پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۴۳۹۰۲
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل از آغاز زاد و ولد آهوی مغان در سایت تکثیر و احیای آهو در شهرستان پارس‌آباد خبرداد.
شعار سال: سعید شهند روز شنبه با بیان اینکه همزمان با فصل زاد و ولد آهوان و دیگر گونه‌های جانوری در استان عملیات پایش و بازرسی از مناطق حفاظت شده زیستی افزایش یافته است، اظهارکرد: مردم و دوستداران طبیعت لازم است در حفاظت از حیات وحش با محیط‌بانان نهایت همکاری را داشته باشند.

وی اعلام کرد: در شرایط فعلی و تا زمان پا گرفتن بره‌ها امکان اعلام دقیق تعداد جمعیت آهوان در سایت مغان وجود ندارد.

او با اشاره به اینکه طبیعت و محیط زیست بدون وجود حیوانات معنا و مفهوم ندارد، اضافه کرد: حیوانات جزیی از طبیعت هستند و حفاظت از آن‌ها وظیفه همگانی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اردبیل ادامه داد: پروژه احیای اکولوژیکی امروزه یکی از راه‌های حفاظت و بقای گونه شناخته می‌شود، این پروژه در بیشتر کشور‌ها بر روی گونه‌های بومی بویژه گونه‌های تهدید شده و در معرض انقراض و گونه‌هایی که از زیستگاه طبیعی خود حذف شده‌اند، عملی می‌شود.

سایت احیای آهوی مغان در ۴۵ کیلومتری غرب شهر پارس‌آباد و در محدوده قشلاق علملو با مساحت ۲۵ هکتار واقع شده است.

به گزارش ایرنا، در سال ۱۳۵۱ تعداد ۲۵۰ راس آهو در دشت مغان سرشماری شد، اوایل سال ۱۳۵۷ جمعیت آن به ۲۵ راس و در سال ۱۳۵۸ به ۶ راس رسید و در بهار ۱۳۵۹ تلاش کارشناسان و محیط‌بانان به نتیجه نرسیده و هیچ اثری از آهوی مغان در منطقه مشاهده نشد و از آن پس این گونه در لیست گونه‌های منقرض شده استان قرار گرفت.

با حذف آهوی جلگه مغان از چرخه طبیعی منطقه و بر هم خوردن اکوسیستم طبیعی و از دست دادن یک گونه جانوری زیبا نگرانی اهالی منطقه و دوستداران طبیعت بیشتر شد و احیای نسل آن به مطالبه عمومی مردم تبدیل گشت.

اداره کل حفاظت محیط زیست استان اردبیل در سال ۱۳۸۹ با به ثبت رساندن منطقه حفاظت شده مغان و با فنس‌کشی محدوده‌ای به مساحت حدود ۴۰ هکتار در داخل این منطقه در نزدیکی روستای علملو شهرستان پارس‌آباد نسبت به انتقال تعدادی آهو از دشت سهرین استان زنجان اقدام و به صورت نیمه‌طبیعی درصدد احیای آهوی دشت مغان شد.

در همان سال در مجموع ۶ راس آهو به سایت احیا و تکثیر مغان انتقال داده شد و پس از چند سال اکنون تعداد آن‌ها به حدود ۵۰ راس رسیده که از نظر ترکیب جمعیتی نصف آن نر و نصف دیگر ماده است.

منطقه حفاظت شده سایت آهوی مغان یکی از بهترین سایت‌های سازگار با محیط زیست جهت احیای این گونه در کشور است.

شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته از خبرگزاری ایرنا، تاریخ انتشار: ۲ خرداد ۱۴۰۰، کد خبر: ۸۴۳۳۸۹۴۷، www.irna.ir
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین