۷۰ درصد مردم امیدوار به آینده؟! واقعا این آمار را باور کنیم؟!
نتایج نظرسنجی درباره نگاه ایرانیان به آینده؛

۷۰ درصد مردم امیدوار به آینده؟! واقعا این آمار را باور کنیم؟!

نتایج یک نظرسنجی درباره «سنجش میزان رضایتمندی عمومی» که در خرداد ۱۴۰۱ انجام شده است، نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردم در سطح زیاد و تا حدی زیاد در زندگی احساس آرامش و آسایش می‌کنند. در این رابطه، ۹۱ درصد در سطح زیاد و تا حدی زیاد از سازگاری و همدلی در خانواده خود رضایت دارند و ۸۰ درصد معتقدند «مردم در کار‌های خیر شرکت کرده و به یکدیگر کمک می‌کنند.» حدود ۷۶ درصد نیز به طور زیاد و تا حدی زیاد معتقدند «مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی شرکت می‌کنند.» بیش از ۶۵ درصد مردم هم تأکید داشتند مردم در روابط اجتماعی خود با یکدیگر با تحمل و مدارا رفتار می‌کنند و ۷۰ درصد نیز از «تأمین امنیت عمومی» اعلام رضایت کرده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که ایران، همچنان جامعه‌ای پایدار و امیدوار به آینده است، این درحالی است که اگر بنابر صحت نظرسنجی‌های خارجی می‌بود، امروز نمی‌بایست از پایداری و یکپارچگی ایران نشانی باقی مانده باشد.
چطور با شکست روبه‌رو شویم؟
تلخی‌های ناکامی و شکست؛

چطور با شکست روبه‌رو شویم؟

مواجهه با شکست را نه در قالب یک رویداد، بلکه باید در قالب نوعی وضعیت تعاملی- تقابلی مورد بررسی قرار داد و بر این اساس نیازمند مهارت‌های رفتاری- ارتباطی- شناختی خاص است. به هر میزان این مهارت‌ها در فرد قویتر باشد، به همان میزان هم رویداد شکست تبدیل به موقعیت یا وضعیت تبدیل تهدید به فرصت می‌شود و فرد می‌تواند با اندکی تلاش، از وضعیت پر تنش گرفتار در آن بیرون بیاید.
فرمول اندازه گیری تحمل سازه مشخص است، فرمول اندازه گیری تحمل شهروندان کجاست؟
رابطه بین علمِ عمران و علمِ روانشناسی؛

فرمول اندازه گیری تحمل سازه مشخص است، فرمول اندازه گیری تحمل شهروندان کجاست؟

وارد شدن فشار‌های همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بی شکلی و بی قوارگی نظم اداری حاکم بر کشور، اقتصاد حداکثری دولتی، کم کفایتی مدیران دولتی، بی ثباتی‌ها و صد‌ها درد و رنج دیگر، مردم را واقعا فرسوده نموده و رنج می‌دهد. فرمول اندازه گیری تحمل یک سازه مشخص است، چطور می‌توان فرمول سنجش سطح وازدگی اجتماعی، خستگی روحی- روانی، میزان تحمل حداکثری مردم و مواردی همانند رسید؟ متن علی حدادیان مدرس فیزیک دانشگاهی برای مطالعه پیشنهاد می‌شود.
لایف کوچینگ یا مربی گری زندگی برای دیگران
به حداکثر رساندن قدرت؛

لایف کوچینگ یا مربی گری زندگی برای دیگران

کوچینگ زندگی که بیشتر در میان اقشار تحصیل‌کرده و نخبه موردتوجه قرارگرفته است، متدی برای حل مشکلات، فهم و انتخاب اهداف، دستیابی به راه‌های رسیدن به اهداف زندگی و شکوفایی حداکثری استعداد‌ها است. لایف کوچ با گفتگو با مراجعه‌کننده خود و پرسیدن سؤال‌هایی ویژه، او را وارد چالش درونی می‌کند که این چالش درونی منتهی به نتایج درخشانی می‌شود که شاید مهم‌ترین آن «خودشناسی» فرد باشد. لایف کوچ از دل این گفتگو مراجعه‌کننده را وارد فرایندی می‌کند که بتواند؛ ایده‌هایی که برای زندگی خود دارد شفاف کرده و گسترش دهد، نسبت به تجربه کنونی زندگی خود به آگاهی دست پیدا کند، ذهنیت خود را گسترش دهد تا نسبت به فرصت‌های زندگی خود به دید جدیدی دست پیدا کند و در آخر ارزش‌های واقعی خود را کشف کرده و به خودباوری برسد تا بتواند از دل این فرایند تمام ابعاد زندگی خود را تغییر دهد.
دریافت حق ویزیت یک میلیون تومانی برای یک جلسه «روانکاوی»
نرخ­‌های دستوری رعایت نمی­‌شود؛

دریافت حق ویزیت یک میلیون تومانی برای یک جلسه «روانکاوی»

گشتی در مراکز شهر تهران نشان می­‌دهد نرخ­‌های دستوری سال ۱۴۰۰ در بیشتر موارد رعایت نمی­‌شود و در برخی کلینیک­‌ها، تا جلسه‌ای ۷۵۰ هزار تومان برای یک مشاوره ۴۵ دقیقه‌ای «روان‌درمانی» و حتی بیش از یک میلیون تومان برای یک جلسه «روانکاوی» حق ویزیت دریافت می­‌شود!
تاب آوری و ارتقا توانمندی‌های فردی در جوامع درحال گذار
افزایش قدرت تحمل و سازگاری فرد؛

تاب آوری و ارتقا توانمندی‌های فردی در جوامع درحال گذار

جوامع در حال گذار عموما بشکلی توامان درگیر با نوعی بی مبنایی و بی افقی هستند. خسته و دلزده و رها کرده وضع موجود و اصول و ارزش‌های جاری بوده و متمایل به افقی مطلوب بوده که هیچ شناخت و آمادگی برای تحقق آن ندارند. چنین شرایطی سبب ایجاد نوعی سردرگمی و آشفتگی منجر به دفاع از خود در قالب انواع هنجارشکنی‌ها و پرخاشگری‌ها و خود محق بینی‌ها می‌شود. افراد از یکطرف درگیر خودشان هستند و از طرف دیگر، درگیر دیگران. از یکطرف درگیر روزمره هستند و برهم ریختگی‌های شرایط گذار و از طرف دیگر، درگیر افق یابی‌های آتی خود. این وضعیت بدلیل برنامه ناپذیری، نیازمند بهر گیری از الگو‌های رفتاری خاص بوده که یکی از این رفتار‌های مطلوب، افزایش تاب آوری است. محمدرضا شهریاری (عضو شورای مرکزی و رئیس سازمان معلمان استان تهران) در مقاله تاب آوری و کنشگری فردی، به این مهم پرداخته است.
هشدار به موزاییکی شدن جامعه ایرانی و ضرورت تقویت وفاق، جامعه مدنی و ارزش‌های جدید
وضعیت فقر در جامعه؛

هشدار به موزاییکی شدن جامعه ایرانی و ضرورت تقویت وفاق، جامعه مدنی و ارزش‌های جدید

صد سال قبل به اندازه رفع جوع غذا خورده می‌شد، اما امروز همه برای سخن گفتن از وضعیت فقر در کشور از قیمت گوشت سخن می‌گویند. این فقر نیست بلکه یک زیست جهان و یک تکنیک زندگی البته متعلق به گذشته است.
فقه هیچ بن‌بستی در مسائل نوپدید ندارد
استاد سطح خارج حوزه علمیه؛

فقه هیچ بن‌بستی در مسائل نوپدید ندارد

استاد سطح خارج حوزه علمیه با بیان اینکه فقه هیچ بن‌بستی در مسائل نوپدید ندارد، گفت: وارد گود مسائل مستحدثه شدن با همان روش حل مسائل معمولی چندان نتیجه‌بخش نیست و فقیه نمی‌تواند بگوید من با موضوع کاری ندارم و صرفا با حکم کار دارم.
شاد بودن یک حق انسانی است و ارزش تجلیل دارد
روز جهانی شادی؛

شاد بودن یک حق انسانی است و ارزش تجلیل دارد

شاد بودن یک حق انسانی است و ارزش تجلیل دارد؛ بنابراین یک روز برای روحیه دادن و قدر دانی از چیز‌های خوب و زیبای زندگی است، نام گذاری روزی به نام روز جهانی شادی برای افراد ناآگاه ممکن است کمی کودکانه به نظر برسد واقعیت این است که چیزی بیش از لبخند زدن و احساسات خوب در این روز لذت بخش وجود دارد
برداشت سیاست‌گذاران از «مسئولیت»، زیربنای تجویز سیاست‌های رفاهی
علی اکبر تاج مزینانی:

برداشت سیاست‌گذاران از «مسئولیت»، زیربنای تجویز سیاست‌های رفاهی

استاد دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به ارتباط میان سیاستگذاری اجتماعی و مسئولیت اجتماعی شرکتی گفت: «مسئولیت» و برداشت ما از آن، زیربنای تجویز‌ها سیاست گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های رفاهی در جوامع مختلف است.
۳