پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۹۲۰۳۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۳:۱۷
بازار پوشاک اردبیل مملو از اجناس ترک است. موضوعی که از سلیقه مشتری فراتر رفته و به وضعیت حمایت از تولید داخل مرتبط شده است.
شعارسال: بازار پوشاک اردبیل مملو از اجناس ترک است. موضوعی که از سلیقه مشتری فراتر رفته و به وضعیت حمایت از تولید داخل مرتبط شده است.

از ورودی شهر اردبیل از سمت تبریز گرفته تا تمامی پاساژها و حتی بازار تاریخی آن می‌توان پوشاک ترک را مشاهده کرد. برخی با کیفیت بالا و برخی فاقد کیفیت که به تعبیر برخی فروشندگان اجناس چینی است که به اسم ترکیه به فروش می‌رسد.

پوشاک ترک به حدی متداول شده که بخش اعظمی از بازار پوشاک اردبیل را به خود اختصاص داده و مشتریانی از بین اقشار متوسط تا مرفه را جذب کرده است.

در این میان مشاغل نوپدیدی نیز در اردبیل مشاهده می‌شود. قاچاقچیان مجاز البسه ترک که با سفر به شهرهای مختلف کشور همسایه لباس به اصطلاح ترک را خریداری کرده و به فروش می‌رسانند.

* ترک پوشی مد روز اردبیل است

در وضعیتی که واحد تولیدی سبلان پارچه که روزی از آن به عنوان محور توسعه و صنعت مادر نساجی اردبیل نام برده می‌شد، نفس‌های نحیف خود را به شماره افتاده است، ترک پوشی به عادت رفتاری تبدیل شده و خبری از اهمیت و جایگاه برندهای ایرانی نیست.

یکی از شهروندان اردبیلی به خبرنگار مهر گفت: بنده به شخصه برند ایرانی که کیفیت مطلوب داشته و اسم و رسمی داشته باشد نمی‌شناسم.

نسرین معتمد متذکر شد: به همین دلیل ترجیح می‌دهم پولی که خرج می‌کنم برای تأمین لباس با کیفیت مناسب باشد و لباس‌های ترک واقعاً کیفیت مناسبی دارند.

شهروند دیگری معتقد است لباس ترک متأسفانه به یک کالای تجملی و چشم و هم چشمی تبدیل شده است بطوریکه وقتی از کسی سؤال می‌کنند لباست ترک است یا نه، حتی اگر لباس چینی داشته باشد سریعاً پاسخ می‌دهد ترک پوش است.

سعید محمد پور تصریح کرد: متأسفانه زمانی برندهای ترک بین خانم‌ها رواج داشت اما امروز بین آقایان و حتی در لباس کودکان نیز به شدت مد روز شده و تصور می‌شود هر جنس ترکی کیفیت به مراتب بیشتری از سایر اجناس دارد.

* لباس‌های ایرانی را به اسم ترک می‌فروشند

هر چند معضل لباس‌های ترک محدود به بازار اردبیل نبوده و در سایر مناطق نیز دیده می‌شود، اما مجموعه این تبلیغ که در سایه غفلت مسئولان و بی‌توجهی به تولید داخلی تشدید شده، ضربه مهلکی به تولیدات داخلی وارد ساخته است.

به عنوان مثال لازم است بار دیگر به سبلان پارچه و سایر صنایع نساجی موجود در اردبیل اشاره کرد که ظرفیت اشتغال‌زایی، تولید صادراتی و استفاده از مصالح بومی در تولید را دارند اما با ضعف‌های مدیریتی حتی با نیمی از ظرفیت اشتغال خود فعالیت نداشته و در بازارهای جهانی نیز هنوز سهم و اسمی برای خود کسب نکرده‌اند.

مجموعه این اقدامات موجب شده که به تعبیر یکی از فروشندگان لباس ایرانی و چینی به نام ترک به فروش برسد.

نیما رحمتی به خبرنگار مهر گفت: در واقع خود فروشگاه‌های ایرانی مبلغ اجناس ترک هستند تا جنس ایرانی؛ چرا که مشتری به محض شنیدن نام تولید ایران از خرید منصرف می‌شود.

از سویی مدیرکل تعزیرات حکومتی استان اردبیل به خبرنگار مهر گفت: متأسفانه هزینه تولید پوشاک در ایران بالا است و به همین دلیل خریدوفروش لباس ترک شدت گرفته است.

حسین نجف زاده تصریح کرد: بارها در بررسی پوشاک قاچاق مشاهده شده که به جنس ایرانی مارک ترکیه و خارجی نصب شده و به فروش می رود.

* اردبیل بازار فروش واردات مناطق آزاد

وی متذکر شد: متأسفانه دیده می‌شود که برخی شهروندان به مناطق آزاد استان‌های همسایه سفر کرده و پوشاک بیش از نیاز مصرف خود را خریداری کرده و در بازار به فروش می‌رسانند.

به گفته مدیرکل تعزیرات حکومتی استان عده‌ای حتی با مراجعه به شهرهای مختلف ترکیه به خصوص شهر وان اجناس با کیفیت متوسط را خریداری کرده و صرفاً به دلیل ترک بودن با قیمت قابل توجه به فروش می‌رسانند.

برخی شهروندان به مناطق آزاد استان‌های همسایه سفر کرده و پوشاک بیش از نیاز مصرف خود را خریداری کرده و در بازار به فروش می‌رسانند

وی افزود: مناطق آزاد با فلسفه تأمین نیازهای شخصی افراد ایجاد شده اما گاها تخلف و سواستفاده دیده می‌شود که متأسفانه با صرف برخورد قهری نمی‌توان با قاچاق پوشاک مواجه شد.

نجف زاده معتقد است قاچاق پدیده چندلایه است و مبارزه با آن نیز می‌بایست چندلایه باشد و معضل قاچاق پوشاک محدود به اردبیل نیست.

هرچند نقد از ایجاد مناطق آزاد این روزها از سوی مسئولان استانی پذیرفته نیست اما نگرانی از اینکه منطقه آزاد اردبیل نیز به سرنوشت مشابهی تبدیل شده و به بازار فروش اجناس خارجی مبدل شود غیرقابل‌انکار است.

با وضعیت نامطلوب تولیدات داخلی مشخص نیست بعد از راه‌اندازی منطقه آزاد صادرات بر واردات پیشی بگیرد و منطقه آزاد به بندرگاه اجناس بنجل کشورهای همسایه تبدیل نشود.

موضوعی که به نظر می‌رسد نه برنامه‌ریزی دقیق و نه پاسخ شفافی تا به امروز به خود نگرفته و شتاب برای ایجاد مناطق آزاد بیش از سرنوشت آتیه آن مورد تأکید است.

* وقتی خانم‌ها در تبلیغ جنس آن ور آبی مشارکت فعال دارند

حفره بزرگ تبلیغ و دستگیری از تولید داخلی موجب شده این روزها برخی خانم‌ها خود به خریداران و فروشندگان اجناس ترک تبدیل شوند.

این در حالی است که همان بانوی فروشنده از بیکاری جوان خود ناله سر می‌دهد اما ضعف سیاست‌ها موجب شده در غفلت مسئولان حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اردبیل نیز به سمت خریدوفروش کالاهای ترک روی بیاورند و هر کدام به وسع خود ناخواسته مبلغ اجناس آن ور آبی باشند. تا جایی که جنس ترک خود اشتغال زایی کاذب به دنبال داشته است.

کشور همسایه بدون کمترین تبلیغی و تنها با تسهیل شرایط خریدوفروش کالا نه تنها بازار استان‌های مرزی مانند اردبیل را تصاحب کرده بلکه برای مد لباس بانوان، آقایان و کودکان تصمیم‌گیری می‌کند.

ضعف سیاست‌ها موجب شده در غفلت مسئولان حتی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اردبیل نیز به سمت خریدوفروش کالاهای ترک روی بیاورند

سؤال جدی از مسئولانی که گمان می‌کنند برخورد با کالای قاچاق حلال مشکلات است، این است که چرا تاکنون برندهای پوشاک ایرانی نتوانسته‌اند اقدام متقابل داشته باشند؟

در وضعیت فعلی تسهیلاتی از سوی دولت به مناطق محروم و روستایی ارائه می‌شود تا واحدهای تولید پوشاک کوچک و خرد ایجاد شده و زمینه اشتغال فراهم شود. واحدهایی که تنها می‌توانند مشتریان محدودی داشته و قدرت رقابت با ابرقدرت‌های بازار را ندارند.

از سویی واحدهای فعال نیز تسهیلات ۱۸ درصدی ستاد تسهیل را عاجزانه درخواست می‌کنند و با بی‌محلی بانک‌ها مواجه هستند.

مجموعه شرایطی که موجب شده حتی نام مغازه‌ها ترکی شود و خیابان‌های اردبیل نشانه‌های حداقلی از فرهنگ بومی را به تدریج از دست بدهد.

شعارسال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری مهر، تاریخ انتشار: 21 آبان 1396، کدخبر: 4141422، www.mehrnews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۸
0
0
نباید انقدر اجازه واردات لباس هایخارجی داده بشه بازار پر شده از لباسای ترک وچینی که کیفیت خوبی هم ندارن حیفه چرخ تولید پوشاک داره میخوابه م.ق71
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین