«مد و فشن» آلوده‌ترین صنعت دنیا بعد از نفت
نحقیقات نشان می دهد؛

«مد و فشن» آلوده‌ترین صنعت دنیا بعد از نفت

صنعت مد بعد از نفت، آلوده‌ترین صنعت دنیا است. میزان گاز گلخانه‌ای که صنعت مد تولید می‌کند از مجموع میزان گاز گلخانه‌ای صنعت کشتیرانی و هواپیمایی بیشتر است. هر ساله نیز هزار تن لباس دور انداخته می‌شود که ۹۵ درصد آن‌ها قابلیت بازیافت دارد ولی با این وجود تولیدکنندگان پوشاک از آن‌ها استفاده نمی‌کنند و مواد جدیدی را تولید و آلودگی بیشتری را به محیط زیست وارد می‌کنند.
ایران در ترکیه دنبال چه می‌گردد!
فستیوال مد اسلامی در استانبول؛

ایران در ترکیه دنبال چه می‌گردد!

تعدادی از طراحان که همیشه و همه‌جا حضور دارند، به‌همراه تعدادی از برندها و مسئولان دولتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفته گذشته برای شرکت در فستیوال مد اسلامی به استانبول سفر کرده‌اند و امروز به کشور بازمی‌گردند.
جریان «مد ایرانی» بر محور فرهنگ بومی و ملی
گسترش لباس های ایرانی ؛

جریان «مد ایرانی» بر محور فرهنگ بومی و ملی

آیا گسترش لباس های ایرانی با الگوی بومی در بازار ایران دست یافتنی است؟ زمان چندانی تا برگزاری جشنواره مد و لباس باقی نمانده و بسیاری از تولیدکننده‌ها در حال آمادگی برای حضور در این جشنواره‌اند، اما سؤال این است که جز هیاهو و جشنواره‌ای که در این زمینه برگزار می‌کنیم، در رابطه با مد و لباسی که مردم، بخصوص بانوان ایرانی بر تن می‌کنند، چه کرده‌ایم و چه کارهای ناکرده‌ای پیش رو داریم.
تهاترها، کودک مد را سرگشته کرده
جشنواره بین المللی مد فجر؛

تهاترها، کودک مد را سرگشته کرده

تنها عنصر لوکس که از انحصار طبقه مرفه خارج شده و نه‌تنها با اقبال عمومی مواجه است بلکه توسط همه اقشار در ابعاد متفاوت دنبال می‌شود، عنصر «مد» است. با این حال و با وجود اینکه هر پدیده لاکچری نظیر مد، دارای موقعیت مکانی پسندیده و در خور است، اما مد ایران پایگاه شایسته ندارد. این ماهیت هر پدیده‌ای است که مورد اقبال قرار می‌گیرد و دارای شأن وجود است، مد هم مانند همه پدیده‌های ذی‌شأن باید‌ افق مکانی و موقعیت مکانی خاص خود را داشته باشد که هم ‌شأن هنری و حرفه‌ای آن و ‌هم ‌شأن هنری و حرفه‌ای فعالان این حوزه گرامی داشته شود.
کیف ُپرپول لزوماً خوش‌سلیقگی نمی‌آورد
ارزش گذاری های پولکی؛

کیف ُپرپول لزوماً خوش‌سلیقگی نمی‌آورد

در زندگی روزمره، قضاوت‌ درباره سلیقه دیگران در قالب صفاتی چون بی‌سلیقه، خوش‌سلیقه، بدسلیقه، کج‌سلیقه، تازه به دوران رسیده، خز و خیل، جوات، دهاتی، جنوب شهری، بالاشهری، نوکیسه، و فشن مطرح می‌شود. هرکدام از این کلمات بار معناییِ تحقیرآمیز یا ستایش‌آمیزی دارند. افراد با چنین کلماتی به ارزش‌گذاری سلیقه می‌پردازند؛ سلیقه‌ای را پست‌تر و سلیقه‌ای را برتر می‌دانند. ازاین‌رو سلیقه‌ها قضاوت می‌شوند و همین قضاوت‌ها باعث می‌شود تا افراد برای خوش‌سلیقه نامیده شدن رقابت کنند.
این لباس‌ها را چه کسی می‌پوشد؟
جوان‌هایی که معتقدند لباس، نشانه تفاوت است؛

این لباس‌ها را چه کسی می‌پوشد؟

بالا رفتن قیمت‌ها و فشار اقتصادی هم از علاقه این جوان‌ها به پوشیدن لباس‌های متفاوت کم نکرده است. آنهایی هم که نمی‌توانند در رقابت گران قیمت مد، عرض‌اندام کنند، مثل علیرضا و فرزانه میانبر می‌زنند و برای خرید لباس‌های متفاوت، هرچند وقت یکبار به تاناکوراهای سطح شهر سر می‌زنند و کمد لباس‌های‌شان را رنگ آمیزی می‌کنند.
بخرم یا نخرم؟
شهرآشوب تبلیغات در پایتخت؛

بخرم یا نخرم؟

هر روز پایتخت نشینان از خود می پرسند این حجم از انواع کالاها که از در و دیوار، خیابان، پیاده راه، ساختمان ها و درختان شهر برایشان تبلیغ می شود را باید خرید، تماشا کرد، استفاده بُرد یا فقط در حسرت دراختیار نداشتن شان نشست؟
آیا شخصیت با قطر شکم ارتباط دارد؟
جامعه شناسی چاقی؛

آیا شخصیت با قطر شکم ارتباط دارد؟

مزه پرانی و شوخی‌های کلامی با چاقی، اتفاق جدیدی نیست از فیلم‌های طنز پرفروش گرفته تا شبکه‌های اجتماعی و تعاملات روزمره، همه جا می‌شود آن را دید. شوخی‌هایی آنچنان زننده که بعضی‌هایش آدم را با این سؤال مواجه می‌کند که چه اتفاقی افتاده؟ نکند چاق‌ها افرادی منحرف از استانداردهای کل جامعه هستند؟
۶