چهار جمله زندگی دکتر داریوش فرهود
خدمت کنید تا ابدی شوید؛

چهار جمله زندگی دکتر داریوش فرهود

دکتر داریوش فرهود پدر علم ژنتیک معتقد است که ثروت موجب قدرت است. دانش موجب شهرت است. اخلاق موجب محبوبیت است. خدمتگذاری موجب ابدیت است. اگر خدمتگذار ، اخلاق و دانش داشته باشد، جاودانه می ماند. این چهار جمله زندگی من است. سواد و دانش قوی بدرد می خورد که انسان بخواهد خدمت کند ، نه اینکه من پول در بیاورم.
«محمدرضا حکیمی» بیش از هر کسی گستره تمدن اسلامی را می‌شناخت
حجت‌الاسلام مهدوی‌راد بیان کرد:

«محمدرضا حکیمی» بیش از هر کسی گستره تمدن اسلامی را می‌شناخت

مهدوی‌راد ضمن اشاره به اینکه آقای حکیمی بیش از هر کسی گستره تمدنی اسلامی را می‌شناخت تصریح کرد: تاکید و تشدید بر معارف ثقلین توسط ایشان به جهت سعادت‌آفرینی و رهایی از ضلالت است نه به خاطر دانش‌گستری.
برداشت نادرست اهمیت علوم کاربردی و کم اهمیتی علوم نظری در ایران
جمیله علم الهدی؛

برداشت نادرست اهمیت علوم کاربردی و کم اهمیتی علوم نظری در ایران

علم الهدی گفت: ما می‌خواهیم ژاپن اسلامی باشیم، ما می‌خواهیم چین اسلامی باشیم. ما می‌خواهیم کشور توسعه‌یافته باشیم اما در عین حال اسلامی باشیم. عجله هم داریم چرا که انقلاب شده و همیشه در همین حالت شتاب هستیم و نوعی نظر گریزی در ما وجود دارد. این فلسفه در ایران هژمونی دارد که علوم کاربردی مهم است و علوم نظری مهم نیست.
آیا ادبیات کهن فارسی می‌تواند پایه‌های فهم درست در امر آموزش بسازد؟
از ادبیات تا توسعه؛

آیا ادبیات کهن فارسی می‌تواند پایه‌های فهم درست در امر آموزش بسازد؟

ادبیات کهن ما انتزاعی و آن‌جهانی است و به موضوعات زمینی و این‌جهانی کم‌تر می‌پردازد. اساسا ذهنیت‌گرایی در ادبیات فارسی بین ادراک و تجربه حسی و واقعیت بیرونی فاصله انداخته است. آن‌طورکه نیما می‌گوید: شعر قدیم ما سوبژکتیو است یعنی با باطن و حالات باطنی سروکار دارد. در آن مناظر ظاهری نمونه فعل و انفعالی است که در باطن گوینده صورت گرفته، نمی‌خواهد چندان متوجه آن چیز‌هایی باشد که در خارج وجود دارد. قرن پنجم و ششم پر است از این نوع مضمون‌آفرینی‌ها که فارغ از وضوح شی و جزییات پیرامونی زندگی است.
بحران معنا و زندگی نازیبای همه ما!
معنا بخشی به زندگی؛

بحران معنا و زندگی نازیبای همه ما!

انسان موجودی است که برای موفقیت نیازمند میراث بری تربیت، آموزش و فرهنگ می‌باشد. جوامع کم توجه به سه مولفه تربیت، آموزش و فرهنگ (به هر دلیل ممکن در طیفی از شرایط گذار جامعه تا تهاجم فرهنگی تا اهمال منجر به عقب ماندگی)، جامعه دارای گم گشتگی همگانی معنا شده و هویت پذیری و شخصیت یابی موثری را دنباله گیری ننموده و در کل برای معنابخشی به زندگی، دچار حال و مستغرق در لذت گرایی و درد گریزی می‌شود. انیمیشن زیر، ممکن است طنز باشد و فکاهی، اما معنای بالایی برای انتقال دارد. قضاوت با شما.
فارابی و قله‌ای باشکوه در تمدن اسلامی
وزیر فرهنگ تشریح کرد:

فارابی و قله‌ای باشکوه در تمدن اسلامی

یکی از مشکلات جوامع در حال گذار، کم توجهی به حوزه‌های میراثی و انکار ان است. جمهوری اسلامی ایران در حالی تمایل به طرح تمدن سازی اسلامی- ایرانی دارد که توجه لازم به منظومه فکری مفاخر خود نظیر فارابی، ابن سینا، شیخ شهاب الدین سهروردی، ملاصدرا، دیگر بزرگتنی، چون شیخ مفید، سید مرتضی، شیخ طوسی، شیخ اعظم و مواردی همانند ننموده و بنوعی در حد نام از آن‌ها یاد می‌شود. فارابی یا معلم ثانی را می‌توان بعنوان واسط انتقال فلسفه یونانی (ارسطویی و افلاطونی) به جهان اسلام، مبدا فلسفه اسلامی، تبیین گر سیرتحول جوامع و علم سیاست مناسب آن‌ها و مواردی همانند دانست. وزیر ارشاد در ۳۰ آبان ماه به مناسبت روز جهانی فلسفه و در آئین بزرگداشت ابونصر فارابی، بیانات نسبتا جالبی را ارایه نموده است.
تمدن با بخشنامه ایجاد نمی‌شود
مهدی مولائی:

تمدن با بخشنامه ایجاد نمی‌شود

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی گفت: اگر بتوانیم زیست خودمان را درست تعریف کنیم، به آینده مطلوبی می‌رسیم وگرنه با اینکه دستور و ابلاغیه بزنیم و نام تمدن را بیاوریم تمدنی نمی‌شویم، بلکه رویکرد تمدنی باید معنای مناسبات انسانی را بهتر تعریف و تأمین کند.
مردم را چگونه در طول انقلاب حذف کردیم آقای قالیباف؟
حذف تدریجی مردم؛

مردم را چگونه در طول انقلاب حذف کردیم آقای قالیباف؟

قالیباف در صحبت صورت داده در جمع اعضای سازمان نظام پزشکی گفته است که از مشکلات تاکتیکی و راهبردی نظام، حذف تدریجی مردم در عرصه‌های مختلف و دولت گرایی حداکثری بوده است. مردمی که انقلاب را مدیون آن‌ها هستیم و جنگ به پشتوانه آن‌ها جلو رفت. ایشان می‌گویند که در هر موضوعی که امروز در آن موفقیت کسب شده، رد پای مردم وجود دارد. اما سوال ما اینجاست که چه شد که این شد جناب قالیباف؟