پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
کد خبر: ۳۸۹۹۱۲
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۴۰۲ - ۱۴:۲۱
مرسدس بنز جی‌‌ کلاس به پیشنهاد شاه ایران ( ۱۹۷۰) نوعی خودرو نظامی چندین منظوره طراحی‌ شد. البته خود ایران که پیشنهاد دهنده چنین طرحی بود به واسطه انقلاب ۵۷، نصیبی چندانی از آن نبرد ولی‌ در حال حاضر نیروهای مسلح حداقل ۶۳ کشور دنیا از جمله ارتش آلمان ، نیروی زمینی کانادا و تفنگداران دریایی آمریکا از این خودرو استفاده می‌کنند . با توجه به موفقیت‌های این خودرو، نمونهٔ تجاری آن هم ساخته شد که بهترین خودروِ دو دیفرانسیل تاریخ صنعت خودرو آلمان و از بهترین‌ها در این کلاس در جهان است. این خودرو با وجود گذشت بیش از ۵۰ سال چندان تغییری در طراحی خود ندیده است. حتی نمونهٔ برقی این خودرو هم شباهت زیادی به همان خودرویی دارد که آخرین شاه ایران دستور ساخت آن را داده بود.

شعارسال: یکی از موفق‌ترین سرمایه‌گذاری‌های دولت سابق ایران، خرید بخشی از سهام شرکت بنز آلمان بود. در اواسط دهه ۷۰ میلادی محمدرضا شاه دستور طراحی و ساخت حدود ۲۰ هزار خودروی شاسی بلندِ پشتیبانیِ مخصوص ارتش ایران را به شرکت بنز داد.

مرسدس بنز کلاسG سفارش محمد رضا پهلوی ۴۵سال بدون تغییر

این درخواست ایران، باعث خلق خودرو‌های شاسی بلند سری G شرکت بنز شد. خودرو‌های مخصوص ارتش ایران در سال ۱۹۷۹ میلادی آماده شد که در کمال ناباوری و در یک اقدام دیوانه‌وار از طرف ۵۷‌ها پذیرفته نشد، شرکت بنز هم بلافاصله این محصول منحصر به فرد را به دیگر کشور‌ها از جمله آرژانتین و اعضای ناتو فروخت.

تولید خودرو‌های موفق سری G، بعنوان یکی از گران قیمت‌ترین خودرو‌های شاسی بلند جهان که هم کاربرد عمومی و هم کاربرد نظامی دارد، تا به امروز از طرف شرکت بنز ادامه داشته.

مرسدس بنز کلاسG سفارش محمد رضا پهلوی ۴۵سال بدون تغییر

در دهه ۷۰ میلادی با بروز بحران مالی در غرب، بنز با مشکل مواجه می‌شود و رو به ورشکستگی می‌رود. در این شرایط دولت ایران سعی می‌کند ۳۰ درصد از سهام بنز آلمان را بخرد. اما دولت آلمان از این کار جلوگیرى میکند، شاه نیز بخشى از سهام را براى خود خریدارى میکند.

‌در سال ۱۹۷۹ به پیشنهاد محمدرضا شاه که سهام دار ۲۰ درصدی کمپانى بنز بود، نوعی خودرو نظامی چند منظوره طراحی شد. این خودرو به حالتی جعبه مانند، اسپرت، قدرتمند و با حداکثر امنیت ساخته شد.

‌خود ایران که پیشنهاد دهنده چنین طرحی بود به واسطه اتفاقات ۵۷ نصیبی از آن نبرد، و شرکت بنز هم خودرو هاى مدل G سفارشى ایران را به جای ارتش ایران تحویل نیرو‌های ناتو می‌دهد و در حال حاضر نیروى نظامى ۶۳ کشور از این خودرو استفاده میکنند.

مرسدس بنز کلاسG سفارش محمد رضا پهلوی ۴۵سال بدون تغییر

در مقاله‌ای در سال ۲۰۲۱ به پنجاهمین سالگرد آغاز داستان G کلاس اشاره شده است نویسنده مقاله می‌گوید: در سال ۱۹۷۲ بود که دایملر-بنز AG و Steyr-Daimler-Puch AG همکاری خود را برای توسعه خودرویی که قادر به پاسخگویی به نیاز‌های روز بود آغاز کردند و تحرک خارج از جاده، در چالش برانگیزترین شرایط، هم برای افراد خصوصی و هم مشتریان دولتی. در آن زمان یکی از سهامداران اصلی دایملر-بنز، محمدرضا پهلوی، شاه ایران بود. او بود که پیشنهاد ساخت چنین خودرویی را داد، ارتش ایران به سیستم مشابهی نیاز داشت.

نمونه‌های اولیه سری G-Model ۴۶۰ که به نام Geländewagen شناخته می‌شود در گراتس اتریش تولید شد و در سال ۱۹۷۹ ارائه شد، همان سالی که شاه از ایران خارج شد و منجر به لغو سفارش ۲۰۰۰۰ دستگاه شد.

دهه هفتاد سود این سهام به شکل خرید بنز الگانس از شرکت بنز برای نیرو انتظامی گرفته شد.

شعارسال با اندکی اضافات و تلخیص برگرفته از سایت دیده بان ایران، تاریخ انتشار: 8تیر1402، کدخبر:158512، www.didbaniran.ir

اخبار مرتبط
خواندنیها -دانستنیها
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار
پربازدیدترین
پربحث ترین
پرطرفدارترین