پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
pic
هشدار نسبت به ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۴ :نگذاریم صنعت و کشاورزی قربانی مدیریت ضعیف مصرف برق شود
دکتر رضا سپهوند، رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس شورای اسلامی، نسبت به ناترازی شدید برق در تابستان ۱۴۰۴ هشدار داد و با اشاره به عوامل ساختاری از جمله فرسودگی نیروگاه‌ها، خشکسالی و رشد شدید مصرف، خواستار مدیریت هوشمندانه مصرف و حمایت جدی از بخش صنعت و کشاورزی شد. دکتر سپهوند با اشاره به برنامه دولت برای بهره‌برداری از ۱۶ مگا پروژه برق در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: قرار بود این پروژه‌ها حدود ۱۰ هزار مگاوات برق حرارتی، خورشیدی و برق‌آبی وارد مدار کنند، اما واقع‌بینانه که نگاه کنیم، به‌سختی بین ۳ تا ۵ هزار مگاوات آن وارد مدار خواهد شد و .... باید از دکتر رضا سپهوند نماینده محترم مجلس پرسید که چرا پیگیر عدم تحقق و بهره برداری از ۱۶ مگاپروژه نمی‌شوند؟ چرا بحث افزایش راندمان در انتقال برق را پیگیری نمی‌کنند؟ چرا پیگیر افزایش بهره وری نیروگاه‌های تولید برق و ارتقا راندمان در آن‌ها نیستند؟ چرا هیچ نظارتی بر طرح تعویض موتور‌های کولر‌های ابی و استاندارد اجباری گرید A این دستگاه‌ها که قرار بود اجرایی شود، نمی‌کنند؟ و .... آقای رضا سپهوند مثل انبوهی از مدیران دولتی صنعت برق و تعداد زیادی از نمایندگان مجلس، آیا صرفا یاد گرفته اند به مردم گیر بدهند؟
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت:
جنگ آینده کشورها بر سر کریدورهای ترانزیتی خواهد بود
معاون خدمات تجاری سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه جنگ‌های آینده بر سر کریدورهاست، گفت: در نخستین نمایشگاه جامع حمل و نقل و لجستیک، به دنبال پرداختن به نقاط ضعف کریدورهای موجود در کشور هستیم. علی امامی، مدیرکل دفتر آماد و پشتیبانی تجاری سازمان توسعه تجارت نیز بیان داشت که وضعیت لجستیک در کشور به هیچ عنوان مناسب نیست؛ به طوری که هزینه تمام شده حمل بار صادراتی ۱۵ درصد قیمت تمام شده کالا می‌شود، در حالی که این رقم در جهان هفت تا هشت درصد است.زمان حمل بار از ایران به دیگر کشورها ۲ برابر متوسط جهانی است و علاوه بر آن هزینه‌های حمل و نقل بیش از ۱.۵ برابر نُرم جهانی تمام می‌شود. این در حالی است که برخی از منتقدین بیان می دارند که نگاه مدیران داخلی به ساخت کریدورها و یا کاهش موانع کارامدی در انها بوده و فاقد نگاه سیاسی به وضعیت اثرگذاری متقابل کریدورها در سطح جهانی و منطقه بر یکدیگر هستند.
تدوین بسته حمایتی برای جذب سرمایه در صنعت ریلی : از واقع بینی و اثرگذاری تا خوش خیالی و ایجاد رانت
معاون تامین سرمایه و اقتصاد حمل ونقل راه آهن از تدوین بسته حمایتی برای جذب سرمایه در صنعت ریلی خبر داد. وی با اشاره به تدوین بسته سرمایه گذاری سه ضلعی در صنعت ریلی بیان داشت (ضلع اول این بسته تدابیر برای افزایش بازدهی سرمایه گذاری در بخش ریلی و جذب سرمایه گذاران با توجه به نسبت سود بازار‌های رقیب، ضلع دوم بسته، بحث کاهش ریسک سرمایه گذاران در فضای بخش ریلی است و ضلع سوم نیز تامین مالی است؛ یعنی اتخاذ تدابیر لازم برای تامین مالی صنعت) که در این بسته با توجه به زمان و مکان اولویت‌ها تغییر می‌کند. وی تاکید نمود این بسته طی مشورت با سرمایه گذاران حاضر در صنعت و مذاکره با تامین کنندگان مالی از جمله صندوق توسعه ملی، بازار سرمایه، بورس و اوراق بهادار، تامین کنندگان مالی خارجی، سرمایه گذاران داخلی و... تهیه شده است. در این بسته از ظرفیت ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید یا پرداخت صرفه جویی سوخت، ظرفیت‌های تبصره ۱۸ با حدود ۴۰۰۰ میلیارد تومان وام کم بهره با تقاضای هفت برابری سرمایه گذاری در مقابل ارایه وام، حداکثر استفاده شده است. برخی از منتقدین معتقدند که ممکن است جامعیت نگاه در چنین برنامه ریزی رعایت نشده و شاهد توزیع رانت و اشاعه خوش خیالی، بجای سرمایه گذاری باشیم.
سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری ایران برای خرید دکل‌های حفاری + فهرست جدید شرکت‌های ایرانی اکتشاف و تولید
مدیرعامل شرکت ملی حفاری ایران از سرمایه‌گذاری ۸۰۰ میلیون دلاری از منابع شرکت ملی نفت ایران برای خرید ۱۵ دستگاه حفاری خشکی در سال جاری خبر داد.مدیرعامل شرکت ملی حفاری از برنامه‌های گسترده برای نوسازی و بازسازی ناوگان حفاری خبر داد و اظهار کرد: تا پایان سال ۱۴۰۵، روند نوسازی ناوگان حفاری شامل دستگاه‌های سبک، نیمه‌سنگین، سنگین و فوق‌سنگین ادامه خواهد داشت، ضمن آنکه دستگاه‌های فرسوده مانند شهید رجایی و مدرس از رده خارج شده و جایگزین‌های جدید با توان ۱۰۰۰ تا ۳۰۰۰ اسب بخار وارد ناوگان می‌شود.وی با اشاره به برنامه‌ریزی برای حفاری ۱۳۰ تا ۱۵۰ حلقه چاه در سال جاری تأکید کرد: این هدف با همکاری کارفرمایان و تمرکز بر سرمایه‌گذاری محقق می‌شود، همچنین نگرش به نیروی انسانی و تجهیزات به‌عنوان عوامل کلیدی در افزایش راندمان حفاری مورد توجه است. از طرف دیگر، معاونت مهندسی، پژوهش و فناوری وزارت نفت فهرست جدید شرکت‌های ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید نفت را منتشر کرد.
رتبه‌ بندی شرکت‌ های هواپیمایی و انتشار گزارش ماهیانه از وضعیت ایرلاین های داخلی
پیرو دستور وزیر راه و شهرسازی در خصوص ضرورت ایجاد تناسب بین مجوزهای پروازی صادره برای شرکت های هواپیمایی با سطح کمی و کیفی خدمات ارائه شده توسط آنها، در راستای وظایف نظارتی این سازمان و با هدف ارتقای سطح رضایتمندی مسافران بخش هوائی کشور، طرح رتبه بندی شرکت های هواپیمایی توسط این سازمان تدوین شد و در صدور مجوزهای پروازی برنامه ای و فوق العاده فصل آینده پروازی (فصل تابستان یاتا) مبنای عمل قرار خواهد گرفت. بر این اساس در حوزه شاخصهای مشخصات ناوگان، سه زیر شاخص(۱- تعداد ناوگان ۲- میانگین عمر ناوگان ۳- در دسترس بودن ناوگان (بر اساس متوسط ساعتهای بهره برداری)) و در حوزه سطح کیفی خدمات ارائه شده، سه زیر شاخص (۱- متوسط تاخیرات ۲- متوسط شکایات ۳- متوسط پروازهای ابطالی) مورد محاسبه قرار می گیرد. همچنین تعداد پروازهای انجام شده توسط شرکت هواپیمایی در فرودگاههای کم برخوردار، بصورت امتیاز مثبت به مجموع نمره ارزیابی شرکت هواپیمایی اضافه خواهد شد.
احتمال افزایش قیمت لوازم خانگی در سال ۱۴۰۴ بدلیل حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز بازار توافقی
با وجود آنکه در سال‌های اخیر تولید لوازم خانگی در کشور افزایش پیدا کرده ، حذف ارز نیمایی و جایگزینی آن با ارز بازار توافقی قیمت مواد اولیه تولید را بالا برده و در این شرایط تولیدکنندگان لوازم خانگی چاره‌ای جز تعدیل قیمت‌ها ندارند.تولیدکنندگان با واردات لوازم خانگی به طور کلی و در چهارچوب قوانین مخالفتی ندارند اما مشکل اینجاست که شرایطی باید برای تولیدکنندگان مهیا شود که آنها بتوانند با رقبای خارجی خود رقابت کنند و فراهم‌آوری این شرایط مستلزم تامین ماشین‌آلات، ارزان بودن مواد اولیه، تسهیل ورود دانش و فناوری روز، تامین انرژی و تسریع در تامین ارز موردنیاز تولیدکنندگان است اما با شرایط کنونی رقابت سخت است.سوال اینجاست که با وجود آنکه رتبه ایران در رقابت‌پذیری صنعتی جهانی ۹۹ و شاخص سهولت کسب و کار در ایران ۱۲۷ است با این رتبه صنعت لوازم خانگی چگونه می‌تواند با محصول کشوری که رتبه تولید آن به طور مثال ۱۰ است رقابت کند؟ رشد اقتصادی و اشتغال دو شاخصی است که همه دولت‌ها در همه کشورها باید به آن توجه داشته باشند. در سال ۱۳۹۸ تولید صنعت لوازم خانگی ایران ۸ میلیون دستگاه در سال بود این رقم اکنون به ۲۰ میلیون افزایش یافته و ۳۰۰ هزار نفر به طور مستقیم و یک میلیون نفر به طور غیرمستقیم در این صنعت اشتغال دارند. ارزش صادرات لوازم خانگی ایران را حدود ۳۰۰ میلیون دلار در سال بوده و اصلی‌ترین مقاصد صادراتی عراق و افغانستان هستند.
امضا قرارداد‌های طرح فشارافزایی میدان مشترک پارس جنوبی با حضور رئیس‌جمهور
شرکت ملی نفت ایران امروز یکی از بزرگ‌ترین قراردادهای تاریخ صنعت نفت را با شرکت‌های پتروپارس، قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا، اویک و مپنا به ارزش حدود ۱۷ میلیارد دلار امضا کرد. محسن پاک نژاد روز شنبه در آیین امضای قرارداد فشار افزایی پارس جنوبی که با حضور مسعود پزشکیان رئیس جمهوری و مدیران صنعت نفت در محل مرکز همایش‌های بین المللی صنعت نفت در تهران برگزار شد،بیان داشت که، امضای این قرارداد بعد از گذشت هفت ماه از آغاز به کار دولت چهاردهم امروز اجرایی می شود.مطابق اهداف کمی تعیین شده در برنامه هفتم پیشرفت قرار است که در پایان برنامه، تولید گاز خام کشور به یک میلیارد و ۳۴۰ میلیون متر مکعب برسد.از جمله الزام های تحقق این هدف توسعه میادین گازی است و همزمان با افزایش تولید می‌بایست طرح های نگهداشت توان تولید هم اجرا شود تا از افت تولید جلوگیری شود.
ناترازی در بخش ناوگان ریلی+ داستان مبهم ۵۰۰ میلیون دلاری که برای نوسازی ناوگان ریلی قرار است تخصیص یابد
حمل و نقل به خصوص حمل و نقل ریلی این روزها با مشکلات عدیده ای مواجه است اما به نظر می رسد، موضوع ناترازی ها به سایر بخش های کشور به ویژه حمل و نقل باز شده است. حال سوال این است که دلیل کمبود ناوگان ریلی چیست و آیا تحریم ها به این بخش نیز ضرر وارد کرده است؟ آیا کمبود ناوگان ناشی از حضور مدیرانی دو ریالی و گنده گویی ها و گنده آمدن های بعضی مدیران رانتی و پاره ای گشاد بازی ها، بوده است؟ چرا با وجود یک قرن فعالیت راه آهن در ایران و برخورداری از وسیع ترین شبکه ریلی خاورمیانه برای چندین دهه (که این رکورد نیز در حال شکسته شدن توسط کشورهای همسایه است) همچنان برای تامین بلیت ایام پیک سال با مشکل مواجه هستیم؟ این در حالیست که در اسناد بالادستی کشور از جمله برنامه هفتم توسعه، دولت به سهم ۳۰ درصدی راه‌آهن از انتقال مسافران مکلف شده که با روند مذکور بعید است به این هدف جامه عمل پوشانده شود.حال به نظر می رسد اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای نوسازی ناوگان ریلی کشور که گفته می شود از محل تهاتر نفت برای خرید قطعات و تعمیرات و نوسازی ناوگان ریلی کشور اختصاص خواهد یافت یکی از اولویت های دولت چهاردهم باید باشد. هر چند باید دید آیا ۵۰۰ میلیون دلاری که قرار بود برای خرید ۵۰ لکوموتیو باری راه‌آهن توسط بخش خصوصی انجام شود و واگذار شود انجام شده است یا خیر؟
اتصال نیروگاه سیکل ترکیبی ایسین به خط لوله فرآورده‌های نفتی پس از ۱۰ سال با پیگیری دستگاه قضایی استان هرمزگان + وقتی فاصله نیروگاه تا خط لوله اصلی تنها ۲۵۰ متر بوده است؟
مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان در بازدید از فرآیند اتصال خطوط انتقال فرآورده‌های نفتی به نیروگاه سیکل ترکیبی ایسین بندرعباس گفت: این نیروگاه در سال ۱۳۹۳ شروع به کار نموده که طی یک دهه اخیر یک میلیارد و ۲۴۰ میلیون لیتر سوخت دریافت کرده است. وی با بیان اینکه سوخت مصرفی نیروگاه سیکل ترکیبی ایسین طی ده سال گذشته توسط ۴۳ هزار و پانصد و هفتاد و هفت تریلر و تانکر تأمین شده است، گفت: این در شرایطی است که فاصله دیوار این نیروگاه تا خط لوله فرآورده‌های نفتی تنها ۲۵۰ متر بوده است. وی با بیان اینکه یکی از زمینه‌های اصلی قاچاق سوخت موضوع فاصله طولانی مسیر انتقال سوخت از انبار‌ها تا نیروگاه‌ها است، خاطرنشان کرد: در سراسر کشور یازده نیروگاه در اولویت اتصال به خط لوله سراسری انتقال فرآورده‌های نفتی قرار دارند که بر همین اساس در استان هرمزگان نیز نیروگاه سیکل ترکیبی هنگام به عنوان دومین نیروگاه ظرف ده روز آینده به خط لوله سراسری انتقال فرآورده‌های نفتی متصل خواهد شد. وزیر نفت و نیرو الزاما باید پاسخ دهند که چند نیروگاه دیگر کشور، دارای شرایط متشابه بوده و از ان مهمتر، چرا تا زمان حاضر این کار صورت نپذیرفته است؟
تقاضای ۲۵ میلیونی برای ۱.۵ میلیون بلیت قطار :چرا مدیرعامل راه آهن از راهکارهای کاهش مشکل و پاسخگویی به تقاضاها حرف نمی زند؟ + مشکل در محدودیت ظرفیت ریلی است یا کمبود ناوگان و برنامه ریزی سفر؟
کم‌یاب بودن بلیت قطار؛ از جمله موضوعات مورد بررسی در دومین جلسه ستاد سفرهای نوروزی ۱۴۰۴ در وزارت راه و شهرسازی بود و وزیر راه و شهرسازی علت آن را برای سفرهای نوروزی جویا شد. مدیرعامل شرکت راه آهن نیز از تقاضای ۲۵ میلیونی در برابر عرضه فقط یک و نیم میلیون بلیت سخن گفت و تلاشی که برای حذف ربات‌ها و خریدهای بی‌ضابطه شده است را شرح داد.اما در این جلسه ، توضیح داده نشد که راهکارها و برنامه های مقابله با کمبودها و پاسخگویی به بخشی از تقاضاها چیست؟ مشکل در محدودیت ظرفیت ریلی کشور است یا کمبود ناوگان و برنامه ریزی های غیردقیق برای سفر؟ منتظر دریافت توضیحات فرزانه صادق و یا جبارعلی ذاکری در این خصوص هستیم. همچنین منتظریم توضیح داده شود که در ایام نوروز، چه اقدامات احتیاطی برای کاهش سوانح احتمالی صورت گرفته است.
تهدید تکراری و غیرموثر ابطال مجوز شرکت‌های هواپیمایی متخلف و داستان چماق کشیدن برای باد + مجوز باطل نکن، از حساب شرکت،جریمه کم کن
هر ساله و توسط هر وزیری( حداقل در 12 سال اخیر) می شنویم که مجوز شرکت های گران فروش بلیت پروازی را باطل می کنیم. اما نتیجه کار با وجود گران فروشی، اکتفا به چند تذکر و اندکی جریمه نقدی بوده است. صادق وزیر راه و شهرسازی اخیرا در این باره بیان نموده است که با توجه به مصوبه اخیر ستاد تعزیرات، باید به نرخ بلیت هواپیما ورود کنیم و اگر نمی‌توانند مانع افزایش نرخ شوند مجوزشان باطل خواهد شد. سوال این است که چرا مهرداد بذرپاش،رستم قاسمی، محمد اسلامی و عباس آخوندی نتوانستند؟ پاسخ را هم در بازار انحصاری و وجود مافیا جستجو کنید. بر این اساس بجای تهدید به ابطال مجوز، اقدام به اخذ جرایم نقدی و بلوکه کردن حساب کنید. چهار بار که انجام شد، بار پنجم، خودشان خود تنظیمی می کنند.
ناترازی ۲۵ هزارمگاواتی برق در سال آینده و رویا گونه بودن تطبیق زمانی خروجی برنامه های اصلاحی با پیک مصرف + الزام به توامانی برنامه ریزی برای واردات برق و مدیریت مصرف
پیش‌بینی می‌شود که برای سال آینده ۲۵ هزار مگاوات کسری تراز برق داشته باشیم که این میزان از هیچ روشی به سرعتی که به سال آینده برسد امکان‌پذیر نخواهد بود، بعبارت دیگر در قالب مدیریت عرضه تقریبا غیرممکن است بتوانیم این میزان ناترازی را جبران کنیم. اگر بخواهیم سریع‌السیرترین نیروگاه‌ها را نیز احداث کنیم تا پیک سال آینده به این حجم از تولید نمی‌رسیم، بنابراین اصل داستان مدیریت مصرف است، سال آینده جز با مدیریت مصرف و یا واردات برق نمی‌توانیم مسئله را حل و فصل کنیم. موضوع ناترازی برق جدای از مشکلات مطرح در مدیریت مصرف، به بحث عدم مدیریت بخش توزیع و تولید مربوط بوده به این ترتیب که، نامدیریتی‌ها باعث شده ما نیروگاه‌های فرسوده داشته باشیم، نیروگاه‌ها به دلیل عدم سرمایه‌گذاری متناسب با رشد نیاز به برق توسعه پیدا نکردند، تغییراتی که قرار بود در شبکه‌های توزیع برای کاهش تلفات انجام شود، اجرا نشده، قرار بود راندمان نیروگاه‌ها با استفاده از سیکل ترکیبی افزایش پیدا کند، اما انجام نشده است. راه‌حل دولت برای احداث نیروگاه تجدیدپذیر و حل مسئله ناترازی از این مسیر راه‌حل خوبی است، تنوع‌بخشی به سبد تولید برق یکی از نیاز‌های اصلی و ضروری کشور است، زیرا اکنون ۹۵ درصد تولید برق کشور به سوخت فسیلی وابسته است. باید توجه داشت که راندمان پنل‌های خورشیدی در حدود ۲۰ درصد بوده و نیروگاه‌های تجدیدپذیر باید ۳ تا ۴ برابر رقم ناترازی تولید برق داشته باشند تا بتوانند آن را جبران کنند.
تداوم حاشیه ها در هواپیمایی قشم ایر: از بیمه نامه جعلی تا بازداشت مدیر تدارکات خارجی + چرا مدیرعامل قشم ایر برای افکار عمومی توضیح نمی دهد؟
بهمن ماه برای شرکت قشم ایر، ماهی مملو از حاشیه‌ها و شایعات بوده است. هفته اول بهمن ماه ۱۴۰۳، شنیده شد که قشم ایر بدون رعایت آیین نامه‌های معاملات، تصمیم گرفته خدمات بیمه‌ای خود را بدون انجام مناقصه قانونی و بشکل خاص و تنها با تصمیم هیئت مدیره و انجام مناقصه محدود به شرکت امید مشاور (نمایندگی بیمه ایران) واگذار نماید. این خبر بشکل بنیادین توسط روابط عمومی قشم ایر تکذیب شد. اندکی بعد، خبر رسید که روز دوشنبه اوائل بهمن ماه جاری با ورود ماموران دادستانی به دفتر قشم ایر، (س. ه. ا.)، مدیر تدارکات خارجی این شرکت در دفتر خود بازداشت و به دادستانی منتقل شده است. ادعا می‌شود که اتهام نامبرده حیف و میل ارزی و خرید قطعات قلابی بوده است. قشم ایر در تکذیبه‌ای، استفاده از قطعات تقلبی را رد نمود، اما توضیحی درباره بازداشت مدیر تدارکات خارجی نداد. شایسته است که مدیرعامل قشم ایر، با برگزاری نشست خبری، اقدام به تنویر افکار عمومی نماید.
آخرین جزییات طرح حذف کارت سوخت و تخصیص سهمیه بنزین به کارت بانکی + کسی برای حساب های بسته شده با چک برگشتی و خودسری های تامین اجتماعی در بستن حساب کارفرماها،فکری کرده است؟
شریعتی، عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت که سهمیه سوخت در حساب بانکی مالک خودرو شارژ می‌شود و در تمامی حساب‌های بانکی او قابل دسترسی خواهد بود.تمامی این فرآیندها به‌صورت خودکار و در پس‌زمینه انجام شده و افراد نیازی به انجام هیچ‌گونه محاسبه یا اقدام خاصی ندارند. همچنین سخنگوی صنف جایگاهداران کشور بیان داشت که این تغییر، در صورت اجرا، نیازمند تدوین آیین‌نامه‌های شفاف و در نظر گرفتن زیرساخت‌های فنی و مالی لازم خواهدبود.پیش‌بینی می‌شود تا سه‌ماهه اول سال ۱۴۰۴، تکلیف این طرح مشخص شود.هدف اصلی طرح‌های جایگزین، ازجمله این طرح، مدیریت بهتر یارانه سوخت، کاهش هزینه‌ها و تسهیل ارائه خدمات در جایگاه‌های سوخت است. سوال اینجاست که آیا کسی به بسته شدن حساب های بانکی بدلیل داشتن چک برگشتی یا بسته شدن حساب های بانکی کارفرماها توسط تامین اجتماعی و حاشیه سازی های این سازمان بر اساس اختیارات ماده 50 ، فکری کرده است؟
بالا گرفتن اختلاف وزارتخانه‌های نفت و نیرو  و پاسخ تند وزارت نفت به وزارت نیرو
تامین سوخت نیروگاهی، تک وجهی نبوده و سبد شامل گاز طبیعی، نفت‌گاز و نفت‌کوره است که در مجموع به آن «سوخت معادل» گفته می‌شود. برنامه‌ریزی صحیح در مصرف این سوخت‌ها، نقش کلیدی در جلوگیری از مشکلات احتمالی در تولید برق دارد.در حالی که آمارها نشان می‌دهد مدیریت صحیح سبد سوخت می‌توانست از مشکلات اخیر جلوگیری کند، وزارت نیرو به جای تمرکز بر سیاست‌گذاری صحیح و اجرای مصوبات مرتبط با مصرف سوخت مایع، تلاش دارد با فرافکنی، کمبود گاز را عامل اصلی خاموشی‌ها جلوه دهد. این در حالی است که تأمین گاز و سوخت مایع، حتی فراتر از تعهدات انجام شده و در بسیاری از روزها بیش از میزان تکلیف شده به نیروگاه‌ها تحویل داده شده است..
حواشی ناتمام واگذاری ایران خودرو ، از تصرف ساختمان تا شکایت کشی ها و خداحافظی عظیمی
پس از اینکه ایران خودرو در نامه‌ای به بورس خواستار لغو مصوبات مجمع شد، بورس تاکید کرد که آنچه در مجمع رخ داده مطابق مقررات بوده است. در روز جمعه علیمردان عظیمی پیام خداحافظی خود را در فضای مجازی منتشر کرد و در عصر جمعه ۱۹ بهمن ماه ۱۴۰۳، شاهد حضور هیات مدیره جدید در شرکت بودیم. پس از نامه عظیمی، کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که به موضوع واگذاری ایران خودرو به گروه کروز ورود خواهد کرد. در این رابطه حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نایب‌رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به برگزاری مجمع ایران خودرو اعلام کرد: این نشست برخلاف دستور قضائی برگزار شده و باید با آن برخورد شود. وی با تأکید بر اینکه مجمع مذکور نه برای اجرای دستور اولیه بلکه به‌استناد دستور دوم قضائی برگزار شده است، اظهار داشت: رأی تجدیدنظر به صراحت اعلام کرده که باید به رأی بدوی بازگردیم و بر اساس رأی بدوی، شرکت کروز صلاحیت کسب کرسی سوم را ندارد.
تداوم ابهامات درباره مجمع عمومی عادی صاحبان سهام ایران‌خودرو در ۱۷ بهمن ۱۴۰۳ و حاشیه‌های موفقیت کروز در تصاحب حداکثر اعضای هیئت‌مدیره
مجمع عمومی عادی صاحبان سهام ایران‌خودرو عصر امروز با حضور ۴۳ درصد از سهامداران دارای حق رأی برگزار شد . مجمعی که هنوز وضعیت رسمی یا غیر رسمی بودن نتایج و خروجی های ان مشخص نیست.بر اساس اخبار غیر رسمی دریافتی، در این مجمع، صبا انرژی (سهامی خاص)، شرکت سرمایه‌گذاری گنجینه ایرانیان (سهامی عام)، شرکت بهینه‌ساز بهمن (سهامی خاص)، شرکت اعتبار آفرین (سهامی عام)، شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران (سهامی خاص) به عنوان اعضای اصلی هیئت‌مدیرۀ جدید انتخاب شدند. بنابراین ادعا می شود که ۳ کرسی از 5 کرسی هیات مدیره ایران‌خودرو به شرکت قطعه‌سازی کروز رسیده است.نکته تکمیلی اینکه با انتشار اطلاعیه‌ای بر روی کدال، صحبت از عدم رسمیت این جلسه و انتخابات آن می شود. باید منتظر بود تا مقامات ذی صلاح درباره رسمیت یا عدم رسمیت این مجمع اظهار نظر کنند.
دریافت ۴ میلیون دلار ارز ترجیحی بدون واردات حتی یک بند کاغذ در سال ۹۸
فساد در پرونده‌های واردات کاغذ آن هم در شرایطی که نشر به‌سختی اوقات می‌گذراند و با تزریق این کاغذ‌ها می‌تواند جانی دوباره بگیرد، طبیعتاً برای فعالان این عرصه بار روانی قابل‌توجهی دارد. ماجرای پرونده شرکت «آ. پ.» که ۱۳ میلیون دلار ارز ترجیحی برای واردات کاغذ به کشور در سال ۱۴۰۱ دریافت کرده و تنها ۹۰۰ هزار تن کاغذ وارد کرده است، تنها پرونده شناسایی‌شده در این زمینه به‌شمار نمی‌رود، پرونده‌های متعدد دیگری در سال‌های اخیر در زمینه ارز کاغذ، احتکار و گران‌فروشی و... تشکیل شده که برخی از آن‌ها به سرانجام رسیده‌اند و برخی همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارند. پس از انتشار جزئیاتی از پرونده ۱۴ میلیون‌دلاری واردات کاغذ با ارز ترجیحی، جزئیات دیگری از سایر پرونده‌های باز در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است. روز دوشنبه هشتم بهمن ماه، جزئیات دیگری از سایر پرونده‌های تخلف در حوزه ارز کاغذ مربوط به سال‌های گذشته در اختیار رسانه‌ها قرار گرفته است.
عوارض صنایع آلاینده کجا و چگونه هزینه می‌شود؟چرا عوارض آلایندگی ها بجای واریز به حساب محیط زیست به حساب شهرداری ها واریز  می شود؟
سازمان حفاظت محیط زیست طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: این سازمان، تنها در مرحله شناخت و احراز آلایندگی ایفای نقش کرده و عوارض دریافتی به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود. چرا که با حذف بند مرتبط در لایحه بودجه ۱۴۰۴، عملا دست محیط زیست کوتاه شده است ( در لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ مقرر شده بود برای نخستین بار، ۳۵ درصد عوارض آلایندگی (عوارض سبز) وصولی موضوع مواد (۲۷) و (۴۰) قانون مالیات بر ارزش ‏افزوده- مصوب سال ۱۴۰۰ که در اختیار شهرداری‌ها مرتبط قرار می‌گیرد، در چارچوب مصوبات ‏کمیته برنامه‌ریزی و توسعه شهرستان و با تأیید و تحت ‏نظارت واحد استانی مرتبط با سازمان حفاظت محیط زیست، ‏صرفاً جهت توسعه ناوگان حمل‌ونقل عمومی و اجرای کمربند سبز مدیریت پسماند و رفع و کاهش آلودگی هوای همان شهر صرف شود. از این رو، با حذف این بند توسط مجلس شورای اسلامی، متأسفانه سازمان حفاظت محیط زیست کما فی السابق بر نحوه هزینه‌کرد عوارض سبز وصولی هیچ نظارتی ندارد). خلاصه داستان می شود، به اسم محیط زیست و به کام شهرداری ها و پلیس بد شدن محیط زیست در بحث آلاینده های زیست محیطی .
۴۷ هواپیما فعال از ۷۵ هواپیمای مسافربری وارد شده به کشور در دولت سیزدهم + آیا ایرلاین های داخلی ارز حمایتی دریافت کرده بودند؟
در دولت سیزدهم واردات هواپیماهای ایرباس A۳۲۰ و A۳۱۹، بوئینگ۷۳۷ و نیز هواپیماهای دست‌دوم از کشورهای دیگر همچون نیجریه و روسیه آغاز شد. بنابر آخرین آمار رسمی اعلامی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری، در طول عمر نیمه‌‌‌‌‌‌‌تمام دولت سیزدهم، ۱۰۰ هواپیما در سه گروه هواپیمایی واردشده که از این تعداد، ۷۵فروند، هواپیمای سنگین مسافری بوده‌است، اما از این تعداد تنها ۴۷فروند هواپیما در حال‌حاضر فعال است و بقیه به‌عنوان انبار قطعات یدکی مورد‌نیاز برای اورهال دوره‌‌‌‌‌‌‌ای سایر هواپیماها مورد بهره‌‌‌‌‌‌‌برداری قرار می‌گیرد. در حال‌حاضر تعداد هواپیماهای فعال در ناوگان مسافری ایران ١٨۵فروند است که از این تعداد، بین ١٣٠ تا ١۴٠فروند هواپیما پرواز دارند و بقیه هواپیماها متوقف هستند. سوال اصلی افکار عمومی در این خصوص آن است که آیا ایرلاین ها ارز حمایتی دریافت کرده بودند؟ کدام مرجعی بر قیمتگذاری های صورت پذیرفته برای ممانعت از بیش اظهاری قیمت ، نظارت کرده است؟
الزام به نصب و استفاده از پنل های خورشیدی در ساختمان های بالای ۴ طبقه
محسن ذبیحی روز شنبه درباره اقدامات صورت گرفته برای تشویق مالکان به بهره گیری از انرژی خورشیدی در ساختمان ها اظهار داشت: بر اساس تفاهم‌نامه شرکت توانیر و سازمان نظام مهندسی ساختمان که اواخر مرداد امسال امضا رسید، قرار است استفاده از پنل های خورشیدی در ساختمان های نوساز بالای ۴ طبقه یا ساختمان هایی که مجموع مساحت طبقات آنها بیش از هزار مترمربع است ، الزامی شود.شرکت‌های توزیع به نمایندگی از سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) بر اساس ماده ۶۱ قانون اصلاح الگوی مصرف، با مالکان ساختمان‌ها پس از احداث نیروگاه خورشیدی، قرارداد خرید تضمینی برق به مدت ۲۰ سال منعقد خواهند کرد.
اجــرایی شدن فقط ۳ مخزن از ۲۸ پـروژه نفتی +چرا سازمان بازرسی کل کشور مطالبه گری قانونی نمی‌کند؟
با وجود آنکه در سال ۱۳۹۷ ادعا شده بود که همه بودجه ۶.۲ میلیارد دلاری طرح ۲۸ مخزن نفتی مناطق نفت‌خیز جنوب (از مصوبات سال ۱۳۹۷ شورای اقتصاد در ارتباط با طرح نگهداشت و افزایش تولید از مخازن در حال بهره‌برداری موسوم به طرح ۲۸ مخزن) از بازار سرمایه کشور جذب شده است به طوری که ۸۰ درصد آن از طریق SPV و ۲۰ درصد توسط پیمانکار طرح تامین خواهد شد. اما دقیقا شش سال بعد خبر می‌رسد که فقط ۳ مخزن از ۲۸ پـروژه نفتی در عمل اجرایی شده اند. این طرح پر سرو صدا که به علت عدم پیشرفت، برهم زدن نظم و ساختار سازمانی، بی‌تجربگی اکثر متولیان طرح و از همه مهم‌تر متوقف نمودن روال جاری عملیات نگهداشت و افزایش تولید که افت توان تولید را بدنبال داشته در حال حاضر، منتقدانی جدی دارد. این درحالی است که قرار بود تمامی ۲۸ بسته اجرایی آن ۲ ساله (۱۳۹۹) به اتمام رسیده و ظرفیت تولید مناطق نفت‌خیز جنوب را بیش از ۳۷۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد. لازم به توضیح است که عدم حصول نتیجه ۶ بسته قرادادی که عملیات اجرایی آن در سال ۹۷ آغاز شده بود، وزیر نفت وقت (رنگنه) را واداشت که طی جلسه‌ای با حضور منصوریان و کرباسیان، زبیدی، ختلان، دهقان و فاطمی اقدام به اصلاح چارچوب قرارداد‌های EPC/EPD می‌نماید. شرط آورد سرمایه توسط پیمانکار حذف می‌شود، پیش‌پرداخت به پیمانکار افزایش می‌یابد، پرداخت از Milestone به Progressive تغییر یافته و شرکت‌ها موظف می‌شوند صورت وضعیت پیمانکار را ظرف یک هفته تعیین تکلیف نموده و جهت پرداخت به شرکت ملی نفت ایران ارسال نمایند. سوال اینجاست که اگر در جای دیگری از دنیا بود، وزیر نفت یا رئیس شرکت ملی نفت استیضا یا برکنار نمی‌شد؟
معمای قاچاق روزانه ۲۰ میلیون لیتر سوخت کشور و خرید روزانه ۹ میلیون لیتر سوخت قاچاق توسط دولت از قاچاقچیان ؟ + تدریس دو واحد مبنای قاچاق سوخت ، به مسعود پزشکیان و محمدباقر قالیباف
رئیس جمهور بشکل رسمی اعلام نموده است که روزانه در حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون لیتر قاچاق سوخت در کشور داریم. موضوعی که بحث تحقیق و تفحص از وزارت نفت را در مجلس باعث شده است. از طرف دیگر، پاکنژاد وزیر نفت در مجلس ادعا نموده که روزانه برای تامین سوخت کشور، مجبور به خرید حدود ۹ میلیون لیتر سوخت از قاچاق چیان هستیم. این روایت توسط سلیمی نماینده مجلس مطرح شد و توسط پاکنژاد تکذیب گردید و سلیمی نیز مجددا ادعا کرد که فایل صوتی این صحبت‌ها را در دست دارد. در این وضعیت، افکار عمومی با دو معمای بزرگ چگونگی امکان پذیری قاچاق روزانه ۲۰-۳۰ میلیون لیتر سوخت در کشور و بحث چگونگی امکان پذیری خرید روزانه ۹ میلیون لیتر سوخت مورد نیاز کشور توسط دولت از قاچاقچیان، روبرو است. لازم به توضیح است که روش های قاچاق سوخت از کشور را می توان در چند روش تقلبات پتروشیمی ها ، قاچاق اتوبوسی و کامیونی، لوله کشی در دریا و مشک های ماری، تدارک سیستم مویرگی جمع اوری، سوخت نیروگاهی ،قاچاق توسط لنج ها، شبکه مرزنشینان و طرح رزاق، همراهی جایگاه داران،.... خلاصه کرد. موضوعی که شناسایی و مقابله با ان به راحتی قابل مدل بندی است.
نظرات منتشره: ۵ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
خروج پیمانکاران ایرانی از سوریه و جایگزینی ترک‌ها جای مهندسان ایرانی در بازارهای جهانی + تجربه آموزی از پس لرزه های برخی حضورهای رانتی در بازارهای فراملی
دبیر سندیکای ساختمانی گفت: چیزی حدود ۶ الی ٧ شرکت ایرانی در سوریه فعال بودند که در حال حاضر نفرات و نیروهای ایرانی از سوریه خارج شدند. بخشی از مطالبات پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی در سوریه باقی مانده البته از قبل شرکت‌‌ها توانستند تجهیزات خود را از سوریه خارج کنند . ترک‌ها توانستند جای ایران را در بازار عراق بگیرند به‌طوری‌که در شرایطی که حجم قرارداد ایران در عراق ٢ میلیارد دلار بود ارزش قرارداد ترکیه در این بازار به ٢۴ میلیارد دلار می‌رسید و در واقع دیپلماسی اقتصادی ترک‌ها از ما بیشتر بود و در حال حاضر هم در بازار روسیه بازیگر اصلی ترک‌ها هستند. برخی از منتقدین معتقدند که حضورهای بعضا سفارشی و رانتی در بازارهای فراملی باعث می شود که با تغییرات سیاسی ، حوزه های تجاری و اقتصادی بشدت متاثر شده و زمینه ساز از دست روی بازارها شود. این در حالی است که در صورت مشارکت طلبی از فعالان واقعی حوزه اقتصاد و تولید ، حتی با وجود بحران های سیاسی نظیر آنچه که در سوریه اتفاق افتاد، بازارهای اقتصادی به راحتی از دست نرفته و می توان از آن بعنوان فرصت تجدید روابط سیاسی استفاده نمود. خدا می داند که تا کی باید از منابع و منافع ملی مان هزینه بدهیم تا حداقل مزایای اقتصاد و تجارت غیر رانتی را برای کشور، درک کنیم.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
یادداشت و دیدگاه ها
نگاهی بین‌رشته‌ای به حادثه معدن معدنجو در طبس + راهکارهای پیش‌گیرانه
دکتر نادر جهان‌مهر ، دانشیار اقتصاد سلامت علوم پزشکی شهید بهشتی:
صنعت بدون برنامه به بیراهه می‌رود
احسان فدایی، کارشناس حوزه صنعت:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
آلوده سازی و کم کیفیت نمودن بنزین و گازوئیل نیروگاهی و وارد کردن سوخت به چرخه قاچاق
همه می دانند مشکل قاچاق کجاست ، اما آستین بالا نمی زنند؟
نقد و بررسی
صادرات سنگ متوقف شد؟
شروط صادرات محور شدن ماده خام؛
وبلاگستان
خواندنیها -دانستنیها
نظرسنجی در شعار سال
تا چه حدی از عملکرد وزارت صنعت،معدن و تجارت، راضی هستید؟
هیچ
کم
متوسط
زیاد
نظرات وگلایه ها
شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها
نکته ها و گاف ها
پرطرفدارترین
ICT،های،بیو،نانو،تجهییزات
اصناف،اتحادیه،تشکل ها
ابنیه،راه،خودرو،حمل و نقل
نفت،انرژی،برق