سیاست پلمب درمانی؛ مرحله پسا-ایده
فردین علیخواه:

سیاست پلمب درمانی؛ مرحله پسا-ایده

فردین علیخواه در یادداشتی به بیانی انتقاد گونه از سیاست پلمپ اماکن توسط حاکمیت پرداخته است و اینگونه می نویسند: گویا سیاست رسمی وارد مرحله جدیدی شده است که می‌توان آنرا مرحله «پلمب» نامید. «پلمب» بیانگر «مرحله پسا-ایده» است. به نظر می‌رسد که در اینجا جامعه از ایده گذر کرده و به فاز کُنش رسیده است. پلمب نشانگر ارتباط و تماس مستقیم حاکمیت با خود زندگی روزمره است. حالا دیگر واسطه‌ها حذف شده اند و کنش و واکنش بین حاکمیت و مردم به شکلی مستقیم و بی واسطه جریان دارد. به همین دلیل است که بسیاری از جامعه شناسان معتقدند که آنچه در ماه‌های گذشته در ایران جریان دارد، موضوع «زندگی» است. در سیاست پلمب درمانی نه یک مکان یا یک مغازه یا یک مرکز خرید، بلکه جریان زندگی و در برداشتی دیگر، زیست جهان پلمب می‌شود.
پایین‌ترین نرخ باروری در میان کشور‌های جهان اسلام از آن ایران
جمعیت کشور ۱۰۰ میلیونی نمی‌شود؛

پایین‌ترین نرخ باروری در میان کشور‌های جهان اسلام از آن ایران

صالح قاسمی دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور گفت: با روند فعلی باید گفت جمعیت کشور حتی به ۱۰۰ میلیون نفر نخواهد رسید مگر آنکه شاخص‌ها در کشورمان تغییر یابد در این میان شاخص نرخ باروری هم نشان می‌دهد در سال ۶۵ نرخ ما ۶.۵ فرزند بوده و این نرخ تا پایان سال گذشته به ۱.۶ رسیده که یک عدد تکان دهنده است. وی خاطرنشان کرد: کشورمان به سرعت در حال تبدیل شدن به یکی از پیرترین کشور‌های منطقه است و برای حفظ جوانی جمعیت در کشور باید در هر خانواده حداقل چهار فرزند وجود داشته باشد تا نرخ رشد جمعیتی مثبت شود.
ویژگی های نسل z و جریان شناسی انتقادی کنشگری های آنها بر اساس چهار مولفه
تحلیل جریان شناسی چند مولفه ای تغییرات نسلی؛

ویژگی های نسل z و جریان شناسی انتقادی کنشگری های آنها بر اساس چهار مولفه

نسل زد به جوان‌ترین نسل این دوران گفته می‌شود، یعنی کسانی که بعد از سال ۱۹۹۶ میلادی (۱۳۷۵ خورشیدی) به دنیا آمده باشند. به‌طور کلی می‌توان گفت متولدان دهه ۷۰ خورشیدی نسل z در ایران هستند. همچنین کلیشه‌های گوناگونی برای توصیف نسل زد به کار می‌روند. مثلا نسل z اولین نسل بشر بود که با اینترنت و شبکه‌های اجتماعی آشنا شد. از این رو ویژگی‌های هویتی این نسل تفاوت تأمل‌برانگیزی با نسل‌های پیشین دارند. برای آشنایی با ویژگی های این نسل و آشنایی با آنها، یادداشت زیر را مطالعه نمایید. در ایران، ادبیات علمی ما تازه با مفهوم تقسیم بندی نسلی آشنا شده و متاسفانه با نوعی این همان پنداری، ادبیات غربی را مبنای تحلیل قرار می دهد. آنچه که باید مبنای تحلیل ادبیات بومی قرار گیرد توجه به مواردی نظیر ساختار تربیتی و شرایط پدر و مادرهای نسل z، وضعیت حضور انها در جامعه و نوع کنار امدن با ارزش های اجتماعی ، نگاه سیاسی نسل z به دنیا و جامعه ، نگاه به مسئله تامین شدگی و اقتصاد جامعه ، نوع ورودشان به اقتصاد ( استخدام دولتی و خصوصی،کارآفرینی ، دلالی ، لش شدگی و ...) و مواردی همانند است. این مختصات می گویند که بدلیل کم توجهی تاریخی در گام اول انقلاب به بحث تربیت دینی- سیاسی- ایدئولوژیک پدر و مادرهای نسل z و خودشان ، نگاه سیاسی همگرایی وجود نداشته و نگاه شان توامان با نگاهی اعتراضی و مخالفت و بی تفاوتی و لاقیدی است. بدلیل محدود سازی برخی فضاها و ممنوعیت غیر جهت دار فضاهای اجتماعی- فردی، گرایشات زیر زمینی و محفلی، انفعال شدید ،لش شدگی و ضعف اعتماد به نفس و عزت نفس دارند. ورود این گروه به اقتصاد بدلیل حاکمیت اقتصاد سنتی، رانت گرایی بالا و انحصارهای کثیف، بشدت تمایل به استخدام شدگی ( دولتی و خصوصی) داشته و از کارآفرینی فاصله خواهند گرفت.
افراد مبتلا به شخصیت نمایشی چه ویژگی هایی دارند؟
معرفی یک اختلال شخصیت؛

افراد مبتلا به شخصیت نمایشی چه ویژگی هایی دارند؟

شاید تا به حال با افرادی برخورد کرده‌اید که احساسات خود را به صورت اغراق‌آمیزی به نمایش گذاشته و به صورت مداوم سعی در جلب توجه دیگران دارند، این افراد احتمالا به اختلال شخصیت نمایشی مبتلا هستند. این افراد به شدت از محیط اطراف و دیگران تاثیر می‌گیرند و در تصمیم‌گیری‌های خود به صورت هیجانی و غیرمنطقی عمل می‌کنند. یکی از شگرد‌های این افراد اغواگری و تحریک دیگران به‌ویژه از نظر جنسی است.
۷۰ درصد مردم امیدوار به آینده؟! واقعا این آمار را باور کنیم؟!
نتایج نظرسنجی درباره نگاه ایرانیان به آینده؛

۷۰ درصد مردم امیدوار به آینده؟! واقعا این آمار را باور کنیم؟!

نتایج یک نظرسنجی درباره «سنجش میزان رضایتمندی عمومی» که در خرداد ۱۴۰۱ انجام شده است، نشان می‌دهد ۷۵ درصد مردم در سطح زیاد و تا حدی زیاد در زندگی احساس آرامش و آسایش می‌کنند. در این رابطه، ۹۱ درصد در سطح زیاد و تا حدی زیاد از سازگاری و همدلی در خانواده خود رضایت دارند و ۸۰ درصد معتقدند «مردم در کار‌های خیر شرکت کرده و به یکدیگر کمک می‌کنند.» حدود ۷۶ درصد نیز به طور زیاد و تا حدی زیاد معتقدند «مردم در مراسم و مناسبت‌های مذهبی شرکت می‌کنند.» بیش از ۶۵ درصد مردم هم تأکید داشتند مردم در روابط اجتماعی خود با یکدیگر با تحمل و مدارا رفتار می‌کنند و ۷۰ درصد نیز از «تأمین امنیت عمومی» اعلام رضایت کرده‌اند. این نتایج نشان می‌دهد که ایران، همچنان جامعه‌ای پایدار و امیدوار به آینده است، این درحالی است که اگر بنابر صحت نظرسنجی‌های خارجی می‌بود، امروز نمی‌بایست از پایداری و یکپارچگی ایران نشانی باقی مانده باشد.
چطور با شکست روبه‌رو شویم؟
تلخی‌های ناکامی و شکست؛

چطور با شکست روبه‌رو شویم؟

مواجهه با شکست را نه در قالب یک رویداد، بلکه باید در قالب نوعی وضعیت تعاملی- تقابلی مورد بررسی قرار داد و بر این اساس نیازمند مهارت‌های رفتاری- ارتباطی- شناختی خاص است. به هر میزان این مهارت‌ها در فرد قویتر باشد، به همان میزان هم رویداد شکست تبدیل به موقعیت یا وضعیت تبدیل تهدید به فرصت می‌شود و فرد می‌تواند با اندکی تلاش، از وضعیت پر تنش گرفتار در آن بیرون بیاید.
فرمول اندازه گیری تحمل سازه مشخص است، فرمول اندازه گیری تحمل شهروندان کجاست؟
رابطه بین علمِ عمران و علمِ روانشناسی؛

فرمول اندازه گیری تحمل سازه مشخص است، فرمول اندازه گیری تحمل شهروندان کجاست؟

وارد شدن فشار‌های همه جانبه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، بی شکلی و بی قوارگی نظم اداری حاکم بر کشور، اقتصاد حداکثری دولتی، کم کفایتی مدیران دولتی، بی ثباتی‌ها و صد‌ها درد و رنج دیگر، مردم را واقعا فرسوده نموده و رنج می‌دهد. فرمول اندازه گیری تحمل یک سازه مشخص است، چطور می‌توان فرمول سنجش سطح وازدگی اجتماعی، خستگی روحی- روانی، میزان تحمل حداکثری مردم و مواردی همانند رسید؟ متن علی حدادیان مدرس فیزیک دانشگاهی برای مطالعه پیشنهاد می‌شود.
لایف کوچینگ یا مربی گری زندگی برای دیگران
به حداکثر رساندن قدرت؛

لایف کوچینگ یا مربی گری زندگی برای دیگران

کوچینگ زندگی که بیشتر در میان اقشار تحصیل‌کرده و نخبه موردتوجه قرارگرفته است، متدی برای حل مشکلات، فهم و انتخاب اهداف، دستیابی به راه‌های رسیدن به اهداف زندگی و شکوفایی حداکثری استعداد‌ها است. لایف کوچ با گفتگو با مراجعه‌کننده خود و پرسیدن سؤال‌هایی ویژه، او را وارد چالش درونی می‌کند که این چالش درونی منتهی به نتایج درخشانی می‌شود که شاید مهم‌ترین آن «خودشناسی» فرد باشد. لایف کوچ از دل این گفتگو مراجعه‌کننده را وارد فرایندی می‌کند که بتواند؛ ایده‌هایی که برای زندگی خود دارد شفاف کرده و گسترش دهد، نسبت به تجربه کنونی زندگی خود به آگاهی دست پیدا کند، ذهنیت خود را گسترش دهد تا نسبت به فرصت‌های زندگی خود به دید جدیدی دست پیدا کند و در آخر ارزش‌های واقعی خود را کشف کرده و به خودباوری برسد تا بتواند از دل این فرایند تمام ابعاد زندگی خود را تغییر دهد.
دریافت حق ویزیت یک میلیون تومانی برای یک جلسه «روانکاوی»
نرخ­‌های دستوری رعایت نمی­‌شود؛

دریافت حق ویزیت یک میلیون تومانی برای یک جلسه «روانکاوی»

گشتی در مراکز شهر تهران نشان می­‌دهد نرخ­‌های دستوری سال ۱۴۰۰ در بیشتر موارد رعایت نمی­‌شود و در برخی کلینیک­‌ها، تا جلسه‌ای ۷۵۰ هزار تومان برای یک مشاوره ۴۵ دقیقه‌ای «روان‌درمانی» و حتی بیش از یک میلیون تومان برای یک جلسه «روانکاوی» حق ویزیت دریافت می­‌شود!
تاب آوری و ارتقا توانمندی‌های فردی در جوامع درحال گذار
افزایش قدرت تحمل و سازگاری فرد؛

تاب آوری و ارتقا توانمندی‌های فردی در جوامع درحال گذار

جوامع در حال گذار عموما بشکلی توامان درگیر با نوعی بی مبنایی و بی افقی هستند. خسته و دلزده و رها کرده وضع موجود و اصول و ارزش‌های جاری بوده و متمایل به افقی مطلوب بوده که هیچ شناخت و آمادگی برای تحقق آن ندارند. چنین شرایطی سبب ایجاد نوعی سردرگمی و آشفتگی منجر به دفاع از خود در قالب انواع هنجارشکنی‌ها و پرخاشگری‌ها و خود محق بینی‌ها می‌شود. افراد از یکطرف درگیر خودشان هستند و از طرف دیگر، درگیر دیگران. از یکطرف درگیر روزمره هستند و برهم ریختگی‌های شرایط گذار و از طرف دیگر، درگیر افق یابی‌های آتی خود. این وضعیت بدلیل برنامه ناپذیری، نیازمند بهر گیری از الگو‌های رفتاری خاص بوده که یکی از این رفتار‌های مطلوب، افزایش تاب آوری است. محمدرضا شهریاری (عضو شورای مرکزی و رئیس سازمان معلمان استان تهران) در مقاله تاب آوری و کنشگری فردی، به این مهم پرداخته است.