ماله کشی و توجیه یا استدلال صالح قاسمی(جمعیت پژوه) ،درباره آمار ازدواج و طلاق + سه به یک یا ۳۶ به یک ؟
آمار واقعی ازدواج و طلاق در کشور:

ماله کشی و توجیه یا استدلال صالح قاسمی(جمعیت پژوه) ،درباره آمار ازدواج و طلاق + سه به یک یا ۳۶ به یک ؟

قاسمی، جمعیت‌پژوه می‌گوید آماری از سوی برخی مسئولان و کارشناسان داده شده مبنی بر اینکه از هر سه ازدواج یک ازدواج به طلاق ختم می‌شود، این آمار کاملاً نادرست است. نتیجه آن آمار ایجاد فضایی بسیار سیاه و یاس‌آلود بود و افراد را از ازدواج منصرف می‌کند. از هر ۳۶ ازدواج یک مورد از آن‌ها به طلاق ختم می‌شود. سوال اینجاست که چه کسی راست می گوید؟ تفسیر قاسمی برای ۳۶ ازدواج و یک طلاق، متکی به تعداد کل خانواده ها و زوجین کشور است. تفسیر سه به یک ازدواج و طلاق ، متکی به داده های سالیانه ثبت ازدواج و طلاق می باشد. بنظر می رسد که هرچند تفسیر قاسمی برای کاهش سیاهی کار، تفسیری درست است، اما واقعیت جامعه همان تصویر سیاه سه به یک می باشد.
پژوهشگر حوزه اعتیاد:

احتمال ترک اعتیاد با فرمان فعلی، فقط ۲۵ درصد!

برخی با امید ترک، سوءمصرف انواع مواد را آغاز می‌کنند. این در حالی است که به گفته یک پژوهشگر حوزه اعتیاد با وجود پیشرفت‌های درمان دارویی یا پرهیزمدار، ترک موفقیت‌آمیز غالبا ۱۰ تا ۱۵ درصد میسر است. اگر بخواهیم دسته‌بندی دقیق‌تری از مواد ارائه کنیم باید آن‌ها را تحت ۳ یا ۴ دسته کلی محرک‌ها، توهم‌زاها، مخدر‌ها و سداتیو‌ها یا دپرسانت‌ها یعنی داروهایی که باعث آرامش می‌شوند و خواب‌آورند قرار دهیم. به گفته امید مساح پژوهشگر حوزه اعتیاد، در آخرین بررسی که از نظر شیوع مصرف مواد انجام شده گفته می‌شود تقریبا حدود ۷۰ تا ۷۵ درصد از مواد مصرفی از گروه مخدر‌ها هستند که شامل تریاک، شیره تریاک و هروئین می‌شود. در این بررسی، مواد مصرفی حدود ۲۰ درصد از مصرف‌کنندگان شیشه بوده و حدود ۵ درصد گل، حشیش و مشتقات آن‌ها را مصرف می‌کنند.
رونمایی اطلس ملی جمعیت
پراکندگی جمعیتی؛

رونمایی اطلس ملی جمعیت

سازمان نقشه برداری کشور با همکاری سازمان آمار ایران امروز دوم خرداد ماه از اطلس ملی جمعیت در محل سازمان نقشه برداری کشور رو نمایی کرد.
تبلیغ پنج فرزند، برای خانواده‌ احتمالا مستاجر در خانه ۶۰ متری ؟
تبلیغات عوام گرایانه؛

تبلیغ پنج فرزند، برای خانواده‌ احتمالا مستاجر در خانه ۶۰ متری ؟

گویا بعضی ها را خداوند برای بدبخت کردن برخی از جوامع خلق کرده است. کم اطلاع هایی که با نوعی رویکرد تقدیرگرایانه و ذهن منحرف شده و مملو از شعار ، فهم درستی از توکل، توسل، برکت ، خانواده، جامعه توانمند اسلامی، تمدن سازی و ...، ندارند. با انواع تبلیغات عوام گرایانه گویا فقط قصد افزایش جمعیت را دارند که آن هم از این راه مهیا نمی شود و منابع و منافع و فرصت های کشور را به باد می دهند. کسی نیست بپرسید که آیا کودک پوشک و شیر خشک و دارو درمان و لباس می خواهد یا خیر؟ چرا این موارد را جهت نمی دهید؟ مادر کودک تغذیه می خواهد یا خیر؟ چرا جهت نمی دهید؟ پدر کودک اشتغال می خواهد یا خیر، چرا اولویت و جاذبه جذب مهیا نمی کنید؟ تا کسی باید جمهوری اسلامی ایران، پای برخی تصمیمات برگرفته از ذهن های نادان ،تاوان بدهد؟
آیا کتاب‌های خودیاری فایده‌ای هم دارند؟
چاشنی امید برای حل مشکلات؛

آیا کتاب‌های خودیاری فایده‌ای هم دارند؟

اغلبِ کتاب‌های خودیاری وعده می‌دهند اگر کمی امید و اراده داشته باشیم و اندکی خوش‌بینی چاشنی کار کنیم، مشکلات روزمرۀ ما را حل خواهند کرد و ما را به همۀ آرزوهایمان می‌رسانند. منتقدان صنعت خودیاری این حرف‌ها را داستان‌هایی پوچ و بدون اعتبارِ علمی می‌دانند که مشتی شارلاتان برای عوام‌فریبی سرهم‌بندی کرده‌اند. اما کتاب‌های خودیاری میلیون‌ها نفر از سراسر دنیا را متقاعد کرده‌اند که حلال مشکلاتشان هستند؛ و جالب اینکه خیلی‌ها هم اعتراف می‌کنند زندگی‌هایشان زیر و رو شده است. آیا همۀ آن‌ها در اشتباه‌اند؟ بحث خودیاری (از جمله در روان‌شناسی عامه) به دسته‌ای از کتب (غیر از سمینار‌ها و ویدیوها) اختصاص دارد که راهبرد‌هایی عملی و اخلاقی برای تغییر رفتار و عادت‌های ذهنی ما ارائه می‌کنند. این نوع کتاب‌ها اصولی مطرح می‌کنند که، در صورت برخورداری از امید، ممارست و باور لازم، نویدِ کنترل ذهن را به ما می‌دهند، کاری که در نهایت به ما کمک می‌کند به آرزوهایمان برسیم.
رئیسی برای افزایش جمعیت، راهکار جدید ارائه داد
اجرای قانون جوانی جمعیت؛

رئیسی برای افزایش جمعیت، راهکار جدید ارائه داد

رئیس‌جمهور موضوع جمعیت را از جمله موضوعات کلیدی و محوری کشور عنوان کرد و با اشاره به فرصت بسیار کوتاه برای عبور از بروز مشکل جمعیتی، بر ضرورت توجه و اقدام جدی دستگاه‌های مسئول نسبت به وظایف خود در این باره تأکید کرد.
سیاست پلمب درمانی؛ مرحله پسا-ایده
فردین علیخواه:

سیاست پلمب درمانی؛ مرحله پسا-ایده

فردین علیخواه در یادداشتی به بیانی انتقاد گونه از سیاست پلمپ اماکن توسط حاکمیت پرداخته است و اینگونه می نویسند: گویا سیاست رسمی وارد مرحله جدیدی شده است که می‌توان آنرا مرحله «پلمب» نامید. «پلمب» بیانگر «مرحله پسا-ایده» است. به نظر می‌رسد که در اینجا جامعه از ایده گذر کرده و به فاز کُنش رسیده است. پلمب نشانگر ارتباط و تماس مستقیم حاکمیت با خود زندگی روزمره است. حالا دیگر واسطه‌ها حذف شده اند و کنش و واکنش بین حاکمیت و مردم به شکلی مستقیم و بی واسطه جریان دارد. به همین دلیل است که بسیاری از جامعه شناسان معتقدند که آنچه در ماه‌های گذشته در ایران جریان دارد، موضوع «زندگی» است. در سیاست پلمب درمانی نه یک مکان یا یک مغازه یا یک مرکز خرید، بلکه جریان زندگی و در برداشتی دیگر، زیست جهان پلمب می‌شود.
پایین‌ترین نرخ باروری در میان کشور‌های جهان اسلام از آن ایران
جمعیت کشور ۱۰۰ میلیونی نمی‌شود؛

پایین‌ترین نرخ باروری در میان کشور‌های جهان اسلام از آن ایران

صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: با روند فعلی باید گفت جمعیت کشور حتی به ۱۰۰ میلیون نفر نخواهد رسید مگر آنکه شاخص‌ها در کشورمان تغییر یابد در این میان شاخص نرخ باروری هم نشان می‌دهد در سال ۶۵ نرخ ما ۶.۵ فرزند بوده و این نرخ تا پایان سال گذشته به ۱.۶ رسیده که یک عدد تکان دهنده است. وی خاطرنشان کرد: کشورمان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پیرترین کشور‌های منطقه است و برای حفظ جوانی جمعیت در کشور باید در هر خانواده حداقل چهار فرزند وجود داشته باشد تا نرخ رشد جمعیتی مثبت شود.
ویژگی های نسل z و جریان شناسی انتقادی کنشگری های آنها بر اساس چهار مولفه
تحلیل جریان شناسی چند مولفه ای تغییرات نسلی؛

ویژگی های نسل z و جریان شناسی انتقادی کنشگری های آنها بر اساس چهار مولفه

نسل زد به جوان‌ترین نسل این دوران گفته می‌شود، یعنی کسانی که بعد از سال ۱۹۹۶ میلادی (۱۳۷۵ خورشیدی) به دنیا آمده باشند. به‌طور کلی می‌توان گفت متولدان دهه ۷۰ خورشیدی نسل z در ایران هستند. همچنین کلیشه‌های گوناگونی برای توصیف نسل زد به کار می‌روند. مثلا نسل z اولین نسل بشر بود که با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی آشنا شد. از این رو ویژگی‌های هویتی این نسل تفاوت تأمل‌برانگیزی با نسل‌های پیشین دارند. برای آشنایی با ویژگی های این نسل و آشنایی با آنها، یادداشت زیر را مطالعه نمایید. در ایران، ادبیات علمی ما تازه با مفهوم تقسیم بندی نسلی آشنا شده و متاسفانه با نوعی این همان پنداری، ادبیات غربی را مبنای تحلیل قرار می دهد. آنچه که باید مبنای تحلیل ادبیات بومی قرار گیرد توجه به مواردی نظیر ساختار تربیتی و شرایط پدر و مادرهای نسل z، وضعیت حضور انها در جامعه و نوع کنار امدن با ارزش های اجتماعی ، نگاه سیاسی نسل z به دنیا و جامعه ، نگاه به مسئله تامین شدگی و اقتصاد جامعه ، نوع ورودشان به اقتصاد ( استخدام دولتی و خصوصی،کارآفرینی ، دلالی ، لش شدگی و ...) و مواردی همانند است. این مختصات می گویند که بدلیل کم توجهی تاریخی در گام اول انقلاب به بحث تربیت دینی- سیاسی- ایدئولوژیک پدر و مادرهای نسل z و خودشان ، نگاه سیاسی همگرایی وجود نداشته و نگاه شان توامان با نگاهی اعتراضی و مخالفت و بی تفاوتی و لاقیدی است. بدلیل محدود سازی برخی فضاها و ممنوعیت غیر جهت دار فضاهای اجتماعی- فردی، گرایشات زیر زمینی و محفلی، انفعال شدید ،لش شدگی و ضعف اعتماد به نفس و عزت نفس دارند. ورود این گروه به اقتصاد بدلیل حاکمیت اقتصاد سنتی، رانت گرایی بالا و انحصارهای کثیف، بشدت تمایل به استخدام شدگی ( دولتی و خصوصی) داشته و از کارآفرینی فاصله خواهند گرفت.
افراد مبتلا به شخصیت نمایشی چه ویژگی هایی دارند؟
معرفی یک اختلال شخصیت؛

افراد مبتلا به شخصیت نمایشی چه ویژگی هایی دارند؟

شاید تا به حال با افرادی برخورد کرده‌اید که احساسات خود را به صورت اغراق‌آمیزی به نمایش گذاشته و به صورت مداوم سعی در جلب توجه دیگران دارند، این افراد احتمالا به اختلال شخصیت نمایشی مبتلا هستند. این افراد به شدت از محیط اطراف و دیگران تاثیر می‌گیرند و در تصمیم‌گیری‌های خود به صورت هیجانی و غیرمنطقی عمل می‌کنند. یکی از شگرد‌های این افراد اغواگری و تحریک دیگران به‌ویژه از نظر جنسی است.