پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۴۳۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴
تعدادی از طراحان که همیشه و همه‌جا حضور دارند، به‌همراه تعدادی از برندها و مسئولان دولتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، هفته گذشته برای شرکت در فستیوال مد اسلامی به استانبول سفر کرده‌اند و امروز به کشور بازمی‌گردند.

شعار سال: خبر، در اصل خبر مسرت‌بخشی بود؛ اینکه پتانسیل حضور و تعامل با برندهای مطرح ترکیه به‌گونه‌ای فراهم شده که پس از حضور ترک‌ها در نمایشگاه ایران‌مد آذرماه تهران، حال نوبت جولان ایرانی‌ها در استانبول فرارسیده است.
بماند که از کشور همتای ترک، هیچ برندی برای حضور در این فستیوال، به مشارکت با ایران لبیک نگفته است. اما نگاهی به فهرست شرکت‌کنندگان، امیدها را به یأس تبدیل کرد. سوریه، عراق، ایران، ترکمنستان و کنیا، کل شرکت‌کنندگان فستیوال مد اسلامی استانبول را تشکیل می‌دادند و خبری از حضور هیچ برند معتبر ترکیه‌ای برای مشارکت در این فستیوال نبود. به‌راستی دستاورد این گردهمایی برای ایران که مدعی نساجی و مد است، چه بوده است؟ چه استدلال‌هایی برای توجیه این اتفاق و هزینه‌های مادی حضور عوامل ایرانی در استانبول وجود دارد؟ چنین حضورهایی چه توفیری در اعتلای نام طراحان ایرانی و صنعت مد ایران ایجاد خواهد کرد؟! ما با چه کسانی در حال رقابت هستیم؟ با آرمان‌های ملی و فراسرزمینی خود برای نیل به چشم‌انداز طلایه‌دار مد ایرانی‌_اسلامی بودن؟ یا بیهوده هزینه‌کردن و منابع مالی را صرف پروژه‌های از بن اشتباه، کردن؟
منطق و استدلال ترکیه برای رغبت‌نداشتن جهت معرفی برندهای خود در این فستیوال چه توجیهی دارد؟
مگر نه اینکه سال گذشته پیمان همکاری دو کشور برادر و دوست «سیستر پارتنرشیپی» (Sister Partnership) بین آنکارا و تهران امضا شده و خط تولید چند برند ترک به ایران منتقل شده و بازار ایران به‌عنوان پایگاه صادراتی ترک‌ها، ارز قابل‌توجهی را تقدیم این کشور کرده است؟! حال چه پیش ‌آمده که در فستیوال مد اسلامی استانبول، ترک‌ها نه‌تنها حمایتی نکردند بلکه میدان رقابت را به‌صورت نابرابر بین ایران و چند کشور دیگر که در عرصه مد حرفی برای گفتن ندارند و بیشتر درگیر جدال داخلی هستند تا احیای صنایع خود، وانهاده و عطای حضور در فستیوال را به لقای سود مالی آن بخشیده‌اند. متولیان دلسوز مد دولتی فراموش کرده‌اند که برای اعتلا و ارتقای کیفیت در صنعت مد، ما نیاز به رقابت با رقیبی پرقدرت و ذاتا دغدغه‌مند هستیم که بتوانیم یافته‌ها و داشته‌هایمان را در طَبَق رقابت به بازار مصرف عرضه کنیم.
حضور در بازار رقابتی نابرابر و ضعیف همان‌قدر می‌تواند سم مهلک و کشنده‌ای باشد که بخواهیم در یک جنگ نابرابر، در برابر رقیب وابدهیم. جنگ نابرابر، نابرابر و مهلک است‌. چه نابرابر از منظر اقتصادی و چه نابرابر از منظر فرهنگی و دستاوردهای صنعتی.
برای ایران با قدمتی چنان پرآوازه در عرصه مد، شایسته و بایسته است که جهت حضور در جنگ اقتصادی و رقابت نابرابر جهانی با قدرقدرت‌های طراحی و مد، هزینه کند نه اینکه برای عرض‌اندام مقابل کشورهایی که در حوزه مد، حرفی و صنعتی ندارند، هزینه کند و تدارکات سفر بچیند؛ آن‌هم سفرهای پرخرجی که معلوم نیست چه دستاورد و خروجی‌ای برای پوشاک و مد ایران دارد!

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از روزنامه شرق، تاریخ انتشار 2 بهمن 97، شماره: 3349


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۶
0
0
صنعت نساجی ترکیه به نام !
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین