فاصله ۵ میلیاردی تا تکمیل مجهزترین آزمایشگاه زلزله کشور
نیاز به تامین اعتبارات؛

فاصله ۵ میلیاردی تا تکمیل مجهزترین آزمایشگاه زلزله کشور

استادیار گروه مهندسی زلزله شریان‌های حیاتی پژوهشگاه بین‌المللی زلزله با تاکید بر اینکه میز لرزه این آزمایشگاه دارای ۶ درجه آزادی است که با رفع مشکلات اعتباری قابل بهره‌برداری خواهد بود، گفت: برای تکمیل این بخش به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز است.
از سال ۹۵، ۶۵۰ نخبه برگزیده به عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها درآمده‌اند
معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان:

از سال ۹۵، ۶۵۰ نخبه برگزیده به عضویت هیئت علمی دانشگاه‌ها درآمده‌اند

معاون آینده‌سازان بنیاد ملی نخبگان درباره جذب نخبگان در هیئت علمی دانشگاه‌ها گفت: از سال ۱۳۹۵ تاکنون بیش از شش هزار تقاضا برای اخذ حمایت‌های جذب و رتبه استادیار جوان به دبیرخانه جذب بنیاد رسیده و نزدیک به ۷۰۰ نفر از این افراد برگزیده شده‌اند و حدود ۶۵۰ نفر از برگزیدگان طرح‌های مختلف بنیاد نیز به عضویت در هیئت علمی دانشگاه‌ها درآمده‌اند.
زلفی گل: پژوهشگاه‌ها آینده‌پژوهی را در سال ۱۴۰۱ در اولویت قرار دهند
ایجاد نیازهای جدید؛

زلفی گل: پژوهشگاه‌ها آینده‌پژوهی را در سال ۱۴۰۱ در اولویت قرار دهند

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به اینکه پژوهشگاه‌ها باید در زمینه فعالیت خود نقش مدیریتی داشته باشند و هدایت‌گری و نظارت پژوهش‌های حوزه فعالیت خود را بر عهده بگیرند، گفت: پژوهشگاه‌ها باید برای نیاز‌های آتی کشور و افق‌های آینده طرح پژوهشی انجام دهند و نیازسنجی و آینده‌پژوهی را در اولویت قرار دهند.
آغاز سرمایه‌گذاری صندوق یک میلیارد دلاری صنعت داروسازی برای مبارزه با ابرمیکروب‌ها
برای کمک به سازندگان آنتی‌بیوتیک؛

آغاز سرمایه‌گذاری صندوق یک میلیارد دلاری صنعت داروسازی برای مبارزه با ابرمیکروب‌ها

صندوقی یک میلیارد دلاری با حمایت بیش از ۲۰ شرکت داروسازی نخستین سرمایه‌گذاری خود را روز دوشنبه در دو استارت‌آپ بیوتکنولوژی انجام داد. این صندوق حدود دو سال پیش برای کمک به سازندگان آنتی‌بیوتیک و با هدف مبارزه با تهدید باکتری‌های مقاوم به آنتی‌بیوتیک راه‌اندازی شد.
ماموریت کاربردی جهاد دانشگاهی چیست؟ چرا کسی حساب کشی نمی‌کند؟
برای تحقق شعار سال؛

ماموریت کاربردی جهاد دانشگاهی چیست؟ چرا کسی حساب کشی نمی‌کند؟

نهادی عریض و طویل راه انداخته ایم بنام جهاد دانشگاهی. حقا برخی از بخش‌های آن هم خوب کار می‌کنند. اما چرا کسی نمی‌پرسد که ماموریت اصلی این نهاد عمومی چیست؟ چرا کسی از عملکرد و خروجی‌های این نهاد، حساب کشی نمی‌کند؟ چرا کسی حساسیت نشان نمی‌دهد که بخش زیادی از کار‌های جهاد دانشگاهی نوعی موازی کاری فعالیت سایر دستگاه هاست. چه اولویتی وجود دارد که جهاد دانشگاهی وارد حوزه رسانه شود؟ سیر تحول ماموریت‌ها، کارکرد‌ها و وظایف جهاد دانشگاهی را نگاه کنید (فرمان تاسیس توسط حضرت امام در سال ۵۹، بازنگری سال ۱۳۶۵ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی، بازنگری سال ۱۳۶۹ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی) وضعیت اهداف و وظایف آن را وفق اساسنامه بنگرید و بگویید که جهاد دانشگاهی چه اولویتی‌هایی را با چه سطحی از عملکرد جلو می‌برد! آیا مردم از بودجه دریافتی جهاد دانشگاهی اطلاع دارند؟ آیا مردم راضی هستند که این حجم بودجه سالیانه، با تمرکز ویژه مورد بازرسی، حسابرسی و مطالبه گری عملکردی واقع نشود؟ لطفا تفکر حیات خلوت بودگی را کنار بگذاریم و در قرن جدید و سال جدید، حسابکشی منصفانه منجر به ماموریت پذیری توسعه‌ای و تمدنی را مطالبه کنیم. شاید صحبت‌های حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، بخشی از ابهامات را رفع کند، اما باور کنید بشدت بر حوزه‌های ابهامی ما افزوده است.
با جهاد دانشگاهی و امانتِ مردم چه کرده اید؟
"حمیدرضا طیبی" پاسخ دهد:

با جهاد دانشگاهی و امانتِ مردم چه کرده اید؟

“حمیدرضا طیبی” در مدتِ طولانیِ ریاستش بر جهاد دانشگاهی؛ با این نهاد چه کرده است که برخی اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادِ حذف جهاد دانشگاهی از این شورا را مطرح کرده اند؟! چرا گزارشی از دستاوردهای جهاد دانشگاهی و زیر بخش های آن ، میزان بودجه تخصیص داده شده به این نهاد عمومی و مواردی همانند منتشر نمی شود؟
ابهام در مرجعیت علمی در حوزه کرونا و واکسن و درصد مقالات کاربردی داخلی درباره کووید-۱۹
تحقیقات علمی؛

ابهام در مرجعیت علمی در حوزه کرونا و واکسن و درصد مقالات کاربردی داخلی درباره کووید-۱۹

وقوع اپیدمی کووید-۱۹ بسیاری از نقاط قوت و ضعف ساختار‌های سیاستگذاری، حکمرانی و اقدام پژوهی نظام اجتماعی و سلامت کشور را نشان داد. سال‌های سال است دانشگاه‌های علوم پزشکی و علوم اجتماعی کشور در حال تولید محتوای علمی هستند، اما در یک چالشی به نام اپیدمی کووید-۱۹، مشخص شد بسیاری از این پژوهش‌ها و محتوا اساسا کاربرد اجتماعی و میدانی ندارد. مشکل کجاست؟
بیشترین اعتبارات پژوهش، فناوری و نوآوری کشور در اختیار کدام دستگاه‌هاست؟
طبق لایحه بودجه ۱۴۰۱؛

بیشترین اعتبارات پژوهش، فناوری و نوآوری کشور در اختیار کدام دستگاه‌هاست؟

۱۰ دستگاهی که بیشترین اعتبارات پژوهشی کشور را دارند در جدول لیست شده اند. لیستی که خروجی برخی از آن‌ها هنوز برای افکار عمومی و حتی متخصصان بخش مشخص نیست. خروجی اثرگذار و ملی سازمان آموزش و تحقیقات و ترویج کشاورزی (غیر از طرح‌های رگرسیونی و آلفا کرونباخی و طرح آزمایشاتی متعارف) با بیش از دو هزار عضو هیات علمی چیست؟ چرا باید جهاد دانشگاهی بعنوان یک نهاد عمومی از بودجه حمایتی دولت استفاده کند (طرح‌های ماموریتی واگذار شده به این نهاد کدامند؟ چرا بعد از این همه سال، خودکفا نشده است؟). ستاد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، چه نیازی به بودجه پژوهشی دارد؟ اگر قرار است تقسیم کننده باشد، چرا به کانون‌های هدف نرود؟ دانشگاه تهران با خرج بودجه پژوهشی در سال‌های گذشته، کدام دستاورد فناورانه را تحقق بخشیده است؟ آیا این بودجه‌ها صرف گرنت پژوهشی اعضای هیات علمی شده است؟ و ... چرا کسی در خصوص کارآمدی بودجه پژوهشی سوالی نمی‌کند؟
مؤلفه‌ها و شاخص‌های اندیشکده مطلوب
کارکرد اندیشکده ها؛

مؤلفه‌ها و شاخص‌های اندیشکده مطلوب

علی‌رغم وجود تفاوت‌های ماهیتی بین الگو‌های مختلف اندیشکده، می‌توان مؤلفه‌ها و شاخص‌های مشترکی را برشمرد که اندیشکده‌ها به آن‌ها نیاز دارند تا بتوانند کارکرد و اثرگذاری خود را داشته باشند.
۳