تحلیل لایحه برنامه هفتم در بحث محیط زیست توسط شورای انجمنهای علمی کشور:
منتقدان محیط زیستی لایحه برنامه هفتم توسعه میگویند این برنامه پر از کلیگویی و ابهام است، محیط زیست را مهم نشمرده و حتی به قوانین کشور هم بیتوجه است. در همایشی که برای تحلیل این برنامه توسعهای در دانشگاه خاتم برگزار شد، حاضران که اغلب از اعضای انجمنهای علمی و مسئولان محیط زیستی کشور بودند، بیشتر از ۶ ساعت زیر و بم لایحه را نقد کردند و از نقاط ضعف و قدرتش گفتند و درخواست کردند که مجلس برای اصلاح برنامه به آنها وقتی دو ماهه دهد، و دست آخر نماینده مجلسی که در همایش شورای انجمنهای علمی کشور حاضر بود، به فرجهای پنجروزه راضی شد.
اشکالات برنامه هفتم؛
جلسه هماندیشی انجمنهای علمی و گروه آموزش عالی و تحقیقات مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی در راستای برنامه هفتم توسعه، امروز (چهارشنبه ۱۰ خردادماه ۱۴۰۲) برگزار شد.
نیاز به تغییر آئین نامه داخلی مجلس؛
علی الظاهر توضیحات غلامرضا نوری است بر اتهامات بیان شده توسط تقی پور. اما در بطن داستان ضعفهای شدید فنی و مشروعیت عام فرآیند سیاستگذاری و قانونگذاری را جستجو کنید. تذکر عدیده دادیم و میدهیم که مصوبات کمیسیونها و مجلس برای افزایش دقت نظر، نیازمند امضای مشورتی حداقل پنج انجمن علمی مرتبط در کشور است. چند دوره است که درخواست تغییر در آئین نامه داخلی مجلس در این خصوص داده شده است. کدام رئیس مجلس یا هیات رئیسهای این مهم را شنید و درک کرد؟
خبری از قطب علمی نیست
بیست سالی از تشکیل قطبهای علمی در دانشگاهها میگذرد؛ اما اگر نگاهی به صفحه آنها در دانشگاهها بیندازنید هیچ خبری از دستاوردهای آنها نخواهید یافت.
نامه جامعهشناسان؛
تنی چند از اساتید جامعه شناسی دانشگاه تهران در نامهای سرباز به رئیس جمهور، درخواست حضور در ستاد ملی مقابله با کرونا را داده اند. ادله توجیهی این جمع، ضرورت علمی کردن روندهای برنامه ریزی است. لازم به توضیح است که متاسفانه در دولت آقای روحانی، استفاده از ظرفیتهای انجمنهای علمی و نخبگان در حل مسائل و چالشهای گوناگون، به میزان زیادی افول پیدا کرده است.
انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران :
“مداخلات تخصصی مددکاری اجتماعی در فرایند اهدای عضو” به نحوه ارائه خدمات تخصصی روانی اجتماعی از زمان مشخص شدن مرگ مغزی و قبل از اعلام به خانواده تا ۶ ماه پس از اهدای عضو می پردازد و توسط کلیه مددکاران اجتماعی که در سیستم اهدای عضو مشغول به فعالیت می باشند،قابل اجراست.
تصویب شد؛
شیوه نامه فعالیتهای تشکلهای علمی و فرهنگی اعضای هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تصویب شد.
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی شیمی:
عضو هیات مدیره انجمن مهندسی شیمی ایران ضمن انتقاد از این موضوع که انجمنهای علمی در ایران جایگاه مشخصی ندارند، تلاشهای شورای انجمنهای علمی در این راستا را بینتیجه دانست و گفت: این مهم در حالی رخ میدهد که انجمنهای علمی در دیگر کشورها مشاوران مقامهای ارشد سیاسی هستند.
انواع سیاست گذاری عمومی؛
سیاستگذاری های عمومی به دو نوع پایه ای عمودی و افقی تقسیم می شوند. آنچه که ما بعنوان روش سنتی یا نرمال سیاستگذاری که در آن تصمیمات سیاستی ساخته می شود، می شناسیم. سیاستگذاری های عمودی در درون یک ساختار سازمانی که اختیار و منابع لازم را برای اجرا ، در اختیار دارد گرفته می شوند .
سیاستگذاری های افقی که اغلب بعنوان سیاستگذاری های یکپارچه نامیده می شوند، بوسیله دو یاچند سازمان توسعه می یابند که هریک، تنها، اختیارات و تواناییِ پذیرش بخشی از موضوع را دارند. سیاستگذاری های افقی ، بین بخش های یک سازمان و یا میان اجزای سازمانی که در موقعیت هایِ سلسله مراتبی مشابه قراردارند، توسعه می یابند.
خانیکی در دانشگاه فردوسی مشهد؛
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: مسئله آب را باید فارغ از نهادهای مدنی، انجمنهای علمی و شبکهها نمیتوان حل کرد.
مسئول دبیرخانه انجمنهای علمی حوزه؛
مسئول انجمنهای علمی حوزه با بیان اینکه دولت نتوانست با آحاد جامعه حوزوی ارتباط مستمر و صمیمی برقرار کند، گفت: ظرفیت عظیم حوزه میتواند بسیاری مشکلات دولتها را برطرف کند.
سیاست گذاری های علمی قبل و بعداز انقلاب؛
سیاست علمیازسه جنبه سیاسی،علمی واجتماعی برخوردار است.نگاه حاکم بر سیاست گذاریهای علمی در قبل و بعدازانقلاب،نگاهی سیاسی،تمامیت خواه و سیستمی بر اساس نقش حدأکثری نهادهای قدرت بودهاست.
سردار رحیم صفوی تأکید کرد؛
رئیس انجمن ژئوپلتیک ایران برضرورت استفاده از توان و تخصص های علمی دراداره و مدیریت انجمن های علمی تأکید کرد و گفت:دانشگاه های کشور نقش مهمی در پیشبرد اهداف نظام مقدس اسلامی ایفامی کنند.
پارادایم مدیریت دولتی نوین؛
درحوزه علوم انسانی و عرصه سیاستگذاری های دولتی ، شبکه های تصمیم گیری ، مفهوم جدیدی است که در چارچوب `پارادایم مدیریت دولتی نوین و رویکردهای حکمرانی مورد بحث بوده ،و به رابطه بین جامعه مدنی و نهادهای شکل گرفته در آن با دولت اشاره دارد.
کشور داری و انجمن های علمی؛
ماهيت ميان رشته اي و بعضا چند رشته اي دانش اداره دولت و حکومت سبب شده است پيشرفت در آن، مستلزم به کارگيري، مساعدت و همکاري گروه هاي علمي متعددي باشد؛ البته اين رشته صرفا مصرف کننده يافته هاي ساير گروه هاي علمي نيست، بلکه عرصه تقابل و هم افزايي و زايش نظريه هاي جديدي است که متقابلا مي توانند يافته هاي علوم مذکور را تحت تاثير قرار دهند.