صنعت و خدمات

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
pic
تصویب بسته حمایت از خودروسازان و زنجیره تامین خودرو + حمایت برای کدام تخم دو زرده؟ آیا باید شاهد رسیدن خودرو ساز به وضعیت بانک آینده باشیم تا سر عقل بیاییم؟
مقیمی رئیس ایدرو بیان داشت که اعمال رویکرد متفاوت ولی قانونی نحوه قیمت گذاری در زنجیره صنعت خودرو باعث شده بود که شرکت‌های ایران خودرو و سایپا با کسری سرمایه در گردش و تأخیر در پرداخت مطالبات زنجیره تأمین مواجه شوند و این امر ارائه تسهیلات و اعمال سیاست‌های حمایتی را اجتناب ناپذیر کرده است ، لذا با افزایش ۴۰ همتی سقف اعتبار دو شرکت، چالش‌های زنجیره تأمین و همچنین خودروسازان بابت تأخیر در تحویل خودروی مشتریان مرتفع می گردد! باید از آقای مقیمی پرسید که آیا واقعا به این حرف های زده شده، اعتقاد دارند؟ کی باید متوجه بشویم که اثرگذاری خودروهای داخلی بر آلودگی هوا یعنی فاجعه . میزان مصرف سوخت خودروهای داخلی با توجه به ناترازی حامل های انرژی یعنی فاجعه. میزان هزینه تحمیل شده بر اقتصاد ملی و شبکه بهداشت و درمان بواسطه ناایمنی و کم ایمنی خودروهای داخلی یعنی فاجعه. به اسم حمایت از تولید داخل و کاهش وابستگی، چندر غاز پول عوارض واردات خودروی خارجی، بهانه کمبود دلار و .... ،آتش به ریشه اقتصاد ملی می کشیم و اسمش را می گذاریم حمایت از خودرو ساز داخلی؟ واقعا مقیمی به حرف هایی که می زند اعتقاد دارد؟ اگر آری، به بعضی چیزها باید شک کرد.
بومی سازی «توربین گازی IGT۲۷F» با تاکید بر افزایش توان خروجی و کاهش مصرف فضا و وزن سازه
یک شرکت دانش‌بنیان ایرانی موفق به طراحی و ساخت توربین گازی پیشرفته «IGT۲۷F» شد که علاوه بر افزایش توان خروجی و کاهش مصرف فضا و وزن سازه، می‌تواند تولید پالایشگاه‌ها و میادین نفتی را حفظ کند.این توربین با ترکیب نوآوری در طراحی سامانه احتراق، ارتقای پره‌ها و استفاده از پوشش‌ها و آلیاژهای پیشرفته ضد خوردگی، عملکردی پایدار حتی در دماهای بالا ارائه می‌دهد.آذری‌کام از مدیران این شرکت دانش بنیان ، عنوان نمود که با استفاده از توربین IGT۲۷F، علاوه بر افزایش توان و بهره‌وری، امکان توسعه صادرات و ارتقای رقابت‌پذیری شرکت در بازارهای داخلی و منطقه‌ای فراهم شده است. این محصول نه تنها عملکرد بهینه و دوام بالایی دارد، بلکه با کاهش فضای نصب و وزن سازه و استفاده از پوشش‌ها و آلیاژهای مقاوم، به حفظ تولید میادین نفتی و پالایشگاه‌های پارس جنوبی کمک می‌کند و نقش راهبردی در صنعت نفت و گاز کشور ایفا می‌کند.
تقویت ایمنی خودرو‌های ۲۰۶، ۲۰۷ و رانا در بحث پارگی شیلنگ بخاری و سوختن سرنشینان خودرو توسط شرکت ایران خودرو
بعد از ارایه گزارش‌های مکرر درخصوص پارگی شیلنگ بخاری و سوختن رانندگان خودرو‌ها خصوصا ۲۰۶ با اب جوش بخاری خودرو، بالاخره ایران خودرو گردن گرفت و با ادبیاتی حق به جانب، متعهد به رفع نقص شد. ایران‌خودرو اعلام کرد بررسی‌های فنی و میدانی نشان داده‌اند که در شرایط خاص به ویژه در برخی خودرو‌های با عمر و کارکرد بالا یا تعمیرات غیراستاندارد، احتمال آسیب به قطعه محافظ بخاری وجود دارد که می‌تواند موجب نشت آب گرم در محدوده کنسول خودرو شود. اگرچه بروز این اتفاق بسیار محدود بوده، ایران‌خودرو تصمیم گرفته است فارغ از منشا موضوع، به‌صورت پیش‌گیرانه و داوطلبانه، قطعه محافظ را در تمامی خودرو‌های تولید شده از حدود ۲۴ سال گذشته که شامل بیش از دو میلیون و ۶۰۰ هزار دستگاه می‌شود، بدون دریافت هیچ هزینه‌ای از مشتریان، تعویض کند. مشتریان محترم می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت رسمی ایران‌خودرو یا تماس با شماره ۰۹۶۴۴۰، از وضعیت مشمول بودن خودروی خود اطلاع یافته و زمان مراجعه به نمایندگی را دریافت کنند.
پیش بینی برای مهیاسازی پنج هزار واگن و کمبود ۴ هزار واگن مسافری + مشکلات خدمات رسانی با ۱۰۰۰ واگن موجود مورد استفاده
قائم مقام راه آهن گفت: در سال ۱۳۸۹ ناوگان موجود حدود ۲۲۰۰ واگن بوده که امروز به حدود ۱۰۰۰ واگن رسیده است. در حالی که واگن مورد نیاز ما ۵ هزار دستگاه است . علت عقب ماندگی تاریخی ناوگان مسافری ریلی این است که بخش خصوصی به دلیل اقتصاد ضعیف و قیمت‌گذاری تکلیفی نتوانسته خود را در این بخش احیا کند و به سرمایه‌گذاری در این حوزه تشویق نشدند. البته در سال‌های گذشته تلاش‌های زیادی برای ترغیب سرمایه‌گذاری در این حوزه صورت گرفت و تسهیلاتی برای این حوزه پیش بینی شد، اما این اقدامات خیلی موثر نبود و در حد بازسازی واگن‌های سطح یک و دو قدیمی اقدام کردند و نتوانستند این عقب ماندگی را جبران کنند. در حال حاضر قیمت هر واگن مسافری با ظرفیت ۴۰ مسافر حدود ۶۰ میلیارد تومان است و هزینه هر قطار با ۱۰ واگن و لوکوموتیو حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان است بنابراین توسعه این ناوگان سرمایه‌گذاری بسیار بالایی را می‌طلبد. وی در پاسخ به این وسال که آیا واگن‌های ۶ تخته از ناوگان خذف می‌شوند، تاکید کرد: در حال حاضر از واگن‌های ۶ تخته استفاده می‌کنیم اما دیگر قرار نیست در حوزه قطارهای ۶ تخته سرمایه‌گذاری انجام شود.
پاسخ به ۲ پرسش کلیدی درباره قراردادهای جدید گازهای مشعل + اونها که از قبل با مسئله آشنا هستند می دونند رو و پشت داستان چیه جناب وزارت نفت
شرکت ملی نفت ادعا کرده است که در پی طرح برخی ابهام‌ها در فضای رسانه‌ای در خصوص قراردادهای جدید جمع‌آوری گازهای مشعل، این گزارش به واکاوی تفاوت‌های کلیدی این طرح با پروژه‌های پیشین و اعطای تسهیلات بی‌سابقه به سرمایه‌گذاران می‌پردازد که مسیر تحقق این هدف ملی را هموار می‌کند.بر اساس برنامه‌ریزی‌های شرکت ملی نفت ایران، جمع‌آوری گازهای مشعل به‌طور عمده از دو طریق «تعریف و انجام طرح‌های بلندمدت» (احداث ان‌جی‌ال‌های ۳۱۰۰، ۳۲۰۰ و خارک و طرح‌های جمع‌آوری گازهای همراه و مشعل شرق کارون) و «پروژه‌های کوتاه‌مدت» (مزایده فروش) در دستورکار قرار گرفته است.در این قراردادها، به‌دلیل نبود تأسیسات فرآیندی با ظرفیت خالی و تجهیزاتی مانند خط‌لوله انتقال، برق، آب و زمین، گاز مشعل با قیمت پایه صفر به روش رقابتی به مزایده گذاشته شده تا سرمایه‌گذار در محاسبات اقتصادی خود تمام این هزینه‌ها را در نظر گیرد.افزون بر این، برای تسریع در جمع‌آوری گازهای مشعل، در صورت برخورداری از ظرفیت تأسیساتی خالی، امکان تخصیص یوتیلیتی‌های فرآیندی، خطوط‌لوله و تأسیسات مربوطه با پرداخت کارمزدی ناچیز فراهم شده است. برای نمونه برای جمع‌آوری گازهای واگذارشده در واحدهای بهره‌برداری رگ سفید یک و ۲ و بی‌بی‌حکیمیه یک و ۲، امکان استفاده از تأسیسات ان‌جی‌ال ۱۳۰۰ و خط لوله مربوطه وجود دارد و ... . فقط یک سوال از بازرسی صنعت نفت کشور، چرا در دولت های گذشته و حتی قبل از تاکیدات رئیس جمهور در دولت حاضر، شاهد انواع کارشکنی ها در قراردادهای مزایده با بخش خصوصی برای جمع آوری گاز مشعل ها بودیم. البته که ما و فعالان صنعت ، علل آن را خوب می دانند ، خیلی متمایلیم این موضوع توسط شما برای افکار عمومی روشن شود.
ابعاد جدید افتضاح آسمان؛ برکناری ۷ مشاور مدیرعامل شرکت آسمان در یک روز + ابهامات در قیمتگذاری و واگذاری آسمان
سرپرست جدید هواپیمایی آسمان یک روز پس از انتصاب ۷ مشاور مدیرعامل این شرکت را از سمت خود برکنار کرد. از زمان اعلام فراخوان واگذاری شرکت آسمان، اظهارنظر‌های مختلفی پیرامون این شرکت ابراز شده که مهم‌ترین آن، اظهارنظر جنجالی وزیر رفاه است. میدری می‌گوید: «ما ماهانه ۲۰۰ میلیارد تومان پول بازنشستگان را برای پرداخت حقوق به این شرکت می‌دهیم، شرکتی که به‌ازای هر ۷۰۰ نفر فقط یک هواپیما دارد.» بررسی‌ها نشان می‌دهد گرچه اظهارنظر وزیر مبنی بر اینکه شرکت آسمان به‌ازای هر ۷۰۰ نفر یک هواپیما دارد درست بوده (آسمان با ۲۵۰۰ پرسنل، درحال حاضر فقط با ۳ فروند هواپیما در ناوگان هوایی کشور فعالیت دارد)، اما براساس سالنامه آماری سازمان هواپیمایی کشوری، این شرکت تا سال ۱۴۰۲ با داشتن ۲۸ فروند هواپیما، پس از شرکت‌های ایران‌ایر و هواپیمایی ماهان، سومین شرکت بزرگ هواپیمایی کشور بوده است. سخنان میدری و جریان اخیر رسانه‌ای پیرامون شرکت آسمان این نگرانی را به وجود آورده که واگذاری مدیریت و مالکیت این شرکت با این وضعیت می‌تواند تبعاتی را متوجه شرکت کند. موضوع از این قرار است که در حالی از ناکارآمدی و زیان‌دهی و زیان‌سازی شرکت آسمان سخن گفته می‌شود که بر اساس بند ۱۴ توضیحات حسابرس صورت مالی سال ۱۴۰۲ شرکت آسمان، تعداد ۲۸ فروند از هواپیما‌های این شرکت به دلیل نقص فنی و کمبود قطعات و عدم تمدید مجوز‌های لازم پروازی و سایر موارد امکان زمین‌گیر شده‌اند. مضافاً طبق گزارش اداره کل تدارکات فنی شرکت، طی سال‌های ۱۳۹۵ تا ۱۴۰۲ تعداد ۷ دستگاه موتور هواپیما و ۶۰۳ مورد از قطعات هواپیما‌ها جهت تعمیر به شرکت‌های خارجی ارسال گردیده که تا نیمه اول تیرماه سال ۱۴۰۳ (زمان تهیه گزارش صورت مالی سال ۱۴۰۲) به شرکت عودت نگردیده‌اند.
سرانه مصرف برق خانگی ایران ۳ برابر متوسط جهانی! + چرا اقدامی برای جایگزینی لوازم منزل استاندارد صورت نمی پذیرد جناب مدیرکل؟
هرچند که فشار افکار عمومی و مطالبه گری های بحق کارشناسی، از بالانشینی های مدیران صنعت برق کاسته و آنها را وادار به پذیرش اشتباهات و کم کاری های خودشان کرده است، اما باز شاهد حرف های گل درشت و صدمن یک غاز آنها هستیم. مدیرکل امور انرژی و مشتریان صنعت برق با اشاره به رشد سرسام‌آور مصرف انرژی خانگی در ایران، بیان داشته که سرانه مصرف انرژی بخش خانگی ایران تقریباً سه برابر متوسط جهانی است و بهره‌وری انرژی در این بخش کمتر از حد انتظار است و .... . باید از آقای یاقوتی پرسید که آیا مردم برق می خورند یا برق مصرف می کنند؟ مصرف برق برای روشنایی که در کشور نسبتا درست اجرا می شود. ساختمان ها هم که عموما گرمایش خود را از برق نمی گیرند. در بحث سرمایش چرا تعویض الکترو موتور کولرهای آبی توسط وزارت نیرو ،جدی گرفته نمی شود؟ چرا استاندارد اجباری وسایل برق و لوازم خانگی، جدی گرفته نمی شود؟ تا کی باید از لحن مسخره مقصرسازی مردم استفاده کنیم و مشکلات و اهمال ها و کم کاری های مدیران بابا برقی را زیر فرش جارو کنیم و به ظاهر نشان دهیم که درست کار می کنند؟ آقای محترم، راندمان نیروگاهی کشور چقدر است؟ مدیر عزیز، افت و هدر رفت برق در شبکه انتقال و توزیع چقدر است؟ چرا نمی خواهید بفمید که پایه مشکلات خود شما هستید نه مردم. تا کی باید زیر گوش تان فریاد بزنیم و گوش مبارک و نامبارک تان را روی حرف حساب ببندید . آقای یاقوتی ، خجالت بکش.
شرکت هواپیمایی آسمان  با ۲۵۰۰ کارمند و یک هواپیما! + جوابیه
خضریان نماینده تهران در مجلس مدعی شده است که شاهد حضور افراد فاقد صلاحیت در بخش مدیریت شرکت هواپیمایی آسمان هستیم و این شرکت هواپیمایی با باندبازی و لابی بازی اداره می‌شود.شرکتی که با ۲۵۰۰ نفر برای یک هواپیما ، فعالیت می کند.
علل ممنوعیت ورود هواپیماهای بوئینگ MD ایرانی به عراق
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: ممنوعیت پرواز هواپیماهای MD در فرودگاه‌های عراق هیچ ارتباطی به ایمنی پروازهای هواپیماهای MD ندارد بلکه موضوع این است که فرودگاه‌های عراق هندلینگ مورد نیاز برای این تایپ هواپیما در فرودگاه‌های خود ندارند کما اینکه سایر ایرلاین‌های خارجی هم از این تایپ هواپیما در ناوگان خود استفاده می‌کنند و این ممنوعیت پروازی برای آن‌ها هم اعمال شده است.
پرسی ایران‌گاز در بزنگاه تصمیم؛ آزمونی برای شستا و تاپیکو + آیا میدری از تحرکات مدیریتی شرکت های زیر مجموعه شستا اگاهست؟
در حالی‌که صندلی مدیریت پرسی ایران‌گاز در آستانه تغییر است، زمزمه‌هایی از انتصاب‌هایی شنیده می‌شود که نه‌تنها سابقه موفقی ندارند، بلکه می‌توانند آینده این شرکت را به مخاطره بیندازند. شرکتی که روزی در صدر بازار ایستاده بود، حالا با کاهش ۴۰ درصدی فروش و از دست دادن بازار داخلی روبه‌روست. آیا وقت آن نرسیده است که به جای لابی‌گری، تصمیمی شجاعانه و حرفه‌ای گرفته شود؟پرسی ایران‌گاز در سال‌های گذشته از فرصت‌های مهمی برخوردار بوده؛ از جمله زیرساخت‌های لجستیکی گسترده، ثبت شرکت در کشورهای منطقه، و امکان ورود به بازارهای صادراتی. با این حال، به دلایل مختلف، این فرصت‌ها به نتیجه نرسیده‌اند و رقبای بخش خصوصی توانسته‌اند در همین بازه زمانی، صادرات خود را توسعه دهند.
طرح وزیر نیرو برای دریافت پول واقعی آب از بدمصرف‌ها+ آقای وزیر ، آب و گاز و برق ، ثابت کرده اند که بیش از دغدغه مردم داشتن، به جیب گشادشان و لاپوشانی ضغف های عملکردیشان، فکر می کنند
وزیر نیرو با تأکید بر لزوم اجرای عدالت در توزیع آب شرب به‌اندازه نیاز مصرف گفت: من دارم تلاش می‌کنم پیشنهادی را تهیه و ارائه دهم تا قیمت تمام شده تأمین آب شرب از آنهایی که بسیار پرمصرف هستند گرفته شود و ... . اما باید خدمت جناب علی آبادی عرض نمود که ،آب و گاز و برق ، ثابت کرده اند که بیش از دغدغه مردم داشتن، به جیب گشادشان و لاپوشانی ضعف های عملکردیشان، فکر می کنند. با نشان دادن مصادیق فاجعه آمیز، مردم را می ترسانند و سپس با قیافه ای حق به جانب ورود نمود و در نهایت می کنند آنچه را که نباید بکنند. چرا وزیر محترم پاسخ نمی دهند که تلفات 30 درصدی نشت آب از شبکه توزیع را چه کسی باید پاسخ بدهد؟چرا وزیر محترم پاسخ نمی دهند که وقتی با نصب یک قطعه پلاستیکی روی خروجی شیر، می توان فشار افزایی نمود و مصرف را هم کاهش داد، همکاران محترم شان سکوت نموده و دست روی دست گذاشته و بعضا چون خربزه ،هیچ تکانی به خودشان نمی دهند؟ منتظر شنیدن توضیحات آقای علی آبادی وزیر نیرو هستیم.
عدم عمل به تعهدات مرتبط با تامین قطعات یدکی خودرو توسط خودروسازان مونتاژی کشور همراه با سکوت نهادهای نظارتی و سیاستگذار
سیداحمد حسینی، رئیس کمیسیون تخصصی لوازم یدکی اتاق اصناف ایران درباره مشکلات مالکان خودروهای مونتاژی اظهار کرد: این موضوع چالشی است که در ماه ‌های اخیر به آن پرداختیم؛ بسیاری از خودروسازان مونتاژی به تعهدات خود در تامین قطعات عمل نمی‌ کنند. مطابق ماده ۴ قانون حمایت از حقوق مصرف‌ کنندگان، خودروسازان موظف به ارائه گارانتی، تامین قطعات، ایجاد تعمیرگاه ‌ها و آموزش تکنسین ‌ها هستند. اما در عمل، اجرای این تعهدات ضعیف بوده یا به کلی انجام نمی ‌شود. , وی افزود: این وضعیت باعث ایجاد فضای سوء استفاده و مشکلات برای فعالان صنف لوازم یدکی شده است.
گزارش برخی کاربران در شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن است تلویزیون برندهای «اسنوا» و «دوو» در ایران هک یا به بدافزار آلوده شده‌اند؛ گروه صنعتی انتخاب اعلام کرده که مشکل فنی است و حداکثر تا ۲۴ ساعت آینده رفع می‌شود. سوال اینجاست که آیا گروه انتخاب بدلیل مشکلات ایجاد شده برای صاحبان چنین برندهایی ، غرامت ممانعت دسترسی به حقوق و اختلال در روند بهره برداری ،پرداخت می کند؟ چرا دادستان در چنین موضوعاتی برای احیای حقوق عامه و شهروندان متضرر، ورود قانونی نمی کند؟
تمدید مرخصی خودرو‌های پلاک موقت از ۴۵ روز به ۲ سال + راحتی جناب استاندار؟ نوشابه ، سالاد، دسر، لازم نیست حاضر کنیم؟
استاندار خوزستان از آغاز روند افزایشی مدت تردد خودرو‌های پلاک موقت در منطقه آزاد اروند خبر داد و گفت: مرخصی خودرو‌های پلاک موقت از ۴۵ روز به ۲ سال تمدید می‌شود. این در حالی است که قانونگذار مدت زمان 45 روزه مرخضی را بر اساس حکمت و مصلحت خاص مصوب نموده بود. با این اقدام استاندار آنهم بدون محدودیت در خودروهایپلاک موقت دارای حجم موتور بالا، آیا به زود شاهد مسابقه به رخ کشیدن داشته ها ، تشدید قاچاق از مناطق آزاد به عمق سرزمینی و غره نخواهیم بود. منتظر دریافت توضیحات موالی زاده هستیم. منافع چه گروه هایی قرار است تامین شود جناب استاندار؟
دولت چهاردهم به دنبال اجرای راهبرد جایگزینی معدن به جای نفت در اقتصاد است + آیا دکتر عارف از خام فروشی حوزه معدن، ضغف شدید فناوری و اتمام برخی از ذخایر معدنی نظیر آهن در چندین سال آینده ، خبر دارند؟
دکتر عارف در جلسه شورای معاونین سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بیان داشت که باید از سازوکار خام‌فروشی در معدن جلوگیری شود،زنجیره ارزش صنعت و معدن باید کامل شود و اجازه ندهیم یکی از حلقه‌های این زنجیره تضعیف شود چرا که منافع برخی در تضعیف و یا پاره کردن این حلقه‌ها است و اجازه ندهیم این حلقه‌های زنجیره تضعیف شود و باید هدفگذاری، رساندن زنجیره ارزش به حداکثر کشش در تولید ثروت ملی باشد و ..... . با وجود آنکه صحبت های محمدرضا عارف ، صحبت های نسبتا درستی بوده ، اما بنظر می رسد که با نوعی خوش بینی زیاده از حد روبرو است. ضعف شدید فناورزی در حوزه معدن( فناوری نسل یک و دو در مقابل فناوری نسل سه و چهار در دنیا)، بروکراسی زیاده از حد و غلظت موانع تولید در این بخش ، اتمام نسبی برخی از معادن نظیر معادن آهن در کشور و نیازمندی به واردات سنگ اهن در آینده ای نزدیک، تنها بخشی از چالش های ایده جایگزینی معدن بجای نفت در اقتصاد است.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
تخلف دو سر سود نانوایان از جیب بیت المال؛ علیه مردم! + بارها تذکر داده ایم و می دهیم ولی شنیده نمی شود و احتمالا باید منتظر بحران ها باشیم؟
پایگاه تحلیلی خبری شعار سال با انتشار مقالات و نقدهایی چند درخصوص شیوه نظارت بر نانوایی های کشور هشدار فنی و امنیتی صادر کرده ، ولی گویا گوش شنوایی نیست( مراجعه به مستندات قبلی سایت). تحلیل های ارایه شده حتی تا سرحد محاسبه قیمت تمام شده یک نان و هزینه درآمد واحدهای نانوایی، تمرکز نگاه داشته اند. کم فروشی ،گران فروشی، آپشن دار کردن های ساختگی و ظاهری ، فروش آرد در خارج از شبکه و به قیمت آزاد ، کم توجهی به کیفیت نان های عرضه شده به مشتری، بخشی از مهمترین تخلفات این واحدهای صنفی است. نکته جالب توجه اینکه نظارت تعزیرات، اتحادیه و سایر نهادهای مرتبط نیز،چندان موثر نبوده است. واقعا اگر نانوایی سودآوری نداشت، با این حد تقاضا برای تاسیس و آمادگی برای شاطر شدن مواجه بودیم؟ همان جماعتی که مدعی هستند از روی ناچاری به فعالیت در نانوایی پرداخته اند؟
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
ادعای فروش هواپیما‌های ۳۰ میلیون دلاری به ۱۱۶ میلیون دلار توسط چینی ها به هما؟ + سازمان بازرسی کل کشور با قید فوریت و به تفکیک ریز هزینه ها، شفاف سازی کند
ادعا می شود که چینی‌ها هواپیماهای ۳۰ میلیون دلاری را ۱۱۶ میلیون دلار به هما قالب کردند. بر اساس برخی اخبار دریافتی، چینی‌ها دو فروند هواپیمای ایرباس را که هر یک از آن‌ها کمتر از ۳۰ میلیون دلار ارزش دارند، به قیمت ۱۱۶ میلیون دلار با نفت کشورمان تهاتر کردند! مقدمات ورود این دو فروند هواپیما به ناوگان هوایی کشورمان از دو سال گذشته توسط یک شرکت گمنام چینی تحت عنوان HAOKUN ENERGY (هاکان انرژی) بابت تهاتر نفت ایران انجام شده است.در دولت گذشته، (هاکان انرژی) بابت خرید نفت کشورمان وارد پروژه‌هایی از جمله طرح توسعه فاز دوم فرودگاه امام به ارزش ۲.۵ میلیارد دلار شد که همان زمان کارشناسان این عدد را برای پروژه تعریف شده نجومی می‌دانستند که البته هاکان انرژی آن پروژه را هم پس از کلنگ زنی، رها کرد. همچنین قرار بر این بود که هاکان انرژی با تهاتر نفتی، وارد پروژه‌های ریلی، خرید واگن و برقی کردن قطار تهران- مشهد، خرید هواپیما شود که هیچ یک به سرانجام نرسید. برای واردات ۵۵ فروند انواع هواپیما هم با هاکان انرژی توافقاتی شده بود که در نهایت پس از دو سال، دو فروند از آن، تقریبا با دو برابر قیمت روز گذشته وارد ناوگان ملی هما شد(رسانه منتشر کننده این محتوا تاکنون سندی برای این ادعا ارائه نکرده است).یک مقام آگاه سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: عدد منتشرشده در برخی گزارش‌ها مبنی بر پرداخت ۱۱۶ میلیون دلار برای خرید هر فروند هواپیمای ایرباس A ۳۳۰ از سوی ایران، صحت نداشته و از اساس کذب است.وی با اشاره به این که فرآیند خرید این دو فروند هواپیما با نظارت دقیق کارشناسی انجام شده، گفت: این دو هواپیما به همراه ۴ دستگاه موتور اضافه، با تأیید کارشناسان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران، سازمان هواپیمایی کشوری و اخذ نظر کارشناسی رسمی دادگستری خریداری شده‌اند.
نظرات منتشره: ۳ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
اعتصابات کامیون داران ، ناشی از گرانی سوخت یا تقصیر و اهمال مسئولان  اجرای طرح بارنامه الکترونیک؟ + وقتی به سادگی چالش های عادی را امنیتی می کنیم
سال های سال است که مقرر و مصوب شده تا طرح بارنامه الکترونیک در کشور اجرایی شود. بر اساس این طرح، از یکطرف شاهد رصد مستمر وضعیت ناوگان حمل و نقل باری کشور خواهیم بود و از طرف دیگر، ضابطه مند کردن ارایه خدمات حمایتی از آنها مقدور و میسر می شود. این در شرایطی است که ایران بدلایلی چند بشدت وابسته به حمل و نقل جاده ای بوده و سایر روش های حمل و نقل بار یعنی هوایی، دریایی، ریلی و ترکیبی، از گستردگی و استقبال چندانی برخوردار نیستند. اما چرا طرحی به این اندازه مهم و در این حال، سهل الاجرا ، با قصور و اهمال های صورت پذیرفته اجرایی نشد و با اولین نشانگان افزایش قیمت گازوئیل ، شاهد تشدید نارضایتی ها و اعتصابات شدیم؟ تا کی باید اجازه داد که تقصیرات مدیریتی در دستگاه های اجرایی باعث و بانی تبدیل چالش های عادی به مشکلات امنیتی شود؟در چنین شرایطی معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان مرکزی، زحمت کشیده اند و از راه اندازی سیستم بارنامه آنلاین از اول تیرماه سال جاری خبر داده اند؟!
به مزایده گذاشته شدن ۶هزار کامیون ایرانی توسط دولت ترکیه و سکوت مراجع مرتبط داخل کشور و بی عملی برای رفع مشکل
داستان از حدود سه سال پیش آغاز شد. قرار بود که ناوگان حمل و نقل کشور با خریداری کامیون‌هایی با سن کمتر از ۵ سال ساخت از کشورهای مختلف نوسازی شود. ولی پس از خرید این کامیون‌ها اجازه ورود آنها به کشور داده نشد؛ که به این واسطه، بخش عمده‌ای از کامیون‌ها خارج از کشور و پشت مرزها در انتظار ترخیص هستند. حدود دو سال پیش، نزدیک به ۶ هزار دستگاه کامیون توسط رانندگان و کامیون‌داران ایرانی به صورت شخصی از خارج از کشور خریداری شد؛ کامیون‌هایی که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها اغلب از محل فروش خانه، خودرو و سایر دارایی‌های این افراد صورت گرفت.بسیاری از خریداران کامیون‌ها که به صورت شخصی یا از طریق شرکت‌های بازرگانی برای خرید خودرو اقدام کردند، برگه ثبت نداشتند و همین موضوع باعث شده تنها دارایی و سرمایه خود را پشت مرزها رها کنند و عملاً امکان بازگشت کامیون‌های خریداری‌شده خود را از دست داده‌اند؛ چراکه پس از ماه‌ها توقف برخی از این کامیون‌ها توسط دولت ترکیه مصادره و به مزایده گذاشته شده است.کریم، راننده‌‌ای که به تازگی کامیون وی به مرز ایران رسیده گفت: من و خیلی از راننده‌ها سال‌ها پس‌اندازمان را صرف خرید کامیون کردیم، اما به واسطه شرکت‌هایی که ادعای بازرگانی داشتند گرفتار شدیم. خیلی از این شرکت‌ها حتی واقعی هم نبودند و فقط اسم و تابلو داشتند. ما راننده‌ها به تصور اینکه همه چیز قانونی و رسمی است، اعتماد کردیم و ثبت سفارش و ترخیص را به این شرکت‌ها سپردیم، اما الان به واسطه نداشتن برگه ثبت، کامیونی تحویل نگرفته‌ایم و دیگر پولی نداریم.
بازداشت متهم پرونده پالایشگاه اصفهان: از ادعای سواستفاده در خرید کامیون تا ارایه ضمانت نامه های صوری
دیده بان ایران ادعا نموده است که بازداشت متهم پرونده پالایشگاه اصفهان به دلیل فساد مالی گسترده، پرده از شبکه پیچیده‌ای از سوءاستفاده‌های اقتصادی در معاملات پالایشگاه اصفهان برداشت. با توجه به حجم انبوه اتهامات و ذکر نام از چند شرکت ، انتظار می رود که شرکت های مورد اشاره جهت شفاف تر شدن موضوع و ممانعت از انتشار شایعات و یا ایجاد شرایط تخریب و تشویش و غیره، اقدام به ارایه مستندات خود برای انتشار و ارایه به افکار عمومی شود. موکدا بیان می شود که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، هیچ گونه تائیدی بر ادعاهای صورت پذیرفته توسط دیده بان ایران نداشته و صرفا به دلیل اهمیت موضوع و ممانعت از سواستفاده های احتمالی، اقدام به بازنشر خبر نموده است و مجددا امادگی خود برای انعکاس کلیه توضیحات، تکذیبیه ها ، اطلاعات تکمیلی و ...، ذی نفعان و ذی مدخلان خبر، اعلام می دارد. وضعیت بازنشر مطالب بیان شده توسط سایر سایت ها، بشرح زیر است.
ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر معطل چیست؟ + علی آبادی ادعای حضور سرمایه‌گذار متقاضی برای احداث نیروگاه برق تا ۳۷ هزار مگاوات را دارد؟
این روزها در شرایطی که خاموشی های مکرر گریبان گیر مردم شده است و تنها راه برون رفت از آن توسعه تجدیدپذیر هاست تامین مالی ساخت نیروگاه های تجدیدپذیر در هاله ای از ابهام قرار دارد. علی آبادی در روز پنجشنبه در جریان سفر استانی رییس جمهور و اعضای دولت به کرمانشاه پس از راه اندازی طرح های آب و برق غرب استان مدعی شده است که هم اکنون برای احداث نیروگاه تا سطح ۳۷ هزار مگاوات (تولید برق) داوطلب سرمایه گذاری داریم درحالی که قبلا حتی یک مگاوات هم نداشتیم.آذری جهرمی خطاب به پزشکیان و در پاسخ به صحبت های رئیس جمهور درخصوص تامین 30 هزار مگاوات برق خورشیدی بیان کرد هرکسی به جنابعالی گزارش داده که می‌شود ظرف امسال ۳۰ هزار مگاوات برق خورشیدی را به مدار آورد، از خود دور کنید. یا شمردن بلد نیست، یا نمی داند ۳۰ هزار مگاوات چقدر است، یا اصولا با مبانی اجرا و راه اندازی نیروگاههای خورشیدی بیگانه است. دارند فرصت شما برای اصلاح امور را با این حرفهای بی‌پشتوانه و بی‌حساب از بین می‌برند.
گرایش هزینه ساخت مسکن به سمت ۲۵ میلیون تومان+ افزایش شدید قیمت مصالح ساختمانی بدلیل کمبود برق و تعطیل کردن کارخانه‌ها
دبیر کانون سراسری انبوه سازان بیان داشت که متوسط هزینه ساخت مسکن در سال گذشته ۱۴ میلیون تومان بود و به نظر می‌رسد با رشد قیمت نهاده‌های ساختمان (سیمان، آهن، کاشی و سرامیک و ...) این عدد در سال جاری به ۲۵ میلیون تومان رسیده باشد. با فرا رسیدن تابستان، بازار سیمان بار دیگر به مرز التهاب رسیده؛ اما امسال، ماجرا تنها به گرمای هوا ختم نمی‌شود. محدودیت‌های برق که از خردادماه آغاز می‌شد و در تیر و مرداد به اوج می‌رسید، امسال از اواخر فروردین ماه ۱۴۰۴ آغاز شده و تعطیلی ۱۵ روزه صنایع سنگین، بر شدت این بحران افزوده است. در استان تهران حدود ۲۰۰ واحد تولید بتن آماده فعال بود که تاکنون یک‌سوم آن‌ها تعطیل شده‌اند.
انتقاد پزشکیان از وزارت نیرو + آدرس های غلط دادن به رئیس جمهور درخصوص برنامه ها و اقدامات موثر بر کاهش مصرف برق
تصمیمات غیر اولویت دار و ارایه گزارش های شعار پایه ، یکی از مهمترین عوامل موثر بر ناکارآمدی نظام اداری است. در صنعت برق ، نیازمندی به سه دسته از اقدامات شامل افزایش بهره وری نیروگاهی و بهره وری شبکه توزیع ، اقدامات فرابخشی برای استاندارد سازی وسایل برقی و در نهایت بحث افزایش سرمایه گذاری در صنعت برق، ضروری است. همین اقدامات نیز باید در سه لایه زود بازده، میان مدت و بلند مدت تقسیم بندی شده و بشکل متعهدانه پیگیری شوند. نظارت و بازرسی عملکرد طلب از طرح ها و اقدامات قبلی وزارت نیرو و سطح تحقق وعده های پیشین داده شده نیز باید در دستور کار قرار گیرد. آقای پزشکیان باید بدانند که وضعیت فعلی ناترازی در صنعت برق ناشی از اقدامات مثلث اردکانیان به جهت ضعف در سرمایه گذاری نیروگاهی و بی تفاوتی به افزایش بهره وری و کاهش رفع تعارض منافع در این صنعت ، زنگنه وزیر سابق نیرو بدلیل ضعف در سوخت رسانی درست و کم توجهی به شبکه های فساد در چرخه تامین سوخت نیروگاهی و در نهایت خود آقای علی آبادی( مدیر عامل وقت مپنا) بجهت برخی اقدامات منجر به کاهش واردات نیروگاه های کوچک از چین به اسم توان تولید داخل بوده است. انتظار می رود و شایسته است که آقابان توضیحات خود را برای افکار عمومی بیان نموده و به سوالات فوق پاسخگو باشند. پایگاه تحلیلی خبری شعار سال از سال های پایانی دولت روحانی تاکنون، درگیر با صنعت برق بوده و رویکرد انتقادی نسبت به این صنعت دارد.
خواب غفلت راه آهن در رقابت با رقبای منطقه‌ای و تأخیر ۳۶ ماهه در پروژه ریلی شلمچه-بصره
پروژه خط ریلی شلمچه-بصره که قرار بود در مدت ۱۸ ماه به بهره‌برداری برسد که با تعویق ۳۶ ماهه روبه‌رو شده است. این تأخیر، علاوه بر افزایش هزینه‌ها، می‌تواند منافع سیاسی و اقتصادی ایران را در تعاملات با عراق تحت تأثیر قرار دهد و موقعیت کشور را در معادلات منطقه‌ای تضعیف کند.این خط ریلی تنها نیازمند ۳۳ کیلومتر ریل‌گذاری و مین‌روبی ۱۶ کیلومتر ابتدای مسیر و ساخت پل ۸۰۰ متری بازشو بر روی شط‌العرب است. شایسته است جبارعلی ذاکری مدیرعامل راه آهن ، توضیحات منطقی به افکار عمومی ارایه دهند.
یادداشت و دیدگاه ها
نگاهی بین‌رشته‌ای به حادثه معدن معدنجو در طبس + راهکارهای پیش‌گیرانه
دکتر نادر جهان‌مهر ، دانشیار اقتصاد سلامت علوم پزشکی شهید بهشتی:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
بی مسئولیتی چینی ها در کنار بی اعتباری وزارت صمت
میلاد بیگی، کارشناس صنعت خودرو :
آلوده سازی و کم کیفیت نمودن بنزین و گازوئیل نیروگاهی و وارد کردن سوخت به چرخه قاچاق
همه می دانند مشکل قاچاق کجاست ، اما آستین بالا نمی زنند؟
نقد و بررسی
وبلاگستان
خواندنیها -دانستنیها
نظرسنجی
تا چه حدی از عملکرد وزارت صنعت،معدن و تجارت، راضی هستید؟
هیچ
کم
متوسط
زیاد
نظرات وگلایه ها
شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها
نکته ها و گاف ها
ICT،های،بیو،نانو،تجهییزات
اصناف،اتحادیه،تشکل ها
ابنیه،راه،خودرو،حمل و نقل
نفت،انرژی،برق