کار تکنیکی بلدیم؛ توان تولید علم نداریم
پژوهشگر علوم اجتماعی:

کار تکنیکی بلدیم؛ توان تولید علم نداریم

اسمعیل خلیلی که پژوهشگر علوم اجتماعی است در این گفتگو به برخی مسائلی که باعث شده تکنیک قدر ببیند و در صدر بنشیند و دانشگاه هم ذیل تکنیک تعریف شود اشاره کرد و نتیجه آن را هم وضعیتی فعلی علم دانست و گفت: در علم جایگاهی نداریم، مقاله می‌توانیم تولید کنیم، یعنی کار تکنیکی را خوب می‌توانیم انجام بدهیم، اما علم نمی‌توانیم تولید کنیم.
۱۰ پیش بینی برای ۸ سال آینده جهان
آینده چگونه خواهد بود؟

۱۰ پیش بینی برای ۸ سال آینده جهان

آینده نگری مبتنی بر نشانه شناسی، سناریو سازی، تحولات اصلی و جهت دهنده، چالش‌ها و الزامات غیرقابل کم توجهی، نقشه راه‌های فناوری و مواردی همانند، چندان کار پیچیده‌ای نیست. در متن زیر ده پیش بینی برای ۸ سال آینده جهان بر اساس الگوریتم‌های تشریح شده، بیان گردیده است. ایران کجای این داستان است؟ کشور تبعیت کننده و منفعل یا سازنده و پیشران؟
رصدخانه‌ای که تعصب خرابش کرد + عکس
رصدخانه آلغ بیگ؛

رصدخانه‌ای که تعصب خرابش کرد + عکس

رصد خانه از اواسط قرن پانزدهم رو به ویرانی نهاد و در حفاری‌ها بخشی از پی‌ها و بخش مدفون شدهٔ زاویه یاب را کشف شد. رصدخانه در سال ۱۴۴۹ توسط متعصبین مذهبی تخریب گشت و در سال ۱۹۰۸ بود که توسط یک باستان شناس روسی ویاتکین از طریق وقفنامه‌ای که محل دقیق رصدخانه را ذکر نموده بود کشف شد.
تحلیلی نقادانه از پیمایش‌های ملی در ایران
پژوهش کمی در علوم اجتماعی؛

تحلیلی نقادانه از پیمایش‌های ملی در ایران

کتاب «تحلیلی نقادانه از پیمایش‌های ملی در ایران» در واقع نقدی بر پیمایش‌های ملی در ایران است. این نقد از ایده بازاندیشی الهام گرفته است که مطابق آن علوم اجتماعی باید دائماً در خود و در نسبتش با جامعه و مردم تامل کند.
باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنیم
معاون تحقیقات وزارت بهداشت:

باید به سمت دانشگاه‌های نسل سوم حرکت کنیم

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با حفظ توانمندی های دانشگاه نسل یک و ۲ می توانیم به سمت دانشگاه های نسل سوم حرکت کنیم.
بدون سلاح علم قدرت نمایی کنیم، گرفتار می‌شویم
دکتر صالحی در بیست و دومین دوره جایزه ترویج علم؛

بدون سلاح علم قدرت نمایی کنیم، گرفتار می‌شویم

رییس پیشین سازمان انرژی اتمی، بسط عدالت اجتماعی، خطر پذیر بودن و ایجاد بستر جستجوگری و پرسشگری را از ملزومات توسعه علم دانست و گفت: علم خانه می‌خواهد و باید در خانه خود سکونت کند و باید از سرگردانی نجات یابد. علم باید با توسعه قرین شود و این امر صرفا از طریق همکاری می‌تواند میسر شود.
حضور ۵۱ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی ISC
رتبه بندی دانشگاه ها؛

حضور ۵۱ دانشگاه ایرانی در رتبه بندی جهانی ISC

رئیس موسسه استنادی علوم و پایش علم و فناوری از انتشار رتبه بندی جهانی ISC برای سال ۲۰۲۱ خبر داد و گفت: با حضور ۵ دانشگاه جدید، تعداد دانشگاه‌های ایرانی در این نظام رتبه بندی به ۵۱ مورد رسید.
مریم میرزاخانی اگر در ایران بود، از استادیاری به دانشیاری ارتقا پیدا نمی‌کرد
استاد دانشگاه شریف:

مریم میرزاخانی اگر در ایران بود، از استادیاری به دانشیاری ارتقا پیدا نمی‌کرد

مهدی گلشنی با انتقاد از وضعیت علم در کشور بیان کرد: امروزه مسئله توسعه علمی و شاخص‌های پیشرفت مطرح است، اما اهداف جامعه ما نه خوش‌تعریف است و نه مطلوب و نمی‌دانند می‌خواهند به کجا برسند. علم را نه در جهت رفع نیاز‌های کشور به کار می‌بریم و نه در مقام فهم طبیعت هستیم.
۵