چه کسانی منکر شتاب و رشد علمی ایران هستند؟
جریان‌شناسی انکارکنندگان جنبش علمی در کشور؛

چه کسانی منکر شتاب و رشد علمی ایران هستند؟

صحبت از جنبش علمی به اوایل دهه 80 باز می‌گردد. برای یافتن نخستین نشانه‌هایی از طرح آن در فضای علمی و نخبگانی کشور باید به اسفند ماه 79 برگشت؛ زمانی که رهبر انقلاب به دانشگاه صنعتی امیرکبیر رفتند و در جمع دانشجویان این دانشگاه فرمودند: «دانشگاه باید بتواند یک جنبش نرم‌افزاری همه‌جانبه و عمیق در اختیار این کشور و این ملت بگذارد تا کسانی که اهل کار و تلاش هستند، با پیشنهادها و با قالب‌ها و نوآوری‌های علمی خودی بتوانند بنای حقیقی یک جامعه آباد و عادلانه مبتنی‌بر تفکرات و ارزش‌های اسلامی را بالا ببرند. امروز کشور ما از دانشگاه این را می‌خواهد.» این بیانات رهبر انقلاب آغازگر مسیری پرفراز و نشیب اما غرورآمیز در ایران اسلامی بود که رفته‌رفته تبدیل به گفتمان مهم در کشور شد. تغییر نگاه دانشجویان و اساتید و نخبگان به علم یکی از نتایج تاکید رهبری بر مساله جنبش نرم‌افزاری بود و بر حرکت‌های علمی محققان ایرانی شتاب بخشید.
تضارب آرا مانع همکاری علمی بین دانشجویان نشود
غلام‌رضا عسگری مطرح کرد؛

تضارب آرا مانع همکاری علمی بین دانشجویان نشود

مدیر اجرایی پارک علم و فناوری دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ایران با تأکید بر آن‌که تضارب آرا بین دانشجویان نباید مانع همکاری علمی بین آن‌ها شود، خاطرنشان کرد: با توجه به سرعت پیشرفت‌های علمی می‌توان آینده خوبی را از لحاظ توسعه دانش‌بنیان متصور شد؛ به شرط آن که حمایت‌های لازم از مجموعه‌ها صورت بگیرد.
ما ترجمان لازم داریم و نه ترجمه/ تبلیغ صرف تأثیر موضعی دارد
آیت الله جوادی آملی:

ما ترجمان لازم داریم و نه ترجمه/ تبلیغ صرف تأثیر موضعی دارد

در جریان دیدار اعضای شورای سیاست گذاری حوزه‌های علمیه خواهران با آیت الله جوادی آملی ،ایشان اظهار نمودند: ما ترجمان لازم داریم و نه ترجمه، جریانی لازم داریم که حرف ما را بفهمد و دقیق منتقل کند و حرف‌های دیگران را نیز به همین شکل به ما برساند.وی با توجه به اهمیت توجه به استعدادهای برتر حوزوی ، افزود: لازم است نخبگان در حوزه‌ها بمانند و به امر تحقیق و تألیف مشغول باشند، نهال فروشی از بزرگترین آفات حوزه‌ها است.
دانشگاه‌ها نیازمند باز‌اندیشی و نقد بنیادی هستند
نعمت‌الله فاضلی :

دانشگاه‌ها نیازمند باز‌اندیشی و نقد بنیادی هستند

نعمت‌الله فاضلی، استاد برجسته جامعه‌شناسی در رابطه با وضعیت فعلی آموزش عالی و دانشگاه‌های کشور، ‌گفت: ما در دهه‌های اخیر رویکردهای اجتماعی و فرهنگی را قربانی رویکرد سیاسی و اکنون هم قربانی رویکرد اقتصادی می‌کنیم.
دانشگاه تربیت مدرس، یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی تاسیس می کند
رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس:

دانشگاه تربیت مدرس، یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه علوم انسانی تاسیس می کند

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تربیت مدرس گفت: بسیاری از مشکلاتی که در جامعه داریم با نگاه کاربردی به علوم انسانی قابل حل است و در صددیم یک شرکت دانش‌بنیان در این حوزه با کاربرد مشاوره پیش از استخدام تاسیس کنیم.
دانشگاهی عاری از سیاست‌زدگی خواهیم داشت
بهمن نامورمطلق:

دانشگاهی عاری از سیاست‌زدگی خواهیم داشت

موضوع راه‌اندازی دانشگاه هنرهای سنتی و صنایع دستی در زمان حضور بهمن نامورمطلق به عنوان معاون صنایع‌دستی در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مطرح شد اما این امر در دوره هیچ‌کدام از سه رئیس این سازمان محقق نشد.
دیدار نخبگان با رهبر انقلاب
حاشیه‌نگاری؛

دیدار نخبگان با رهبر انقلاب

یک نفر از وسط جمعیت بلند می‌شود و برای صحبت کردن پنج دقیقه وقت می‌خواهد. آقا به سیاق همه جلسات دانشجویی می‌گویند:« مدیر جلسه من نیستم.» و اضافه می‌کنند:« من هم یک نوبت برای سخنرانی دارم، نه بیشتر.»مجری در فواصل بین سخنرانی‌ها، یکی دو پاراگراف متنِ ادبی-انگیزشی می‌خواند و تریبون را به نفر بعدی تحویل می‌دهد. نفر دوم، خانم الهام حیدری است. برگزیده جایزه کاظمی آشتیانی. محور سخنانش توجه و تمرکز بر «تعلیم و تربیت غیررسمی» است. چیزی که در آموزشگاه‌ها در جریان است. جایی بیرون مدرسه و دانشگاه. حیدری از لزوم توجه و نظارت بر این واحدهای آموزشی می‌گوید و آسیب‌هایی مثل ایجاد نیازهای کاذب برای محصّلین و مالیات‌گریزی را برای آموزشگاه‌ها نام می‌برد. دست آخر هم چند راهکار برای افزایش نظارت حاکمیت بر این مجموعه‌ها بیان می‌کند. پیش آقا که می‌رود، چهار-پنج جلد کتاب با خودش می‌برد و تقدیم آقا می‌کند.
۲