تصميمات زيگزاگي در تعامل و تقابل سنت با مدرنیسم در انقلاب ایران و سکوت در برابر پوپولیسم و تندروی ها
بیژن عبدالکریمی :

تصميمات زيگزاگي در تعامل و تقابل سنت با مدرنیسم در انقلاب ایران و سکوت در برابر پوپولیسم و تندروی ها

تنازع میان «سنت» و «مدرنیسم» یکی از چالش‌های جدی و مستمر در پهنه سیاسی و عمومی ایران زمین بوده است. در برهه‌های مختلف تاریخی هم هر کدام از این دو، فضای بیشتری برای اثرگذاری در ساختار سیاسی و حاکمیتی داشته‌اند. پس از نهضت مشروطه تا هنگامه انقلاب سال ۵۷ این طرفداران مدرنیسم بودند که قلمروی فکری و عملی افزون‌تری برای اثرگذاری در جامعه در اختیار گرفتند و پس از سال ۵۷ به این سو، سنت‌گرایان عرصه‌ها فراخ‌تری برای تاخت و تاز در اختیار گرفتند. موضوع، اما زمانی بغرنج‌تر می‌شود که طیف‌های تندرو و افراطی و پوپولیست‌ها از بطن سنت‌گرایان ظهور کرده و فضای زیست را برای نوگرایان به حداقل رسانده‌اند. بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه ایرانی با واکاوی تحولات اخیر در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و عرصه‌های سیاست خارجی به چالش‌های پیش روی جامعه ایرانی اشاره می‌کند. عبدالکریمی با اشاره به دوقطبی سنت و مدرنیسم در ایران به این نکته اشاره می‌کند که «نمی‌توان راه‌حل‌هایی که برای یک قطب قابل پذیرش است را به قطب دیگر تحمیل کرد.» گفتمان انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به شدت از فقر تئوریک رنج می‌برد. این فقر تئوریک به دلیل فقدان نگرش حکمی، فلسفی و پدیدارشناسانه است؛ لذا زیگزالی عمل می‌کند. یکی از خطا‌های راهبردی گفتمان انقلاب این بود که همه نیرو‌های واسطه را از بین برد. امروز نه خود زبانی دارد که با قطب نوگرای جامعه سخن بگوید و نه امکانی را فراهم کرد که نیرو‌های واسطه امکان حضور داشته باشند. متأسفانه گفتمان انقلاب در بخش‌های میانی و پایینی خود این پوپولیسم و خارجی گری را دارد، لایه‌های بالایی در برابر این تندروی‌ها سکوت می‌کنند
روز جهانی قدس ۱۴۰۳ در تهران
از متن تا حاشیه:

روز جهانی قدس ۱۴۰۳ در تهران

مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس و تشییع پیکر شهدای عملیات تروریستی رژیم صهیونیستی (۱۷ فروردین ۱۴۰۳) همزمان با آخرین جمعه ماه رمضان در حمایت از مردم مظلوم و مقتدر فلسطین در تهران برگزاری شد. تصاویر زیر، منعکس کننده بخشی از متن، حاشیه و نگاه های خاص مرتبط با این مراسم در تهران است.
چهره ها در روز جهانی قدس ۱۴۰۳
مقامات در راهپیمایی:

چهره ها در روز جهانی قدس ۱۴۰۳

تعداد زیادی از چهره‌های سیاسی، نظامی، ورزشی و هنری کشور جمعه ۱۷ فروردین ۱۴۰۳ در راهپیمایی روز جهانی قدس حضور پیدا کردند. ضمن تقدیر از این عزیزان باید یادآور شویم که هنوز برایمان جای سوال وجود دارد که چرا حساسیت کافی به جلوگیری از شناسایی هویت محافطین مقامات در این گونه مراسم وجود ندارد .
میل به جنگ در ما ، از کجا آمده است ؟
تقی آزاد ارمکی:

میل به جنگ در ما ، از کجا آمده است ؟

تقی آزاد ارمکی معتقد است که در کمتر از صد و پنجاه سال اخیر ایران شاهد دو انقلاب و یک کودتا در داخل خود بوده است. این رخداد‌های بزرگ چرا شکل گرفته اند؟ تحلیل این انقلاب‌ها را باید در علل ایجاد میل در رادیکالیسم در خودمان جستجو کنیم. میل به رادیکالیسم در ما از کجا آمده است؟ تقی آزاد ارمکی، میل به این جنگ و تغییر در ایرانی‌ها را محصول عدم پرداختن ما به شکست‌ها می‌داند. به عقیده او ایرانی‌ها به جای اندیشیدن به علت شکست‌ها تلاش کرده اند با شعار‌ها و آرمان پردازی‌ها از شکست عبور کنند و این امر موجب رادیکالیسم و خشونت در جامعه ایران شده است.
۴۵ سال بعد از پیروزی
۲۲ بهمن ۱۴۰۲:

۴۵ سال بعد از پیروزی

حجت الاسلام سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور صبح روز یکشنبه ۲۲ بهمن ۱۴۰۲ در جشن چهل‌وپنجمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران سخنرانی کرد.
سیاست اشتباه ایران در افغانستان و افزایش ناامنی در کشور
عباس عبدی:

سیاست اشتباه ایران در افغانستان و افزایش ناامنی در کشور

عباس عبدی ، افزایش ناامنی ها در کشور را در دو منشا داخلی(ضعف اقتصادی و ناپایداری در سیاست داخلی) و خارجی مورد واکاوی قرار داده و معتقد است که یکی از دلایل افزایش ناامنی ها ، سیاست اشتباه ایران درخصوص افغانستان است. این تحلیلگر سیاسی، با اشاره به برخی مطالبات مطرح‌شده برای استعفای وزیر کشور که پس از واقعه‌ تروریستی کرمان مطرح شده است، معتقد بوده که متاسفانه ساختار قدرت فعلی نمی‌تواند خود را جدای از کارگزارهایش تعریف کند در نتیجه با چنین نگاهی استعفا با برکناری هر وزیری بویژه در مورد امور امنیتی به معنای شکست ساختار قدرت تعریف می‌شود، به همین دلیل است که برکناری و استعفایی رخ نمی‌دهد.
واشنگتن، به هیچ وجه در انفجار کرمان نقش نداریم و دلیلی ندارد فکر کنیم کار اسرائیل است؟!
عامل حادثه کرمان کیست؟

واشنگتن، به هیچ وجه در انفجار کرمان نقش نداریم و دلیلی ندارد فکر کنیم کار اسرائیل است؟!

وزارت خارجه آمریکا در واکنش به انفجار تروریستی امروز در کرمان اعلام کرد که واشنگتن به هیچ وجه در انفجارهای امروز کرمان نقش نداشته است و دلیلی وجود ندارد که فکر کنیم کار اسرائیل است.اخبار وب سایت‌های رسمی خارجی هم نشان می‌دهد اسرائیل که مظنون اصلی این حادثه تروریستی است قبول مسئولیت نکرده و حتی در گفت‌و‌گو با متحدان خود مدعی شده در اتفاق دیروز کرمان دخالتی نداشته است.
واکنش‌های گسترده بین المللی به حادثه تروریستی کرمان + از پیام تسلیت تا محکوم کردن اقدامات تروریستی
ایران و تعهد به "انتقام سخت " و "انتقام قطعی":

واکنش‌های گسترده بین المللی به حادثه تروریستی کرمان + از پیام تسلیت تا محکوم کردن اقدامات تروریستی

حادثه تروریستی روز چهارشنبه ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ کرمان واکنش‌های گسترده جهانی را به دنبال داشت و دولت ها، رهبران و شخصیت‌های برجسته بین المللی به این حادثه تلخ تروریستی در ایران واکنش نشان دادند. علاوه بر این،بعد از انفجار تروریستی در شهر تاریخی کرمان و جان باختن بیش از یکصد نفر از هم‌میهن‌های‌مان، اکثر سردبیران با واژه خون تیتر زده‌اند و صفحه نخست برخی روزنامه‌ها سیاه و سفید شده‌اند. در بین این روزنامه‌ها، جام‌جم به زبان عبری، انتقام را قطعی خوانده است. پیام های تسلیت در سطوح مختلف نظیر وزارت امور خارچه ، رئیس دولت و سفرا ، برای همتایان خودشان در ایران ، ارسال شده است.
شهرداری مجوز این حجاب بان ها را نداده و خودجوش است،  اگر کسی بخواهد امر به معروف کند، می‌توانیم بگوییم این کار را انجام ندهد؟ + چه کسی مجوز داده،چارچوب ها کدامند؟
واکنش زاکانی به حضور حجاب‌بان‌ها در مترو:

شهرداری مجوز این حجاب بان ها را نداده و خودجوش است، اگر کسی بخواهد امر به معروف کند، می‌توانیم بگوییم این کار را انجام ندهد؟ + چه کسی مجوز داده،چارچوب ها کدامند؟

گویا زاکانی خود را خیلی بچه زرنگ فرض کرده ،موضوعی که ما بارها و بارها در خصوص الگو و منظومه فکری پشت ان هشدار داده و بیان داشتیم که پتانسیل بالا جهت تبدیل شدگی به جریان خوارج دوره علی(ع) را دارند( ان شاالله که اشتباه کرده باشیم). هشدار دادیم و می دهیم که الگوی تاریخی خوارج ، تندروی و تفسیر به رای متعصبانه دینی ، پتانسیل بالای نفاق ، علم کردن ابوموسی های اشعری و ایستادن روبروی علی زمان است. از این بگذریم، باید از آقای زاکانی پرسید که اگر شما مجوز ندادید ،چه کسی مجوز داده و بودجه این کار از کجا تامین می شود؟ اگر نمی دانید چه کسی مجوز داده، بی خود می کنید که در مترو راه شان می دهید. اگر می دانید و نمی گویید، بحث سیاسی- حقوقی-امنیتی جدیدی باز می شود که جای پرداختن به ان در رسانه نیست. حدود اختیارات این افراد چقدر است و دارای چه صلاحیت های اخلاقی و مهارتی هستند؟آنچه تجارب عمومی نشان می دهد، عصبانی کردن و از کوره بدر کردن این افراد ،کار چندان سختی نبوده و عملا بدلیل سطح پائین صلاحیت ها، با نوعی عامل تضعیف منافع ملی و انسجام اجتماعی روبرو هستیم. آخرین نکته اینکه ، نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بر سه رکن جمهوریت مبتنی بر قانون اساسی ، اسلامیت مبتنی بر دین مبین و انقلابی گری مبتی بر آرای امامین انقلاب استوار است ، نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر. هر احدی از آحاد این جامعه با هر تفسیر و برداشت ذهنی و عملی ، از این چارچوب خارج شد، باید در قید قرار گیرد. فرق نمی کند بی حجاب داخل مترو باشد یا حجاب بانی که هیچ کس حضورش را گردن نگرفته است.
آقای جبلی ، سیاست عذرخواهی و مظلوم نمایی در خصوص افتضاحات مجری های صداسیما کافی نیست ، انتظار توبیخ و جبران زیان وجود دارد
حاشیه های ادامه دار مجریان صداسیما و موضع گیری سازمان:

آقای جبلی ، سیاست عذرخواهی و مظلوم نمایی در خصوص افتضاحات مجری های صداسیما کافی نیست ، انتظار توبیخ و جبران زیان وجود دارد

صداسیما بعضا با رفتارهای خارج از چارچوب و تندروی های سیاسی مجریان خود روبرو بوده و تاخت تاز جهت دار به شخصیت های سیاسی صورت می گیرد. سیاست رئیس هم عموما معذرت خواهی و یکی به میخ ردن و یکی به نعل کوبیدن بوده است. وفق قانون به جبلی هشدار مشفقانه می دهیم که من بعد دو رویکرد توبیخ مجری خاطی ( در واقع قطع ید آمر پشت صحنه این امور یا کاهش انگیزه های شخصی مبادرت به این امور) و ارایه فرصت جبران به فرد یا جریان صدمه دیده را باید در دستور کار قرار دهد. لازم به توضیح است که با وجود آنکه مواضع شخصی ما با مواضع آقای روحانی و جریان اصلاحات بشدت فاصله دارد، بنا بر رسالت حرفه ای ، باید از حق و حقیقت و روندهای درست حمایت کنیم.