تداوم تعارضات بین ادعا و عملکرد در صداسیما : اگر دوره ۸۰ درصد مخاطب به پایان رسیده ،اختصاص بودجه  ۲۴ هزار میلیارد تومانی برای چیست؟
نقدی بر نظرات محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما:

تداوم تعارضات بین ادعا و عملکرد در صداسیما : اگر دوره ۸۰ درصد مخاطب به پایان رسیده ،اختصاص بودجه ۲۴ هزار میلیارد تومانی برای چیست؟

محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما به تازگی اعلام کرده که دیگر نمی‌توان حرفی از ۸۰ درصد و ۹۰ درصد مخاطب به میان آورد این در شرایطی است که این سازمان تمام امکانات را در اختیار دارد، اما چرا نمی‌توان چنین توقعی از تلویزیون داشت؟ چرا در شرایطی که بودجه این سازمان از هفت و نیم همت سال ۱۴۰۲ به بالغ بر ۲۴ همت در سال ۱۴۰۳ رسیده، مطالبه گری و پاسخ خواهی را کنار گذاشت؟ اگر صداوسیما مخاطب ندارد، فاقد توان اثبات شده و غیرشعاری برای اثرگذاری بوده و قادر به تنوع تولید ارزشمند نیست، چرا باید بودجه ۲۴ هزار میلیاردی صرف آن شود؟
سینمای نفتی و ممیزی دو عامل اصلی بحران در سینمای ایران
انتقاد جابر قاسمعلی به رانت و سانسور؛

سینمای نفتی و ممیزی دو عامل اصلی بحران در سینمای ایران

جابر قاسمعلی (فیلمنامه‌نویس سینما) معتقد است صنعت در سینمای ایران شکل نگرفته و سینمای نفتی و ممیزی (رانت و سانسور) دو عامل اصلی بحران در سینمای ایران هستند و برای بهبودی وضعیت باید دخالت‌های دولت در سینما به حداقل برسد. آشفتگی اوضاع به حدی رسیده که گرایشات افراطی به سمت ژانر کمدی و فراموشی سایر ژانر‌ها بشکل ملموس در سینمای ایران دیده می‌شود. نگاه ایدئولوژیک موجب شد که سینمای ایران از ساختار صنعتی جدا شود و ما با پدیده سینمای نفتی مواجه شدیم. گرایش تهیه کنندگان و کارگردان‌ها به سمت سایر ژانر‌ها نیز بدلیل ترس از فروش - گیشه و سایه سنگین ممیزی، به حداقل رسیده است. از سینمای وحشت گرفته تا سینمای جنگ، با ممیزی سنگین غیرقاعده‌مند و سلیقه گرا (حافظ میز مدیران) همراه است. هنوز انتظار دارند بعد از ۳۰ سال، برای سینمای جنگ محوریت با سلحشوری باشد و اجازه ورود به مکنونات جنگ داده نمی‌شود. این فشار‌ها، باعث قدرت گرفتن سینمای زیر زمینی و گرایش به ارایه تولیدات بین المللی شده است. اگر دولت پای خود را از نظارت و تولید فیلم بیرون بکشد، می‌توان به تدریج به وجود صنعت در سینما امیدوار بود.
ناتوان در تامین محتوا و درمانده در سیاستگذاری موثر + تو در ماجرای دعوت از سلبریتی ها در برنامه های تلویزیونی، بنوعی دروغ می گویی آقای جبلی
برای مرگ صداسیمایی که ضعف نظارتی مشهود دارد :

ناتوان در تامین محتوا و درمانده در سیاستگذاری موثر + تو در ماجرای دعوت از سلبریتی ها در برنامه های تلویزیونی، بنوعی دروغ می گویی آقای جبلی

در حالی که پیش از این سیاست‌های صدا و سیما بر عدم حضور چهره‌ها بود و مدیران این سازمان گفته بودند که تلویزیون برای جذب مخاطب نیازی به سلبریتی‌ها ندارد، این روزها تمامی برنامه‌های نوروزی سیما با حضور این چهره‌ها روی آنتن می‌رود. پیمان جبلی رئیس سازمان صدا و سیما روز چهارشنبه هشتم فروردین ۱۴۰۳ در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران گفت براساس سند تحول رسانه ملی امسال و در ایام تعطیلات نوروزی ۲ تنوع قابل توجه شامل تنوع در تولیدات برنامه‌ها اعم از برنامه‌های سرگرمی و نوروزی و حضور میهمانان در برنامه‌ها داشتیم. هزینه‌های برنامه‌ها به صورت معمول در قالب قرارداد کلی شبکه با تهیه کننده و حامی مالی است و جزئیات قرارداد‌ها در اختیار این سازمان نیست (شعار سال: مگر در پادگانی بنام صداسیما، اختیار تهیه کننده معنا دارد جناب پیمان راستگو؟). محسن سهرابی فعال رسانه‌ای با انتشار پستی در شبکه ایکس نوشت: ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه ‎فروغی و ‎جبلی برای حضور ‎سلبریتی‌ها در برنامه شب عید شبکه ۳ شده است. محمدحسین رنجبران، مجری تلویزیون نوشت: در کمتر از دو سال و نیم بزرگواران از شعار تحول در رسانه ملی با محوریت سلبریتی زدایی رسیدند به این جا که نوروز امسال به هر سلبریتی نازنین برای آمدن روی آنتن ۲۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان حق القدم دادند، آنهم از بودجه‌ای که به بهانه تغییر مسیر رسانه ملی چند برابر شده است. با خودت چند چندی پیمان جبلی؟ هدر دهی بودجه ملی بدلیل ناتوانی در سیاستگذاری موثر را یک صفحه با مداد سیاه مشق کن اخوی. تا قبل از سیزده بدر هم تحویل بده. برای دین و دنیایت نگرانیم پسر.
شرکت ملی مس امانت دار سهامدار یا سلیقه گرایی و روایت های پشت پرده در داستان حمایت از ویژه برنامه نوروزی شبکه سه
همراهی مس با برنامه نوروزی شبکه سه در راستای جهاد تبیین + باشه باور کردیم؟!

شرکت ملی مس امانت دار سهامدار یا سلیقه گرایی و روایت های پشت پرده در داستان حمایت از ویژه برنامه نوروزی شبکه سه

برنامه نوروزی «سال نو»، با حمایت شرکت ملی صنایع مس ایران، روی آنتن شبکه سه سیمای جمهوری اسلامی ایران رفته است. برخی از سهامداران منتقد بیان می کنند که چرا باید شرکت صنایع مس ایران حامی مالی ویژه برنامه شبکه ۳ باشد؟ شرکتی که هیچ وابستگی به تبلیغات برای فروش ندارد با چه هدفی هزینه های صداوسیما را از بیت المال تقبل می کند؟ برخی دیگر از منتقدین پا را از این فراتر نهادها و به حاشیه ها و پورسانت های احتمالی اشاره کرده اند. شرکت ملی مس هم در نوعی راهبردی فرار به جلو و بجای پاسخگویی منطقی، این حمایت را در راستای جهاد تبیین ، مسئولیت اجتماعی، بیان دستاوردهای صنعت و معدن و شرکت ملی مس، افزایش سرمایه اجتماعی و افزایش رضایت کارکنان خود ، توجیه کرده است؟
خاک صحنه تئاتر ، گِل شد + پشتیبان این حد ابتذال و بد سلیقگی کیست؟
دیده شدن به قیمت ابتذال :

خاک صحنه تئاتر ، گِل شد + پشتیبان این حد ابتذال و بد سلیقگی کیست؟

حضور بلاگر‌ها یا به زبان خودمانی‌تر شاخ‌های اینستاگرامی در فضای تئاتر این روز‌ها در قالب نمایشنامه‌خوانی «آدم‌خوارها» داد خیلی‌ها را درآورده و از مخاطبان جدی این هنر گرفته تا بازیگران معروف را به واکنش در رابطه با این مساله واداشته است. حضور شاخ‌های مجازی و اثرپذیری فضای هنر‌های نمایشی از اینفلوئنسر‌ها در یکی، دوسال اخیر شدت بیشتری گرفته است.
داریوش فرهنگ: جلوی «فیلم» را می‌گیرند، اما جلوی اختلاس را نه!
انتقادات از عدم توازن در برخوردهای منکراتی:

داریوش فرهنگ: جلوی «فیلم» را می‌گیرند، اما جلوی اختلاس را نه!

داریوش فرهنگ می‌گوید: واقعا نمی‌شود جلوی اختلاس را گرفت؟ بعد می‌آیند جلوی بعضی از کار‌های ما را می‌گیرند که مثلا فلان نکته را گفته که تخریبی است یا جلوی فیلم را می‌گیرند، اما جلوی اختلاس را نمی‌گیرندو ... . منتقدین معتقدند که کشور با نوعی ناترازی و عدم توازن در برخوردها و مقابله با فساد،تخلف و فعالیت خارج از چارچوب،مواجه است.
پخش فصل پنجم برنامه «زندگی پس از زندگی» با اجرای عباس موزون در رمضان ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ + برخی نظرات انتقادی
زندگی پس از زندگی در رمضان سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳:

پخش فصل پنجم برنامه «زندگی پس از زندگی» با اجرای عباس موزون در رمضان ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ + برخی نظرات انتقادی

فصل پنجم برنامه «زندگی پس از زندگی» با اجرای عباس موزون در روز‌های ماه مبارک رمضان سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ روانه آنتن می‌شود. بر خلاف سال‌های پیش که این برنامه پیش از افطار پخش می‌شد، امسال زمان پخش آن به بعد از افطار منتقل شده و ساعت ۲۱ روی آنتن می‌رود. نکته جالب این است که پخش این برنامه، باعث طرح برخی نظرات انتقادی و بعضا تقابلی در خصوص حوزه معنویت، ماهیت روح و جدا شدن آن از جسم و ارایه تحلیل‌هایی چند در این خصوص شود. تقابلی که می‌تواند منجر به توسعه شناخت در آینده‌ای نزدیک گردد.
آی کیو شهروندان ما پائین اومده یا اینا دارن شوخی می کنند؟
پاسخ کودکانه شرکت کننده خانم به سوال گلزار:

آی کیو شهروندان ما پائین اومده یا اینا دارن شوخی می کنند؟

محمدرضا گلزار در مسابقه شبکه سه از شرکت کنندگان می پرسد که کدام عضو در تنظیم سوخت و ساز بدن، نقش مهمی ایفا می کند. شرکت کنندگان متاسفانه با پاسخ های خنده دار به سوال پاسخ می دهند. سوال اینجاست که پاسخ کودکانه شرکت کننده خانم به سوال گلزار را باید پای کاهش سطح ای کیو عمومی ایرانیان گذاشت یا کاهش میزان مطالعه در کشور که در چنین موقعیت هایی خود رو نشان می دهد؟ شاید هم با این سطح از پاسخ های مسخره، دارند شوخی می کنند؟
صداوسیما شهرک سینمایی ۵۰ هکتاری در مجموعه شهر آفتاب می‌سازد
با اهدای زمین توسط آستان امام خمینی:

صداوسیما شهرک سینمایی ۵۰ هکتاری در مجموعه شهر آفتاب می‌سازد

پیمان جبلی رئیس صداوسیما در حاشیه مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل در حرم مطهر امام خمینی(ره) بیان داشت که حاصل ماه‌ها پیگیری ما، فراهم‌شدن ساخت یک شهرک سینمایی و تلویزیونی در مجموعه شهر آفتاب، در قطعه زمینی به مساحت ۵۰ هکتار است که توسط آستان امام در اختیار رسانه ملی قرارمی‌گیرد و امیدواریم احداث آن در آینده نزدیک آغاز شود. وی افزود این همان نیاز قدیمی‌برنامه‌سازان، اعم از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌های تلویزیون و سینماست که شهرکی با ویژگی‌های دهه ۵۰ و ۶۰ برای ساخت مجموعه‌هایی در آن بازه زمانی در اختیار داشته باشند که با استقبال آستان امام روبه‌رو شد و این اتفاق مبارک با همدلی و هم‌افزایی دو مجموعه در مسیر تحقق قرار گرفت.
افشای نحوه دسترسی شبکه منو‌تو به آرشیو صدا و سیما
صحبت‌های کیوان عباسی مدیر شبکه منوتو:

افشای نحوه دسترسی شبکه منو‌تو به آرشیو صدا و سیما

کیوان عباسی مدیر شبکه منوتو در اظهارتی احتمالا انحرافی و جهت دار بیان داشته است که زمانی که شبکه مستند صدا و سیما در ایران راه اندازی شد به برخی از مستند سازان اجازه دسترسی به آرشیو صدا و سیما را داده بودند تا با فیلم های قدیمی مستند بسازند.افرادی با ما تماس گرفتند و پیشنهاد دادند که در قبال پرداخت مبلغی فیلم ها را در اختیار ما قرار دهند و ما هم فیلم ها را خریدیم و با آن ها مستند های تاریخی ساختیم.این در حالی است که پیش تر مقامات ایرانی از ربوده شدن آرشیو صدا و سیما و فروش نسخه دیجیتالی شده آن به شبکه منوتو خبر داده بودند.