پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 2024 April 20
کد خبر: ۳۳۱۷۸۳
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۲۱:۱۶
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درباره عدم کارکرد پژوهش‌های دانشگاه‌ها در مسیر نیاز‌های کشور گفت: دولت مرتب به سازمان‌ها و حتی به دانشگاه‌های دولتی بودجه می‌دهد، ولی این بودجه‌ها در مسیر نیاز‌های پژوهشی کشور نیستند.
شعار سال: حجت السلام والمسلمین عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درباره میزان استقبال دانشجویان و محققان به پژوهش در حوزه علوم انسانی و تهیه مقاله در این زمینه اظهار داشت: آمار مقالات علوم انسانی در دانشگاه آزاد کم نشده، اما در کل کشور آمار دقیقی ندارم.

وی خاطرنشان کرد: یک نکته اساسی قابل توجه این است که به عنوان مثال حوزه صنعت، فناوری و علوم مهندسی پیوند وسیعی با جامعه صنعت پیدا کرده‌اند، البته در این بخش نیز اشکالات خاص خودش هم وجود دارد، اما دانشکده‌ها و دانشگاه‌های علوم انسانی نتوانستند این پیوند را با جامعه برقرار کنند.

معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی افزود: در جامعه سازمان‌های مختلف مثل هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی، نیروی انتظامی، دادگستری‌ها و قوه قضاییه وجود دارد که این‌ها به شدت با پرسش‌ها و چالش‌های جدی در حوزه آسیب شناسی و آسیب‌های اجتماعی مواجه‌اند. در عین حال رساله‌های دکتری و پایان نامه‌های کارشناسی ارشد برای خودشان موضوع انتخاب کرده و روی آن کار می‌کنند، در حالی که در این طرف، نیاز‌های فراوانی که باید به آن‌ها توجه شود روی زمین مانده است و این ارتباطات به شکل سیستماتیک حل نشده است.
 
حل نشدن ارتباطات به صورت سیستماتیک

خسروپناه درباره حل نشدن ارتباطات به صورت سیستماتیک توضیح داد: البته ممکن است به صورت موردی برخی ارتباطات حل شده باشد، ولی به صورت سیستماتیک حل نشده است؛ اگر به صورت سیستماتیک حل شود، بسیاری از مقالات isi و isc مورد نیاز جامعه به لحاظ کمی و کیفی گسترش پیدا می‌کند و باید این را حل کنند.

وی با بیان اینکه بودجه‌های پژوهشی در مسیر نیاز‌های کشور صرف نمی‌شود، تصرح کرد: این که بگوییم آمار مقالات کم شده تنها کافی نیست، بلکه باید علتش را پیدا کنید. وقتی پزشک با بیماری مواجه می‌شود بایستی به دنبال کشف علت آن بیماری باشد و اگر به سراغ معلول برویم ممکن است چند روز با مسکن آرام شود، اما دوباره بیماری ادامه پیدا می‌کند. ریشه اصلی این است. دولت مرتب به سازمان‌ها وحتی به دانشگاه‌های دولتی بودجه می‌دهد، ولی این بودجه‌ها در مسیر نیاز‌های پژوهشی کشور نیستند.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که دولت از حوزه‌های علوم انسانی راهکار و یا کمکی درخواست کرده‌اند یا خیر؟ گفت: بنده زمانی که رئیس موسسه حکمت و فلسفه ایران بودم هر سال نشستی با روسای دانشگاه‌ها برگزار می‌شد. در آن جلسات رئیس جمهور یا معاون اول می‌گفتند، چرا علوم انسانی‌ها به داد نیاز‌های جامعه نمی‌رسند و یک نقد و درددل می‌کردند و می‌رفتند، اما متاسفانه ساختاری برای این ارتباط که گفتم وجود ندارد.

خسروپناه خاطرنشان کرد: لذا اگر یک دانشکده، گروه، دانشجو و یا استادی به این حوزه ورود می‌کند، دغدغه‌های شخصی آنهاست. در واقع ساختار نظام‌مندی برای این پیوند و ارتباط وجود ندارد.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سوال که چه رویکرد نوآورانه‌ای باید اتفاق بیفتد تا شاهد یک حرکت موثر در این حوزه باشیم؟ گفت: پیشنهاد من چند کار است؛ یکی این که حتما دانشگاه‌ها از علم محور به دانشگاه‌های موضوعی تبدیل شوند و تغییر کنند. ما در دانشگاه آزاد این موضوع را شروع کردیم و در حال اجرا است. دومین مورد، بودجه‌های دانشگاه‌هاست که باید آن را بر اساس ارتباط دانشگاه با سازمان‌ها تعریف کنند؛ یعنی هر چقدر بتوانند بیشتر مساله‌ها و پروژه‌ها را حل کنند، بودجه دانشگاه هم پیرو آن ارتقا پیدا کند.


شعار سال، با اندکی تلخیص و اضافات برگرفته ازایلنا، تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۹، کد خبر: ۱۰۴۸۰۹۷، ilna.news
اخبار مرتبط
خواندنیها و دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین