عدم صرف بودجه‌های پژوهشی در مسیر‌های مورد نیاز کشور
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد تشریح کرد

عدم صرف بودجه‌های پژوهشی در مسیر‌های مورد نیاز کشور

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درباره عدم کارکرد پژوهش‌های دانشگاه‌ها در مسیر نیاز‌های کشور گفت: دولت مرتب به سازمان‌ها و حتی به دانشگاه‌های دولتی بودجه می‌دهد، ولی این بودجه‌ها در مسیر نیاز‌های پژوهشی کشور نیستند.
ویژگی‌های الگوی نقد جامع برای تحول در علوم انسانی
دکتر سیدحسین حسینی؛

ویژگی‌های الگوی نقد جامع برای تحول در علوم انسانی

دکتر سیدحسین حسینی در وبینار تحلیل الگوی نقد اظهار داشتند: ایجاد تحول در علوم انسانی نیاز به نظریه پردازی و ارایه دیدگاه‌های نو دارد و نظریه پردازی بدون وجود الگوی نقد امکان پذیر نیست. با داشتن الگوی نقد، نظریه‌های علمی موجود نیز به خوبی قابل آسیب شناسی و تحلیل و ارزیابی است. ایشان برای الگوی نقد جامع پایدار چند ویژگی را برشمردند که در مطلب زیر می‌خوانید.
چرا گفت‌وگو نمی‌کنیم؟
انشاءالله رحمتی

چرا گفت‌وگو نمی‌کنیم؟

به گفته انشاءالله رحمتی، یکی از ضعف‌های تالیفات علوم انسانی این است که کمتر وارد گفت‌وگو شده‌ایم و به همین دلیل معاصرتی هم در این تالیفات وجود ندارد. بنابراین در بهترین حالت تکرار مطالبی بوده که در گذشته تالیف شده‌اند و یک حالت رقیق شده و ضعیف مطالبی است که در سنت خودمان از قدیم مطرح بوده است.
تحول در علوم انسانی نیازمند تحول در ژنوم فرهنگی آن است
رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی:

تحول در علوم انسانی نیازمند تحول در ژنوم فرهنگی آن است

رئیس پژوهشگاه فرهنگ و معارف اسلامی با بیان این که تحول در علوم انسانی نیازمند تحول در ژنوم فرهنگی آن است، گفت: ما با ایجاد یک ژن تحولی که جسارت نظریه پردازی ایجاد کند و افکار معمول گذشته را کنار بزند، می‌توانیم به توفیق برسیم.
خدمات متقابل قرآن و فلاسفه مسلمان
مهدی عبداللهی تبیین کرد

خدمات متقابل قرآن و فلاسفه مسلمان

عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: برای اینکه فلسفه اسلامی در عرصه‎های عینی و انضمامی جامعه بیشتر وجود داشته باشد، تنها راه آن تحول در علوم انسانی است.
ملاحظه‌ای جهان‌تاریخی بر علوم انسانی
نگاهی به اسلامی‌سازی علوم

ملاحظه‌ای جهان‌تاریخی بر علوم انسانی

علوم در غرب، همیشه به‌طرزی برنامه‌ریزی نشده و به‌اصطلاح طبیعی، شکل نگرفته است. اینکه «دانش‌های های‌تک» در صنایع دفاعی ظهور می‌یابد، نشان از نقش برنامه‌ریزی و مشخصا برنامه‌ریزی سازمانی در پیشرفت علوم دارد. در آن بلاد، علوم‌انسانی نسبت به علوم طبیعی و فنی، از این حیث، برنامه‌بردارتر بوده است؛ یعنی عمیق‌تر از علوم‌طبیعی و فنی، علوم‌انسانی (به‌استثنای فلسفه که دانشی کهن و دیرین است) حاصل ضرورت‌هایی تاریخی و نیز سطح بالایی از برنامه‌ریزی بوده است.
۵