پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۷۸۶۱۶
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۵۱
باورتان می‌شود که امارات و عراق به ایران گندم صادر کنند؟ شاید بگویید که صادرات مجدد است. شاید صحبت شما درست باشد، اما چرا باید شاهد صادرات چند مرحله‌ای باشیم؟ مگر صادرات گندم و نهاده‌های دامی و کالا‌های استراتژیک غذایی هم جزو تحریم هستند؟ آیا با دلالی‌های خاص سروکار داریم؟ چرا وزارت جهادکشاورزی در این خصوص توضیح نمی‌دهد؟
شعار سال: ایران در سال گذشته بیش از ۲.۴ میلیارد و در یک ماهه اول امسال حدود ۳۰۶ میلیون دلار واردات گندم داشته، اما در این لیست، هند که اخیرا اعلام کرده صادرات گندم خود به دنیا را محدود کرده است، دیده نمی‌شود.

اخیرا دولت هند اعلام کرده است جهت حفظ امنیت غذایی خود، صادرات گندم را محدود می‌کند، این تصمیم با اشاره به جنگ اوکراین و تحت تاثیر قرار گرفتن صادرات این کشور در کالای اساسی از جمله گندم بوده است.

اینکه صادرات گندم هند و محدودیت آن چه میزان واردات گندم ایران را متاثر خواهد کرد و اصلا تا چه اندازه در تامین گندم ایران نقش دارد، در آمار تجارت خارجی از ابتدای سال گذشته تا پایان فروردین امسال، مورد بررسی قرار گرفت.

هند بیش از یکسال است که در لیست خرید گندم ایران نیست

آن‌طور که لطیفی-سخنگوی گمرک ایران- اعلام کرده است، از سال گذشته تا ابتدای امسال، هند در لیست صادرکنندگان گندم به ایران نبوده و سهمی در واردات این کالا برای ما ندارد.

طبق گزارش سخنگوی گمرک ایران، در سال گذشته از مجموع ۲۶.۹ میلیون تن به ارزش ۱۵.۱ میلیارد دلار کالای اساسی وارد شده با ارز ترجیحی برای هفت قلم، بیش از هفت میلیون تن به ارزش نزدیک به ۲.۵ میلیارد دلار به واردات گندم اختصاص داشته است که نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۱۳۵ درصد در وزن و ۱۹۷ درصد در ارزش افزایش داشته است.

روسیه، امارات و عراق؛ سه کشور اول صادرکننده گندم به ایران

در بین کشور‌های صادرکننده گندم به ایران، روسیه در رتبه اول قرار دارد؛ به‌طوری که بیش از ۲.۵ میلیون تن به ارزش ۹۰۴ میلیون دلار از واردات گندم در سال گذشته از این کشور بوده است.

امارات با حدود ۱.۱ میلیون تن به ارزش ۴۰۳ میلیون دلار در رده دوم قرار دارد و بعد از آن عراق است که ۹۴۳ هزار تن به ارزش ۳۲۳.۸ میلیون دلار گندم به ایران صادر کرده است.

انگلیس با ۵۹۰.۶ هزار تن به ارزش ۲۰۰.۱ میلیون دلار، هلند ۵۲۴ هزار تن به ارزش ۱۹۵ میلیون دلار، سنگاپور ۳۵۰ هزار تن به ارزش ۱۲۳.۵ میلیون دلار و آلمان ۳۳۷ هزار تن به ارزش ۱۲۲.۲ میلیون دلار دیگر کشور‌هایی هستند که ایران در سال گذشته از آن‌ها گندم خرید و وارد کرده است. در لیست صادرکنندگان گندم به ایران در سال قبل، هنگ‌کنگ، ایتالیا، قزاقستان، ترکیه و اوکراین نیز دیده می‌شوند.

امسال هم روسیه اول است، عراق فعلا نیست

اما گزارش سخنگوی گمرک، از واردات گندم در یک ماه اول امسال هم نشان داد که روسیه همچنان رتبه اول صادرکنندگان گندم به ایران را در اختیار دارد، ولی عراق که در سال گذشته، رتبه سوم را داشت، در ماه ابتدایی ۱۴۰۱، در لیست خرید گندم نبوده است.

بر اساس این گزارش در فروردین‌ماه سال جاری، ۷۶۳ هزار تن به ارزش بیش از ۳۰۶ میلیون دلار گندم وارد ایران شده که از این میزان ۱۹۸ هزار تن به ارزش ۷۹ میلیون دلار از روسیه بوده است. امارات نیز با ۱۷۹ هزار تن به ارزش ۷۲ میلیون دلار در رتبه دوم قرار دارد.

همچنین ۱۳۷.۵ هزار تن به ارزش ۵۶.۱ میلیون دلار از سنگاپور، ۱۳۲ هزار تن به ارزش ۵۴ میلیون دلار از هلند و ۶۳ هزار تن به ارزش ۲۵ میلیون دلار از آلمان، گندم وارد ایران شده است.

قزاقستان و ترکیه نیز دیگر کشور‌های صادرکننده گندم به ایران در فروردین ۱۴۰۱ بوده‌اند.



شعار سال، با اندکی تلخیص واضافات برگرفته از با اقتصاد، تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۴۰۱، کد خبر: ۱۳۰۷۲۷، www.baeghtesad.com
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین