختلال یادگیری ریاضی یا دیسکلکولیا یکی از اختلالات یادگیری شایع در میان کودکان است که توان انجام جزئی‌ترین محاسبات ریاضی را از کودک می‌گیرد، این اختلال یادگیری کوچک‌ترین مفاهیم مرتبط با ریاضی را برای فرد پیچیده کرده یا از بین می‌برد.مطالعات متخصصان نشان می‌دهد ۳ تا ۶ درصد جمعیت مدارس به این اختلال دچار هستند. همچنین حدود ۱۱ درصد از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با کمبود نیز با این اختلال دست به گریبان هستند. برآورد‌های دیگر نیز نشان می‌دهد که به صورت کلی ۵ تا ۱۰ درصد از افراد، مبتلا به اختلال یادگیری ریاضی هستند.شاید برایتان جالب باشد که بدانید دیسکلکولیا یا اختلال یادگیری ریاضی در بسیاری موارد با اختلال یادگیری در خواندن یا نارساخوانی همراه است.
دشواری متون درسی؛ عدم سبک‌شناسی مولف
استانداردهای تالیف کتاب درسی؛

دشواری متون درسی؛ عدم سبک‌شناسی مولف

تقریبا یکی از مسائل و مشکلات اساسی آموزش در ایران، دشواری متون درسی است؛ این پیچیدگی اغلب به خاطر ناپیراستگی و ناویراستگی کتاب‌های آموزشی است؛ استاندار‌های علوم تألیف کتاب مثل سبک‌شناسی، زیباشناسی، کاربرشناسی و... در آن‌ها رعایت نشده است؛ حیطه‌های شناختی، عاطفی و حسی‌حرکتی و معیار‌های هرم بلوم در آنان ملاحظه نمی‌گردد؛ در نتیجه، تدوین کتابی که بتواند این معیار‌ها را به صورت کاربردی به مولفان کتاب‌های آموزشی معرفی نماید، یک ضرورت است.
تاکید زلفی گل وزیر علوم بر مهارت محوری دانشگاه ها برای رسیدن به مرجعیت علمی بین المللی
آموزش‌های مهارتی در کشور توسعه یابد؛

تاکید زلفی گل وزیر علوم بر مهارت محوری دانشگاه ها برای رسیدن به مرجعیت علمی بین المللی

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم تحقیقات و فناوری با اشاره به ضرورت توسعه مهارت محوری در دانشگاه‌ها گفت: ما باید به دنبال مرجعیت علمی بین المللی باشیم که برای این منظور برنامه ریزی‌های بسیاری انجام دادیم، اما برای اینکه بتوانیم علم را بیشتر در زندگی روزمره مردم مشاهده کنیم باید دانشگاه‌ها مهارت محور باشند و آموزش‌های مهارتی در کشور توسعه یابد.
ادعای تغییر محتوای کتاب‌های درسی ظرف ۲-۳ سال آینده و ابهام در راهبرد‌های تغییر محتوا؟!
با کدام معیار و اصول؟

ادعای تغییر محتوای کتاب‌های درسی ظرف ۲-۳ سال آینده و ابهام در راهبرد‌های تغییر محتوا؟!

حجت‌الاسلام علی لطیفی رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آموزش‌وپرورش مدعی شده است که طی برنامه میان مدت ۲ الی ۳ ساله تغییرات محتوایی زیادی در کتب درسی انجام خواهد شد. متن فرمایشات این مدیر عزیز نشان می دهد که نامبرده، بیشتر دغدغه مقوا و کاغذ دارد تا تعیین و شفاف سازی راهبردهای تغییر محتوای کتاب های درسی. کتاب های درسی که عموما تغییرات در آن متاسفانه رویداد محور بوده و با ظاهرگرایی های افراطی قصد ارزشی جلوه دادن محتوا شده است. در حالی که معضل اصلی نظام آموزش و پرورش در بحث محتوا، کم توجهی به رویکردهای جدید آموزشی، محتوا سازی و محتوایابی مبتنی بر نیازهای راهبردی و تمدنی، محتوا سازی با نظر داشت به تغییرات فرهنگی جامعه و محتوا سازی با پر رنگ کردن حوزه پرورشی باید باد.
ساده لوح کردن ما (برنامه درسی پنهان تحصیلات اجباری و مدارس)
روش ساخت کودن های واقعی؛

ساده لوح کردن ما (برنامه درسی پنهان تحصیلات اجباری و مدارس)

برنامه درسی پنهان، نوعی برنامه درسی عامدانه و جهت دار یا غیرعامدانه و پیامدی است که همزمان با اجرای برنامه درسی مصوب و استاندارد شده جاری، در جریان است. برنامه درسی پنهان می‌تواند متاثر از ایدئولوژی‌ها یا پیامد‌های نادانستگی ما در بحث آموزش صحیح باشد. جان تیلور با نگارش کتاب ساده لوح کردن ما (برنامه درسی پنهان تحصیلات اجباری و مدارس)، نشان داد که تضاد بین شوق علم جویی و دانایی در کنار بیزاری از مدرسه، می‌تواند کاملا درست باشد. نظام آموزشی که اگر به پیامد‌های مخرب پشت پرده آن توجه نشود، دانش آموزان را نابود کرده و احمق‌های سیستم مدار و قالبی اندیش را تحویل جامعه می‌دهد. انسان برای پیشرفت نیازمند توسعه یافتگی و مهارت بر اصول فعالیتی در پنج نهاد آموزشی ، دینی، خانوادگی، اقتصادی و سیاسی است. در رویکرد ساده لوحی ما و برنامه ریزی پنهان، تاکید روی ورود نمایشی و صوری در نهاد آموزشی و فراموشی چهار نهاد دیگر قرار دارد.
نظرات و گلایه ها
پرطرفدارترین