وعده ساخت هزار هنرستان جدید در کشور تا پنج سال آینده و پیش بینی برای گرایش ۵۰ درصدی دانش آموزان به رشته‌های مهارتی
وعده رضا مراد صحرایی درحاشیه جلسه هیات دولت:

وعده ساخت هزار هنرستان جدید در کشور تا پنج سال آینده و پیش بینی برای گرایش ۵۰ درصدی دانش آموزان به رشته‌های مهارتی

رضا مراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش بیان داشت که، بعد از ۱۲ سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، امروز نخستین آیین‌نامه از اجرای آن یعنی آیین‌نامه تقویت و توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان به تصویب هیأت دولت رسید. طی ۵ سال آینده ۱۰۰۰ هنرستان جدید ساخته خواهد شد و ۸۰۰ هنرستان از محل تغییر وضعیت مدارس موجود، به این تعداد افزوده می‌شود. هم‌چنین طبق این آیین‌نامه تا پایان برنامه هفتم توسعه، ۲۵۰۰ هنرستان به واحد‌های تولیدی تبدیل می‌شوند. موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است.
مدارس را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید + یکی به این آقا ، معنای تعلیم و تربیت را بیاموزد تا اینقدر حاشیه روی نکرده و اولویت دار حرف بزند
وزیر آموزش و پرورش در نشست ملی مدیران عامل و موسسان مدارس غیردولتی:

مدارس را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید + یکی به این آقا ، معنای تعلیم و تربیت را بیاموزد تا اینقدر حاشیه روی نکرده و اولویت دار حرف بزند

قدرت نهاد تعلیم و تربیت یک کشور، پایه اصلی حرکت تمدنی آن کشور را تشکیل می دهد. حوزه آموزش و پرورش ما به چند دلیل شرایط اقتصادی کلان جامعه، وضعیت بودجه وزارت آموزش و پرورش ، انتصابات محفلی و سیاسی و غیرشایسته سالار و همچنین بحث سیاست زدگی و حاشیه روی در اولویت ها و محتوا ، دچار آسیب جدی شده است. بعنوان مصداق اثباتی داستان، به صحبت های وزیر توجه کنید. وزیری که گویا نمی داند وظیفه آموزش، توسعه توانمندی های دانش آموزان( دانشی، مهارتی، قدرت تفکر) و وظیفه پرورش، قوی کردن دانش آموزان در مقابله با ناتوانی های آنهاست ، طبیعی است که با طرح مباحث حاشیه ای و بجای کاهش آسیب ها ، دامن زننده به کج روی ها باشد. یعنی چه مدارس را باید به شرکت های دانش بنیان پیوند زد؟ آقای وزیر عزیز، مملکت هنوز نیروهای دلسوز خود را دارد و اگر تا زمان حاضر تقابل مستقیم با شما صورت نگرفته، صرفا بدلیل اهمیت حوزه فعالیتی تان بوده و اینکه نخواستیم باری بر بارهای موجود اضافه کنیم. شما را به حرکت در مسیر اولویت ها و پرهیز از حاشیه روی سفارش می کنم. مشفقانه عرض می شود که کم توجهی به این مهم ، برایتان هزینه قانونی خواهد داشت.
سواد در وضعیت قرمز: افزایش استفاده از تک‌ماده از ۳ درس به ۴ درس + تق تق تق ،کسی به فکر کیفیت خروجی های  آموزش و پرورش نیست؟
نظام آموزش و پرورش یا قبولی به هر شرط:

سواد در وضعیت قرمز: افزایش استفاده از تک‌ماده از ۳ درس به ۴ درس + تق تق تق ،کسی به فکر کیفیت خروجی های آموزش و پرورش نیست؟

نهاد آموزش و پرورش کشور به سه دلیل عمده شرایط اقتصادی خاص در جامعه ، ضعف بودجه ای سنواتی و با کمال صدها تاسف، انتصابات سیاسی و غیرشایسته سالار، دچار کج کارکردی شده است. به گونه ای که بشکل فاجعه باری، شاهد کاهش کیفیت خروجی ها و افت تحصیلی شدید و همچنین بی عدالتی آموزشی هستیم. سوال اینجاست که تا کجا باید تحمل کننده وضعیت نابسامانی بود که پیش از این شاهد خروجی های المپیادی آن نظام با توان رقابت بین المللی بودیم؟ آیا هنوز به این نتیجه نرسیده ایم که تمدن سازی اسلامی- ایرانی، نیازمند نیروهایی با سطح توانمندی خاص است؟ خبر می رسد که ظرفیت استفاده از تک ماده از سه درس به چهار درس افزایش یافته است؟ از خود مدیران آموزش و پرورش می پرسیم که تفسیر خودشان از این حرکت چیست؟
سیدمحمد بطحایی و انتقاد از سیستم گزینش در آموزش و پرورش: وجه علمی قربانی وجه ارزشی-اعتقادی ، تعادل دو کفه ام آرزوست
تداوم سلیقه گرایی ها در گزینش و کم توجهی به هشدارهای رهبر:

سیدمحمد بطحایی و انتقاد از سیستم گزینش در آموزش و پرورش: وجه علمی قربانی وجه ارزشی-اعتقادی ، تعادل دو کفه ام آرزوست

سیدمحمد بطحایی گفت: سال‌هاست که سیستم گزینش برای استخدام در وزارت‌خانه‌ها و سازمان‌های مختلف مورد انتقاد است، خصوصا سیستم گزینش معلمان در آموزش و پرورش. ساز و کار و سیستم گزینش حتی در سال‌های اخیر و با همه تغییراتی که در فضای اجتماعی کشور رخ داده، به وجه علمی کم‌تر و به وجه اعتقادی بیشتر بها می‌دهد.
ابلاغ قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی به وزیر آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور
ابلاغ به رضامراد صحرایی :

ابلاغ قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی به وزیر آموزش و پرورش توسط رئیس جمهور

رئیس‌جمهور قانون اصلاح قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیر دولتی را به وزیر آموزش و پرورش ابلاغ کرد.بر اساس این قانون و به منظور کاهش تعارض منافع، مرجع سیاستگذاری مدارس و مراکز آموزشی پرورشی غیر دولتی، شورای عالی آموزش و پرورش تعیین شده است.همچنین مطابق این قانون، وزرات آموزش و پرورش مکلف به راه اندازی سامانه یکپارچه مدیریت، نظارت و ارزیابی مدارس و مراکزی آموزشی غیر دولتی شده و این مراکز باید همه فعالیت های خود اعم از درآمدها، میزان شهریه دریافتی، تعداد پرسنل و دانش آموزان، فضای آموزشی و نوع مالکیت آن، هزینه ها و … را در سامانه مذکور اعلام و وزارت آموزش و پرورش آن را بررسی و ارزیابی کند.
پارادوکس انحلال امورتربیتی، بودن امری مهم یا نبودن بخشی غیرکارآمد و ناتوان
محمدرضا سنگری ، انحلال امورتربیتی و فرش قرمز زیرپای۲۰۳۰ :

پارادوکس انحلال امورتربیتی، بودن امری مهم یا نبودن بخشی غیرکارآمد و ناتوان

آموزش و پرورش موثر و تمدن ساز، برعکس رسالت ظاهری تعلیم محور خود، باید بشکل همزمان بر دو بعد تعلیم و تربیت (آموزش و پرورش)، تاکید داشته باشد. بخش پرورشی در وزارت آموزش و پرورش در اصطلاح به امور تربیتی مشهور است. حوزه ای که حداکثر کارکرد آن را در اردوی تفریحی و برگزاری مسابقات کتابخانی و تشکیل گروه سرود و نمایش مناسبتی، باید جستجو کرد. حتی برخی از کارشناسان پا را فراتر گذاشته و معتقدند که وزارت آموزش و پرورش ، فاقد توانمندی، نیروی صلاحیددار، محتوا و ساختار مناسب برای اجرای رسالت تربیتی خود است. انتقاداتی که حتی زمزمه انحلال امور تربیتی را در آموزش و پرورش ، سبب شده است. کتر محمدرضا سنگری در این باره معتقد است که انحلال امورتربیتی،فرش قرمز زیرپای۲۰۳۰ است. سوال اینجاست که با این پارادوکس بودن بشکلی ناکارامد و نبودن منجر به قطع بال دوم ، چه باید کرد؟ نه می توان ضرورت وجودی رسالت تربیتی آموزش و پرورش را نادیده گرفت و نه می توان ، در برابر این حجم ناکارآمدی های منجر به بدعملکردی و تخریب ، سکوت نمود.
ماجرای کسر مقرری ماه اول دانشجو معلمان و توضیحات عذر بدتر از گناه آموزش و پرورش
توضیحات وزارت آموزش و پرورش؛

ماجرای کسر مقرری ماه اول دانشجو معلمان و توضیحات عذر بدتر از گناه آموزش و پرورش

معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی در مورد کسر مقرری ماه اول دانشجو معلمان ارائه کرد. آموزش و پرورش توضیح داد که با استعلام صندوق بازنشستگی کشوری برابر با مستندات فوق و پاسخ مربوطه از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور با مضمون مشمولیت و ایضا ورود دستگاه‌های، نظارتی، وزارت آموزش و پرورش به کسر مقرری مربوطه برابر ضوابط و مقررات مربوط ملزم گردید. مزید استحضار به منظور رفاه حال دانشجویان گرامی با توجه به فرآیند حقوق دریافتی این عزیزان در این مرحله به صورت ۳ قسط و بیشتر اقدام شده است. لازم به توضیح است، رویدادی شبیه به این در تیرماه ۱۴۰۱ نیز بوقوع پیوسته بود و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در تیرماه اقدام به کسرِحقوق ۲۰ درصدی دانشجو معلمان این دانشگاه کرد و باعث اعتراضاتی در بین دانشجویان شد.
محدودیت مجلس برای مدرسه‌داری مسئولان + تاکید بر مدرسه داری شخص مدیر،همسر و فرزندان
کاهش تعارض در آموزش و پرورش:

محدودیت مجلس برای مدرسه‌داری مسئولان + تاکید بر مدرسه داری شخص مدیر،همسر و فرزندان

افرادی که خود یا همسر یا فرزند آن ها موسس مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی هستند، در صورت تصدی یکی از سمت های مذکور این تبصره مجوز مدرسه یا مرکز آموزشی و پرورشی غیردولتی آنان تا پایان دوره تصدی سمت متوقف می شود. متخلف از این حکم به واریز معادل شهریه دریافتی حاصل از فعالیت مدارس یا مراکز مزبور به حساب صندوق حمایت از توسعه مدارس غیردولتی بعد از گردش خزانه داری کل کشور محکوم می شود و حسب مورد متناسب با وضعیت شغلی به مجازات یک تا سه سال انفصال موقت از خدمات دولتی و عمومی محکوم می‌شود.
تشکیل پرونده برای اخذ شهریه‌های هنگفت در هشت مدرسه غیرانتفاعی و عدم همکاری آموزش و پرورش برای برخورد با این شهریه‌ها + آقای محمودزاده، بعد از این، بحث قصور، تقصیر،ترک فعل و اهمال خودت پیگیری می شود، مجددا مشفقانه هشدار می دهیم
مشفقانه به محمودزاده آموزش و پرورش هشدار داده بودیم ، اما گویا به گوش نگرفت:

تشکیل پرونده برای اخذ شهریه‌های هنگفت در هشت مدرسه غیرانتفاعی و عدم همکاری آموزش و پرورش برای برخورد با این شهریه‌ها + آقای محمودزاده، بعد از این، بحث قصور، تقصیر،ترک فعل و اهمال خودت پیگیری می شود، مجددا مشفقانه هشدار می دهیم

احمد اصانلو، رئیس سازمان تعزیرات حکومتی بیان داشت که برای ۸ مدرسه غیر انتفاعی که شهریه هنگفت می‌گرفتند پرونده تشکیل شده است. این در حالی است که آموزش و پرورش برای برخورد با مدارس غیر انتفاعی که شهریه هنگفت می‌گیرند همکاری نمی‌کند. در برخورد با مدارسی که شهریه مازاد می‌گیرند اراده جدی داریم و نظر آموزش و پرورش را قبول نداریم و.. لازم به توضیح است که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، در چند ماه گذشته در این خصوص هشدار‌های لازم را به وزارت آموزش و پرورش و شخص دکتر محمودزاده، داده بودند (مراتب به روابط عمومی وزارتخانه هم اعلام شفاهی گردید)، اما گویا دوستان جدی نگرفتند. از این تاریخ به بعد بشکلی مشفقانه به مدیران وزارتخانه با تاکید بر شخص دکتر محمودزاده هشدار می‌دهیم که در صورت کم توجهی به برخورد، اتهام قصور، تقصیر، ترک فعل و اهمال توسط نهاد‌های نظارتی و یا شکایت اشخاص حقیقی ذی نفع در دیوان، دنباله گیری می‌شود. بهتر است با کاهش تعارض منافع در این حوزه، باعث افزایش نگاه مشارکتی و کاستن از نارضایتی‌های عمومی شویم. فقط بررسی کنید ببینید صاحبان اکثر مدارس غیر انتفاعی، چه حاشیه سود میلیاردی در سال دارند. موضوعی که دیگر حتی قابل انکار هم نیست.
توصیه وزیر آموزش و پرورش به اعطای دیپلم در ۱۵ سالگی! + حداقل چند خط درباره روانشناسی شناخت گرا و پیاژه می خوندی رضامراد
درمانده در خود و نسخه پیچی برای توسعه ملی؟!

توصیه وزیر آموزش و پرورش به اعطای دیپلم در ۱۵ سالگی! + حداقل چند خط درباره روانشناسی شناخت گرا و پیاژه می خوندی رضامراد

یکی از آفات وارده بر مدیران دولتی در ایران، بازتعریف و نقل شنیده‌ها و روایات جلسات ماضی به زبان خودشان آنهم در قالب برنامه و سیاست فعالیتی است. در جلسات مختلف می‌نشینند و گفت و شنود‌های مختلف و ایده پردازی‌های گوناگون صورت می‌گیرد و جنابان مدیران والامقامان، ایده پردازی را با نگاهی توهمی، معادل برنامه و سیاست پنداشته و در سایر جلسات، در قالب بیانات خود مطرح می‌کنند و غافل از قضاوت ها، خروجی ها، اثرات و پیامد‌ها می‌باشند. صحرامراد درمانده در آرایش ۶-۳-۳، درگیر در بازماندگی از تحصیل و معدل‌های پائین دیپلم، وامانده در طرح تحول آموزش و پرورش و متحیر در موج چهارم شناخت (ترکیب علم و حوزه شناخت علمی با حوزه دینی و باور‌های ارزشی و یقینی)، قصد کاهش سن دیپلم را دارد؟ رضامراد جان، اول چند خط روانشناسی شناخت گرا و روانشناسی پیاژه، آدلر و سایر مکاتب و بزرگان داخلی و خارجی را مطالعه کن، بعد طرح و برنامه بده. بابت حرف شنوی هایت هم تشکر می‌کنیم.