بازار هفتاد همتی یا سه میلیارد دلاری دخانیات در ایران با آتش زدن ۷۳ میلیارد نخ سیگار و انبوهی قلیان
روز جهانی بدون دخانیات؛

بازار هفتاد همتی یا سه میلیارد دلاری دخانیات در ایران با آتش زدن ۷۳ میلیارد نخ سیگار و انبوهی قلیان

درخصوص ارزش بازار دخانیات در ایران آمار‌های رسمی چندان در دسترس نیست و تنها آمار رسمی فقط آمار هزینه-درآمد مرکز آمار ایران است. طبق این آمارها، هر خانوار در روستا‌ها ۶۹۷ و در شهر‌ها ۶۵۳ هزار تومان برای سیگار هزینه کرده است. البته این ارقام میانگین کل خانوارهاست درحالی‌که بخش قابل توجهی از ایرانیان سیگاری نبوده و اهل مصرف تنباکو و قلیان نیستند.
فروش خودرو توسط نمایندگی‌های شرکت‌های خصوصی ممنوع شد
اطلاعیه سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان:

فروش خودرو توسط نمایندگی‌های شرکت‌های خصوصی ممنوع شد

سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان در اطلاعیه‌ای ضوابط قیمت گذاری و فروش خودرو‌های مونتاژی را به شرکت‌های خصوصی اعلام کرد. در ضوابط فروش خودرو‌های مونتاژی تأکید شده” فروش محصول توسط نمایندگی‌های آن شرکت در قالب تحویل فوری و یا فروش اقساطی ممنوع و در حکم عرضه خارج از شبکه بوده و در صورت مشاهده در قالب قوانین تعزیری اقدام خواهد شد. ”
نامه شورای رقابت به دستگاه‌های‌ نظارتی برای ورود به قانون‌گریزی مونتاژکاران صنعت خودرو
در پی شکایات مردمی؛

نامه شورای رقابت به دستگاه‌های‌ نظارتی برای ورود به قانون‌گریزی مونتاژکاران صنعت خودرو

یک مقام مسوول در شورای رقابت گفت: این شورا، شکایات مردمی زیادی درباره اجرانشدن مصوبه قیمتی خودروهای مونتاژی توسط مونتاژکاران را ‌دریافت کرده است و مطمئن باشید، شورا از ظرفیت‌ قانونی استفاده می‌کند تا مصوبه قانونی قیمت خودروهای مونتاژی اجرا شود.
مدیران‌خودرو و لاماری مصوبه قیمتی شورای رقابت را نادیده گرفتند
ارسال دعوتنامه به خریداران با قیمت‌های خودسرانه ؛

مدیران‌خودرو و لاماری مصوبه قیمتی شورای رقابت را نادیده گرفتند

خودروسازان خصوصی با نادیده‌گرفتن مصوبه شورای رقابت به‌صورت خودسرانه در دعوت‌نامه‌های ارسالی به خریداران مرحله اول سامانه یکپارچه برای تکمیل وجه و تحویل خودروها قیمت‌های بالای خود را اعلام کرده‌اند.
آقای امیرآقا میر منصف بهمن موتور فقط بگوید چرا قیمت مونتازی‌های چینی در ایران باید یک و نیم تا دو برابر کشور‌های همسایه باشد؟
قیمت گذاری دستوری حقوق مصرف کننده و تولید کننده را ضایع می‌کند!عجب؟!

آقای امیرآقا میر منصف بهمن موتور فقط بگوید چرا قیمت مونتازی‌های چینی در ایران باید یک و نیم تا دو برابر کشور‌های همسایه باشد؟

اینکه رپورتاژ کنی و یا رفاقتی روی خبرت کار کنند و فکر کنی درست می‌گویی یک بحث است، اینکه منصف باشی و با ادله صحبت کنی، بحثی دیگر. جناب میرمنصف بهمن موتور بفرمایند بگویند که چرا باید قیمت مونتاژ‌های چینی در ایران گرانتر از کشور‌های همسایه باشد؟ کارگر ایرانی گرانتر است یا هزینه زندگی در ایران؟ بقیه اش اصلا حق با تو. نکته دوم اینکه، نگاهی به لیست برخی سهامدار‌ها بنداز، خوب خط می‌دهد. اما یادمان باشد که اینجا جمهوری اسلامی ایران است نه هرجایی.
پرت گویی دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص ارتباط دهی افزایش قیمت خودرو به سازمان استاندارد! + هویجی با ط دسته دار؟
ژست سوئیسی با بودجه بنگلادشی!

پرت گویی دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص ارتباط دهی افزایش قیمت خودرو به سازمان استاندارد! + هویجی با ط دسته دار؟

آشغال سازی و آشغال فروشی و فشار برای سکوت مردم گویا به دهن بعضی ها خوب مزه داده و افزایش استاندارد خودرو را عامل افزایش قیمت می دانند؟ این عبارات از افاضات جناب نعمت بخش دبیر انجمن خودروسازان ایران است. باید از ایشان پرسید آخه مرد حسابی یا ناحسابی ، طرف در فلان کشور با ده ها برابر استاندارد تو داره تولید می کنه و به قیمت تو می فروشه . تازه درامدش هم دلاریه. ان وقت تو و امثال تویی که خودتان بهتر از همه می دانید چه وزنی در این صنعت دارید ، ایرادات کار رو بار سازمان استاندارد می کنید؟ نه جونم، دیگه تموم شد اون دوران نوشتن هویج با ط دسته دار .
چرا قیمت هایما، لاماری و سایر خودروهای مونتاژی اعلام نشد؟
قیمت خودروهای مونتاژی ؛

چرا قیمت هایما، لاماری و سایر خودروهای مونتاژی اعلام نشد؟

لیست قیمت خودروهای مونتاژی چهار روز قبل به صورت عمومی اعلام شد و شاید بزرگ‌ترین ابهامی که لیست مذکور داشت این بود که چرا جای برخی خودروهای پرطرفدار در آن خالی است. موضوعی که به نظر می‌رسد در دست بررسی است و به زودی اعلام خواهد شد.
پاسخ مثبت مجلس به رانت واردات خودرو به اسم جانبازان بالای ۵۰ درصد و تامین منافع پشت پرده نهاد خاص
پیشنهاداتی برای ساماندهی صنعت خودرو؛

پاسخ مثبت مجلس به رانت واردات خودرو به اسم جانبازان بالای ۵۰ درصد و تامین منافع پشت پرده نهاد خاص

قیمت خودرو برای جانبازان شامل دو آیتم هزینه‌ای خرید خودرو و آپشن دار کردن ان برای استفاده خاص است. مجلس ۴۰ هزار یورو رو برای اینکار در نظر گرفته است. اما بر اساس تجارب قبل، پشت این داستان، نوعی سو استفاده به اسم جانبازان قرار دارد. مجلس باید هزینه خرید خودرو و تجهییزات را از هم تفکیک کند (مثلا دو ۲۰ هزار یورویی) نه اینکه تا ۴۰ هزار یورو پول بدهد. جانباز در صورت استفاده از خودرو تا سه سال حق فروش و انتقال سند ندارد و اگر قصد این کار را داشت باید عوارض و حقوق گمرکی را به قیمت روز بپردازد. شروط واردات خودرو نظیر حجم موتور و ... برای خودروی جانبازان هم باید رعایت شود. سازمان بازرسی بر فروش و تجمیع احتمالی حواله‌ها باید نظارت کند. به زودی افشاگری مستندی در این خصوص خواهیم کرد تا دیگر کسی هوس سو استفاده از نام جانبازان برای واردات خودرو را نکند.
پاسخ مثبت مجلس در مورد واردات خودرو جانبازان بالای ۵۰ درصد
واردات خودرو برای جانبازان؛

پاسخ مثبت مجلس در مورد واردات خودرو جانبازان بالای ۵۰ درصد

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با تهیه پیشنهاداتی در خصوص لایحه الحاق موادی به قانون ساماندهی صنعت خودرو اولین گام برای هموار کردن مسیر واردات خودرو برای جانبازان ۵۰ درصد و بالاتر را برداشت.
آناتومی التهاب در بازار جهانی شکر
حسین شیرزاد تحلیلگر:

آناتومی التهاب در بازار جهانی شکر

از آنجایی که شکر به عنوان یک کالای لوکس بیشتر از یک ضرورت غذایی هم تلقی می‌شود، اقتصاد‌های ثروتمندتر معمولاً مصرف بیشتری نسبت به اقتصاد‌های فقیر دارند. اقتصاد‌های نوظهور در آسیا و آمریکای جنوبی با رشد طبقه متوسط سریع‌ترین مصرف‌کنندگان شکر هستند، بنابراین تداوم قدرت در این اقتصاد‌ها برای قیمت‌ها مثبت است، در حالی که رکود بازار‌های نوظهور می‌تواند قیمت‌ها را کاهش دهد.ارزش "رئال واحد پول برزیل" که میزان زیادی از محصول شکر سالانه را تولید و صادر می‌کند و نوسانات واحد پول آن، می‌تواند تأثیر زیادی بر قیمت شکر در جهان داشته باشد.یکی دیگر از عوامل افزایش قیمت شکر، تصمیم غافلگیرکننده اخیر اوپک برای کاهش تولید نفت حدود ۱.۱۶ میلیون بشکه در روز است. بازار آتی شکر دربورس کالای نیویورک (NYMEX)، که بخشی از بورس کالای شیکاگو (CME) است و بورس بین قاره‌ای در پلت فرم معاملات الکترونیکی CME Globex (ICE) چشم انداز جهانی شان برای معاملات شکر ضعیف‌تر است و احتمالاً اگر برخی از سناریو‌های بدبینانه‌تر اتفاق بیفتد، لذا می‌توانیم شاهد کسری عرضه بیشتری نسبت به تقاضا در ادامه سال ۲۰۲۳ باشیم.
۷