پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۴۷۱۴۶
تاریخ انتشار : ۰۱ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۵
معاون وزیر نیرو از نیاز به ۵۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری به منظور توقف انتشار گازهای گلخانه‌ای در ایران خبر داد و گفت: تولید برق پاک تا پایان امسال، ۴۰۰ مگاوات افزایش می‌یابد.

شعار سال: هوشنگ فلاحتیان در اجلاس انرژی ESCAP تایلند، با بیان اینکه ایران کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به میزان چهار درصد را تا سال ۲۰۳۰ میلادی در دستور کار قرار داده است، گفت: این در حالی است که با توجه به ضرورت رفع تحریم ناعادلانه، حمایت مالی، انتقال فناوری و خرید گواهی کربن، بهره گیری از حمایت دو یا چندجانبه، انتقال فناوری‌های پاک و توانمندسازی، ایران پتانسیل کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در صورت رفع موانع فوق به میزان هشت درصد اضافه را دارد.

به گزارش وزارت نیرو، معاون برق و انرژی وزیر نیرو، افزود: سیاست‌های کلی کشور در برنامه ششم توسعه، عمدتاً در حوزه‌های توسعه اقتصاد کم کربن، توسعه فناوری‌های دوست‌دار محیط زیست و ارتقای بهره وری، کنترل انتشار گازهای گلخانه ‌ی و ارتقای رویکرد توسعه پایدار دنبال می شود.

این مقام مسئول، یادآور شد: کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای با تمرکز بر توسعه نیروگاه‌های سیکل ترکیبی، توسعه نیروگاه‌های هسته‌ای، گسترش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر، کاهش انتشار گازهای مشعل، افزایش کارایی انرژی در بخش‌های مختلف مصرف، جایگزینی سوخت معمول با پایه کربن با گاز طبیعی، توسعه راهبردی استفاده از سوخت‌های کم کربن و مشارکت در مکانیسم های جدید مبتنی بر بازار در عرصه داخلی و بین‌المللی حاصل خواهد شد.

فلاحتیان با یادآوری اینکه متناسب با نحوه اجرایی شدن برنامه‌های توسعه کشور و دسترسی به منابع مالی بین‌المللی و انتقال فناوری‌های مورد نیاز تحت کنوانسیون تغییر آب و هوا و با رفع تحریم‌ها و محدودیت‌های بین‌المللی، روند اقدامات اجرایی در کاهش انتشار غیر مشروط با سرعت بیشتری تحقق خواهد یافت.

وی با بیان اینکه صنعت برق، یکی از اساسی‌ترین و مهم ترین ارکان دستیابی به توسعه پایدار به شمار می‌رود، یادآور شد: تولید برق مطمئن، با کیفیت و پاک سیاست اصلی صنعت برق ایران بوده و اقدامات متعددی در این زمینه در قالب سیاستگذاری، برنامه و پروژه در هر سه زیرحوزه تولید، انتقال و توزیع برق، از سوی بخش دولتی و خصوصی به انجام رسیده است.

فلاحتیان با اشاره به ۷۶ هزار مگاوات ظرفیت نیروگاهی و برنامه ریزی برای احداث ۲۵هزار مگاوات نیروگاه جدید تا ۵ سال آینده، تاکید کرد: تولید سرانه برق به میزان ۳ هزارو ۵۴۲ کیلووات ساعت، کاهش سهم مصرف فرآورده‌های نفتی در ۲۰ سال گذشته از ۸۰ درصد به ۳۵ درصد، افزایش سهم مصرف گاز طبیعی از ۱۱ به ۵۵ درصد و تدوین ضوابط و تعرفه خرید تضمینی برق از منابع تجدیدپذیر انرژی در قالب قرارداد ۲۰ ساله گفت: توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر به میزان ۵هزار مگاوات در پنج سال آینده، با برنامه‌ریزی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و دستیابی به ظرفیت ۴۰۰ مگاوات نیروگاه‌های تجدیدپذیر بادی، خورشیدی، زباله سوز و زیست توده تا ۲ ماه آینده، بخشی از برنامه وزارت نیرو است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر ایران به کشورهای، ترکیه، ارمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان، پاکستان، افغانستان و عراق، برق صادر و یا تبادل می‌کند، اظهار داشت: در این ارتباط، برنامه ریزی لازم برای ایجاد ارتباط سنکرون با ۱۰ کشور مجاور و افزایش صادرات برق و گاز با توسعه زیرساخت‌های موجود انجام گرفته است.

به گفته فلاحتیان، با توجه به سهم بالای بخش انرژی در انتشار گازهای گلخانه‌ای عمده، نیازهای فناوری در حوزه‌های افزایش راندمان نیروگاهای کشور، از طریق توسعه واحدهای CHP و سیکل ترکیبی، کاهش تلفات شبکه انتقال و توزیع برق، بهینه‌سازی مصرف انرژی در بخش تقاضا، گسترش استفاده از منابع انرژی تجدیدپذیر و سوخت زیستی، تولید بیوگاز و تبدیل زباله به انرژی برطرف می شود.

معاون وزیر نیرو خاطرنشان کرد: برای تحقق این اهداف، در مرحله اول به حدود ۱۷.۵ میلیارد دلار و در خصوص کل برنامه‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، بالغ بر ۵۲.۵ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است.

با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از پایگاه خبری-تحلیلی فردا، تاریخ انتشار 30دی 1395، کد مطلب: 617504: www.fardanews.com

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین