پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۱۸۳۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۱:۰۳
آیا گسترش لباس های ایرانی با الگوی بومی در بازار ایران دست یافتنی است؟ زمان چندانی تا برگزاری جشنواره مد و لباس باقی نمانده و بسیاری از تولیدکننده‌ها در حال آمادگی برای حضور در این جشنواره‌اند، اما سؤال این است که جز هیاهو و جشنواره‌ای که در این زمینه برگزار می‌کنیم، در رابطه با مد و لباسی که مردم، بخصوص بانوان ایرانی بر تن می‌کنند، چه کرده‌ایم و چه کارهای ناکرده‌ای پیش رو داریم.

شعار سال: نگاهی به گذشته نشان می‌دهد که ما ایرانی‌ها چیزی به اسم مد «ایرانی» نداشتیم. مدل‌ها از آن سوی آب‌ها می‌آمد و از دیرباز مدی که شالوده‌اش مبتنی بر سنت‌ها و اصالت ما ایرانی‌ها باشد، در میان نبوده است. حالا چند سالی است که مد ایرانی- اسلامی در ایران شکل گرفته است و طراحان مد و لباس ایرانی و کارگروه ساماندهی مد و لباس تلاش می‌کنند تا مردم لباس ایرانی بر تن کنند. هرچند طی این سال‌ها با وجود شوهای لباس و مدل‌های فشن ایرانی که گه گاه با اجازه کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در برخی سالن‌ها اجرا می‌شود، عملاً اتفاقی فراگیر در این زمینه نیفتاده است. حالا با گذشت زمان و روی کار آمدن برندهای مطرح ایرانی در حوزه پوشاک (با اینکه دیگر اجرای شوی لباس ممنوع شده) بارقه‌هایی از گسترش ایده پوشیدن لباس ایرانی واستفاده از صنایع دستی و زیور‌آلات ایرانی در جامعه دیده می‌شود. البته ناگفته نماند که طراحان لباس و آنها که صاحبان این صنعت در کشور هستند، با تولید پوشاک با کیفیت ایرانی و با ایجاد پاساژها و فضاهای خاصی برای عرضه محصولات ایرانی و سنتی، ذائقه جامعه را به سمت استفاده از مد ایرانی تغییر داده‌اند. حالا با این اوصاف آیا دست‌اندرکاران این سیاست و در رأس آن ها کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور، توانسته‌اند ذائقه مردم را به سمت بازار داخلی و مد و لباس ایرانی سوق دهند؟

از جوانان غافل مانده‌ایم

حمید قبادی، دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در پاسخ به این سؤال و در خصوص رویکرد جامعه نسبت به استفاده از مد ایرانی و گرایش به سنت‌ها می‌گوید:«جامعه به سمتی حرکت کرده است که با وجود سختی‌ها اصالت خود را دوباره پیدا کرده است. رویکرد و گرایش جوانان امروز به سمت سنت‌ها و مد و لباس ایرانی است و این مسأله‌ای است که متأسفانه از آن غافل مانده‌ایم.» او ادامه می‌دهد: «ما با شاخص‌های خودمان این را ارزیابی می‌کنیم که رویکرد جامعه به سمت مد و پوشاک ایرانی و سنتی تغییر کرده است. مثلاً در حوزه مد و لباس نمونه‌های تاریخی در حال احیا شدن هستند. یک نگاه محققانه‌ای است که جامعه جوان و دانشجویی ما به موضوع پیدا کرده بدون آنکه نگاهش به غرب باشد و مصادیقش کاملاً متفاوت است. به گفته قبادی، تأکید برنامه‌ریزان این حوزه بر مطالعه تاریخ است. مثلاً موضوع مسابقه جشنواره را درهمه زمینه‌ها «بخش مکران» اعلام کرده‌ایم. منطقه مکران به‌عنوان یک حوزه بسیار مهم داخلی که سواحل دریای عمان تا انتهای مرزهای ساحلی شرقی ایران را دربرمی‌گیرد. ما وقتی این موضوع را مطرح کردیم ابتدا ابهامی وجود داشت اما الان می‌بینیم ده‌ها کارگاه برای این موضوع برگزار شده و طراحان در قالب تور این منطقه را بازدید می‌کنند.» وی در پاسخ به اینکه آیا این نوید داده می‌شود که مد و لباس ایرانی را بیش از پیش در بازار ببینیم تا در پاساژهای مخصوص شاهد برندهای ایرانی باشیم، تصریح کرد: «هفته گذشته در مشهد یک مجتمع با برندهای ایرانی افتتاح کردیم. در شهر مشهد ما تمام برندهای ایرانی را داریم. شهرستان‌ها هم به سمت این رویکرد حرکت کرده‌اند. اینکه برندهای ایرانی از تعداد 3 به 25 برند ارتقا پیدا می‌کنند، یعنی اتفاق خوبی در این زمینه افتاده است.» قبادی در خصوص موفقیت طراحی لباس شهرزاد و استقبال جامعه از آن افزود: «خانم زکی‌زاده طراح لباس شهرزاد شامگاه یکشنبه درمراسم رونمایی از مجموعه طراحی 120 سال گذشته ایران، نمونه لباس‌هایی تاریخی، از دوره صفویه به بعد را در معرض نمایش قرار دادند؛ لباس‌هایی که ایشان توانسته از آن دوران طراحی و وارد جامعه کند. خوشبختانه این کار در حال رخ دادن و گسترش است.» او در خصوص تبلیغ رسانه‌ها تصریح کرد:«متأسفانه اطلاع‌رسانی خوبی در ایران در این حوزه صورت نگرفته است، چراکه اطلاع‌رسانی نیاز به مصداق دارد اما با وجود ظرفیت‌های بسیار خوبی که داریم اطلاع‌رسانی چندانی نداشته‌ایم.»

جریان گرایش به مد سنتی زاییده ایران نیست

نادر جوانمرد، طراح مد و لباس در مورد تغییر ذائقه جامعه به سمت لباس ایرانی و اینکه طراحان لباس چقدر توانسته‌اند مردم را به سمت مد ایرانی ترغیب کنند، می‌گوید: «مد و لباس و هنر باید در فضای آزاد نقد شود. وقتی فضا مهیا نباشد، نه می‌توان نقد کرد و نه نظر داد. ما باید جنسی را تولید کنیم که در این مارکت فروش رود و مارکتی هم که الان موجود است، تحت تأثیر مد غرب است. دنیا به سمتی حرکت می‌کند که لباس‌های ارگانیک بپوشند و لباس‌های سنتی هم به شکلی ارگانیک هستند و آن نگاه دوباره تأثیرش را به ایران و خاورمیانه گذاشته است. طراحان ما نه فضایی دارند و نه آزادی نسبی که بخواهند تأثیر مستقیم روی بازار و مردم بگذارند.»

سایت شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از سایت روزنامه ایران، تاریخ انتشار 25 دی 97، کد مطلب: 497603، www.iran-newspaper.com


اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین