خشم مردم عصبانی از مداخلات‌ اجتماعی + ضرورت عقب نشینی از حوزه عرف و اجتماع و تقویت رویکرد حکمرانی
تقی آزاد ارمکی جامعه شناس:

خشم مردم عصبانی از مداخلات‌ اجتماعی + ضرورت عقب نشینی از حوزه عرف و اجتماع و تقویت رویکرد حکمرانی

جمهوری اسلامی ایران بر سه رکن جمهوریت مبتنی بر قانون اساسی، اسلامیت مبتی بر دین مبین و انقلابی گری( گفتمان ضد استعماری و ضد استثماری و تقویت عدالت گرایی) مبتنی بر آرای امامین انقلاب بنا شده است. تعادل بخشی به این سه رکن با رویکرد حکمرانی ( سیاستگذاری دولتی، منافع بخش خصوصی و حقوق عامه) ، بستر مناسبی برای توسعه تمدن اسلامی، الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت ، توسعه و تعالی اجتماعی و .... ، در گام دوم انقلاب است. موضوعی که باب میل جریانات پوپولیستی و تندروهای ماهیگیر از آب گل آلود نبوده و تمایل بالایی به برهم زدن تعادل سه رکن جمهوریت، اسلامیت و انقلابی گری به بهانه عدم رعایت شرعیات و قانون و با هدف ناپیدای تامین منافع دارند. چرا کسی نمی پرسد که عملکرد نهادهای فرهنگی و دستاورد تربیتی صورت پذیرفته دارای چه اسیب هایی بوده که باید جمهوری اسلامی ایران، متحمل این حجم پرداخت هزینه شود؟ بعنوان رسانه اصولگرای متعهد به منافع ملی و انقلابی هشدار می دهیم که همنوایی با جریان پوپولیستی و تندرو، بسترساز ظهور خوارج و تکرار تاریخ اسلام خواهد بود. تقی آزاد ارمکی در گفتگو با رسانه، مصاحبه جالبی در این خصوص با موضوع خشم مردم عصبانی از مداخلات اجتماعی دارد.
فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست  + آیا درک درستی از برنامه های فرهنگی در دستگاه های دولتی و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد؟
امیرحسین بانکی پور عضو کمیسیون فرهنگی مجلس:

فرهنگ جزو اولویت‌های سازمان برنامه و بودجه نیست + آیا درک درستی از برنامه های فرهنگی در دستگاه های دولتی و سازمان برنامه و بودجه وجود دارد؟

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس: با وجود آنکه مصوب شده سهم فرهنگ در بودجه هر سال ۲۵ درصد افزایش یابد، اما سازمان برنامه‌ریزی با این مسئله مخالف بود، چون بحث‌های فرهنگی جزو اولویت سازمان برنامه و بودجه نیست. در برنامه هفتم توسعه کشور، ضمن تفاهم‌نامه صورت‌گرفته بین شورای انقلاب فرهنگی و سازمان برنامه‌وبودجه پروژه‌های بزرگ و پیشنهادات بسیار خوبی گماشته شد؛ اما در نهایت پیشنهادات زمانی که به سازمان برنامه رسید، تصویب نشد. در واقع، برخلاف تصور غلط سیاستمداران که فرهنگ و فعالیت‌های فرهنگی را از اساس اموری حاشیه‌ای پنداشته و هزینه‌کرد در این حوزه را غیرضروری می‌دانند، اما فرهنگ علاوه بر ارزش ذاتی، فواید اجتماعی و اقتصادی مهمی را به همراه دارد. از سال ۱۴۰۰ برای نخستین بار، بودجه فرهنگی کشور از نیم درصد به ۵/۲ درصد افزایش پیدا کرد و این رقم تا رقم ۲۵ درصدی برآورد شده، فاصله زیادی دارد.
تکرار گلایه ها از مصیبت های ممیزی وزارت ارشاد،اگر وزارت ارشاد را ول کنی از زمان خمسه نظامی تا الان را ممیزی می‌کنند
یوسفعلی میرشکاک در گفتگو با اکبر نبوی:

تکرار گلایه ها از مصیبت های ممیزی وزارت ارشاد،اگر وزارت ارشاد را ول کنی از زمان خمسه نظامی تا الان را ممیزی می‌کنند

یوسفعلی میرشکاک در گفت‌وگو با اکبر نبوی گفت ، یک مصیبت دیگری که ما داریم این ممیزی‌های وزارت جدید ارشاد است. که اگر ولش کنند از خمسه نظامی تا همین الان شروع می‌کنند لغات را در آوردن. چرا ژرف‌تر نگاه نمی‌کنید؟ یک بزرگواری گفت در سرزمین قد کوتاهان معیارها همیشه بر مدار صفر سفر می‌کنند.صریح می‌گویم، ما فیلمی‌ را که خیلی‌ها وحشت دارند از فکرش در پرده عریض سینما دیدیم، اتفاقی افتاد؟ ما از این نترسیدیم، این ایمان ما را نگرفت.کسی که از آب بترسد در حوض غرق می‌شود.
منیژه حکمت از تعطیلی دفتر فیلمسازی  «بامداد فیلم » ، بعد از ۲۸ سال خبر داد + آیا وزارت ارشاد قادر به حمایت نبود؟
از واقعیت تا ادعای حمایت:

منیژه حکمت از تعطیلی دفتر فیلمسازی «بامداد فیلم » ، بعد از ۲۸ سال خبر داد + آیا وزارت ارشاد قادر به حمایت نبود؟

منیژه حکمت، فیلمساز و تهیه کننده سینمای ایران در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد که شرکت فیلمسازی خود را بعد از ۲۸ سال فعالیت تعطیل کرده است. وی نوشت: «از تاسیس شرکت «بامداد فیلم» ۲۸ سال می‌گذرد و از حضور من در سینما حداقل ۴۰ سال، روز گذشته شرکت «بامداد فیلم» را بستم و دفتر تخلیه شد برای اجاره، جهت گذران حداقلی زندگی... تمام جوایزى که از سراسر دنیا دریافت کرده بودم از روی دیوار‌ها برچیده و میخ‌های بجا مانده روی دیوار‌ها نشان از مدیریت مجموعه شما دارد. سوال اینجاست که آیا وزارت ارشاد قادر به معرفی این فرد یا شرکت برای دریافت وام هم نبود؟ کمک های بلاعوض پیشکش.
فکر می‌کنند با افزایش سالانه بودجه‌ صداوسیما مشکل‌ حل می‌شود، اما مشکل‌ در جای دیگری است
آیت‌الله ایازی :

فکر می‌کنند با افزایش سالانه بودجه‌ صداوسیما مشکل‌ حل می‌شود، اما مشکل‌ در جای دیگری است

عضو مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم گفت: هر سال به بودجه‌ صداوسیما اضافه می‌کنند، کلی هزینه و خرج صورت می‌گیرد و خیال می‌کنند مشکل‌شان پول است که اگر خرج کنند مشکل‌شان حل می‌شود اما مشکل حل نمی‌شود. مشکل‌شان در جای دیگری است. طبقات فرهیخته باید همکاری کنند، هنرمندان باید به آنها اعتماد کنند و مردم باید آنها را دنبال کنند تا ارتباط برقرار شود اما این اتفاق نمی‌افتد. در شکل کلان‌تر هم اگر این روند ادامه پیدا کند به جایی می‌رسیم که این شکاف فراوان می‌شود و با قطع ارتباط هر کسی کار خود را انجام می‌دهد.
هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی
میزگرد رسانه با کیوان کثیریان ، شهرام مکری و حسام سلامت:

هشدار به سانسور در عصر هوش مصنوعی

به اعتقاد مکری برای درک بهتر سانسور باید در جای سانسورچی نشست و از نگاه او و بر اساس ماموریت های او به مسئله نگاه کرد. اما بطور خلاصه می توانیم سانسور را به سه دوره تقسیم کنیم. مبنا بر این است که یک نظام حاکم داریم، یک نظام قدرت داریم و در سانسور به نظرم یکی از اتفاقات مهم این است که سازوکار رسیدن به این قدرت و رسیدن به این حاکمیت خیلی باید مورد توجه قرار بگیرد. وقتی می‌گوییم سانسور نمایندگی می‌کند یا گیت است یا پاکسازی می‌کند برای نظام قدرت [آن‌هم] در راستای نظام قدرت، اول باید ببینیم آن نظام قدرتی که از آن حرف می‌زنیم چقدر از مشروعیت، قدرت یا سازوکارش مورد توجه آن مجموعه یا مورد قبول مجموعه‌ای است که پاکسازی را به خاطرش انجام می‌دهد. در واقع، سانسورچی رابطه‌اش با اطلاعات و با نظام اطلاعاتی است. برای همین من وضعیت سانسور را به سه دوره مختلف تقسیم می‌کنم که فکر می‌کنم ما در دوره میانی هستیم و البته توجه من بیشتر به دوره سوم است. در دوره اول یک داستان بزرگ داریم که اکثریت جوامع آن داستان بزرگ را قبول می‌کنند. داستان بزرگ به دوران قبل از پرسشگری و به دوران قبل از تکثیر تفکر مربوط می‌شود. به محض اینکه ما می‌فهمیم هر کدام از آدم‌ها می‌توانند نظر خودشان را داشته باشند و نظر خودشان را برخلاف داستان بزرگ ابراز کنند، اینجاست که سانسور شروع می‌کند به رفتار کردن و حذف کردن. با توصعه جوامع و ایجاد جامعه چند صدایی و بوجود آمدن اطلاعات فراگیر و اگاهی عمومی، این نظام دیگر کاربرد نداشته و جز هزینه، فایده ای برای حاکمیت هم ندارد.
تاریخچه جهانی بازی مافیا و داستان فروش بلیت‌های نجومی برای بازی مافیا در سینما‌های ایران!
افراطی گری‌ها در بازی مافیا؛

تاریخچه جهانی بازی مافیا و داستان فروش بلیت‌های نجومی برای بازی مافیا در سینما‌های ایران!

در چندین سال اخیر، بازی مافیا در سراسر جهان، به‌خصوص ایران طرفداران زیادی پیداکرده است، در این گزارش ما تاریخچه و حواشی این بازی را بررسی کرده‌ایم.این بازی اکنون در سراسر جهان طرفداران خاص خودش را دارد، در چند سال اخیر نیز در ایران هواداران زیادی پیداکرده است، البته حاشیه‌های زیادی نیز به همراه داشته است، حاشیه‌های این بازی در ایران به همین‌جا ختم نمی‌شود، در اوایل شهریور خبر رسید که بازی مافیا به‌طور زنده در سینما بازی می‌شود، کسانی که دوست دارند بازی کنند باید از قبل بلیت تهیه کنند، این موضوع که سالن‌های سینما را بجای اکران فیلم به بازی مافیا اختصاص می‌دهند، خودش جای بحث دارد، اما مسئله اصلی در اینجا کاسبی از طریق بلیت‌فروشی برای این بازی است.
ابتذال اخلاقی- فرهنگی تا سرحد سقوط؛

نیشتر رونالدو و این حجم ابتذال؟ خاک بر سر مدیران فرهنگی بی غیرت؟

ممکن است تصور شود که با نوعی بامزگی روبرو هستیم. ممکن است خیال کنیم که برای پرت کردن حواس مردم از برخی حوادث و ماجراها، جریان سازی و رویداد تراشی کرده اند. ممکن است مسئله را بنوعی فرصت طلبی ربط دهید و غیره. هرچه که هست و هر چه که نیست، حجم ابتذال اخلاقی و فرهنگی جامعه قابل کتمان نیست. یادتان رفته که فروش ته سیگار یا دستمال کاغذی مورد استفاده توسط فلان آرتیست سینما را در فلان حراج خارجی مسخره می‌کردیم؟ چه بر سرمان آمده است که سایت دیوار(واقعی یا ساختگی با تصویر سایت دیوار)، عین همان‌ها را برای فروش گذاشته است یا فتوشاپ کرده و در فضای اجتماعی پخش می کنیم؟ وقتی ضرغامی فلان می‌گوید و فلان مدیر فوتبالی بسیار می‌گوید و جماعتی نسبتا معلوم الحال را برای دیدن مثلا رونالدو به هتل اسپیناس پلاس می‌فرستیم( به اسم هوادار یا هر کوفت دیگری)، معلوم است که آخر داستان باید چگونه قضاوت شود. از بهشت فرهنگی و کرامات سال ۱۳۵۷ به کدام ناکجا آباد در حال سقوط هستیم؟ لعنت بر جماعت بی غیرت کم شرف ابلهی که ادعای مدیریت فرهنگی دارند و تهی از کمترین مهارت روی پرده و پشت پرده برای هدایت و مهندسی فرهنگ می‌باشند. ساخت مجدد تخریب فرهنگی صورت پذیرفته، حداقل ۲۵ سال وقت می‌خواهد و چه راحت شکسته می‌شود گوهر فرهنگ توسط جماعت نااهل.
چند مهسای دیگر باید جان دهند تا عاملان دفاع بد از حجاب بپذیرند اصرار بر این رویه نتایج عکس به همراه دارد
آذر منصوری:

چند مهسای دیگر باید جان دهند تا عاملان دفاع بد از حجاب بپذیرند اصرار بر این رویه نتایج عکس به همراه دارد

آذر منصوری نوشت: متاسفانه چند روزی است که ناباورانه به تماشای تصاویری از برخورد مجدد گشت‌های ارشاد به زنان و دخترانی هستیم که به اتهام هنجارشکنی متحمل برخورد‌های خشن می‌شوند. امروز نیز یک مقام رسمی اعلام کرد که این گشت‌ها فعالیت خود را از سر گرفته‌اند! این در حالی است که شکاف حاکمیت ملت نه تنها ترمیم نشده، بلکه رو به افزایش است و مشخص نیست که مدافعان این دفاع بد، با چه منطقی با دامن زدن به این مناقشه ویرانگر دوقطبی‌های موجود را تشدید می‌کنند؟ چند مهسای دیگر باید جان دهند تا عاملان و حاملان این دفاع بد بپذیرند که اصرار بر این رویه نتایج عکس به همراه دارد و نباید با جامعه مستعد التهاب، چنین مواجهه‌ای داشت.
شهرداری درخصوص خانه اندیشمندان چه کرده که صدای همه درآمده است؟ پوزش رسمی بخواهید و مسبب استعفا دهد با قید فوریت
مواجهه شهرداری با «خانه اندیشمندان علوم انسانی»؛

شهرداری درخصوص خانه اندیشمندان چه کرده که صدای همه درآمده است؟ پوزش رسمی بخواهید و مسبب استعفا دهد با قید فوریت

رضا داوری اردکانی استاد فلسفه و رییس فرهنگستان علوم در پیامی به رفتار‌ها با خانه اندیشمندان علوم انسانی اعتراض کرد و نوشت: من هم مثل همه کسانى که به دانش ودانشگاه تعلق خاطری دارند، از اتفاقى که (درباره خانه اندیشمندان علوم انسانی) افتاده است آزرده شدم، هرچندکه تعجب نکردم. وی افزود: کاش مى دانستند که با این قبیل رفتار‌ها هیچ مصلحتى تامین نمى شود.