پایگاه تحلیلی خبری شعار سال

سرویس ویژه نمایندگی لنز و عدسی های عینک ایتالیا در ایران با نام تجاری LTL فعال شد اینجا را ببینید  /  سرویس ویژه بانک پاسارگارد فعال شد / سرویس ویژه شورای انجمنهای علمی ایران را از اینجا ببینید       
پنجشنبه ۱۵ آذر ۱۴۰۳ - 2024 December 05
pic
واکنش فانی به ایجاد معاونت اقتصادی در وزارت آموزش و پرورش: کار آموزش و پرورش خرید و فروش و کاسبی نیست
علی‌اصغر فانی وزیر اسبق آموزش و پرورش و عضو شورای عالی آموزش و پرورش می گوید کار آموزش و پرورش تعلیم و تربیت است و وزیر نیز نمی‌تواند کار بنگاهداری انجام دهد؛ ممکن است بگویند خب اینکار را معاونت اقتصادی انجام دهد، الان صندوق ذخیره فرهنگیان داریم که در مدیریت آن سال‌هاست مشکل داریم چرا که کار ما از جنس کسب و کار و کاسبی و خرید و فروش و صادرات نیست.
دستور پزشکیان به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای بازنگری سهمیه‌های کنکور + بازنگری صرفا برای رشته‌های پزشکی نیست
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی اعلام کرد: سهمیه پذیرش دانشجویان در دانشگاه‌ها باید مورد بازنگری دقیق قرار بگیرند که خوشبختانه رییس جمهور دستوری در این زمینه به شورای عالی انقلاب فرهنگی داده است. گروهی در وزارت علوم برای بررسی دقیق اصلاح سهمیه پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها تشکیل شده است و تحقیقات اولیه در این زمینه انجام می‌شود. بازنگری سهمیه ورود به دانشگاه صرفا شامل سهمیه پذیرش در رشته‌های علوم پزشکی نیست بلکه به صورت کلی سهمیه پذیرش در همه رشته‌های دانشگاهی مورد بازنگری قرار خواهند گرفت.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
برنامه وزیر چیست؟ ۶ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازتاسیس بوده و ۱۳ درصد نیازمند بازسازی و مقاوم سازی
مجید عبداللهی معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور با بیان تفکیک کار بین وظایف این سازمان و ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها بیان داشت که نگهداری مدارس برعهده مسئولان نگهداری فضای ادارات کل آموزش و پرورش، تعمیرات جزئی بر عهده آموزش و پرورش منطقه و تعمیرات اساسی با هماهنگی ادارات کل آموزش و پرورش استان‌ها برعهده ادارات کل نوسازی مدارس است. ۱۹ درصد فضا‌های آموزشی نیازمند تخریب، بازسازی و مقاوم سازی بوده، از این تعداد ۱۳ درصد نیازمند مقاوم سازی (بهبود کیفیت و سازه) و ۶ درصد فضا‌ها نیازمند تخریب هستند. با توجه به اینکه کشور در حدود ۱۰۷ هزار مدرسه دارد، با آمار بالغ بر شش هزار مدرسه نیازمند تخریب مواجه هستیم. سوال اینجاست که وزیر محترم آموزش و پرورش، چه برنامه‌ای برای پیشبرد این امور در برنامه هفتم توسعه دارد؟
ضرورت هماهنگی بین اولیای منزل و مدرسه در تربیت فرزندان + جناب وزیر، از مدیرکل استان بخواهید اول تربیت را معنا کند بعد کلیشه گویی بفرمایند
متاسفانه بخش زیادی از فعالان و مدیران و معلمان عزیز ما در آموزش و پرورش معنای تربیت و فعل تربیتی را ندانسته و به یکسری فعالیت‌های اخلاقی، مناسکی، مسابقات و اردو و ... تقلیل سطح داده اند. این ناآگاهی (که حتی در سطح مدیران ارشد وزارتخانه در ادوار مختلف مشاهده شده است)، سبب وارد کردن ضربات غیرقابل جبران بر پیکره نظام تعلیم و تربیت کشور شده است. خیلی زشت است که بگوییم مدیر مدرسه ما فرق بین آموزش و تعلیم (توسعه توانمندی‌ها برای ارتقا دانش و مهارت) و تربیت و پرورش (توسعه توانمندی‌ها برای مقابله با ناتوانی ها، شکست‌ها، ارتقا اعتماد به نفس) را نمی‌داند. مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمانشاه را دعوت به مناظره در دانشگاه یا صداسیما می‌کنیم. حاضریم خودمان هم به شهرشان برویم یا دعوت ما را بپذیرند و مهمان ما در تهران باشند. به در گفتیم که ۳۰ مدیرکل استانی دیگر بشنود وگرنه حب و بغضی نسبت به مدیرکل استان کرمانشاه وجود ندارد و ایشان را بسیار فرهیخته هم می‌دانیم.
توانمندسازی معلمان ‌و اصلاح محتوای آموزشی کتب درسی‌ دو عامل ‌کلیدی در ارتقای کیفیت آموزشی است + با کدام راهبرد و امکانات ،جناب وزیر؟
وزیر آموزش و پرورش به‌مناسبت برگزاری همایش توانمندسازی سرگروه‌های آموزشی سراسر کشور به میزبانی استان فارس بیان داشت که، تلاش برای ارتقای کیفیت نظام آموزشی و سطح آموزشی و تربیتی مدارس متوسطه، بویژه مدارس دولتی از جمله اهداف و آرمان‌های آموزش و پرورش کشور در راستای برقراری عدالت آموزشی است. این مهم از طریق متناسب سازی و بازسازماندهی تمامی منابع و ظرفیت‌های موجود و پیش بینی زمینه‌هایی برای ارتقای کیفیت عناصر و اجزای اصلی آموزش مانند ارتقای معلمان، کتاب درسی، مقررات و رویه‌های آموزشی، تجهیزات و منابع فیزیکی و از همه مهم‌تر ارتقای کیفیت نظارت و کنترل دقیق عملکرد‌ها و شاخص‌های عملکردی نظام آموزشی در مدارس میسر است. در این میان؛ توانمندسازی معلمان در استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی، بازی‌وارسازی در امر آموزش، خلق موقعیت‌های متنوع یادگیری و مهارت آموزی بویژه در حوزه علوم پایه، نیاز اصلی کشور و یکی از رویکرد‌های مهم سیاست گذاران آموزشی به شمار می‌رود و.. از آقای کاظمی می‌پرسیم که می‌دانید اگر و تنها اگر هر معلم فقط در یک دوره آموزشی چند ساعته یا چند روزه، شما شرکت کند چقدر طول می‌کشد تا برای بار دوم نوبت حضور داشته باشد؟ منتظر دریافت پاسخ هستیم جناب وزیر. دوره‌های توانمندسازی از تابستان ۱۴۰۳ آغاز شده و تا پایان خرداد ۱۴۰۴ ادامه دارد و در شیوه‌نامه این دوره عنوان شده است که هر معلم به مدت ۴۰ ساعت آموزش می‌بیند.
لزوم ارتقای سلامت روانی و تفکر انتقادی در میان دانشجویان پزشکی + تفکر پایه را یاد دادیم که بخواهیم تفکر انتقادی را ارتقا ببخشیم؟
مسعود حبیبی معاون فرهنگی و دانشجویی وزیر بهداشت در مراسم معارفه خود بر لزوم تقویت تفکر انتقادی در میان دانشجویان تاکید کرد و گفت، باید تلاش کنیم تعامل، گفتگو و تفکر انتقادی را در دانشجویان تقویت کنیم و برگزاری کرسی های آزاد اندیشی یکی از بسترهای تقویت این ارکان است. از جناب معاون محترم باید پرسید که آیا تفکر را به دانشجویان یاد دادیم که حال به دنبال تقویت سلامت روانی و تفکر انتقادی هستیم؟ تضمین آزادی عمل و مهیا سازی فضای باز نقد و تحلیل در بحث کرسی های آزاد اندیشی با کیست؟ ایده ال اندیش نباشیم جناب آقای دکتر. توصیه به واقع گرایی در روند برنامه ریزی داریم. لازم به توضیح است که دکتر مسعود حبیبی پیش از انتصاب به عنوان معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت، سکان هدایت سازمان جهاددانشگاهی علوم‌‌پزشکی تهران را در دست داشت.
تصویب و ابلاغ اساسنامه جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در هئیت دولت + بندهای ارتقا دهنده مالی سازمان
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تصویب و ابلاغ اساسنامه جدید سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در هئیت دولت خبرداد و همچنین رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، در خصوص تصویب و ابلاغ ۳ بند مالی اساسنامه این سازمان توسط هیئت دولت ، بیان داشت که هیئت دولت در نشست روز چهارشنبه یازدهم مهرماه، بندهای مالی اساسنامه مربوط به منابع درآمدی سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور را تصویب و برای اجرا به بخش‌های مختلف کشور ابلاغ کرده است. این بندها شامل موارد زیر می‌باشد: هزینه‌کرد حداکثر نیم در هزار اعتبار هر طرح تملک دارایی سرمایه‌ای ، دو درصد از منابع حاصل از فروش کالای قاچاق و فروش اموال تملیکی ،اختصاص یک در هزار مزد کارگران در هر ماه توسط کارفرمایان، صاحبان صنایع و بنگاه‌های اقتصادی . این بندها از سال ۱۴۰۳ اجرایی خواهند شد و به صورت دائمی در احکام بودجه سالانه گنجانده می‌شوند، به‌طوری که نیازی به رایزنی برای وارد کردن این بندها به بودجه سالانه نخواهد بود.
آماری جدید دانشجویان اخراجی‌ از دانشگاه های علوم پزشکی؛ ۸ مورد اخلاقی، ۴ مورد سیاسی
مجموع پرونده‌های ارجاعی دانشجویان به شورای مرکزی انضباطی وزارت بهداشت در سه سال اخیر ۱۷۳ مورد بوده که از میان این تعداد ۷ درصد یا به بیان بهتر ۱۲ پرونده منجر به صدور حکم اخراج شده است.از مجموع ۱۲ پرونده، ۸ مورد با موضوع موارد اخلاقی و ۳ پرونده با موضوع سیاسی است که شامل اغتشاشات سال ۱۴۰۱ می‌شود و یک پرونده مربوط به تخلفات عمومی بوده است. ۱۱ مورد از این پرونده‌ها مربوط به دانشگاه‌های شهرستان و یک مورد نیز مربوط دانشگاه علوم پزشکی ایران است. ۸ پرونده مربوط به دانشجویان رشته پزشکی و یک پرونده مربوط به پرستاری و ۳ مورد سایر رشته‌هاست.
در آموزش و پرورش چه خبر است؟ از عدم ثبت نام ۷۹۰ هزار دانش آموز تا برآوردهای آماری سه میلیون بازمانده از تحصیل + ۱۷۶ هزار نفر کمبود نیرو
محمدرضا نیک نژاد کارشناس آموزش، درباره عدم ثبت نام ۷۹۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جدید، گفت، ارزیابی‌های پیش از آن نشان داده که بخش بزرگی از آن‌ها به دلیل درگیری‌های اقتصادی و حساسیت‌های اجتماعی و همچنین عدم وجود مدرسه در برخی مناطق، به ویژه برای دختران که بخش بزرگی از این آمار را تشکیل می‌دهند، بازمانده از تحصیل هستند. این موارد باعث شده که در سال تحصیلی جدید ثبت نام نکنند. غالبا هم در دوره متوسطه اول و دوم این اتفاق افتاده است. طبق برآورد‌های سازمان مردم نهاد، سه میلیون دانش آموز بازمانده از تحصیل داریم. شاید این دو آمار با هم منافاتی نداشته باشند شاید یکی در کل مقاطع و دیگری فقط آمار امسال باشد. ظاهرا ۱۷۶ هزار نفر کمبود معلم داریم که وزیر گفته جبران کردیم، اما اینکه چطور جبران شده مهم است.چقدر از این امار جبران کمبود معلم از راه جذب معلم بازنشسته بود؟! اگر بازنشسته توان داشت و اگر نیازش برطرف می‌شد، چرا باید بازنشسته می‌شد؟ معلمان بعضا تا ۳۵ سالگی اضافه خدمت می کنند و بازنشسته می‌شوند.گویا برای فرد ۸۰ ساله پیامک دعوت به کار فرستاده بودند.
ادعای تکراری ، این بار توسط حسین دهقان بنیاد مستضعفان:
تبدیل تمام مدارس سنگی کشور به مدارس استاندارد ،ظرف دو سال آینده
رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی مدعی شد که تمام مدارس سنگی کشور طی دو سال آینده به مدارس استاندارد تبدیل خواهند شد. حمیدرضا خان‌محمدی رئیس سازمان نوسازی مدارس در انتهای سال ۱۴۰۱ گفته بود که تعداد کل مدارس سنگی کشور ۲۲۱۵ مدرسه بوده که تعداد ۱۵۷۶ مدرسه دارای بیش از ۱۰ دانش‌آموز است و از این تعداد، ۱۳۸۰ مدرسه در مناطق روستایی و عشایری واقع شده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بار‌ها این ادعا توسط بنیاد برکت، محمد مخبر (معاون اول دولت سیزدهم)، برخی از قرارگاه‌ها و سایر نهاد‌ها، در خصوص حذف مدارس کانکسی، مدارس سنگی و ... داده شده و تنها منجر به اجرا و پیاده سازی، پروژه‌هایی محدود گردیده و فاقد تعهدات لازم برای اتمام کار بوده است. ضمن آرزوی موفقیت برای حسین دهقان، امیدواریم که این ادعا‌ها تا انتهای برنامه واقعی مورد نیاز، پابرجا باشد و به تجربه سال‌های قبل دچار نگردد.
عارف: مدیریت ترافیک یکی از مسائل مهم در زمان بازگشایی مدارس است + ۳۸ درصد وقت شهروندان تهرانی در سفر‌های درون شهری، با ترافیک و ضعف حمل و نقل عمومی سوخت می‌شود
در جلسه مدیریت ترافیک به مناسبت آغاز سال تحصیلی ۱۴۰۴، ۱۴۰۳ که عصر روز (شنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد، اقدامات و وظایف وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های مربوطه در زمینه آغاز سال تحصیلی جدید بویژه مدیریت ترافیک بحث و بررسی و تصمیم گیری شد. در این جلسه، معاون اول رئیس جمهور بیان داشت که مدیریت ترافیک یکی از مسائل مهم در زمان بازگشایی مدارس به ویژه هفته اول آغاز به کار سال تحصیلی جدید است که در وزارت کشور و شهرداری‌ها باید تمهیدات لازم اندیشیده شود و .... خدمت معاون اول رئیس جمهور عرض می‌شود که بر اساس یک گزارش تحقیقاتی، ۳۸ درصد وقت تهرانی‌ها در سفر‌های درون‌شهری، با ترافیک و توقف در معابر یا ایستگاه‌های مترو و اتوبوس، «تلف» می‌شود. هماهنگی بین ساعات اداری کارکنان با ساعات فعالیت مدارس و اصناف مشاهده نمی‌شود. حال شهر تهران از نظر حمل و نقل عمومی به هیچ وجه خوب نیست. اصلاح گلوگاه‌های ترافیکی به کندی پیش می‌رود. گرایش بسیار بالا به اجرای طرح‌های عمرانی سنگین و پر هزینه بجای بهره ور سازی وضعیت جاری وجود دارد.
شتاب ۲.۵ برابری سوادآموزی در ایران نسبت به جهان + آقای وزیر به ظاهر آمار اعتماد نکنید، وضع سوادآموزی کشور خوب نیست
وزیر آموزش و پرورش با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی سوادآموزی گفت: آمار باسوادی ۶ ساله و بالاتر کشور از ۴۷.۵ درصد سال ۱۳۵۵ به حدود ۹۰.۴ درصد در سال ۱۴۰۱ افزایش یافته که این عدد گواه شتاب ۲.۵ برابری سوادآموزی در ایران نسبت به جهان است و.. خدمت جناب وزیر عرض می‌شود که به ظاهر آمار و گزارشات اداری دریافتی، توجه نکنید. وضع سوادآموزی کشور، اصلا خوب نیست. از همکاران نهضتی، آمار بازگشت به بی سوادی را مطالبه کنید. وضعیت آماری جذب بی سوادان را درخواست نمایید. وضعیت افزایش بار نهضت با ورود بازماندگان از تحصیل در سیستم آموزش رسمی را بپرسید. وضعیت رضایت آموزشگران نهضت و مطالبات استخدامی ان‌ها را بررسی کنید و.. آقای وزیر، مجددا هشدار مشفقانه می‌دهیم که وضع نهضت سواد آموزی به هیچ وجه خوب نیست و برخی از مدیران در حال ویترین چینی مدیریتی برای شما هستند. نهضت سوادآموزی در سال‌های دور (احتمالا سال‌های ۱۳۸۴) معاون آموزشی قوی بنام آقای ابراهیمی داشت، اگر در قید حیات باشند (که ان شااالله هستند)، مشاور و امین خوبی برای تبیین واقعیات نهضت سوادآموزی برای شما می‌توانند باشد.
بخشنامه دادستان کل کشور در مورد کودکان بازمانده از تحصیل و تاکید مجدد بر جرم انگاری در خصوص ممانعت از تحصیل تا پایان دوره متوسطه
دادستان کل کشور در راستای پایش و نظارت بر فرایند آموزش کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل خطاب به دادستان‌های سراسر کشور بخشنامه‌ای صادر کرد. در این بخشنامه آمده است: با عنایت به اینکه: علم آموزی و فراگیری دانش از محوری‌ترین برنامه‌های تربیت فردی و اجتماعی بوده و قسمی از تکالیف دینی بشمار می‌آید؛ و ((حق بر آموزش)) از بنیادی‌ترین حقوق شهروندی است که زمینه‌ی رشد و شکوفایی استعداد‌های اطفال و نوجوانان را فراهم می‌کند. سیاست راهبردی کشور در این خصوص مطابق بند ۱۸ ماده ۸ قانون تشکیل شورا‌های آموزش و پرورش، اهتمام به پوشش حداکثری تمامی افراد لازم التعلیم است، مقنن، بازماندن کودک از تحصیل، فرار از مدرسه و ترک تحصیل را در بند‌های «ح» و «ز» ماده ۳ قانون حمایت از اطفال و نوجوانان به عنوان وضعیت‌های مخاطره آمیز شناسایی نموده و در شق۳ بند «چ» ماده ۶ همان قانون، وزارت آموزش و پرورش به توسعه پوشش تحصیلی کامل کودکان موضوع این قانون تا پایان دوره متوسط مکلف شده است. در مواد ۷ و ۸ همان مقرره اجتناب از فراهم کردن موجبات تحصیل کودک یا جلوگیری از تحصیل آنان تا پایان دوره متوسطه، تهدید، ترغیب یا تشویق به فرار از مدرسه یا ترک تحصیل جرم انگاری شده است.
تقلبی بودن مدارک بیش از ۱۰۰ متقاضی نمایندگی اخیر مجلس و دانشنامه یک استاد که پس از بازنشستگی تقلبی از آب در آمد
مدیر کل امور دانش آموختگان سازمان امور دانشجویان با بیان اینکه بیش از صد نفر از متقاضیان اخیر نمایندگی مجلس شورای اسلامی مدرک تحصیلی جعلی داشتند، گفت: در یک مورد نیز مشخص شد مدرک تحصیلی یک استاد دانشگاه پس از بازنشستگی جعلی است که تمامی این افراد مورد تعقیب قضایی قرار می گیرند.
موسی الرضا کفاش معاون دبیرکل شورایعالی آموزش‌وپرورش:
تعیین تکلیف مجدد وضعیت «معلم بلاگرها» ، روی میز شورای عالی آموزش و پرورش
موسی‌الرضا کفاش معاون دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره جزئیات بررسی وضعیت «معلم بلاگرها» در وزارت آموزش‌وپرورش بیان داشت که باتوجه به مشکلاتی که بعضاً در فضای مجازی به‌عنوان معلم‌بلاگر ایجاد شده بود به دستور دکتر صحرایی(وزیر سابق آموزش‌وپرورش)، برای ساماندهی به بحث ماده‌ واحده‌ای در سه ماه پیش در شورایعالی آموزش‌وپرورش تعریف شد. بر اساس این ماده واحده ‌به‌منظور استفاده صحیح و درست از فضای مجازی و حفظ حریم شخصی، خصوصی و اجتماعی دانش‌آموزان تنظیم شده تا کسی بدون رضایت دانش‌آموزان، تصاویری از آنان منتشر نکند.وی در پاسخ به این سوال که ورود به موضوع معلم بلاگرها خواسته برخی از اولیاء بود گفت، متن ماده واحده این موضوع در شورای عالی آموزش و پرورش، مجددا طرح و مقرر شد کارگروهی با تعیین خود شورا، متن را مورد بازبینی و اصلاح قرار دهد که در صورت تصویب و طی کردن مراتب قانونی، ابلاغ می‌شود.
اجرای عدالت آموزشی از برنامه‌های اولویت‌دار دولت چهاردهم است + نظام آموزشی باید مطابق نیازهای کشور بازطراحی شود
مسعود پزشکیان عصر روز چهارشنبه در آیین تکریم و معارفه وزرای سابق و جدید آموزش و پرورش، ضمن گرامیداشت هفته دولت و یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر و همچنین رئیس جمهور شهید آیت‌الله رئیسی، از جایگاه والای معلمان کشور تجلیل کرد و گفت، اجرای عدالت آموزشی برای همه دانش‌آموزان در اقصی نقاط کشور را از جمله برنامه‌های اولویت‌دار دولت چهاردهم دانست و تصریح کرد: ما باید در آموزش به گونه‌ای عمل کنیم که میان یک دانش‌آموز تهرانی با یک دانش‌آموز در روستا‌های دورافتاده سیستان و بلوچستان هیچ تفاوتی نباشد. دکتر پزشکیان با تاکید بر لزوم تغییر رویه‌های جاری در وزارت آموزش و پرورش و تمرکز بر تدریس رفتارگرا و مهارت‌آموز در کنار انتقال علم به دانش‌آموزان، افزود: اینکه برخی جوانان ما پس از موفقیت در تحصیل به جای استفاده از توان و تخصص خود برای گره‌گشایی از مشکلات کشور، مهاجرت می‌کنند و به کشور‌های دیگر می‌روند ناشی از آن است که ما نتوانسته‌ایم به آن‌ها انگیزه و میهن‌دوستی لازم را انتقال دهیم، در حالی که اگر در ضمن آموزش‌های درسی، عشق به وطن و انگیزه آبادانی کشور نیز به آن‌ها آموخته بودیم، می‌توانستیم با توانمندی‌های آنان به موفقیت‌های بزرگی دست یابیم و بر مشکلات غلبه کنیم.
تاکید دوباره پزشکیان بر حفظ کرامت و حقوق اهالی دانشگاه ها با بازگشت دانشجویان تعلیق شده و اساتید اخراجی + واکنش های افکار عمومی و صاحب نظران
«مسعود پزشکیان» در آیین تکریم و معارفه وزیران سابق و فعلی علوم، تحقیقات و فناوری که در این وزارتخانه برگزار شد خواستار بازنگری در پرونده دانشجویان و اساتید اخراجی دانشگاه‌ها شد و بیان داشت که «از وزیر علوم می‌خواهم که قرارداد همه اساتیدی را که تاکنون اخراج شده‌اند یا لغو قرارداد شده‌اند، بازنگری کنید؛ دانشجویان را برگردانید. دانشجو اعتراض می‌کند، من هم باید جوابش را بدهم یا حرفش حق است که باید اطاعت کنم یا اینکه اشتباه می‌کند که هدایتش می‌کنم.». رئیس جمهور با انتقاد از تعدد دانشگاه‌ها در کشور افزود: این همه دانشگاه را برای چه می‌خواهیم؟ با چه کیفیتی؟ برای حل چه مشکلی؟ در این نظام آموزشی جوانان کشور را چهار تا ۱۰ سال وادار می‌کنند که درسی بخوانند که در بازار کار به آن نیازی نداریم؟ از مجلس و وزارتخانه‌های علوم و بهداشت ذرخواست می‌کنم در این زمینه کمک کنند تا افرادی تربیت کنیم که به درد جامعه بخورند. علمی که عمل نداشته باشد و باور این جامعه در آن نهفته نباشد به کار نمی‌آید. در دانشگاه‌ها جوان تربیت می‌کنیم و افتخار می‌کنیم نخبه تربیت کرده‌ایم؛ اما چند درصد از نخبه‌های ما در این مملکت می‌مانند؟ چرا نمی‌مانند؟ چگونه تربیت کرده‌ایم که نخبه‌های ما می‌روند و می‌خواهند برای جای دیگری کار کنند؟ این بیانات پزشکیان با واکنش تائیدی شدیدی از طرف افکار عمومی و نظرات تاکیدی گروهی از تحلیل گران و همچنین نظرات انتقادی گروهی کوچک‌تر از منتقدین مواجه شد.
موافقان و مخالفان وزیر عتف دولت چهاردهم چه گفتند؟
حسین سیمایی صراف که برای دریافت رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی معرفی شده است، روز سه‌شنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۳ برای بررسی برنامه‌های پیشنهادی در مجلس حاضر شد. در این بین، نمایندگان موافق (سید مسعود خاتمی، سید محمد موحد، محمدباقر بهرامی) و مخالف (علیرضا عباسی، محمد سراج، فریدون همتی) با برنامه‌های وزیر پیشنهادی علوم به ارائه دلایل و دیدگاه‌های خود پرداختند. در ادامه این جلسه حسین سیمایی صراف وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری ضمن دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه، تاکید کرد: گفتمان این دوره آموزش عالی، گفتمان مسئولیت اجتماعی است و دانشگاه‌ها نسبت به مسائل اجتماعی و فرهنگی کشور بی تفاوت و بی طرف نخواهند بود.
موافقت کمیسیون آموزش با وزیر پیشنهادی بدون مخالف + آیا محافظه کاری امنیتی باعث عدم مخالفت نمایندگان مجلس شده است؟
در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، هیچ یک از نمایندگان مجلس به عنوان مخالف برنامه‌های وی صحبت نکردند.بر اساس آئین‌نامه داخلی مجلس و با توجه به اینکه وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش مخالفی نداشت، نمایندگان موافق هم صحبت نکردند و بلافاصله بعد از قرائت گزارش کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس، وزیر پیشنهادی به دفاع از برنامه‌های خود پرداخت.گفتنی است اگرچه در ادوار مختلف عدم مخالفت نمایندگان با وزرای اطلاعات و دفاع در برخی ادوار مسبوق به سابقه بوده اما عدم مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش امری کم سابقه محسوب می‌شود.
شهریه‌های مدارس غیرانتفاعی در سال ۱۴۰۳ و گذر از شهریه نجومی به شهریه کهکشانی!
۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در کشور فعالیت می‌کنند و نسبت دانش‌آموزان مدارس غیردولتی به کل دانش‌آموزان به ۱۴ درصد رسیده که تعداد آنان ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و با اعلام آموزش و پرورش امسال شهریه مدارس غیردولتی بین ۱۰ تا ۸۰ میلیون تومان متغیر است. این افزایش شهریه بعلاوه مبلغی که در حدود چهل درصد شهریه است بعنوان کمک و مشارکت از مدرسه( یا با عناوینی مثل فوق برنامه و غیره) در اواسط سال تحصیلی، فشار زیادی را بر خانواده ها وارد نموده و فاقد توجیهات لازم است. بنظر می رسد که وزارت آموزش و پرورش دچار تعارض منافع بوده و تعیین میزان شهریه از اختیارات این وزارتخانه باید خارج شود و در ساختاری مستقل بشکل سالیانه مورد بررسی و تصویب قرار گیرد.
اعلام نتایج رتبه‌بندی جهانی کیو اس ۲۰۲۵ و قرار گرفتن ۹ دانشگاه ایرانی در میان برترین‌ دانشگاه های جهان + شاخص های ارزیابی
سید احمد فاضل‌زاده رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) از اعلام نتایج رتبه بندی جهانی کیواس۲۰۲۵ خبر داد و گفت که رتبه بندی جهانی کیو اس برای مقایسه تطبیقی وضعیت جهانی دانشگاه‌های ۱۰۵ کشور جهان برای سال ۲۰۲۵ منتشر شده و ۹ دانشگاه از ایران شامل صنعتی شریف، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، اصفهان، تبریز، شیراز، شهید بهشتی و فردوسی مشهد، در جدیدترین نتایج این رتبه بندی حضور دارند. متاسفانه وضعیت این دانشگاه‌ها عموما در مقایسه با سال گذشته با افول رشد نسبی مواجه بوده است. ۲۷۰ دانشگاه از ۲۹ کشور اسلامی در رتبه‌بندی کیواس ۲۰۲۵ جای گرفتند که در میان کشور‌های اسلامی، مالزی با ۳۵، اندونزی با ۲۷ و ترکیه با ۲۵ دانشگاه بیشترین تعداد حضور را دارند. اطلاعات انتشارات علمی دانشگاه‌ها در این رتبه بندی از پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus) در بازه زمانی ۵ ساله و استنادات در بازه زمانی ۶ ساله محاسبه می‌شود.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
تقلب گسترده در اولین امتحان نهایی مدارس در ششم خرداد ۱۴۰۳
صبح روز یکشنبه ششم خرداد ۱۴۰۳، تنها چند دقیقه پس از آغاز برگزاری اولین امتحان نهایی مدارس در پایه دوازدهم درس عربی، سوالات به همراه پاسخ در بسیاری از کانال‌های تلگرامی پرمخاطب منتشر شد. در ویدئویی که برای برخی رسانه‌ها ارسال کردند، مشخص می‌شود که سوالات و پاسخ آن‌ها در ده‌ها کانال بزرگ تلگرامی لو رفته که مطابق وب‌سایتی که به صورت آنلاین، ساعت و زمان لحظه‌ای را به نمایش می‌گذارد، از حدود ساعت ۰۷:۴۷ صبح، تنها چند دقیقه پس از شروع امتحان نهایی سراسری مدارس، سوالات و پاسخ‌ها لو رفته است. نکته حائز اهمیت این است که نمرات این امتحانات از سال گذشته تاثیر مستقیم و قطعی در کنکور و ورود به دانشگاه‌های کشور دارد. اوایل خرداد ۱۴۰۳ نمایندگان مجلس یازدهم در آخرین روز کاری خود با اکثریت آرا، بر مصوبه لغو تاثیر قطعی معدل اصرار ورزیدند و این مصوبه را جهت تصمیم‌گیری نهایی به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع دادند.
نظرات منتشره: ۴ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
مدارس را به شرکت‌های دانش‌بنیان پیوند بزنید + یکی به این آقا ، معنای تعلیم و تربیت را بیاموزد تا اینقدر حاشیه روی نکرده و اولویت دار حرف بزند
قدرت نهاد تعلیم و تربیت یک کشور، پایه اصلی حرکت تمدنی آن کشور را تشکیل می دهد. حوزه آموزش و پرورش ما به چند دلیل شرایط اقتصادی کلان جامعه، وضعیت بودجه وزارت آموزش و پرورش ، انتصابات محفلی و سیاسی و غیرشایسته سالار و همچنین بحث سیاست زدگی و حاشیه روی در اولویت ها و محتوا ، دچار آسیب جدی شده است. بعنوان مصداق اثباتی داستان، به صحبت های وزیر توجه کنید. وزیری که گویا نمی داند وظیفه آموزش، توسعه توانمندی های دانش آموزان( دانشی، مهارتی، قدرت تفکر) و وظیفه پرورش، قوی کردن دانش آموزان در مقابله با ناتوانی های آنهاست ، طبیعی است که با طرح مباحث حاشیه ای و بجای کاهش آسیب ها ، دامن زننده به کج روی ها باشد. یعنی چه مدارس را باید به شرکت های دانش بنیان پیوند زد؟ آقای وزیر عزیز، مملکت هنوز نیروهای دلسوز خود را دارد و اگر تا زمان حاضر تقابل مستقیم با شما صورت نگرفته، صرفا بدلیل اهمیت حوزه فعالیتی تان بوده و اینکه نخواستیم باری بر بارهای موجود اضافه کنیم. شما را به حرکت در مسیر اولویت ها و پرهیز از حاشیه روی سفارش می کنم. مشفقانه عرض می شود که کم توجهی به این مهم ، برایتان هزینه قانونی خواهد داشت.
نظرات منتشره: ۱ نظرات غیر قابل انتشار: ۰   درصف انتشار: ۰
ماجرای کسر مقرری ماه اول دانشجو معلمان و توضیحات عذر بدتر از گناه آموزش و پرورش
معاونت برنامه ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش توضیحاتی در مورد کسر مقرری ماه اول دانشجو معلمان ارائه کرد. آموزش و پرورش توضیح داد که با استعلام صندوق بازنشستگی کشوری برابر با مستندات فوق و پاسخ مربوطه از سوی سازمان اداری و استخدامی کشور با مضمون مشمولیت و ایضا ورود دستگاه‌های، نظارتی، وزارت آموزش و پرورش به کسر مقرری مربوطه برابر ضوابط و مقررات مربوط ملزم گردید. مزید استحضار به منظور رفاه حال دانشجویان گرامی با توجه به فرآیند حقوق دریافتی این عزیزان در این مرحله به صورت ۳ قسط و بیشتر اقدام شده است. لازم به توضیح است، رویدادی شبیه به این در تیرماه ۱۴۰۱ نیز بوقوع پیوسته بود و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی در تیرماه اقدام به کسرِحقوق ۲۰ درصدی دانشجو معلمان این دانشگاه کرد و باعث اعتراضاتی در بین دانشجویان شد.
یادداشت و دیدگاه ها
چرایی رکوردشکنی ۱۰ ساله افت تحصیلی در کشور
علی میرزایی، کارشناس آموزش و پژوهشگر اجتماعی:
طنز و کاریکاتور
گفتگو و گزارش
ربع رشیدی ،دانشگاه ۷۰۰ ساله ایرانی مدفون در زیرخاک
سرنوشت نخستین دانشگاه‌های بین‌المللی جهان:
چه‌ کسانی وزیر آموزش و پرورش را پیشنهاد می‌دهند؟ + اسامی برخی از نامزدهای پیشنهادی
نگاهی به کارگروه انتخاب وزیر برای پرمخاطب‌ترین وزارتخانه کشور:
سنت دانشگاهی ۱۷۵۷ ساله در ایران در سالگرد نود سالگی دانشگاه تهران
پیام دکتر مقیمی در نکوداشت ۱۷۵۷ سال آموزش عالی ایران؛
تولد حقیقت دانشگاه با تثبیت انضباط علمی + جریانات دانشجویی از واقعیت تا تخیلات تحریک شده از بیرون
گفتگو با حبیب رحیم‌پور و مصطفی زالی در خصوص امکان «دانشگاه ملی»:
نقد و بررسی
نقاب هایی که وزارت بهداشت بر صورتش می زند!
محمد حسینی کارشناس حوزه بهداشت:
یک رویداد، دو روایت و سه پرسش جامعه : سامانه ادعایی رصد و مشاور روانی در دانشگاه ها چه شکری می خورد؟
پیامد نگاه غیرتخصصی به حراست فیزیکی و دنباله گیری سیاست گنده باقلی گزینی :
وبلاگستان
خواندنیها-دانستنیها
نظرات وگلایه ها
شرکتهای دانش بنیان و استارتاپ ها
نکته ها و گاف ها
سایر حوزه ها