مدرسه، دانشگاه و مهارت

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
چهارشنبه ۲۸ آبان ۱۴۰۴ - 2025 November 19
سه شرط رهبر انقلاب برای بررسی درخواست آمریکایی ها برای همکاری با ایران
۱۳ آبان و دیدار رهبر انقلاب با دانش آموزان:
در آستانه روز سیزده آبان، «روز دانش آموز و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی» رهبر انقلاب اسلامی در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان و جمعی از خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی ۱۲ روزه، سالروز تسخیر سفارت آمریکا به عنوان مرکز توطئه و نقشه‌پردازی بر ضد انقلاب اسلامی، در سیزدهم آبان سال ۱۳۵۸ را روز «افتخار و پیروزی» و روز «روشن شدن هویت حقیقی دولت استکباری آمریکا» خواندند و با تأکید بر ضرورت ثبت این روز در حافظه ملی، با تبیین سابقه دشمنی آمریکا با ملت ایران که از کودتای ۲۸ مرداد آغاز شده و همچنان ادامه دارد، تأکید کردند: اختلاف جمهوری اسلامی و آمریکا، اختلافی ذاتی و تقابل منافع دو جریان آمریکا و جمهوری اسلامی است و تنها در صورتی که آمریکا پشتیبانی خود را از رژیم ملعون صهیونیستی به‌طور کامل قطع و پایگاه های نظامی خود را از منطقه جمع‌آوری کند و در امور آن نیز دخالت نکند، درخواست آمریکایی ها برای همکاری با ایران نه در آینده نزدیک بلکه برای بعدها، قابل بررسی خواهد بود.
تاکیدات رهبر درباره معلمان و نظام آموزش و پرورش در اردیبهشت ۱۴۰۴
بیانات در دیدار معلمان؛
هر ساله در آستانه روز معلم تعداد کثیری از فرهنگیان به دیدار رهبر معظم انقلاب می‌روند تا ضمن شنیدن نقطه نظرات رهبر انقلاب، مشکلات، دغدغه‌ها و پیشنهادات خود را به ایشان ارائه دهند. در دیدار صورت گرفته مورخ ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۴، رهبر انقلاب فرمودند که بنده بار‌ها تکرار کرده‌ام که ما هر چه برای آموزش‌وپرورش سرمایه‌گذاری کنیم، این در واقع سرمایه‌گذاری است، هزینه نیست؛ مثل ایجاد یک زمینه برای سود چند برابر است. خوشبختانه رئیس‌جمهور محترم به این معنا معتقدند. وزیر محترم هم جزو مدیران برجسته‌ی آموزش‌وپرورش هستند؛ ایشان هم کاملاً با مسائل آموزش‌وپرورش آشنایند. این‌ها فرصت است. امیدواریم از این فرصت‌ها استفاده بشود. رهبر انقلاب بیان فرمودند که من دو سه نکته در مورد معلّمین عرض بکنم؛ چند نکته هم راجع به اصل آموزش‌وپرورش یادداشت کرده‌ام که عرض کنم. در مورد معلّم، یک نکته این است که همه‌ی دستگاه‌های کشور وظیفه دارند معلّم را گرامی بدارند. نکته بعدی درک خود معلّم از فعّالیّت و کاری است که مشغول است. نکته آخر در باب معلّم، مسئله دانشگاه فرهنگیان و مراکز تربیت معلّم است. دانشگاه فرهنگیان متعلّق به آموزش‌وپرورش است. زمان شهید رئیسی (رضوان اللّه تعالی علیه) برای گزینش، محدودیّتها و ضوابطی تعیین شد؛ نگذارید این ضوابط ضعیف بشود. کیفیّت کار در این دانشگاه باید جوری باشد که ساخت «معلّم تراز و مورد نیاز» در آن ممکن باشد و تحقّق پیدا کند؛ لذا خیلی اهمّیّت دارد. یک نکته هم در مورد کتاب درسی است. خب، این دو عنصرِ «معلّم» و «کتاب درسی» در کنار هم، در واقع همه‌کاره‌ی آموزش‌وپرورشند.
بیانات رهبر در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان به مناسبت ۱۳ آبان ۱۴۰۳
دیدار با امید‌های انقلاب:
جلسه جوانان به طور طبیعی جلسه‌ی نورانی‌ای است. دل‌های جوان آلودگی‌های کمتری دارند، نورانیّت بیشتری دارند. دریغ است که در این جمع انبوه شما جوانان عزیز، من یک نصیحت معنوی به شما عرض نکنم. توصیه من توصیه به «ذکر» و «شکر» است. جوان‌های عزیزمان بدانند که ما در مقابله با استکبار همه آنچه باید و شاید برای آمادگی ملّت ایران انجام بگیرد، چه از لحاظ نظامی، چه از لحاظ تسلیحات، چه از لحاظ کار‌های سیاسی، هر آنچه لازم باشد حتماً انجام می‌دهیم و الان هم بحمدالله مسئولین مشغول انجام این کار‌ها هستند. اینکه در جمهوری اسلامی یک روز را به عنوان روز «مبارزه با استکبار» معیّن کرده‌اند، برای این است که ملّت ایران از این تجربه تاریخی غفلت نکند. شما جوان‌های عزیز، دانش‌آموز، دانشجو، دختر و پسر، در سرتاسر کشور در این زمینه می‌توانید نقش ایفا کنید؛ فکر‌ها را تقویت کنید، دانش‌ها را پیش ببرید؛ بدون علم، بدون تفکّر، بدون نقشه راه نمی‌شود کار درست انجام داد. ما در بخش‌های مختلف احتیاج به پیشرفت علمی داریم، احتیاج به پیشرفت فنّاوری داریم.
رسالت دانشگاه، نشاندن کشور بر قله علم، توانایی، هنر و تکنولوژی است
پزشکیان در آیین آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۳ دانشگاه‌ها:
پزشکیان روز شنبه (۲۱ مهرماه) با حضور در دانشگاه تهران و در اجتماع تعدادی از دانشجویان، اساتید و کارکنان این دانشگاه، ضمن گرامیداشت آغاز سال تحصیلی جدید دانشگاه‌ها و مراکز علمی، دیدگاه‌ها و انتظارات خود از دانشگاهیان را تشریح کرد. وی در اولین سخنرانی خود در دانشگاه تهران پس از ریاست جمهوری، از مشکلات اساتید گفت و پیشنهاد‌هایی برای مدیریت بهتر دانشگاه روایت کرد. پزشکیان بار دیگر گریزی هم به ردصلاحیت خودش در انتخابات مجلس زد و تاکید کرد، داشتند من را حذف می‌کردند. وی افزود از دانشگاه، استاد و مدیر و دانشجو می‌خواهم هر کاری که می‌توانند برای ایران عزیزمان انجام دهند. بنده هم از شنیدن سخنان دانشجویان و استادان ابایی ندارم و حتماً فرصت بگذارید، می‌آیم و به صحبت‌های شما گوش فرا می‌دهم. هر کس حرف منطقی داشته باشد با جان و دل می‌پذیریم و اگر حرفی غیر منطقی باشد با تشریح دلایل آن را نمی‌پذیریم، اما دعوایی نخواهیم داشت.
تاکیدات رهبر انقلاب در خصوص واقعیت نخبگی، حفظ و تکثیر و اثربخشی نخبگان و وظایف نخبه ها
به یک خیزش و نهضت جدید علمی نیاز داریم :
جمعی از نخبگان جوان، استعداد‌های برتر علمی و رتبه‌های برتر کنکور، صبح روز چهارشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۳، با حضور در حسینیه امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب دیدار کردند. رهبر در این دیدار بیان داشتند که در مورد بحث نخبگان، سه نکته را من در نظر گرفته‌ام. اولین نکته توجّه به واقعیّت نخبگی در کشور است. نکته دوّم، راه حفظ و تکثیر و اثربخشی نخبگان است.. موضوع سوّم در باب وظیفه نخبگان می‌باشد. نخبه در هرکجا که باشد، «مسئول» است. البته دانشگاه‌ها مسئولند، مراکز علمی گوناگون، پژوهشکده‌ها و امثال این‌ها همه مسئولند لکن عامل اصلی، فرد نخبه ا‌ست. دنبال خیزش علمی باشید و این جهاد شماست. البته من جلوی انواع دیگر جهاد شما را نمی‌گیرم؛ مثل جهاد مالی و امثال اینها، جهاد تبیینی، لکن جهاد عمده‌ی شما نخبگان عبارت است از همین حرکت علمی و خیزش جدید علمی و پیدا کردن تفوق علمی بر رقیبان و بدخواهان. ما باید تفوق علمی داشته باشیم.
pic
فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۵ از سوی دانشگاه استنفورد:  ۸۹ استاد دانشگاه تهران در جمع ۲ درصد دانشمندان
با اعلام فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۵ از سوی دانشگاه استنفورد، ۸۹ نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه تهران در این رتبه‌بندی معرفی شدند.این انتخاب بر پایه شاخص‌های استنادی و اثرگذاری علمی صورت گرفته است و هر ساله توسط پروفسور John P.A. Ioannidis و همکارانش در دانشگاه استنفورد ایالات متحده آمریکا انجام می‌شود، یکی از معتبرترین نظام‌های ارزیابی علمی در سطح بین‌المللی به شمار می‌رود.در این ارزیابی با استفاده از داده‌های پایگاه Scopus، شاخص‌های گوناگونی همچون تعداد استنادها، شاخص h-index، شاخص hm-index، جایگاه نویسندگی و شاخص ترکیبی (c-score) مورد بررسی قرار می‌گیرند.
از شایعات پذیرش دانشجوی تحصیلات تکمیلی بدون مجوز در مرکز بین المللی تا درگوشی ها درباره دریافت شهریه به یورو!
ادعا می‌شود برای برخی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی ورودی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ دانشگاه پیام نور مشکلاتی خاص رقم خورده است. دانشجویان دکتری از «آزمون جامع» محروم مانده‌اند و دانشجویان دوره کارشناسی ارشد امکان گرفتن دانشنامه خود را از دست داده‌اند. به آنها گفته‌اند علت بروز این مشکلات هم بروز تخلفاتی در زمان ثبت‌نام آنها از سوی مسئولان وقت دانشگاه پیام نور است. حالا این دانشجویان مانده‌اند و هزینه و وقت غیرقابل جبرانی که صرف این اعتماد کرده‌اند. آنها می‌گویند بر اساس فراخوان سازمان سنجش اقدام به ثبت‌نام در این دانشگاه کرده‌اند. زمانی که این سازمان اعلام می‌کند «مرکز بین‌الملل دانشگاه پیام نور براساس سوابق تحصیلی دانشجیو دکتری می‌پذیرد. دانشجویانی که یا در واحد‌های بین‌الملل قشم و کیش پذیرش می‌شوند یا در واحد‌هایی که نام کشور دیگری را یدک می‌کشند. واحد گرجستان، امارات، ترکیه و… شرایط برای این دانشجویان چنان سخت است که آنها در ۱۶ مهر ماه کارزاری با عنوان «حل مشکل صدور مدرک و آزمون جامع دانشجویان پیام نور بین‌الملل ورودی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲» راه اندازی کرده و خطاب به سیمایی صراف وزیر علوم خواستار رفع مشکل شده‌اند. با وجود همه این مشکلات، اما ناجی رئیس دانشگاه پیام نور می‌گوید فراخوان انجام شده توسط خود دانشگاه انجام شده نه سازمان سنجش: «پیگیر تخلفات هستیم و برای حل مشکل هم به دنبال راهکاریم.»
تغییر مصوبه ریاست دفتر تحقیق درباره جذب هیئت علمی از بسیج اساتید به انتخاب فرد مورد تائید سه مرجع یعنی نهاد نمایندگی رهبری، هیئت اجرایی جذب دانشگاه و بسیج اساتید
رئیس هیئت عالی جذب شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: قبلاً بر اساس مصوبه شورا، بسیج اساتید ریاست دفتر تحقیق جذب اعضای هیئت علمی در دانشگاه ها را برعهده داشت که این مصوبه تغییر کرد و دیگر ریاست دفتر تحقیق فقط با بسیج اساتید نیست، نمایندگان نهاد نمایندگی رهبری، هیئت اجرایی جذب دانشگاه و بسیج اساتید یک نفر را به عنوان ریاست دفتر انتخاب می‌کنند که می‌تواند بسیج اساتید نباشد.
عارف در آیین استقبال از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان:
موفق به دور زدن تحریم ها بودیم ولو با هزینه! اما امروز، روز گذر از تحریم هاست
عارف با تاکید بر اینکه همواره موفق شدیم تحریم‌ها را ولو با هزینه دور بزنیم اما امروز، روز گذر از تحریم است و ظرفیت گذر از تحریم‌ها را داریم، تصریح کرد: کشورهای غربی در خصوص مکانیزم ماشه برای مدتی در دنیا تبلیغ می‌کردند که از نظر ما هیچ جایگاه حقوقی ندارد و سه کشور اروپایی اشتباه بزرگ دیپلماتیکی را مرتکب شدند که در آینده نزدیک متوجه این اشتباه خود خواهند شد و در شورای امنیت سازمان ملل نیز بخشی از کشورهای دارای حق وتو همین نظر و دیدگاه را با جمهوری اسلامی ایران دارند.: در صورت عملیاتی شدن مکانیسم ماشه نیز به پشتوانه جوانان دانشمند و جایگاه علمی و فناوری کشور که در اقتصاد خود را نشان می‌دهد، نگرانی نداریم چراکه اساس امروز کشور بر پایه شرکت‌های دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش است.
قطع همکاری ۲۶ استاد با دانشگاه صنعتی شریف بدلیل مهاجرت + اثرگذاری عدم مشارکت و از دست دادن توانمندی های متخصصان بر توسعه ملی
مسعود تجریشی درباره مهاجرت اعضای هیئت‌علمی این دانشگاه گفت: اتفاقی که افتاده یک واقعیت است. قطع کامل همکاری ۲۶ نفر از عضو هیات‌علمی این دانشگاه.نگرانیم افراد به بهانه‌های فرصت مطالعاتی یا مرخصی دیگر بازنگردند. از بین ۴۶۰ نفر عضو هیئت‌علمی دانشگاه شریف ۲۶ نفر به صورت کامل با این دانشگاه قطع همکاری کرده‌اند.در واقع اگر بخواهیم بشکل تفضیلی توضیح دهیم، از بین ۵۲ نفرنیروی خارج شده از دانشگاه، ۲۶ نفر به‌طور کامل قطع همکاری کرده‌اند و مطمئنیم دیگر به دانشگاه برنمی‌گردند؛ ۱۳ نفر مأمور به خدمت در بخش‌ها و دستگاه‌های دیگر کشور هستند؛ ۸ نفر مرخصی گرفته‌اند و عنوان کرده‌اند برمی‌گردند و ۵ نفر نیز در فرصت‌های مطالعاتی موقت به سر می‌برند و برمی‌گردند.برای حفظ و تقویت این اساتید باید فضای فعالیت علمی در کشور گسترش یابد، تأمین مسکن اعضای هیئت علمی در دستور کار قرار گیرد و امکانات پژوهشی و آزمایشگاهی را فراهم کنیم.
اساتید رشته های مهندسی و پزشکی بیشترین متقاضیان «مهاجرت» هستند: تعداد اندک نخبگان بازکشته به کشور و عدم وجود اعتبار کافی برای جذب نخبگان خارج از کشور توسط دانشگاه ها
برخلاف هیاهوهای پوپولیستی درخصوص بازگشت نخبگان و جذب آنها توسط دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی داخلی، رئیس دانشگاه تربیت مدرس معتقد است که بدلیل کمبود اعتبارات ، توان جذب انها را نداریم و نخبگان بازکشته به کشور هم دارای تعداد اندکی هستند. رییس دانشگاه تربیت مدرس با تاکید بر اینکه میزان مهاجرت نخبگان و اساتید در بین رشته های مهندسی و پزشکی بیشتر است، گفت: تعداد مهاجرت این افراد در بین رشته های علوم انسانی به دلیل اینکه این رشته ها ماهیت خاص دارند کمتر از دیگر رشته ها می باشد. یکی از ایراداتی که دانشگاه ها با جذب نخبگانی که به کشور برمی گردند، مواجه می شوند، این است که سیستم امکان جذب این نخبگان را به آنها نمی دهد و این افراد برای جذب در دانشگاه ها باید از صفر شروع کند. در واقع عنوان می شود چون این افراد با دولت قطع ارتباط می کنند، بنابراین باید مجدد در فراخوان جذب شرکت کنند. با توجه به اینکه سن آنها از ۴۵ سال بالاتر است در نتیجه امکان شرکت در فراخوان جذب را نیز ندارند.دکتر حجت با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد اساتید دانشگاه تربیت مدرس در خارج از کشور هستند، تصریح کرد: حدود ۸۰ نفر از ۷۰۰ هیات علمی ما به دلایلی اعم از فرصت مطالعاتی، ماموریت پژوهشی، مرخصی و مهاجرت دائم در خارج از کشور به سر می برند.
خلا سیاستگذاری برای رفع چالش ها در آموزش و پرورش:۶۵ درصد کلاس های دوره ابتدایی به مرز ۴۰ نفر رسیده است
ابراهیم سحرخیز، معاون پیشین آموزش و پرورش، با انتقاد از نبود رفتار حرفه‌ای در ساختار آموزشی گفت: قحط‌الرجالی و مدیریت‌های غیرتخصصی باعث شده وضعیت آموزش و پرورش امروز حتی وخیم‌تر از گذشته باشد. از کسی که بدون داشتن حتی یک روز تجربه فنی و تخصصی، سکان مدیریت بزرگترین وزارتخانه در کشور را به دست می گیرد تا استادی که وظایف دانشگاهی او ،قربانی مشغله هایی است که همزمان برای امرار معاش یا پر کردن جیب مبارک در چند شرکت برای خود تراشیده است تا معلمی که با داشتن لیسانس الکترونیک، به جای تدریس دروس فنی در هنرستان، ادبیات فارسی تدریس می کند، مدیر و معاون مدرسه ای که پس از سالها دور بودن از تدریس، ناگهان با خواب نما شدن وزیر و وزارتخانه، طی یک بخشنامه، باید به اجبار به تدریس محتوایی بپردازد که برای اولین بار آن را می خواند، همه و همه نمونه هایی از رفتارهای غیر حرفه ای در ساختار اداری یا آموزشی ماست.
ضرورت کاهش دوره کارشناسی به ۳ سال و تزریق دانشجویان به بازار کار (کدوم کار؟ کدوم بازار؟) + امکان جایگزینی مقاله به جای پایان نامه (تکرار اشتباه فاجعه بار و تدارک میز قهوه قجری در وزارت عتف برای خودکشی نظام آموزش عالی)
دکتر حسین سیمایی صراف وزیر عتف در ک برنامه تلویزیونی از اصلاحات مورد نیاز آموزش عالی کشور گفت. اصلاحاتی که عموما تکرار مکررات بوده و برخی به تخیلات شبیه هستند و پاره ای نیز ، بسیار واقع گرا می باشند. سیمایی صراف از کاهش دوره کارشناسی به سه سال صحبت کرد. موضوعی که بنظر با حذف برخی از دروس یا ادغام برخی از آنها با یکدیگر، قابل تحقق و دستیابی است. اما وقتی وزیر از تزریق زودتر دانشجو به بازار کار حرف می زند باید اندکی تامل نمود. به راستی وزیر از کدام بازار کار صحبت می کند؟ سیمایی صراف از ضرورت مهارت آموزی دانشجویان می گوید، در حالی که دانشگاه ها ، کمترین قدم موثری در این خصو ص برنداشته اند. وزیر علوم از موضوعی خطرناک بنام حذف پایان نامه دانشجویی می گوید که باید بشدت با حامیان این طرز تفکر برخورد شود. حذف پایان نامه یعنی تبدیل دوره تحصیلات تکمیلی به تنبل خانه شاه عباس . وزیر از اصلاح سهمیه های دانشگاه ، ارتقا فرصت مطالعاتی ، اعطای بورس تحصیلی ، بین المللی سازی دانشگاه ها ، تقویت دوره های اعزام به خارج در برخی از رشته ها ، شتاب افزایی علمی، تاکید بر هوش مصنوعی و کوانتوم و مواردی همانند می گوید ، اما صحبتی از شغل پنداری دوره دکتری و لزوم اعطای حقوق پایه وزارت کار به دانشجویان دکتری دولتی نمی کند؟راستی مش حسین خان ،چه خبر از بازنگری ها در سرفصل دروس دانشگاهی ، آمایش نظام آموزش عالی، مهارت محور کردن دروس دانشگاهی، حذف رشته های دانشگاهی غیر ضروری و تاکید بر میان رشته ای ها و بحث شیرین نهضت خوابگاه سازی و تامین مسکن ملی برای اساتید؟
آغاز اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی + خانم دکتر حکیم زاده ، از شما انتظار شعاردرمانی و وعده گرایی نداشتیم
حکیم زاده ، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از آغاز اجرای برنامه‌ای تحولی برای اصلاح روش‌های آموزش و یادگیری در مدارس ابتدایی کشور خبر داد. وی از ضرورت اجرای بندهای مغفول سند تحول بنیادین سخن گفت و افزود: تغییر واقعی زمانی رخ می‌دهد که کلاس‌های درس از الگوی سنتی خارج شده و به محیط‌هایی پویا، شاداب، مشارکتی و یادگیرنده‌محور تبدیل شوند.وی ابراز امیدواری کرد که با همکاری و هم‌افزایی همکاران و کارشناسان مناطق آموزشی استان، برنامه اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری در استان همدان به شکل مطلوبی پیگیری و اجرایی شود.باید از خانم حکیم زاده پرسید که شما بعنوان یک متخصص حوزه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی بخوبی می دانید که تغییر معنادار در ارکان آموزش در نظام توصیفی با شرایط فعلی امکان پذیر نیست. محیط بیرونی بشدت بر دانش اموز اثرات بازدارنده دارد. محتوا و فناوری آموزشی به روز نیست. آموزشگران، فاقد توانمندی و بعضا انگزه لازم هستند . ساختار و تشکیلات فاقد انعطاف است. اهداف و رویکردها، بشکل ایده دال گونه و بدور از واقعیات تنظیم شده اند و ..... . در چنین شرایطی ،آیا قصد معجزه دارید؟ اگر آری، بسم الله . عصا را بینداز، نیل را بشکاف و دانش آموزان را از وضع نامطلوب حاضر، نجات بده. لازم به توضیح است که ما هم ناامید نیستیم، اما اینکار نیازمند اولا پارادایم یابی جدید ، کاهش مداخلات سیاسی در آموزش و پرورش و در نهایت، طراحی گیم تئوری های خاص است که توانمندی اجرای آن را در نیروهای موجود شاغل در آموزش و پرورش نمی بینیم.
غلامرضا بلالی دبیر بیستمین اجلاس روسای دانشگاه‌ها و موسسات غیردولتی:
آمادگی برای پیشنهاد طرحی به دولت برای واگذاری مقطع کارشناسی دانشگاه‌ها به بخش غیردولتی
دبیر کمیته اجرایی بیستمین اجلاس سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی گفت: بر این باور هستیم طرحی را به دولت پیشنهاد کنیم که دولت امر آموزش عالی در مقطع کارشناسی را به بخش غیردولتی واگذار کند.غلامرضا بلالی در خصوص بیستمین اجلاس سراسری دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی اظهار کرد که این اجلاس در روز سه‌شنبه سوم تیرماه ۱۴۰۴ در مرکز همایش‌های بین‌المللی دانشگاه علم و فرهنگ تهران برگزار خواهد شد.شعار اجلاس مطالبه‌گری برای اجرای عدالت آموزشی و تبیین جایگاه و نقش دانشگاه‌های غیر دولتی در نظام حکمرانی است اگر برای حاکمیت به درستی روشن شود که زیر نظام غیردولتی همراه دولت برای توسعه علمی و تحول و تعالی آموزش عالی است. لازم به توضیح است که نوزدهمین اجلاس سراسری دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در اواخر اردیبهشت 1403 در دانشگاه خاتم بانک پاسارگاد برگزار شده بود.
نظرات منتشره: ۲ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
سیمایی صراف: برخی اساتید توانمندی مالی چاپ مقالات خود در پایگاه‌های جهانی را ندارند +افت سه پله‌ای رتبه علمی ایران در جهان
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از افت سه پله‌ای رتبه علمی ایران در جهان خبر داد و گفت: این موضوع یک نگرانی درستی است که وزارت علوم هم به این موضوع توجه دارد. این اتفاق از سال ۲۰۲۱ شروع شد که در واقع جایگاه علمی کشور در این سال رتبه ۱۴ در جهان بود و متاسفانه با تغییر جایگاه این عدد به ۱۷ رسیده است.برای اینکه رتبه علمی کشور را تقویت کنیم باید اقداماتی نظیر حمایت مالی از پژوهشگران، به‌روزرسانی آزمایشگاه ها، حمایت از استادان برای انتشار مقالات علمی، رفع دغدغه های علمی اساتید و تقویت بنیه مالی دانشگاه ها را مورد توجه قرار دهیم.
غذای مسموم‌ در سلف دانشگاه: روایت تلخ غذای آلوده در علوم پزشکی زاهدان
اخیراً اخباری مبنی بر مسمومیت تعدادی از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در فضای مجازی منتشر شده و در ادامه نیز فیلمی تحت عنوان «اعتراض دانشجویان علوم پزشکی زاهدان» در این بستر و به ویژه رسانه‌های معاند منتشر شد.فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان نیز روز گذشته در واکنش به موضوع مسمومیت دانشجویان در نامه‌ای خطاب به رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان تاکید کرد،خبرهای واصله از منابع موثق حاکیست جمع کثیری از دانشجویان عزیز به علت استفاده از غذاهای آلوده و بی‌کیفیت متاسفانه دچار مسمومیت غذائی شده‌اند و نیز نادیده گرفتن این اتفاق مهم توسط معاونین ذیربط و عدم پاسخگویی لازم به دانشجویان دانشگاه، نکته مهم اینکه چرا اعتراضات به حق دانشجویان مورد توجه قرار نگرفته است. لذا انتظار می‌رود شخصاً جنابعالی به موضوع ورود کرده و ضمن بررسی همه جانبه و حل و فصل این امر مهم مراتب را در اسرع وقت به اینجانب گزارش دهید.
پیشنهاد حذف نظام نمره‌دهی و اتکای ارزیابی دانشجویان بر اساس توانمندی و مهارت توسط وزیر عتف + این چه پیشنهادی است جناب وزیر، فرار به جلو کردید یا موقعیتی و مناسبتی حرف زدید؟
دکتر حسین سیمایی صراف در مراسم تجلیل از سرآمدان آموزشی دانشگاه ملی مهارت تاکید کرد: متاسفانه ما با صاحبان مدرکی مواجه هستیم که مهارت ندارند؛ حتی در رشته هایی که آموزش دیدند نمی توانند برای خودشان نیز کاری انجام دهند. این شکاف بین دانش و مهارت موجب شده که بازار کار از فارغ التحصیلان استقبال نکند. یکی از عوامل بیکاری و افزایش نرخ بیکاری ضعف در مهارت و توانمندی است. باید نظام ارزیابی مهارتی ایجاد کنیم تا شاهد جهش در مهارتی‌تر شدن دانشجویان باشیم؛ به طوریکه نظام نمره دهی باید حذف شود یا جایگاه آن تضعیف شود و ارزیابی بر اساس توانمندی و مهارت دانشجویان صورت بگیرد و معدل آنها بر اساس مهارت نرخ‌گذاری شود نه تست زنی و .... . باید از جناب دکتر سیمایی پرسید که آیا مخاطب این صحبت ها، صرفا دانشگاه ملی مهارت و ارکان ان است یا کل نظام اموزش عالی کشور؟ رسالت دانشگاه در گام اول بهانه ای برای ایجاد قدرت تفکر در دانشجویان است و زمینه سازی برای تخصص. کارکردهای شغلی ، ارتقا مهارتی و غیره، در قالب سیاستگذاری موثر بر رویه های عملکردی دانشگاه باید پیگیری شود.
از واقعیات تا ایده ال ها برای پایان نامه های تحصیلات تکمیلی:
افزایش تعامل میان دانشجویان و داوران با تغییر روش دفاع از پایان‌نامه در دانشگاه آزاد
اخیرا دکتر محمد مهدی طهرانچی ریاست دانشگاه آزاد درخصوص تغییر فرایند دفاع از رساله دکتری دانشجویان دانشگاه آزاد اظهار کرد دو جریان در خصوص دفاع از رساله داریم که یک جریان از گذشته در کشور بوده و آن هم جریان مقاله محوری است و دومین رویکرد، مسئله محوری می باشد.در رویکرد مسئله محوری، برنامه‌های علمی بین راهبردی به دانشکده‌های موضوعی در کل کشور سپرده شده است. وقتی دانشجویی تحصیلات خود را شروع می‌کند از همان ابتدای تحصیل، تحت نظارت یک تیم متخصص قرار می‌گیرد که بر کار رساله و پایان‌نامه وی نظارت می‌کنند. در کنار استاد راهنما یک تیم خبره نیز در کنار دانشجو است این تیم در طول فرایند، به صورت مداوم کیفیت کار دانشجو را ارزیابی می‌کند.در طول مسیر تیم ارزیابی گزارش‌های موردی می‌گیرند و مطمئنن می‌شوند که کیفیت کار دارای استاندارد کافی است. این استانداردها برای پایان نامه در راستای حل مسئله ملی خواهد بود.
باز بودن، عدم تائید و نهایی سازی مصوبه تأثیر معدل در کنکور ۱۴۰۴ + توضیحات مشاور آموزشی رئیس جمهور درباره سهمیه‌ها
امیری مدیر روابط عمومی شورای عالی آموزش و پرورش بیان داشت که در هزار و پنجاه و دومین جلسه شورای عالی، پیشنهاد‌های متعددی مطرح و مقرر شد کار گروه ویژه‌ای به طور تخصصی روی این موارد کار کند، اما اکنون آن پیشنهاد‌ها در فضای مجازی منتشر شده، این اطلاعات در حد پیشنهاد‌های مطروحه بوده و هنوز تصویب نهایی نشده است.موضوعات این جلسه به علت کثرت موضوعات مطرح شده درباره سوابق تحصیلی و تأثیر معدل ناتمام ماند و به هفته آینده موکول شد.شهرام یزدانی، مشاور آموزشی رئیس جمهور نیز در نشست خبری خود به سیاست دولت در خصوص سهیمه‌های کنکور اشاره کرد و گفت سهمیه در کشورهای مختلف با سه هدف عدالت، تنوع و احترام اجتماعی انجام می‌شود.در جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی پیشنهادات ارائه شده و در حال حاضر تصمیم خاصی گرفته نشده، ولی رئیس جمهور دستور داده که کمیته‌ای در شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را بررسی کند.سهمیه مناطق سه‌گانه و مناطق محروم درست کار شده است. ذات سهمیه ایثارگران و رزمندگان و جانبازان درست است ولی هرچقدر از جنگ تحمیلی دور شدیم، کج سلیقگی انجام شده است.در حال حاضر سهمیه ایثارگران، رزمندگان، جانبازان جداگانه دیده شده‌ ولی پیشنهاد این است که همه سهمیه‌ها با هم به صورت مجموع دیده شوند.مشاور رئیس جمهور در مورد اینکه آیا تغییر شیوه پذیرش دانشگاه‌ها در دستور کار دولت قرار دارد؟ گفت: به طور قطع این برنامه وجود دارد. در حال حاضر شیوه پذیرش و سهم معدل در کنکور در سال ۱۴۰۵ و ۱۴۰۴ در دستور کار قرار دارد ولی حداقل زمان مورد نیاز برای تغییر کلی شیوه پذیرش ۱۴۰۶ است.
استعفای مدیرآموزش و پرورش کرمان پس از حادثه واژگونی اتوبوس و تشریح پیگیری های قضایی و روندهای اصلاحی
مدیر آموزش و پرورش ناحیه دو کرمان در پی حادثه واژگونی اتوبوس حامل دانش آموزان دبیرستان فرزانگان استعفا کرد. صادقی مدیر روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش در تشریح پیگیری های قضایی طی شده و روندهای اصلاحی بعمل آمده بای کاهش و حذف چنین حوادثی بیان داشت که دستورالعمل اردویی با امضای رئیس جمهور به همه ادارات کل آموزش و پرورش ابلاغ شده و در دسترس همه مدارس قرار گرفته است.سینا بنی اسد دادستان عمومی و انقلاب ماهان مدعی است که آئین نامه اجرایی اردوهای دانش آموزی به صورت دقیق و کامل از سوی مدرسه و آموزش و پرورش رعایت نشده است. با وجود آنکه همه دانش آموزان هنگام ثبت نام در مدارس، مشمول بیمه حوادث دانش آموزی می شوند، باید بیمه حوادث در سفرهای اردویی نیز شوند که این موضوع در خصوص حادثه تاسف بار کرمان، نیازمند بررسی بیشتر است.
برگزاری چهارمین مجمع عمومی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام (سینوو)
چهارمین مجمع عمومی شبکه دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام (سینوو) و نمایشگاه همکاری‌های علمی و فناوری در روز‌های سه شنبه و چهارشنبه ۱۶ و ۱۷ بهمن ماه ۱۴۰۳ با حضور نمایندگان ۳۵ دانشگاه از کشور‌های اندونزی، مالزی، تایلند، بنگلادش، هند، پاکستان، افغانستان، ترکیه، سوریه، لبنان، اردن، کویت، امارات، عمان، گابن، اوگاندا، بورکینافاسو، مالی، تونس، چاد، ساحل عاج، تانزانیا، نروژ و پاناما و شماری از نمایندگان دانشگاه‌ها و موسسات آموزش‌عالی ایران آغاز به کار کرد. آیت‌الله محسن قمی معاون امور بین‌الملل دفتر مقام معظم رهبری، پروفسور محمد اقبال چودهری هماهنگ‌کننده کامستک (کمیته وزارتی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری اسلامی) از مهمانان ویژه این مراسم بودند. دانشگاه‌های مجازی جهان اسلام (سینوو) یک شبکه بین‌المللی آموزشی، پژوهشی، دانش‌بنیان و فناوری وابسته به کمیته وزارتی همکاری‌های علمی و فناوری سازمان همکاری‌های اسلامی (کامستک) است که وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری جمهوری اسلامی ایران میزبانی از آن را بر عهده دارد.
الزام به مصون نگاه داشتن دانشگاه‌ها از دخالت نهادهای غیرمسئول  + آیا بدون حفظ استقلال دانشگاه ، امکان برگزاری کرسی های آزاد اندیشی وجود دارد؟
چند وقتی است که ساحت علم بشکل غیر مستقیم و با انواع توجیحات ، مورد دخالت برخی نهادهای غیرمسئول قرار گرفته است. موضوعی که حتی در کوتاه مدت ضربات جبران ناپذیری را بر شالوده و چارچوب های توسعه علمی کشور وارد کرده و باعث ایجاد انواع آسیب ها در روند تامین منافع ملی بواسطه فعالیت و خروجی های مورد انتظار از نهاد علم و دانشگاه شده است. باید پرسید که آیا بدون حفظ استقلال دانشگاه ، امکان برگزاری کرسی های آزاد اندیشی وجود دارد؟ آیا بدون احترام به استقلال دانشگاه ، امکان توسعه علمی و نظریه پردازی وجود دارد؟ به حاشیه راندن کنشگران علمی( خصوصا گروهی از اساتید با طرز تفکر نسیتا خاص یا الگوهای رفتاری غیرهماهنگ با ترجیحات سیاسی) چه معنایی می تواند داشته باشد و چه پیغامی را به جامعه منعکس می کند؟ آیا خود نهاد علم، توان خودتنظیمی و خودپایشی درونی را ندارد؟ کارن ابری نیا ، دبیر کانون صنفی استادان دانشگاهی ایران، با اشاره به مسأله دخالت نهادهای غیرمسئول در دانشگاه‌ها گفت: ما مکرراً نگرانی خود را درباره استقلال و آزادی عمل دانشگاه‌ها ابراز کرده‌ایم. بحث معیشت اساتید دانشگاه ، دومین موضوع قابل تامل بوده و کم توجهی به این دو موضوع، فاجعه مهاجرت کسترده نخبگان را به همراه دارد.
نقد اولویت اقدامات در طرح "آرمان علی وردی" شهرداری تهران با ۴۰۰ میلیارد تومان بودجه + اقداماتی سطحی و نمایشی و فراموش کردن اولویت ها در هزینه کرد بودجه ها
ناصر امانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در جریان بررسی متمم بودجه به افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی قرارگاه شهرداری تحت عنوان طرح آرمان شهید علی‌وردی اعتراض کرد و این بودجه را غیراولویت دار دانست و پیشنهاد استفاده از آن را برای بازسازی مدارس ضروری دانست. این عضو شورای شهربیان داشت که، «در بودجه سال ۱۴۰۳، مبلغ ۴۰۰ میلیارد تومان برای قرارگاه تعلیم و تربیت شهرداری تهران تحت عنوان طرح آرمان شهید علی‌وردی تصویب شده است. در این طرح، شهرداری با حوزه‌های علمیه و آموزش و پرورش هماهنگ کرد تا طلاب و دانشجویان به عنوان مربی در طرح شرکت کنند. مخاطب آن نیز عمدتا دانش‌آموزان منطقه هستند. در هر منطقه چند مسجد انتخاب شده و به مدارس وصل‌شان کرده اند و برای دانش‌آموزان برنامه‌های تربیتی، ورزشی و... در نظر گرفته‌اند. ما با اصل این کار مخالف نبودیم. ما با افزایش ۱۵۰ میلیارد تومانی در متمم بودجه مخالف بودیم.». بجای چنین کاری، پیشنهاد می‌دهیم که این بودجه صرف تعمیرات مدارسی شود که سقف شان در حال ریزش است.
عاقبت کتمان و انکار چالش ها در نظام آموزش و پرورش : حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال کشور، تحصیلات متوسطه دوم ندارند
غلامحسین محمدی رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای در نشست «فقرزدایی و رفاه در آیینه آموزش» بیان داشت که فقر مهارتی به معنای کمبود یا فقدان مهارت‌های لازم برای ورود به بازار کار و داشتن یک شغل پایدار و با درآمد مناسب بوده که به دلیل ناکارآمدی برنامه‌های درسی و عدم توجه به آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، موانع مالی اجتماعی یا فرهنگی جهت دسترسی به آموزش باکیفیت، تغییرات سریع تکنولوژی و تأثیر آن بر بازارکار، عدم وجود ارتباط مؤثر بین مؤسسات آموزشی و نیاز‌های واقعی بازار کار و شرایط اقتصادی مانند بیکاری و نابرابری‌های اجتماعی تاثیرگذار در دسترسی به آموزش، ایجاد می‌شود. با توجه به شرایط موجود، نزدیک به ۴۰ درصد از مهارت‌های فعلی کارگران تا سال ۲۰۳۰ منسوخ می‌شود. حدود ۳۰ درصد از جمعیت ۱۸ تا ۲۴ سال ایران تحصیلات متوسطه دوم ندارند که این نشانگر کاهش دسترسی به آموزش و بهره‌مندی ناکافی از آن است. وضعیت آموزش مهارتی و فقر مهارتی در برخی استان‌ها نظیر سیستان و بلوچستان، ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری و خراسان جنوبی شدید‌تر بوده و تهران، قم و البرز وضعیت بهتری دارند.
پزشکیان در مراسم تجلیل از مدال آوران المپیادهای علمی جهانی:
می توانیم ایران را بسازیم: با افراد فرصت طلب، بی سواد و ریاکار به جایی نخواهیم رسید
مسعود پزشکیان در مراسم تجلیل از نشان آوران المپیادهای علمی جهان در روز شنبه یکم دیماه ۱۴۰۳ در محل سالن اجلاس ، عنوان کرد، حل مشکلات کشور با وجود جوانان با انگیزه، مصمم و آگاه و عالم امکان پذیر است.با آدم‌های بی‌سواد، فرصت طلب و ریاکار نمی‌توانیم به جایی برسیم. این مملکت را می‌توانیم بسازیم، ایران ما باید خیلی بالاتر از این باشد. ما باید مملکت را درست کنیم، مملکت را رها نمی‌کنیم؛ این مملکت و این جامعه نیاز به کسانی دارد که درد این مردم را داشته باشند. این مملکت به کسانی نیاز دارد که علم و دانش و وجودشان را برای حل مشکل این مردم هدیه کنند و شما می‌توانید این کار را بکنید که این مسئولیت سنگینی است. حل مشکلات کشور با وجود جوانان با انگیزه، مصمم و آگاه و عالم امکان‌پذیر است.
واکنش فانی به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت آموزش و پرورش: کار آموزش و پرورش خرید و فروش و کاسبی نیست
علی‌اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش می گوید کار آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است و وزیر نیز نمی‌تواند کار بنگاهداری انجام دهد؛ ممکن است بگویند خب اینکار را معاونت اقتصادی انجام دهد، الان صندوق ذخیره فرهنگیان داریم که در مدیریت آن سال‌هاست مشکل داریم چرا که کار ما از جنس کسب و کار و کاسبی و خرید و فروش و صادرات نیست.
دستور پزشکیان به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری سهمیه‌های کنکور + بازنگری صرفا برای رشته‌های پزشکی نیست
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: سهمیه پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها باید مورد بازنگری دقیق قرار بگیرند که خوشبختانه رییس جمهور دستوری در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است. گروهی در وزارت علوم برای بررسی دقیق اصلاح سهمیه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها تشکیل شده است و تحقیقات اولیه در این زمینه انجام می‌شود. بازنگری سهمیه ورود به دانشگاه صرفا شامل سهمیه پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی نیست بلکه به صورت کلی سهمیه پذیرش در همه رشته‌های دانشگاهی مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
برنامه وزیر چیست؟ ۶ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازتاسیس بوده و ۱۳ درصد نیازمند بازسازی و مقاوم سازی
مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان تفکیک کار بین وظایف این سازمان و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها بیان داشت که نگهداری مدارس برعهده مسئولان نگهداری فضای ادارات کل آموزش و پرورش، تعمیرات جزئی بر عهده آموزش و پرورش منطقه و تعمیرات اساسی با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها برعهده ادارات کل نوسازی مدارس است. ۱۹ درصد فضا‌های آموزشی نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بوده، از این تعداد ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی (بهبود کیفیت و سازه) و ۶ درصد فضا‌ها نیازمند تخریب هستند. با توجه به اینکه کشور در حدود ۱۰۷ هزار مدرسه دارد، با آمار بالغ بر شش هزار مدرسه نیازمند تخریب مواجه هستیم. سوال اینجاست که وزیر محترم آموزش و پرورش، چه برنامه‌ای برای پیشبرد این امور در برنامه هفتم توسعه دارد؟
یادداشت و دیدگاه ها
چرایی رکوردشکنی ۱۰ ساله افت تحصیلی در کشور
علی میرزایی، کارشناس آموزش و پژوهشگر اجتماعی:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
وضعیت سوتغذیه در کودکان ایرانی و الزامات مربوط به توزیع  شیر و مکمل غذایی توسط آموزش و پرورش
حساسیت ها به آمار انحرافی 14 میلیون کودک دارای سوتغذیه در ایران:
نقد و بررسی
مشق ناراستی در شهریه‌ها! نظارت، اصلاحات و آینده آموزش کشور
تکرار داستان همیشگی شهریه،کیفیت و نظارت:
وبلاگستان
خواندنیها-دانستنیها
نظرات وگلایه ها
شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها
نکته ها و گاف ها
سایر حوزه ها