پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
pic
نهادهای نظارتی قصد ورود به ناکارامدی های مدیریتی و تعارضات صنعت برق را ندارند؟
آغاز قطع برق شهرک‌های صنعتی یک روز در هفته و سلام بر بابا برقی زرده کلاه + آخر انحصار و ناکارآمدی مدیریتی جز این نیست
بشکل سنتی، صنعت برق را چارچوبی فنی و خدمات رسان در ذهن مجسم کرده ایم و کل عنان و اختیار کار را به جماعتی سپرده ایم که کارامدی شان جای، اما و اگر فراوان دارد. بهره وری زیر ۴۰ درصد در روند کار، سلیقه گرایی در تعیین استاندارد متوسط مصرف خانوار، سلیقه گرایی در محاسبه جرایم مصرف بالاتر از خط متوسط ساختگی خودشان و به عبارتی کندن از جیب مردم، وجود تعارض منافع بالا در صنعت، ناتوان در جلب سرمایه و ضعف شدید سرمایه گذاری در زیر ساخت‌ها، کم توجهی به استاندارد‌های تولید لوازم خانگی و مصرف بالای برق و ..، بخشی از دستپخت مدیران فعال در این صنعت کلیدی موثر بر امنیت ملی و پیش شرط توسعه اقتصادی و صنعتی کشور است. نهاد‌های امنیتی کشور و سازمان محترم بازرسی گویا به حد کافی درخصوص اهمیت این حوزه توجیه نشده اند و بنظر می‌رسد که حوزه به حال خود رها شده است. آیا می‌دانید پول برق در ایران به نسبت درامد سرانه و یارانه‌هایی که صنعت برق دریافت می‌کند، چقدر گران است؟ آیا می‌دانید که قطع برق چه ضربه‌ای بر تولید اقتصادی و توسعه صنعتی می‌زند؟ آیا می‌دانید که بخشی از مدیران این صنعت عموما در خواب تشریف داشته و فاقد صلاحیت و توانمندی برای ایجاد تحولات کوتاه، میان و بلند مدت منجر به کاهش چالش‌ها و رفع گرفتاری‌ها هستند؟
بازار سیاه بلیط هواپیما و قطار در آبادان و نارضایتی شدید شهروندان از زبان حجت‌الاسلام عبدالحسین غبیشاوی
امام جمعه آبادان با بیان اینکه بازار سیاه بلیط هواپیما و قطار در آبادان تشکیل شده است، خواستار پیگیری این امر و نظارت بر آن از سوی مسوولان امر شد. وی بیان داشت که ، مردم به دلیل وجود فرودگاه و راه آهن در این منطقه خوشحال هستند و باید تمهیدات لازم اتخاذ شود. بلیط فقط با هزینه‌های گزاف وجود دارد و باید وضعیت فعلی باید ساماندهی و نظارت چند برابر شود. حجت‌الاسلام غبیشاوی تصریح کرد: هر جا کوتاهی شود حتماً عده‌ای سوداگری می‌کنند؛ مردم برای پیگیری رفع بازار سیاه بلیط باید به چه کسی مراجعه کنند؟
ریزش معدن آبنیل در روستای بی بی حیات کرمان با یک کشته و چند زخمی + سوابق حوادث در این معدن
ساعت ١٣ روز پنجشنبه مورخ ۱۰ خردادماه جاری خبر ریزش معدن زغال سنگ آبنیل در روستای بی بی حیات شهرستان کرمان با یک فوتی، ٢ مصدوم و درمان سرپایی سه نفر دیگر، مخابره شد. هنوز علت اصلی حادثه مشخص نبوده ولی این معدن در سال های گذشته نیز شاهد انواع حوادث مرگبار بوده است. موضوعی که جای دارد بشکل ویژه مورد توجه دادستان قرار گرفته و همانند معدن زغال سنگ طزره دامغان، دستور پیگیری داده شود.
نظرات منتشره: ۳ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
یک مدیر هواپیمایی: بلیت گیر خودمان هم نمی‌آید و بلیت هواپیما، سه‌قیمتی است +چرا دولت وارد قرارداد با ایرلاین های خارجی برای پروازهای داخلی نمی شود ، تاکی باید بعضی از کثافت های زالوصفت را تحمل کرد؟
وضعیت ناوگان هواپیمایی کشور بدلیل تحریم ها چندان مساعد نیست. این آشفته بازار توسط برخی کثافت های زالو صفت بشکلی کاملا عامدانه و طرح ریزی شده دامن زده می شود( در صورت نیاز بازرسی ریاست جمهوری ، سازمان بازرسی کل کشور و هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، این رسانه اماده همکاری داوطلبانه برای اثبات حجم کثافت هایی است که باعث بحران های ادواری در این صنعت می شوند). یکی از قانونی ترین و راحت ترین کارها، اجاره خدمات از ایرلاین های خارجی با نظر داشت به تحفظات امنیتی در دالان های پروازی است. موضوع پیچیدگی چندان حقوقی و تجاری نداشته و قابل اجرا است. برای سرجا نشاندن بعضی از زالوها ، پیشنهاد می شود که دولت با قید فوریت بررسی و امکان سنجی این پیشنهاد را در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دهد.
حملات گسترده سایبری و اختلالات اخیر اینترنت کشور + دامن زده شدن به مشکلات بدلیل انحصار و ناتوانی زیرساخت
مدیرعامل آروان‌کلاد می‌گوید هرچند فقط وزارت ارتباطات می‌تواند به شکل یکپارچه شبکه را بررسی و علت قاطع مشکلات شبکه را عنوان کند، اما از ابتدای سال تا امروز شاهد اختلال شدید به دلیل حملات DDOS هستیم. انحصار و ناتوانی زیرساخت در مقابله با این حملات به گسترش آن‌ها دامن زده است.
امضا قرارداد تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار توسط شرکت IPGL هند
قرارداد مشارکت شرکت IPGL هند در تجهیز و بهره‌برداری از بندر «شهید بهشتی» چابهار در مراسمی با حضور وزیر راه و شهرسازی کشورمان و وزیر بنادر، کشتیرانی و آبراهه‌های هند، امضا شد. از اهداف کلان انعقاد این قرارداد که در نتیجه مذاکرات کارشناسی و تخصصی گروه کاری مشترک حاصل شده، می‌توان به تشریک مساعی طرفین در عملیاتی کردن اهداف موافقتنامه بین‌المللی حمل و نقل در کریدور شمال- جنوب، موافقتنامه ترانزیتی سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان با محوریت بندر چابهار و توسعه همکاری‌های ترانزیتی و حمل و نقل چند وجهی بین ایران و هند در منطقه آسیای مرکزی در چارچوب اهداف همکاری‌های راهبردی هند و آسیای مرکزی اشاره کرد.
ایران،آماده نصب دکل در میدان «آرش» + آقای وزیر نفت ، اینجا جای شعاردادن نیست ، با مداخله فنی- اجرایی تثبیت مالکیت عرفی- قانونی کنید
در روز‌های گذشته دوباره بحث میدان آرش داغ شد. ماجرا از این قرار بود که کویت و عربستان مناقصه توسعه این میدان را برگزار و هدف‌گذاری کرده‌اند. این قرارداد‌ها تحت هدایت و نظارت شرکتی مشترک به نام «الخلیج» است که عربستان و کویت تاسیس کرده‌اند تا روزانه ۸۰۰میلیون فوت مکعب گاز از این میدان برداشت و فرآورش شود. محمد دهقان، معاون حقوقی رئیس‌جمهور بیان داشته است که آرش یک میدان گازی و نفتی است که بخشی از آن متعلق به ما است. ما مرز دریایی با کویت نداریم، اما آن میدان را ما کشف کرده و چندین سال پیش در آنجا چاه زده‌ایم، ولی به خاطر این‌که بین ما و کویت و همسایگان چالشی ایجاد نشود، تا الان از آن استفاده نکرده‌ایم. وزیر نفت در این خصوص بیان داشته اند که چنانچه تمایلی به تفاهم و همکاری وجود نداشته باشد، ایران حقوق، منافع، بهره‌برداری و اکتشاف از منابع یادشده را در برنامه خود قرار می‌دهد و هیچ‌گونه تضییع حقوق خود را برنمی‌تابد.
هشتاد هزار میلیارد ریال گاز ماهانه در سکوی فروزان دود می‌شود + ضرورت صدور کیفرخواست برای وزیر نفت به اتهام اهمال و قصور ۹۶همتی سالیانه در پارس جنوبی
مهرانگیز رئیس کل دادگستری استان بوشهر مدعی شده است که بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که فقط از محل فلرسوزی، ماهانه معادل ریالی هشتاد هزار میلیارد ریال گاز از سکوی میدان نفتی فروزان در خلیج فارس وارد فضا شده و دود می‌شود. نه تنها سکوی‌های نفتی فروزان بلکه چندین سکو و فلر در پارس جنوبی روزانه در حال سوختن گاز هستند که بازیافت گاز آن‌ها می‌تواند درآمد‌های هزاران میلیاردی برای کشور در بر داشته باشد و .... سوال اینجاست که چرا سازمان بازرسی کل کشور یا خود دادستانی استان بوشهر، برای وزیر نفت به اتهام اهمال و قصور، کیفرخواست ۹۶ همتی برای ضرر و زیان سالیانه وارد بر انفال و نابودی بیت المال، صادر نمی‌کنند؟
بی‌کیفیتی مودم های تولید داخل بهانه است؛ به دنبال خرید مودم های ارزان‌قیمت و بنجل چینی اند
حسین ریاضی رئیس سندیکای صنعت مخابرات ایران بیان داشته است که، اینکه دولت اجبار کرده این اپراتور از شرکت خاصی مودم خریداری کند حرف درستی نیست، البته که دولت دغدغه تولید و اشتغال و بومی سازی تکنولوژی را دارد و شکی نیست که این درخواست مردم است، اما نه به قیمت ارائه سرویس بی‌کیفیت به مشترکین که اپراتوری مجبور باشد از مودم تولید داخل استفاده کند؛ چراکه با همراهی دولت در این جهت گام برمی‌داریم که کیفیت ارائه سرویس به مردم دچار اشکال نشود.اپراتور ارتباطی که به دنبال مخفی کردن کیفیت نامطلوب سرویس اینترنتی خود به بهانه استفاده از مودم‌های تولید داخل است، در واقع به دنبال خرید کالاهای ارزان‌قیمت خارجی آنهم از نوع دست دوم و بنجل چینی است.
واکنش سازمان هواپیمایی به حواشی خرید جت شخصی + تحمیل هزینه برای پرگویی و حاشیه گویی رئیس سازمان هواپیمایی
موضوع مالکیت جت شخصی، هواپیماهای سبک و فوق سبک تولید داخل و وارداتی ،آموزشگا های خصوصی تعلیم خلبانی و مواردی همانند، مسئله جدیدی نیست. اما گویا رئیس محترم سازمان هواپیمایی با پرگویی ها و حاشیه گویی ها ، اسباب زحمت برای خودشان و تحمیل هزینه و فشار بر سازمان تحت امرش را فراهم کرده است. صحبت های رئیس سازمان هواپیمایی در دو موضوع واردات هواپیما و توان و اقدام به ساخت هواپیمای مسافربری در قبل هم، حاشیه ساز شده بود. ایمان آوردید که مدیریت صرفا به دانش نیست و تربیت و صلاحیت خاص خودش را می خواهد؟ ایمان آوردید که مدیران اجرایی صاحب سبک و صلاحیت می توانند کمک کار و تسهیل کننده جریان توسعه باشند و بعضی از مدیران ، با ندانم کاری ها، هزینه زا هستند؟واکنش سازمان هواپیمایی به حواشی خرید جت شخصی در ادامه متن آورده شده است.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
هشدار سازمان بازرسی درباره گرانفروشی بلیط هواپیما ، تاخیر در پروازها و نارضایتی و سرگردانی مسافران
احمد اسدیان معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور در پی بازدید از فرودگاه بین المللی مهرآباد و گله مندی مردم از برخی موضوعات به وزیر راه و شهرسازی نامه هشداری زد. وی در این نامه بیان داشت که این بازدید در راستای احقاق حقوق عامه و رصد و پایش سایت‌ها و دفاتر فروش بلیت هواپیما در دستور کار این سازمان قرار گرفت که نتایج حاصله مؤید نارسایی‌ها و مشکلاتی در این حوزه است.اسدیان به عدم تمکین برخی از شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت سقف قیمت مصوب پس از موقوف الاجرا شدن رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا از وزیر راه و شهرسازی خواسته شده که بر اساس بند «ج» ماده (۱۱) قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور و ماده (۴۲) آیین نامه اجرایی قانون مرقوم و به منظور اجرای صحیح قانون و جلوگیری از فروش بلیت خارج از شبکه رسمی «ایجاد بازار سیاه» و مازاد بر ظرفیت هواپیما و همچنین جلوگیری از فروش چارتری و اجباری بلیت هواپیما به همراه محل اقامت شامل مسافرخانه، هتل و ...، نظارت مؤثر بر شرکت‌های هواپیمایی برای رعایت شیوه نامه حقوق مسافر هوایی اعمال شود.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
محسن احمدی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان:
پیوستن ایران به جمع ۵ کشور سازنده راکتورهای فوق سنگین متانول
نخستین راکتورهای بومی فوق سنگین تولید متانول توسط گروه صنعتی ماشین سازی اراک ساخته و تحویل داده شد.طراحی و ساخت تجهیزات فوق حساس راکتور سنتز قبلا در انحصار شرکت دانمارکی تاپسویی و سازندگان اروپایی بود که پس از اعمال تحریم‌ها، شرکت تاپسویی اقدام به متوقف کردن ساخت این تجهیزات کرد اما با توان مهندسان شرکت ماشین سازی اراک، تولید این راکتورها برای نخستین بار در کشور انجام شد. محسن احمدی مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان بیان داشت که با ساخت و تولید این راکتور، شاهد هم افزایی و موفقیت شرکت‌های زیرمجموعه صندوق از جمله شرکت دانش بنیان ماشین سازی اراک و پتروشیمی دنا در راستای بومی سازی صنایع فوق سنگین، تقویت اقتصادی و سودآوری برای صندوق ذخیره فرهنگیان هستیم.رآکتورهای تولید متانول با طول حدود ۱۶ متر، قطر بیش از ۵ متر و وزن ۳۶۰ تن از مهم‌ترین و پیچیده‌ترین تجهیزات مورد نیاز جهت تولید متانول بوده که به عنوان قلب مجتمع‌های تولید متانول از آن‌ها یاد می‌شود و برای نخستین بار در کشور مطابق با استانداردهای جهانی در ماشین‌سازی اراک طراحی و ساخته شده است.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
بازهم ادعاهای سقف سوراخ کن زارع پور( کی می ری راحت شیم):
پوشش ۷۰ درصدی فیبرنوری در سال آینده +آفتابه لگن هفت دست ، شام و نهار هیچ چی !
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه سال آینده برای پوشش فیبرنوری سال درخشانی خواهد بود، گفت: پوشش فیبرنوری در سال آینده در کشور به حدود ۷۰ درصد خواهد رسید. باید از این آقای به اصطلاح وزیر پرسید که واقعا فهم کافی از ادعا‌های خود دارد یا خیر؟ بنده خدا، ما با داشتن چندین و چند خط پر سرعت در رسانه در بیخ گوش دفتر شما در یکی از امن‌ترین جا‌های شهر تهران، هزار مشکل داریم از چه چیزی حرف می‌زنی؟ واقعا برای خودمان ار داشتن وزیری در وزن تو متاسفیم. متاسف و ناامیدیم از نمایندگانی که به امثال تو رای اعتماد می‌دهند. زارع پور، برای خودت هم شده، یک تکانی بخور. وضعیت اینترنت کشور فاجعه است. اثرات و پیامد‌های این فاجعه را شاید نشود در ذهن بعضی از دوستان ما فرو کرد، اما حداقل تو بفهم. بفهم چه بلایی دارد سر منافع ملی و سرعت کند توسعه در کشور می‌آید. بفهم و حداقل یک تکانی به خودت بده. اِسْمَعْ اِفْهَمْ یا فُلانَ بْنَ فُلان.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
پرده‌ای جدید از سوء استفاده از برندهای خارجی:
فروش تلفن همراه مونتاژ داخل به اسم ویتنام + اعتراضات قبلی نوکیا
در حالی بر روی جعبه یکی از تلفن‌های همراه عبارت تولید ویتنام ثبت شده است که این محصول براساس استعلام سامانه همتا در حقیقت مونتاژ داخل ایران است.لازم به توضیح است که چندی پیش ماجرای تولید تلفن همراه در داخل کشور اما با برند شرکت سوئدی نوکیا آن هم بدون مجوز شرکت اصلی در ایران خبرساز شد. این اتفاق سبب واکنش شرکت نوکیا و همچنین سفیر سوئدی در ایران شد. با وجود اعتراض شرکت اصلی و سفیر کشور مبدا این شرکت، محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت گفته است که اگر به هر دلیلی این واحد توانسته باشد طبق استانداردهای داخل کشور از وزارت ارتباطات و سازمان حمایت مجوزهای لازم را اخذ کند، با توجه به شرایط تحریم دیگر الزامی نیست که مدرک معتبر از کشور میدا برند کسب کند.
هیچ پروژه‌ای در کشور مهمتر از فشارافزایی پارس جنوبی نیست
وزیر نفت مدعی است که هیچ پروژه‌ای در حال حاضر مهمتر از پروژه استراتژیک فشارافزایی در میدان مشترک پارس جنوبی در کشور و صنعت نفت نیست؛ اگر این پروژه طی سه تا چهار سال آینده انجام نشود، در این میدان شاهد افت فشار محسوسی خواهیم بود. این پروژه نیاز به ۲۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری دارد و خوشبختانه مطالعات اولیه آن رو به اتمام است. وی با تاکید بر این که تا پایان امسال تولید نفت کشور به همت کارکنان شرکت ملی نفت ایران و تلاشی که برای افزایش صادرات صورت می‌گیرد، به سه میلیون و ۶۰۰ هزار بشکه خواهد رسید، گفت: در سال آینده تلاش می‌شود تولید به مرز ۴ میلیون بشکه در روز برسد. ایران ۱۶۳ میلیارد بشکه نفت درجا دارد؛ و ر اساس برنامه هفتم توسعه تولید نفت کشور بایستی به ۵.۷ میلیون بشکه در روز برسد که رسیدن به این هدف قطعا بدون سرمایه گذاری‌های جدید دست یافتی نخواهد بود.
یعنی چی آمادگی فنی برای اجرای راه آهن رشت آستارا وجود ندارد جناب خادمی ؟ بچه گیر آوردی یا خودت را خیلی گنده دیدی؟
خیرالله خادمی بیان داشته است که در سفر اخیر هیات روسی به ایران موضوع انعقاد قرارداد اجرایی راه آهن رشت آستارا در کمیسیون مشترک مطرح نشد. از آنجایی که هنوز آمادگی فنی برای اجرای پروژه وجود ندارد، از این رو، موضوع در کمیسیون مشترک هم مطرح نشد و به زمان دیگری موکول شد.سوال اینجاست که منظور ایشان از وجود نداشتن آمادگی فنی چیست؟ بلاتکلیفی دو دهه‌ای پروژه ریلی رشت - آستارا، حجم زیادی از جریان سازی اقتصادی و تجاری اوراسیا در این مسیر را سرگردان کرده و حال باید منتظر بود و دید این پروژه با حضور روس ها به سرانجام می رسد؟ بزرگراه بندر فاو عراق راه بیفتد، عملا اهمیت راهبردی این خط اهن به نصف می رسد. می فهمی چی می گی جناب خادمی؟
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
فروش مکمل در جایگاه‌ها غیر قانونی است + ممنون از لطف شما، کم فروشی جایگاه دارها را چه کنیم آقای سازمان بازرسی؟
سوگند شرعی و قانونی یاد می‌کنیم که بخش زیادی از جایگاه‌های بنرین کشور مبتلابه تخلف و جرم کم فروشی هستند. موضوعی که شرکت پخش با آن وسیله سنجش گر آفتابه فرم دوره قاجاری خودش زیر بار نمی‌رود و مقصر را خرابی عقربه بنزین و سنجش گر باک خودرو‌ها می‌داند. همچنین زیر بار استفاده از ارلن یا بشر آزمایشگاهی با سطح تراز و ظرفیت چهار لیتر برای سنجش کم فروشی‌ها توسط مردم هم نمی‌رود. ده‌ها بار هم تذکر دادیم و نرود میخ آهنی بر سنگ. بشکل خاص و به اتهام قصور، تقصیر، اهمال و ترک فعل منجر به کم فروشی از شرکت پخش فرآورده‌های نفتی و به اتهام ضعف نظارت بر عملکرد شرکت‌های پیمانکار تنظیم پمپ‌های جایگاه داران از شرکت استاندارد، شکایت داریم. انتظار می‌رود که سازمان بازرسی کل کشور، با بررسی تصادفی وضعیت صد جایگاه، اقدام به راست آزمایی ادعا‌های مطرح شده نماید. در صورت تائید به اطلاع می‌رسانیم که پایگاه تحلیلی خبری شعار سال، به مدت هشت سال است که در این خصوص هشدار می‌دهد، لذا جلب به بازرسی مدیران عامل و روسای سازمان فعال در هشت سال اخیر، مورد درخواست است.
نظرات منتشره: ۲ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
سپهر و جفیر جوان‌ترین میدان‌ نفتی ایران و داستان همت گسترش انرژی پاسارگاد
میدان‌های نفتی سپهر و جفیر در غرب کارون، که در سال ۱۳۹۱ کشف شده‌اند را می‌توان جوان‌ترین میدان‌های نفتی ایران دانست که با شروع به‌کار دولت سیزدهم استفاده حداکثری از ساخت داخل در توسعه آن، اولویت قرار گرفت. در همین راستا و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و پشتوانه تجارب پیشین توسعه میادین نفت و گاز کشور، قراردادی در قالب قرارداد‌های جدید بالادستی نفت و گاز موسوم به IPC بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت ایرانی گسترش انرژی پاسارگاد منعقد و عملیات اجرایی توسعه این میدان پس از اخذ مجوز‌های لازم آغاز شروع شد. میزان سرمایه گذاری این طرح ۲ هزار و ۸۰۰ میلیون دلار برآورد و میزان نفت قابل استحصال تا پایان قرارداد ۵۴۰ میلیون بشکه پیش بینی شده است. تعداد چاه‌ها تا انتهای مدت قرارداد (۲۰ سال) ۱۳۰ حلقه چاه و میزان تولید بیشینه ۱۱۰ هزار بشکه نفت در روز تعیین شده است. در حال حاضر ظرفیت تولید در این میدان‌ها ۵۰ هزار بشکه نفت در روز است که با پشتوانه بومی سازی تجهیزات “تکمیل چاه” با فشار ۱۰ هزار پام برای نخستین بار محقق شد. انتظار می‌رود با شروع فرایند تولید از این میادین جدید (Green) و ادامه سرمایه گذاری شبکه بانکی و شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) در فعالیت‌های توسعه میادین گام مهمی در جهت افزایش تولید نفت خام در کشور برداشته شود.
مسافران قطار تهران سنندج در راه ماندند و راه اهن بجز اعلام نقص فنی، هیچ نگفت!
قطار سنندج تهران گویا ظهر روز جمعه دچار نقص فنی شد و مسافران ساعت‌ها در کوپه‌های قطار سرگردان شدند. گویا مشکل فنی در دیزل موجب شد تا قطار در ۲۵ کیلومتری سنندج نزدیک قروچای در راه بماند، اما با رسیدن دیزل جایگزین از همدان، مشکل برطرف و مسافران با تاخیری چند ساعته، به مقصد رسیدند. سوال اینجاست که چرا راه آهن توضیحاتی رسمی با ذکر شیوه جبران خسارات وارده بر مسافران، ارایه نکرده است؟ این دومین بار است که قطار تازه تاسیس سنندج دچار نقص فنی می‌شود و مسافران برگشتی سنندج به تهران را نیز سرگردان کرده است. بار اول با رویکرد وقوع حادثه فنی، سکوت کردیم، اما افکار عمومی در این مرتبه توضیح قانع کننده نیاز دارد.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
رفتار برخی مسافران، مانند پیاده‌نشدن از هواپیما برای اعتراض به تأخیر پرواز یک جرم مسلم است +کاپیتان صحیح می فرمایند، اما فراموش کرده اند که جاده قانون همیشه دو طرفه است
رضا نخجوانی مدیرعامل شرکت فرودگاه ها، در جلسه هم‌اندیشی سفر‌های نوروزی ۱۴۰۳ که با حضور معاونان و مدیران کل ستادی و فرودگاهی روز چهارشنبه برگزار شد بیان داشت که بدون‌شک خدمت به مسافران را وظیفه خود می‌دانیم؛ اما رفتار برخی مسافران در مواقعی، چون پیاده‌نشدن از هواپیما برای اعتراض به تأخیر پرواز یک جرم مسلم است که مانع خدمت‌رسانی به سایر مردم می‌شود. در همین راستا با تعامل با دستگاه‌های قضایی و رسانه‌ها می‌توان ضمن جرم‌انگاری و فرهنگ‌سازی موارد این چنینی از ناهنجاری‌های مشابه در سایر فرودگاه‌ها جلوگیری کرد. لازم به توضیح است که هرچند طبق گفته کاپیتان با چند مصداق جرم اختلال در نظم عمومی، ممانعت از دسترسی به حق، آشوب به قصد ضربه زدن به امنیت ملی (آخرشه دیگه)، به بحث ورود کرد و در ظاهر نظم را بازگرداند. اما روحیه وندال گری و خشم ناشی از حق کشی را چه می‌کنید؟ با یک سنجاق ساده می‌توان ده‌ها و صد‌ها خسارت بر صندلی هواپیما وارد کرد. می‌توان بهانه جویی نمود و با کمترین مورد درگیری ساختگی، اما کاملا قانونی با مهماندار ایجاد کرد و صد‌ها رفتار نامناسب دیگر. کاپینان عزیز ما بجای هشدار دادن‌های یکطرفه، یادش باشد که جاده قانون دو طرفه است. مردم مریض نیستند که از هواپیما پیاده نشوند و یا درگیری ایجاد کنند. عملکرد نادرست ایرلاین‌های دارای تاخیر و رفتار غیر حرفه‌ای ان‌ها باعث ایجاد این فضای نارضایتی و آشوب می‌شود که به هیچ وجه زیبنده جامعه ما نیست.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
پایان ماجرای خرید ۵ میلیون دلار تجهیزات «ایران ایر» از «لوفت هانزا» + بهانه ای بنام تحریم و فراموش کردن ظرفیت های حقوقی
بر اساس توافقات صورت گرفته در برجام، خرید هواپیما از سه شرکت ایرباس، بوئینگ و‌ای تی آر، مجاز شناخته شد. اما با خروج امریکا از برجام و بازگشت تحریم‌ها، این قرارداد اجرا نشد و از حدود ۳۰۰ هواپیمایی که قرارداد خرید آن امضا گردید، فقط تعدادی هواپیمای‌ای تی آر به ایران تحویل شد که در خصوص این هواپیما‌ها هم بحث زیادی وجود دارد. سوال اینجاست که چرا در خرید هواپیما‌ها و در بخش شرایط ویژه قرارداد، پیش بینی شرایطی نظیر بازگشت تحریم‌ها دیده نشد؟ چرا ایران ایر، بعد از ایجاد مشکل در تامین قطعات تعهد شده ای. تی. ار، اقدام به طرح دعوی حقوقی و ادعای اخذ ضرر و زیان نکرد؟ مگر آقای محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ادعای تولید موتور هواپیما را نداشتند، چه شد که با خوشحالی به ورود موتور از لوفت هانزا روایت و حکایت می‌کنند؟ بدون پرده عرض می‌کنیم که وجود برخی از مدیران در جمهوری اسلامی، لکه ننگ محسوب می‌شود تا عامل پیشبرد امور. تعداد این گروه هم کم نبوده و متاسفانه بدلیل ضعف مفرط در نهاد‌های نظارتی، سایه شوم شان در همه بخش‌ها وجود دارد. فرزادی پور مدیرعامل هما از تحویل تجهییزات ۵ میلیون دلاری از لوفت هانزا می‌گوید و بدهی ۲۰ همتی که قادر به پرداخت آن نیست. مرحبا بر مدیریت مجموع الجزایری.
حاشیه های سود واردات و فسادهای گسترده در سیستم های دولتی:
زنگ خطر تکرار فساد چای دبش در موتورسیکلت+چرایی ارزپاشی بی رویه برای مونتاژ
ابوالفضل حجازی رییس پیشین انجمن موتورسیکلت ایران گفت: کل مصرف واقعی ارز موتور سیکلت ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار است در حالی که هم اکنون نزدیک به یک میلیارد دلار به این بخش ارز تزریق می‌شود. یک شرکت در ایران ۲۰۰ میلیون دلار ارز نیما می‌گیرد و ارز را هم برای خرید هتل و… از کشور خارج می‌کند به گونه‌ای که مشخص نیست این پول کجا می‌رود. در مقابل شرکتی داریم که از ابتدای سال به دلیل مشکلات مالی تعطیل شده و هیچ ارزی هم نمی‌گیرد. کسانی که این ارز‌ها را می‌گیرند بسیار مهندسی شده جلو می‌روند و تبلیغات وسیعی هم دارند. در مقابل شرکتی داریم که به دلیل تأخیر در دریافت ۱۰۰ هزار دلار ارز بیش از ۷ ماه است که قطعاتش در گمرک مانده است.۱۵ سال پیش در بخش موتورسیکلت بیش از ۶۰ درصد تولید داخل داشتیم، اما هم اکنون تولید موتورسیکلت مونتاژی شده است. فساد در سیستم تخصیص ارز باعث شده که به این روز بیفتیم. برخی کارخانجاتشان تعطیل شده و برخی به صورت بی رویه ارز می‌گیرند و در قالب ۳۰ قسط موتور می‌فروشند. چه اتفاقی افتاده که ناگهان مصرف ارز ۱۰ برابر شده و عمق ساخت تولید داخل کمتر از ۱۰ درصد شده است؟
جلوگیری از مراجعه تهران به دادگاه داوری بین‌المللی و جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری:
تصمیم پاکستان برای آغاز ساخت بخش ۸۰ کیلومتری خط لوله گازی صلح (ای . پی)
اسلام‌آباد قصد دارد ساخت بخش ۸۰ کیلومتری پروژه خط لوله گاز از مرز ایران تا گوادر را با هزینه ۱۵۸ میلیون دلاری آغاز کند تا در صورت تصمیم تهران برای مراجعه به دادگاه داوری بین‌المللی، جریمه احتمالی ۱۸ میلیارد دلاری را نپردازد.تحت این پروژه ،پاکستان ملزم به احداث ۷۸۱ کیلومتر خط لوله در داخل خاک خود برای دریافت گاز ایران است که تاکنون اقدامی انجام نشده. طبق توافقنامه، قرار بود این پروژه تا ژانویه سال ۲۰۱۵ آغاز شود.شرکت نفت ایران در ۲۱ دسامبر ۲۰۲۳، یک اخطار نقض مادی را به طرف پاکستان صادر کرده و یک مهلت ۱۸۰ روزه به شرکت توسعه زیرساخت گاز این کشور داده است.
کشور‌های همسایه، ایران را در ترانزیت دور زده و در آینده از تله‌های ترانزیتی ضربه خواهیم خورد+ مشکل در زیرساخت نیست، در دیپلماسی است
مرتضی نوروزی مدیر پروژه طرح‌های ملی شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور در نشست تخصصی چالش‌های توسعه حمل‌ونقل ریلی و نقش آن بر رشد متوازن اقتصاد ملی، با بیان اینکه از تله‌های ترانزیتی در کشور ضربه می‌خوریم، گفت: مشکل ترانزیت ما زیرساخت نیست، بحث دیپلماسی است و با اینکه منطقه ما ژئوپلتیکی‌ترین منطقه دنیاست، همه کشور‌ها ما را در ترانزیت دور می‌زنند.۲۰ سال است که دنبال طرح جامع حمل‌ونقل ریلی هستیم، اما هنوز به آن دست پیدا نکردیم؛ آن هم به این دلیل که مدیر دولتی نمی‌خواهد به کسی نه بگوید. می‌گوییم اولویت اول ما چابهار است، اما در حال ساخت طرح‌های دیگری هستیم. ما زیرساخت را ساختیم، اما ناوگان نداریم که تقاضا را پوشش دهیم، ۹۰۰ لکوموتیو داریم، اما فقط ۵۷۴ عدد در شبکه است و با چنین ناوگانی نمی‌توان همه تقاضا‌ها را پوشش داد.
یادداشت و دیدگاه ها
صنعت بدون برنامه به بیراهه می‌رود
احسان فدایی، کارشناس حوزه صنعت:
نقطه‌کور خودروی چینی
بازار قطعات یدکی مونتاژی‌ها نرمال است؟
دست‌انداز ناترازی گاز بر اقتصاد + تحلیل مصرف، ذخیره سازی، روند آتی و چالش ها
گزارش ستاره حجتی از هشدار اتاق بازرگانی تهران دربارهٔ مسئلهٔ عمیق ناترازی تولید و مصرف گاز:
حقایق قابل فهم از فرسودگی ورزشگاه آزادی
فرسودگی ورزشگاه آزادی نمادی از فرسودگی تدریجی زیرساخت‌ها در کشور؛
کمبود پوست؛ معضل صنعت چرم کشور+ رشد ۵۰درصدی قیمت پوست ظرف یک سال
از صادرات بی حساب و کتاب سال های گذشته تا کمبود داخلی:
وضعیت امنیت سایبر کشور در وضعیت بغرنجی قرار دارد
نورصالحی، طراح سیستم‌های پیشرفته علم و فناوری:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
۹ تهدید داخلی و خارجی صادرات معدنی کشور
میزگرد تخصصی دومین رویداد جامع معدن و صنایع معدنی :
نقد و بررسی
صادرات سنگ متوقف شد؟
شروط صادرات محور شدن ماده خام؛
سراب صادرات گاز
دکتر هاشم اورعی:
وبلاگستان
خواندنیها -دانستنیها
نظرسنجی در شعار سال
تا چه حدی از عملکرد وزارت صنعت،معدن و تجارت، راضی هستید؟
هیچ
کم
متوسط
زیاد
نظرات وگلایه ها
شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها
نکته ها و گاف ها
ICT،های،بیو،نانو،تجهییزات
اصناف،اتحادیه،تشکل ها
ابنیه،راه،خودرو،حمل و نقل
نفت،انرژی،برق