زبان و کلام آرمانی، بنیادی‌ترین ابزار برای به بردگی کشاندن انسان عصر اطلاعات است
اتوپیای جهانِ پسامدرنیته؛

زبان و کلام آرمانی، بنیادی‌ترین ابزار برای به بردگی کشاندن انسان عصر اطلاعات است

آدمی در جهان امروزین بشدت تنهاست. این حقیقت تلخی است که ما را گذری از آن نیست و نخواهد بود. عبور از عرصه جماعت گرایی به فردگرایی، نویدبخش هیچ آزادی رهایی بخشی برای انسان زمینی نبوده؛ بلکه تنها ما را به داخل قفس‌های تنگ و کوچِ درونمان رهسپار نموده است. آنگاه که از پیوند‌های جامعه سنتی خود عزم نیل به جهان مُتجدد را در سر پرواندیم هیچ گاه تصور آن را نمی‌نمودیم که دچار گسستی چُنین دلهره آور و دهشتناک گردیم.
«متاورس» چیست و چه تاثیری بر دینداری دارد؟
دنیایی مجازی؛

«متاورس» چیست و چه تاثیری بر دینداری دارد؟

مهدی قاسمی ضمن اشاره به فرصت‌ها و تهدید‌های احتمالی متاورس برای دینداری، تصریح کرد: احتمال دارد همان‌طور که دین همواره خود را با شرایط جدید وفق داده است، با این فضا هم سازگار شود و اشکال جدیدی از خود را به نمایش بگذارد.
«مهاجرت در خود»، خطرناکترین شکل مهاجرت نخبگان
واپسین دغدغه‌های مرحوم قره یاضی؛

«مهاجرت در خود»، خطرناکترین شکل مهاجرت نخبگان

مرحوم قره یاضی که به بی پروایی مسوولانه و صراحت لهجه فارغ از عافیت طلبی‌های رایج شناخته می‌شود در این مصاحبه که به دعوت او انجام شده از دخالت‌های نهاد‌های بیرونی در حوزه علم و پژوهش و تبعات آن در تشدید مهاجرت نخبگان ابراز نگرانی کرده است.
هگل و مدرنیته‌های متعدد
سخنرانی آرش اباذری؛

هگل و مدرنیته‌های متعدد

نظریه‌های درباره مدرنیته را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد: دسته اول که می‌توان آن‌ها را نظریه مدرنیزاسیون نامید و نظریه‌های پسااستعماری که ادعا می‌کنند اساساً چیزی جهان‌شمول به نام مدرنیته وجود ندارد.
فاصله گرفتن جوانان از دین
دین گریزی؛

فاصله گرفتن جوانان از دین

استاد دانشگاه کردستان با بیان اینکه ظاهربینی از مسائل مورد توجه در شبهات دینی است، گفت: مطرح شدن شبهات دینی و ناآگاهی در پاسخگویی به این شبهات موجب می‌شود که جوانان روز به روز از دین فاصله گرفته و هیچ پایبندی به اعتقادات و باور‌های دینی خود نداشته باشد.
مسلمان بودن و پارادوکس طالب حقیقت بودن یا مالک حقیقت بودن؟
مصطفی ملکیان؛

مسلمان بودن و پارادوکس طالب حقیقت بودن یا مالک حقیقت بودن؟

مصطفی ملکیان می‌گوید که "باید قبول داشته باشیم که حقیقت آشکار نیست. یک ناآشکارگی حقیقت وجود دارد. "مسلمان بودن به معنی طالب حقیقت بودن است نه مالک حقیقت بودن. ما مسلمانان و پیروان ادیان دیگر نباید گمان کنیم که عالم انسانی و زندگی این‌جهانی و حیات دنیوی مثل اقیانوسی بسیار مواج و پرتلاطم است و در این اقیانوس فقط یک کشتی وجود دارد و ما هم سوار بر آن کشتی هستیم. به بهانه سیطره حکومت طالبان در افغانستان و قرائت خاص آن‌ها از اسلام و برخورد خاص با شهروندان بر اساس همان قرائت ویژه شده، اقدام به بازنشر متن سخنرانی استاد مصطفی ملکیان در کنگره والاپیامبر رحمت گردیده است.
گوهر دین برای مقابله با بی‌معنایی زندگی
مهدوی؛

گوهر دین برای مقابله با بی‌معنایی زندگی

ناصر مهدوی ضمن اشاره به ضرورت بازگشت به گوهر دین برای مقابله با بی‌معنایی زندگی تصریح کرد: دین فقط اذکار ظاهری نیست، فقط مناسک و مراسم نیست، پشت آن یک روح درخشان، یک قهرمان حضور دارد که اتفاقا این قهرمان بزرگی خودش را در ارتباط عاشقانه با خداوند خلاصه می‌کند.
نگاهی به شر در ادبیات جهان
نیروی شر در ادبیات؛

نگاهی به شر در ادبیات جهان

اگر بپذیریم جهان ادبیات پاسخی به جهان واقعی است، در حالی که جهانی مملو از شرارت‌ها ما را احاطه کرده، وجود نیروی شر در ادبیات نیز بسیار ضروری می‌شود. مجتبی زمانی در این نوشته نگاهی به حضور شر در ادبیات داستانی می‌کند و سپس به جای نسبتا خالی آن در ادبیات فارسی می‌پردازد.
رونمایی از ویکی پاسخ
مدیر حوزه‌های علمیه؛

رونمایی از ویکی پاسخ

آیین رونمایی از دانشنامه مجازی «ویکی پاسخ» با حضور مدیر حوزه‌های علمیه برگزار شد.
در دین هیچ عامل واجبی نیست که با وجود ضرر انجامش واجب باشد
اصل «لاضرر و لاضرار فی‌الدین»؛

در دین هیچ عامل واجبی نیست که با وجود ضرر انجامش واجب باشد

آنچه در دین اسلام اصل تلقی می‌شود و همه آن را قبول دارند اصل؛ «لاضرر و لاضرار فی‌الدین» است که در دین اسلام حکمی ضروری و واجب به شمار می‌رود. ترجمان این اصل یعنی در دین هیچ عامل واجبی نیست که ضرری داشته باشد و انجامش واجب باشد. در واقع تکالیفی مثل نماز و روزه که واجب کفایی هستند، اگر به فرد ضرری بزنند قید واجب از آن‌ها برداشته می‌شود.